Publications
Filters
total: 309
Catalog Publications
Year 2008
-
Relacje rynkowe - podstawy teoretyczne
PublicationZmiany pojawiające się w gospodarce światowej wskazują na nowe podejście do sposobów konkurowania, tworzenia wartości oraz pojmowania istoty rynku. Ważne staje się budowanie relacji pomiędzy podmiotami, gdyż współczesny rynek i środowisko konkurencyjne wymagają raczej współpracy, niż zwalczania przeciwnika. Celem artykułu jest przedstawienie istoty pojęcia relacja oraz teoretyczne fundamenty relacji rynkowych.
-
Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa hotelarskiego a realizacja celów marketingu relacji
PublicationOd sposobu zorganizowania przedsiębiorstwa hotelarskiego, czego podstawę stanowi właściwie opracowana struktura organizacyjna, zależy skuteczność i efektywność podejmowanych działań. Ma to również wpływ na realizację celów stawianych przed marketingiem relacji. Decyduje o możliwości stworzenia trwałych relacji z klientem - gościem hotelowym.
-
W jaki sposób szkoła wyższa powinna tworzyć miejsca na poszczególnych kierunkach studiów - determinanty
PublicationObecnie wiele szkół wyższych szuka sposobów, które mają pomóc zainteresować ich ofertą i przyciągnąć studentów, ale stają przed dylematem w jaki sposób kształtować tę ofertę. Jednym z ważniejszych dylematów, z jakim borykają się uczelnie jest kwestia tworzenia nowych i kształtowania liczby miejsc na już istniejących kierunkach studiów. W publikacji podjęto dyskusję na ile szkoła publiczna powinna kierować się w tym względzie popytem...
-
Współczesne kierunki rozwoju innowacji w sektorze usług finansowych
PublicationW coraz bardziej zmieniającej się gospodarce światowej, jednymi z najintensywniej wykorzystujących innowacje są instytucje oferujące usługi finansowe. W artykule przedstawiono uwarunkowania rozwoju innowacji usług finansowych wraz z możliwymi kierunkami rozwoju innowacyjności sektora.
Year 2007
-
Badania marketingowe brytyjskiego rynku nożyc do cięcia blachy na długość
PublicationW artykule zaprezentowano rolę trzech rodzajów badań marketingowych - badań źródeł wtórnych, wywiadów oraz badań ankietowych - w pozyskiwaniu informacji odnośnie rynku dóbr inwestycyjnych. Cel ten zrealizowano na przykładzie badań brytyjskiego rynku latających nożyc do cięcia blachy na długość.
-
Czy innowacje mogą być przedmiotem obrotu rynkowego?
PublicationPrzedstawiono istotę rynku i obrotu rynkowego. Scharakteryzowano pojęcie innowacji oraz cech innowacji w procesie ich powstawania jako przedmiotów obrotu rynkowego. Omówiono uwarunkowania obrotu rynkowego wynikami procesu rozwoju innowacji jako przedmiotami obrotu rynkowego w Polsce. Całość rozważań zakończono podsumowaniem.
-
Edukacja jako niezbędny element w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw
PublicationWysoko wykwalifikowana kadra oraz nieustanne podnoszenie kwalifikacji pracowników staje się najistotniejszym elementem budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. W artykule pokazano, jak kształtuje się zjawisko kształcenia personelu w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej. Z przedstawionej analizy wynika, że budowanie Europejskiego Społeczeństwa Wiedzy w Polsce wymaga jeszcze wielu nakładów i zmian.
-
Innowacje jako czynnik rozwoju usług w krajach Unii Europejskiej
PublicationUsługi w ostatnich latach stają się coraz ważniejszą częścią gospodarki światowej. Stają się jednoczesnie jednym z ważniejszych czynników rozowju innowacyjności krajów rozwiniętych. Unia Europejska pod tym względem pozostaje stosunkowo słabo rozwiniętym obszarem. W artykule podjęto próbę przeanalizowania zjawiska innowacyjnościw usługach.
