Department of Marketing - Administrative Units - Bridge of Knowledge

Search

Department of Marketing

Filters

total: 309

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

Year 2015
Year 2014
  • Analiza kohortowa przyczyn bierności zawodowej osób w wieku 45+
    Publication

    - Year 2014

    Zmiany demograficzne następujące w ostatnich latach w krajach rozwiniętych stawiają nowe wyzwania przed badaczami i praktykami rynku pracy. Jedną z najbardziej zauważalnych konsekwencji „starzenia społeczeństw” jest wydłużenie czasu bierności zawodowej. Jednocześnie w wolniejszym tempie występuje proces wydłużenia czasu aktywności zawodowej. Z punktu widzenia stabilności systemu emerytalnego istotne jest zatem określenie przyczyn...

  • Budowanie wartości marki w mediach społecznościowych jako narzędzie osiągania przewagi konkurencyjnej
    Publication

    Autorzy tego artykułu w oparciu o obszerny przegląd literatury proponują sposoby zwiększenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa poprzez budowanie świadomości marki za pomocą narzędzi Web 2.0. Tekst opiera się na założeniach teorii odnoszącej się do przewagi przedsiębiorstwa nad konkurencją poprzez ciągłe zwiększanie wartości konsumenckiej.

  • Gromadzenie informacji rynkowych w przedsiębiorstwie uwzględniające ich jakość
    Publication

    Informacje rynkowe są wykorzystywane w organizacji do podejmowania wielu kluczowych decyzji, w tym kształtowania jej oferty rynkowej. W związku z tym ważna jest jakość tych informacji. W pracy przedstawiono koncepcję procesu gromadzenia informacji rynkowych przez przedsiębiorstwo, w którym uwzględniono ukierunkowanie tego procesu na zbieranie informacji o wysokiej jakości. Proces ten oparto na podstawowych elementach cyklu działania...

    Full text to download in external service

  • Hedging with derivatives - Case of Polish market
    Publication

    This paper attempts to show the ways of reaching the competitive advantage by hedging with derivatives in Poland. It shows the results of investigation of 50 Polish companies and comparison to the situation in high developed countries. Through broad review of relevant literature, the authors presented the correlation between hedging and competitive advantage. Moreover, paper shows the reasons, of differences between Poland and...

    Full text to download in external service

  • Impact of Usability Website Attributes on Users’ Trust, Satisfaction and Loyalty

    This paper presents the results of an experimental study aimed at identifying possible relationships among website usability characteristics, consumer satisfaction, trust and loyalty. These factors regard not only customer satisfaction in a transactional sense, but in the long term they may affect e-customer behavior, opinions, recommendations and attitudes toward using on-line services in general. The study was performed with...

    Full text to download in external service

  • Inbound marketing a skuteczna komunikacja marketingowa
    Publication

    Celem artykułu jest ukazanie koncepcji inbound marketing jako przykładu nowego podejścia do planowania i realizacji polityki komunikacji marketingowej w Internecie. Współcześnie klienci nie chcą być atakowani nachalną reklamą lub zanudzani przez nieatrakcyjne treści. Odwracają się od marek, które prowadzą z nimi komunikację jedynie przy użyciu tradycyjnych działań komunikacji marketingowej. Znane organizacje wykorzystują do promowania...

    Full text to download in external service

  • Innowacje jako przedmiot obrotu rynkowego

    W artykule podjęto problem cech innowacji jako produktów, które na świecie, coraz częściej również w Polsce, stają się przedmiotem obrotu rynkowego. Różnią się zdecydowanie od produktów, oferowanych przez przedsiębiorstwa produkcyjno-usługowe na rynkach dóbr konsumpcyjnych, także gotowych dóbr przemysłowych. Kluczowe różnice wynikają z tego, że innowacja może być produktem - przedmiotem obrotu rynkowego już jako idea i koncepcja,...

    Full text to download in external service

  • Innowacje w działalności marketingowej instytucji finansowych na rynku polskim
    Publication

    W artykule przedstawiono istotę innowacji w usługach finansowych. Na podstawie danych statystycznych dokonano analizy poziomu innowacyjności instytucji finansowych z uwzględnieniem zróżnicowania podmiotowego oraz ze względu na rodzaje innowacji. Szczególną uwagę zwrócono na innowacje marketingowe jako wpływające w sposób bezpośredni na działalność marketingową instytucji finansowych. Przedstawiono podstawowe kategorie innowacji...

    Full text to download in external service

  • Innowacyjność instytucji finansowych w Polsce – perspektywy rozwoju
    Publication

    Usługi finansowe będące coraz ważniejszą częścią gospodarki w krajach rozwiniętych, w dużym stopniu absorbują innowacje, stając się jednocześnie ważnymi podmiotami tworzącymi innowacje w obszarze zmian marketingowych i organizacyjnych. W artykule przedstawiono istotę innowacji w usługach finansowych. Przedstawiono podstawowe kategorie innowacji stosowanych w usługach finansowych. Na podstawie danych statystycznych dokonano analizy...

    Full text available to download

  • Inwestycje i metody badania ich efektywności
    Publication

    - Year 2014

    W czasach dynamicznego postępu technologicznego i ekonomicznego pojęcie "inwestycji" w obszarze funkcjonowania każdego z przedsiębiorstw nabrało szczególnego znaczenia. Aby firma mogła przetrwać i rozwijać się na rynku, poza sprawnością bieżącego działania powinna realizować czynności określone przedsięwzięciami inwestycyjnymi, które wykazywać powinny wysoką efektywnością. To właśnie one mogą prowadzić do zmian z nadwyżek w papiery...

  • Jakość usług hotelarskich z punktu widzenia klienta na przykładzie hoteli Grupy Hotelowej Orbis
    Publication

    - Year 2014

    W artykule skoncentrowano się na przedstawieniu zagadnienia jakości usług hotelarskich oraz tego jak jest ona odbierana przez konsumentów tych usług – gości hotelowych. Zaprezentowano wyniki autorskiego badania poświęconego ocenie jakości usług hotelarskich. Badanie przeprowadzono w wybranych hotelach trzygwiazdkowych Grupy Hotelowej Orbis. Narzędziem wykorzystanym w badaniu był kwestionariusz SERVQUAL. W prezentacji wyników badania...

  • KIERUNKI ROZWOJU HANDLU ELEKTRONICZNEGO

    Celem artykułu jest ukazanie istoty e-commerce oraz wskazanie najważniejszych kierunków jego rozwoju w Polsce. Opracowano uniwersalną definicję handlu elektronicznego oraz ukazano jego miejsce na tle biznesu elektronicznego oraz gospodarki internetowej. W dalszej części przedstawiono wyniki badań dotyczących najbardziej istotnych w najbliższych latach kierunków rozwoju handlu elektronicznego, jakimi są mobile commerce oraz social...

    Full text available to download

  • Lojalność w społeczeństwie informacyjnym na przykładzie "pokolenia Milenium"
    Publication

    W artykule podjęto rozważania dotyczące zagadnienia lojalności w obecnym społeczeństwie informacyjnym. Powszechnie panująca konsumpcja oraz „zalew informacyjny”, wynikający z wykorzystywania nowoczesnych technologii w zakresie komunikacji sprawiły, że postanowiono sprawdzić, czy wciąż możemy mówić o lojalności klientów. Pokoleniem, które stanowi ważny segment rynku i jednocześnie podmiot analizy, jest pokolenie Y, tzw. „Millenium...

    Full text to download in external service

  • Marketing doświadczeń w przedsiębiorstwach usługowych
    Publication

    W artykule scharakteryzowana została koncepcja marketingu doświadczeń jako idea stanowiąca nowe podejście do wyróżniania się organizacji na konkurencyjnym rynku, a także swoiste uzupełnienie marketingu relacji w przedsiębiorstwach usługowych. Przedstawione zostały najważniejsze elementy wpływające na budowanie doświadczenia klientów. Szczególną uwagę zwrócono na emocje i ich rodzaje, a także na proces doskonalenia doświadczeń i...