-
Innowacje w rozwoju przedsiębiorczości w środowisku akademickim na przykładzie Politechniki Gdańskiej
PublicationOmówiono przedsiębiorczość we współczesnej gospodarce rynkowej i rolę innowacji w jej rozwoju. Przedstawiono dotychczasowy stan rozwoju innowacji i przedsiębiorczości w środowisku akademickim na przykładzie Politechniki Gdańskiej. Scharakteryzowano inicjatywy pobudzające rozwój innowacji i przedsiębiorczości w Politechnice Gdańskiej. Określono warunki skutecznego rozwoju przedsiębiorczości w środowisku akademickim w Polsce.
-
Programy lojalnościowe jako narzędzie tworzenia i kształtowania relacji z klientami na przykładzie wybranych programów Grupy Hotelowej Orbis
PublicationW opracowaniu poruszono problem stosowania programów lojalnościowych w kontekście tworzenia trwałych relacji z klientami. We wstępie zdefiniowano pojęcie programów lojalnościowych i omówiono ich cele. W pierwszej części omówiono teoretyczne podstawy tego zagadnienia niezbędne do późniejszej analizy programów. Dokonano prezentacji najczęściej stosowanych rodzajów programów. Następnie omówiono poziomy budowy programu lojalnościowego...
-
Przyczyny zróżnicowania efektów działalności innowacyjnej działów krajowego przemysłu
PublicationW opracowaniu podjęto próbę wyjaśnienia zróżnicowania efektów działalności innowacyjnej działów krajowego przetwórstwa przemysłowego, na podstawie intensywności innowacji oraz poziomu techniki tych działów opierając się na danych publikowanych przez GUS.
-
Relacje w marketingu dóbr kapitałowych
PublicationPomiędzy podmiotami rynku dóbr kapitałowych zachodzą określone relacje. Rynek ten daje występującym na nim podmiotom duże możliwości współpracy. Dotyczy ona zwłaszcza nowych produktów, zintegrowanych procesów, łańcuchów wartości a nawet tworzenia nowych branż i firm. Przedsiębiorstwa niechętne do takiej współpracy będą stopniowo traciły swoją wartość rynkową w porównaniu z tymi, które będą efektywnie zarządzały relacjami. Stworzenie...
-
Rezultaty rozwoju nowych produktów niemieckich producentów sprzętu gospodarstwa domowego
PublicationCelem pracy jest przedstawienie poziomu rezultatów rozwoju nowych produktów, osiąganych przez niemieckich producentów sprzętu gospodarstwa domowego, oraz związków pomiędzy miernikami użytymi do oceny tych rezultatów. Realizacja celu pracy została oparta na danych zebranych metodą ankiety pocztowej.
-
Rozwój handlu elektronicznego na tle rozwoju gospodarki internetowej w Polsce
PublicationW artykule omówiono problematykę handlu elektronicznego a także podjęto próbę stworzenia uniwersalnej definicji e-commerce. Ukazano również miejsce handlu elektronicznego na tle biznesu elektronicznego oraz gospodarki internetowej.
-
Rozwój rynku a działalność inwestycyjna zakładów ubezpieczeń w Polsce
PublicationWzrastające znaczenie działalności inwestycyjnej w funkcjonowaniu zakładów ubezpieczeń na rynku polskim staje się wyzwaniem dla właścicieli firm jak i samych zakładów. Dla usystema-tyzowania dotychczasowej wiedzy w tekście skoncentrowano się na dwóch aspektach inwestycji w instytucjach ubezpieczeniowych: tworzeniu nowych podmiotów przez zagranicznych i polskich inwestorów branżowych oraz prowadzeniu działalności inwestycyjnej przez...
-
Student - klient : czy uczelnia ma zawsze spelniać oczekiwania studentów?
PublicationJednym z podstawowych dylematów związanych z wprowadzaniem orientacji marketingowej do uczelni, a zarazem najistotniejszą barierą, jest problem traktowania studentów jako klientów. Na pierwszy rzut oka oznacza to, że zgodnie z regułami marketingowymi uczelnia powinna zaspokajać wszelkie wymagania i oczekiwania swoich klientów.Postępowanie zgodne z hasłem "Klient nasz Pan" niepokoi jednak władze zarządzające szkołami wyższymi. Autorka...
-
Uwarunkowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w sferze usług
PublicationCelem artykułu jest prezentacja uwarunkowań mających wpływ na bezpośrednie inwestycje zagraniczne w sferze usług. W pracy omówione zostały najważniejsze stymulanty, bariery oraz czynniki ryzyka w zakresie innowacji usług na rynku międzynarodowym.
Year 2006
-
An analysis of the current situation for Polish ferry operators in a transitional environment
PublicationArtykuł rozpoczyna analiza sytuacji polskiej żeglugi promowej na tle procesów zachadzących w otoczeniu. W dalszej części została przedstawiona analiza SWOT, która wskazała główne problemy, którym muszą stawić czoła polscy armatorzy promowi. W pracy zaproponowano strategie marketingowe i dokano oceny ich roli w dalszym rozwoju badanych przedsiębiorstw promowych.
-
Bodźce motywujące pracowników wdrażających nowe produkty i ich stosowanie
PublicationW artykule przedstawiono przegląd bodźców motywujących pracowników zaangażowanych we wdrażanie nowych produktów oraz określenie stopnia ich stosowania przez przedsiębiorstwa.
-
Determinanty strategii dystrybucji na rynkach zagranicznych
PublicationW artykule zostały zaprezentowane uwarunkowania determinujące tworzenie strategii dystrybucji na rynkach zagranicznych. Przedstawiono w nim również najważniejsze tendencje tworzące sie na rynku w zakresie dystrybucji na rynku międzynarodowym.
-
Efektywne zarządzanie relacjami z klientami
PublicationW artykule przedstawiono główne złożenia i wybrane instrumenty pozwalające na efektywne zarządzanie relacjami z klientami. Rozważania rozpoczęto od przedstawienia etapów procesu budowy relacji z klientami w kontekście marketingu relacji. W dalszej części przedstawiono niektóre z kryteriów segmentacji oraz metody pozwalające na ocenę wartości klienta. Artykuł kończy omówienie wskaźnika zwrotu z inwestycji jako głównego miernika...
-
Efektywność działań reklamowych na rynku otwartych funduszy emerytalnych w Polsce
PublicationCelem artykułu jest zaprezentowanie uwarunkowań związanych z oceną efektywności działań reklamowych na jednym z segmentów rynku usług finansowych. Przedstawiono ocenę dotychczasowych działań w zakresie reklamy otwartych funduszy emerytalnych oraz zidentyfikowano znaczenie tych działań na podejmowane decyzje dotyczące przystępowania do funduszy emerytalnych.
-
Efektywność kanałów dystrybucji w kontekście strategii wejścia na rynki zagraniczne
PublicationCelem artykułu jest analiza cech charakterystycznych kanałów dystrybucji przedsiębiorstw w zależności od strategii wejścia na rynki zagraniczne oraz metod oceny i sposobów poprawy efektywności dystrybucji firm działających na rynku międzynarodowym.
-
Informacja rynkowa i jej wykorzystanie w przedsiębiorstwie
PublicationW pracy zdefiniowano pojęcie informacji rynkowej oraz zaproponowano typy informacji rynkowych. Przedstawiono również proces wykorzystania informacji rynkowych w przedsiębiorstwie.
-
Innowacje jako źródło ekspansji marketingu relacji
PublicationOmówiono istotę innowacji, proces ich tworzenia i rozwoju. Przedstawiono relacje innowacje - marketing. Wymieniono układy, w których przebiegają procesy rozwoju innowacji oraz wykorzystanie marketingu relacji w rozwoju innowacji.
-
Jakościowe czynniki przewagi konkurencyjnej w żegludze promowej na Bałtyku
PublicationCelem artykułu jest określenie wpływu jakości i zakresu oferty uslugowej na wielkość przewozów promowych na baltyku. Badania wykorzystane w artykule skoncentrowano na działalności armatorów promowych eksploatujących promy na podobnych rynkach do tych, na ktorych dzialaja przedsiębiorstwa promowe w Polsce.
-
Kierunki działań marketingowych w szkole wyższej
PublicationW artykule przedstawione zostały cechy usług edukacyjnych szkół wyższych w kontekście usług profesjonalnych. Uwzględniając powyższe cechy scharakteryzowano elementy wpływające na marketing szkoły wyższej oraz pięć głównych obszarów, które powinien on obejmować.
-
Ocena intensywności oraz efektów innowacji według działów przemysłu
PublicationW artykule przedstawiono ocenę intensywności i efektów innowacji według działów krajowego przetwórstwa przemysłowego. Poprzez zastosowanie analizy skupień, wydrębniono cztery grupy działów, które oceniono ze względu na analizowane czynniki.