    Full text to download in external service

  • Miasto jako marka – analiza wybranych działań marketingowych miasta Lublin
    Publication

    W niniejszej pracy przedstawiono mechanizmy i proces kształtowania się miasta jako marki. Celem przeprowadzonych badań była analiza wybranych działań marketingowych Lublina od 2007 r. do 2014 r. Zbadano strategię tworzenia się marki „Lublin Miasto Inspiracji” oraz przedstawiono wybrane kampanie promocyjne. Stwierdzono, że dzięki narzędziu Brand Foundations możliwe było skuteczne stworzenie i wprowadzenie marki miasta na rynek....

  • Proces kształtowania nowego produktu
    Publication

    - Year 2014

    W pracy zaproponowano siedmioetapowy proces kształtowania nowych produktów, który oparto na dodatnich cechach tego rodzaju procesów występujących w literaturze światowej. Porównano najbardziej znaczące podejścia co do przebiegu procesu i wyciągnięto wnioski, które posłużyły do ustalenia podstawowych etapów i przeglądów. Proponowane etapy procesu to: identyfikacja sposobności, tworzenie koncepcji, wstępne rozpoznanie, pełne rozpoznanie...

  • Relacje jako element wartości dla klienta na przykładzie hoteli Grupy Hotelowej Orbis

    W artykule poruszono kwestie związane z kształtowaniem wartości dla klienta hotelu w kontekście budowanych z nim związków lojalnościowych. Głównym celem było zbadanie znaczenia relacji w kształtowaniu wartości dla klienta. Rozważaniom przyświecał model wpływu relacji na wartość dla klienta, u którego podstaw leżało założenie, że wartość dostarczana klientowi decyduje o poziomie satysfakcji odczuwanej w kontaktach z przedsiębiorstwem....

    Full text available to download

  • Rola innowacji marketingowych w działalności instytucji finansowych

    W artykule przedstawiono istotę innowacji w usługach finansowych. Na podstawie danych statystycznych dokonano analizy poziomu innowacyjności instytucji finansowych z uwzględnieniem zróżnicowania podmiotowego oraz ze względu na rodzaje innowacji. Szczególną uwagę zwrócono na innowacje marketingowe jako wpływające w sposób bezpośredni na działalność marketingową instytucji finansowych. Przedstawiono podstawowe kategorie innowacji...

    Full text available to download

  • Rozwój badań nad kapitałem marki bazującym na konsumencie – przegląd literatury
    Publication

    - MARKETING I RYNEK - Year 2014

    Celem artykułu jest prezentacja koncepcji kapitału marki bazującego na konsumencie (CBBE) oraz dotychczasowego dorobku badawczego w zakresie jego pomiaru . Realizacja tak postawionego celu wymagała przeprowadzenia wyczerpujących studiów literatury na ten temat, która wyróżnia dwa oddzielne podejścia do pomiaru CBBE: podejście bezpośrednie oraz pośrednie. Artykuł dostarcza menedżerom marki wiedzy na temat głównych kierunków ich...

    Full text to download in external service

  • Satysfakcja i zaufanie jako mediatory pomiędzy oceną cech serwisów WWW a lojalnością

    Praca ma charakter badawczy i jej celem jest poszukiwanie efektów mediacyjnych w sytuacji, gdy między cechami serwisów WWW a lojalnością występują satysfakcja i zaufanie jako mediatory. Do analizy tych efektów użyto metody PLS-SEM, która pozwoliła na wykrycie czterech efektów pośrednich, trzech prostych i jednego szeregowego.