-
Ocena przedsiębiorstw ze względu na wyniki wdrażania nowych produktów metodą porządkowania liniowego
PublicationW artykule zaprezentowano zastosowanie metody porządkowania liniowego do oceny przedsiębiorstw pod kątem wyników uzyskanych przy wdrażaniu nowych produktów. Taką oceną objęto dwudziestu dwóch producentów sprzętu gospodarstwa domowego, gdzie syntetyczny miernik rozwoju utworzono na podstawie metod wzorcowych.
-
Rola uczelni na rynkach rozwiniętych krajów Unii Europejskiej
PublicationOmówiono powiązania uczelni i ludzi nauki z praktyką gospodarczą na rynkach rozwiniętych krajów Unii Europejskiej. Przedstawiono rozwiązania ułatwiające transfer wiedzy i wynalazków z uniwersytetów do firm na przykładzie rozwiązań z Finlandii, Belgii oraz Wielkiej Brytanii. Sformułowano wnioski.
-
Rola uczelni publicznych w regionalnej strategii innowacji dla województwa pomorskiego
PublicationPrzedstawiono wyniki analizy potencjału badawczo-rozwojowego uczelni publicznych i ich związków z gospodarką, wykonanych w ramach projektowania Regionalnej Strategii Innowacji dla Województwa Pomorskiego (RIS-P). Określono miejsce i rolę uczelni publicznych w regionalnej strategii innowacji, omówiono podjęte działania wdrożeniowe, służące podniesieniu znaczenia uczelni w rozwoju innowacyjności gospodarki Pomorza.
-
Specyfika usługi edukacyjnej szkoły wyższej w kontekście marketingowym
PublicationZmiany, jakie zaszły na rynku usług edukacji wyższej, pomimo wielu barier i trudności, skłaniają uczelnie do zastosowania metod zarządzania zaczerpniętych ze świata biznesu, w tym między innymi marketingu. Dobranie odpowiednich narzędzi marketingowych dla uczelni wymaga rozpoznania specyfiki usług przez nie oferowanych. Zdaniem Autorki usługa edukacji wyższej należy do grupy usług określanych mianem profesjonalnych, stąd też koncepcja...
-
Testowanie koncepcji nowych produktów w niemieckich przedsiębiorstwach sprzętu gospodarstwa domowego
PublicationW artykule przedstawiono wyniki badania, odnośnie stosowania testowania koncepcji nowych produktów, przez niemieckich producentów sprzetu gospodarstwa domowego. Stwierdzono, że większość badanych firm stosuje testowanie koncepcji oraz, że występuje pozytywny związek pomiędzy stosowaniem tej metody a wynikami osiąganymi przy wdrażaniu nowych produktów.
-
Zarządzanie i planowanie marketingowe
PublicationPodręcznik do przedmiotu zarządzanie i planowanie marketingowe, w ktorym są wymienione i omówione etapy tworzenia planu marketingowego oraz poszczególne zagadnienia opracowane od strony teoretycznej, wzbogacone o przykłady praktyczne.NR DOKUM. MCK 73140
Year 2005
-
Integracja instrumentów marketingowych w fazie ich projektowania
PublicationW pracy zaprezentowano propozycję procesu projektowania zintegrowanych instrumentów marketingowych. Wyłoniono etapy tego procesu i je scharakteryzowano.
-
Marketing relacji : zastosowanie marketingu relacji
PublicationW podrozdziale opisano warunki implementacji marketingu relacji w przedsiębiorstwie. Zwrócono między innymi uwagę na strukturę organizacyjną, system dostarczania klientom wartości oraz branżę, w której działa firma. Wskazano również na korzyści wynikające z zastosowania działań marketingu relacji w firmie.
-
Marketing zewnętrzny : produkt
PublicationW podrozdziale 4.1 podręcznika scharakteryzowano produkt jako element marketingu zewnętrznego. Między innymi omówiono: pojęcie i charakterystykę produktu, klasyfikacje produktów, pojęcie linii i asortymentu produktów, markę i opakowanie produktu, cykl życia produktu oraz proces wdrażania nowych produktów.