    Full text available to download

  • SEKTOR USŁUG WE WSPÓŁCZESNEJ GOSPODARCE W POLSCE I NA ŚWIECIE

    Sektor usług odgrywa coraz ważniejszą rolę w gospodarce światowej, a także w gospodarkach poszczególnych krajów. Również gospodarka polska ulega pod tym względem istotnym przeobrażeniom. Celem artykułu jest przedstawienie stanu i rozwoju sektora usług w ostatnich latach w Polsce na tle innych, wybranych krajów na świecie. Scharakteryzowane zostały najważniejsze wskaźniki obrazujące sektor usług w Polsce, takie jak liczba pracujących,...

    Full text available to download

  • Serwisy WWW jako instrument kształtowania relacji z klientem usług medycznych

    Wprowadzenie: W artykule podjęto problem oceny użyteczności serwisów WWW i badania postaw lojalnościowych e-klientów korzystających z serwisów WWW usług medycznych. Celem badania była wstępna walidacja metody do oceny jakości użytkowej serwisów WWW usług medycznych oraz określenie związków pomiędzy cechami jakości użytkowej serwisów WWW a cechami relacyjnymi, takimi jak: satysfakcja, chęć powrotu oraz zamiar rekomendowania serwisu...

    Full text available to download

  • Sposoby oraz narzędzia promocji podnoszące atrakcyjność imprezy biegowej
    Publication

    - Year 2014

    Dynamiczny rozwój rynku usług biegowych w Polsce w ostatnich latach spowodował, że organizatorzy imprez są zmuszeni do podjęcia konkurencji o klienta – biegacza . Tym skuteczniej będziemy w stanie go przyciągnąć im atrakcyjniejsza będzie impreza biegowa, którą organizujemy. Rozwój rynku spowodował więc, że pojawiła się potrzeba podejmowania działań marketingowych, które pozwolą na budowanie przewagi konkurencyjnej. Wśród wielu...

  • Wiatraki reklamowe jako nowoczesny nośnik reklamy zewnętrznej
    Publication

    Liczne przedsiębiorstwa bardzo chętnie w swoich działaniach komunikacyjnych sięgają po różnorodne formy reklamy zewnętrznej. Coraz częściej pojawiają się one w nowych, mniej oczywistych miejscach. W poszukiwaniu ściśle ukierunkowanych i tańszych sposobów dotarcia do konsumentów reklamodawcy odkryli olśniewający pakiet „mediów alternatywnych” (Armstrong i Kotler, 2012). Pomimo, iż konsumenci mają niezbyt pozytywny stosunek do reklam,...

    Full text to download in external service

  • Wpływ jakości usług hotelarskich na satysfakcję i kształtowanie lojalności gości hotelowych
    Publication

    W artykule podjęto próbę wykazania wpływu jakości usług hotelarskich na kształtowanie lojalności klientów. To, jak gość hotelowy ocenia jakość usług, z których skorzystał, przekłada się na stosunek do nawiązania związku lojalnościowego z usługodawcą. Elementem, który stanowi podstawę i punkt wyjścia w procesie budowania trwałych relacji jest satysfakcja. Tylko z usatysfakcjonowanym klientem, hotel lub sieć są w stanie budować trwałe...

    Full text to download in external service

  • Wpływ postrzeganego ryzyka oraz czynników wizerunkowych na zamiar zakupu marek własnych sieci handlowych
    Publication

    Celem przeprowadzonych badań była analiza wpływu wizerunku sklepu, postrzeganego ryzyka oraz wizerunku cenowego marek własnych na zamiar ich zakupu. Dokonano replikacji modelu zaproponowanego przez M.F. Diallo i w jej ramach zastosowano technikę wywiadu realizowanego za pośrednictwem Internetu (CAWI) i przeprowadzono analizy z wykorzystaniem modelu równań strukturalnych (SEM) przy pomocy oprogramowania AMOS. Stwierdzono, że zamiar...

    Full text to download in external service

  • Wykluczenie finansowe osób w wieku 50+ na rynku usług ubezpieczeniowych
    Publication

    - Year 2014

    W artykule wyróżniono podstawowe determinanty wykluczenia finansowego osób w wieku powyżej 50. roku życia, zaprezentowane w trzech podstawowych grupach czynników: społecznych, popytowych i podażowych. Na podstawie przeprowadzonych analiz zidentyfikowano osoby starsze jako jedną z grup społecznych najbardziej narażonych na wykluczenie finansowe. Stwierdzono, że specyfika produktów ubezpieczeniowych i praktyka zakładów ubezpieczeń...

  • Wykluczenie finansowe starszych konsumentów na rynku usług finansowych
    Publication

    Celem opracowania jest identyfikacja uwarunkowań wykluczenia finansowego starszych konsumentów na rynku usług finansowych. Dla realizacji tego celu zidentyfikowano m.in. podstawowe pojęcia dotyczące wykluczenia (w tym wykluczenia finansowego) osób starszych. Zagrożenia wynikające z wykluczenia finansowego starszych konsumentów zostały zilustrowane poprzez analizę danych statystycznych dotyczących starzenia się społeczeństwa. Podstawowy...

    Full text to download in external service

  • Zarządzanie marką w dobie nadpodaży
    Publication

    Artykuł poświęcony jest wskazaniu wyzwań stojących przed menedżerami marki wobec nadpodaży marek, produktów i informacji, będącymi pośrednią przyczyną marginalizacji marketingu jako funkcji wielu przedsiębiorstwach o organizacji „silosowej”, gdzie marketing często ograniczany jest do funkcji promocji. Wspomniane okoliczności, zdaniem autorki, mogą prowadzić zarówno do dalszej marginalizacji marketingu w wyniku spadku znaczenia...

    Full text to download in external service

  • Zastosowanie pogłębionych wywiadów osobistych w badaniu postrzegania treści internetowych na temat produktów i firm
    Publication

    Celem artykułu jest zaprezentowanie postrzegania internetowych treści przez internautów oraz sposobów pozyskiwania wartościowych informacji, związanych z organizacjami, bądź produktami. Zaprezentowano w nim wyniki uzyskane dzięki wykorzystaniu jednej z technik badań jakościowych – indywidualnych wywiadów częściowo ustrukturyzowanych. Opracowanie nawiązuje do koncepcji inbound marketing, jednak koncentruje się na potrzebach i zachowaniach...

    Full text to download in external service

  • Zaufanie, satysfakcja i lojalność studentów wobec wydziałowego serwisu WWW – wyniki badania eksploracyjnego
    Publication

    W artykule przedstawiono wyniki badania dotyczącego określenia związków pomiędzy cechami użytkowymi serwisu WWW wydziału "X" szkoły wyższej a zaufaniem, satysfakcją i lojalnością studentów wobec tego serwisu. Zaproponowany model teoretyczny został zweryfikowany za pomocą badania empirycznego, w którym zastosowano podejście PLS-SEM. Rezultaty badania wskazują, że takie cechy wydziałowego serwisu WWW jak interaktywność, zawartość...

    Full text to download in external service

  • Znaczenie płci w procesie zakupu marek własnych sieci handlowych – analiza wielogrupowa

    The purpose of the article is to analyze the differences in the behavior of men and women in the process of purchasing store brands (SBs). Using an established conceptual model, we intended to identify differences, depending on gender of buyers, in the size of the effects of store image and brand price-image on perceived risk and subsequently on store brand purchase intention. A total of 652 respondents participated in the study....

    Full text available to download

Year 2013
  • CROWDSOURCING A KOMUNIKACJA Z KONSUMENTAMI
    Publication

    - Year 2013

    Rozdział prezentuje wybrane modele komunikacji w Internecie oraz crowdsourcing jako nową metodę pozyskiwania pomysłów i informacji od konsumentów. W ciągu ostatnich 5 lat rozwój technologii komunikacyjnych znacząco zmienił sposób komunikowania się ludzi, a w konsekwencji również organizacji z konsumentami. Nie tylko firmy z branży IT mogą wzmocnić swoją markę, reputację oraz zwiększyć przychody dzięki opracowaniu atrakcyjnej, społecznie...

    Full text to download in external service

  • Czynniki sukcesu w zarządzaniu projektem marketingowym
    Publication

    - Year 2013

    Autorka porusza problem jednoznacznego formułowania kryteriów sukcesu projektu marketingowego, których realizacja zapewniałaby sukces przedsiębiorstwa. Stawia tezę, że projekty marketingowe mają szczególną specyfikę związaną z determinującym wpływem zewnętrznych czynników niemierzalnych, a tym samym niedefiniowalnych, na powodzenie projektu marketingowego rozumianego jako sukces rynkowy, przez co określenie jasnych kryteriów sukcesu...

  • Effects of social media communication on brand equity and brand purchase intention
    Publication

    - Year 2013

    The author studied the effect of two different social media communication on brand equity and brand purchase intention. A total of 504 data sets were generated through a standardized online-survey and analysed with structural equation modeling. The results of the empirical study showed that both firm-created and user-generated social media communication influenced brand equity, consequently impacting brand purchase intention. This...

    Full text to download in external service

  • Elektroniczne instrumenty komunikacji marketingowej w marketingu usług medycznych

    Nie ma wątpliwości, że wielu polskich świadczeniodawców usług zdrowotnych korzysta z Internetu do komunikowania się z pacjentami. Jednocześnie chcą oni stworzyć wizerunek marki jako bardziej nowoczesnej i atrakcyjnej. Elektroniczna komunikacja marketingowa (szczególnie serwisy informacyjne, serwisy społecznościowe, blogi, fora, microblogi, wyszukiwarki, marketing mobilny) ma coraz większe znaczenie w marketingu usług medycznych,...

    Full text available to download

  • GROUPS OF GERMAN DOMESTIC APPLIANCE MANUFACTURERS ACCORDING TO NEW PRODUCT DEVELOPMENT PRACTICES

    Finding the best way to develop new products has been always a hot topic for practitioners and academics. However, so far only a few of these kinds of studies have concentrated on a single industry. In this paper, we group German domestic appliance manufacturers with regards to their new product development (NPD) practices to discover their attitude to NPD effort. By conducting a survey we found that three different groups of manufacturers...

    Full text available to download

  • Implementing second-order CFA model for the factorial validity of brand equity
    Publication

    - Year 2013

    The purpose of this study was to test the implementation of a second-order CFA model for the factorial validity of Aaker’s consumer-based brand equity framework. To test the proposed theoretical model 186 data sets generated through a standardized onlinesurvey were evaluated. The data wasanalyzedusing structural equation modeling with AMOS 21.0 software. The results demonstrated that the higher order CFA model for consumer-based...

    Full text to download in external service

  • Influence of advertisement in social media in knowledge based economy
    Publication

    In the era of knowledge based economies every year the number of companies that starting their advertising campaigns increase. According to Social Enterprise Report, 38% of leading companies in Poland have its profile on social networking sites. In this paper, we are going to introduce two case studies. The first one is the advertising campaign of Heyah based on the history of communism. The second case study is the continuation...

  • Karta założeń nowego produktu
    Publication

    - Year 2013

    W pracy przedstawiono istotę i funkcje założeń nowego produktu oraz składniki karty założeń. Założenia te stanowią zestawienie planowanych aspektów technicznych, marketingowych i ekonomicznych dotyczących wdrażanego nowego produktu. Powstają one jako jeden z końcowych elementów fazy przygotowania koncepcji w procesie kształtowania nowego produktu, zaś karta założeń jest ich formalnym wyrazem. Określono trzy podstawowe funkcje założeń...

  • Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu w usługach ubezpieczeniowych
    Publication

    Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w usługach ubezpieczeniowych. Zidentyfikowano w tym celu podstawowe oczekiwania interesariuszy oraz najważniejsze obszary zastosowania CSR w instytucjach ubezpieczeniowych. Zaprezentowano również podstawowy związek pomiędzy działaniami społecznie odpowiedzialnymi realizowanymi przez instytucje ubezpieczeniowe a ich wizerunkiem. Na podstawie...

    Full text available to download