-
Marketing zewnętrzny : promocja
PublicationW opracowaniu omówiono pojęcie promocji, a także miejsce, jakie zajmuje ona w marketingu-mix. Szczególną uwagę poświęcono rozróżnieniu pomiędzy promocją a często utożsamianą z nią komunikacją marketingową. W dalszej części scharakteryzowano instrumenty promotion-mix: reklamę, public relations, promocję sprzedaży, marketing bezpośredni, sprzedaż osobistą i sponsoring.
-
Otoczenie marketingowe
PublicationW rozdziale drugim podręcznika scharakteryzowano otoczenie marketingowe organizacji. Tematykę tę ujęto w trzech podrozdziałach: istota otoczenia marketingowego, makrootoczenia, otoczenie rynkowe.
-
Podziały i klasyfikacje usług
PublicationW rozdziale drugim podręcznika przedstawiono podziały i klasyfikacje usłg. Tematykę tę omówiono w czterech następujących podrozdziałach: przegląd podziałów i klasyfikacji usług, rodzaje działalności usługowej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), klasyfikacja usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zastosowanie PKWiU i PKD w działalności marketingowej przedsiębiorstw usługowych.
Year 2003
-
Dekompozycja problemu i agregacja odpowiedzi w badaniu ankietowym. Badania marketingowe. Metody. Tendencje. Zastosowania.
PublicationCelem artykułu jest analiza dwóch powiązanych ze sobą ciągów czynności w badaniu ankietowym. Pierwszego, polegającego na przekształceniu problemu badawczego w pytania kwestionariuszowe i drugiego w którym wychodzi się od odpowiedzi na pytania kwestionariusza, a kończy się odpowiedzią na problem badawczy.
-
Doskonalenie kształcenia na specjalności marketing na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
PublicationCelem artykułu jest wskazanie kierunków doskonalenia kształcenia na specjalności marketing na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej na podstawie opinii studentów tej specjalności.
-
Kultura marketingowa przedsiębiorstw turystycznych
PublicationW przedsiębiorstwach turystycznych występują cztery typy organizacji kulturowych: - ideologia autokratyczna; - ideologia biurokratyczna; - ideologia innowacyjna; - ideologia społeczna. Postęp w sektorze turystyki zależy od kultury organizacyjnej z której wynika pierwszoplanowa rola klientów (wewnętrznych i zewnętrznych).
-
Marketingowe aspekty kształtowania centrum logistycznego
PublicationScharakteryzowano centrum logistyczne i proces jego kształtowania. Omówiono marketingowe aspekty projektowania centrum logistycznego, w tym określenie partnerów, ich potrzeb oraz decyzji dotyczących profilu i zakresu działalności. Wymieniono marketingowe aspekty budowy centrum logistycznego, w tym kształtowanie personelu, pozyskanie poparcia jego budowy, przygotowanie i wdrożenie zintegrowanych instrumentów marketingowych, budowanie...
-
Opinie nauczycieli akademickich o dydaktyce marketingu.
PublicationCelem artykułu jest poznanie opinii ekspertów i pracowników naukowych Katedry Marketingu PG na temat nauczania przedmiotów marketingowych.
-
Praktyki zarządzania wdrażaniem nowych produktów
PublicationW artykule zidentyfikowano praktyki wdrażania nowych produktów stosowane przez krajowych producentów dóbr trwałego użytkowania (DTU), które wiążą się z wysokimi wynikami w tym zakresie. Praktyki te określono na podstawie analizy danych pierwotnych zebranych za pomocą ankiety pocztowej, którą przeprowadzono wśród krajowych producentów DTU zatrudniających powyżej stu pracowników.
-
Public relations jako narzędzie wspierające działalność przedsiębiorstwa budowlanego.
PublicationReferat stanowi syntetyczne przedstawienie problematyki public relations (PR). Omówiono podstawy teoretyczne obejmujące: krótki rys historyczny, podstawowe definicje, pojęcie wizerunku i tożsamości oraz model budowy wizerunku firmy jak również otoczenie przedsiębiorstwa. Następnie zaproponowano metodykę postępowania, jaką należy zastosować w przypadku wdrażania PR w przedsiębiorstwie obejmującą: działania początkowe, budowę programu...
-
Rynek pracy w Polsce.
PublicationW pracy przeprowadzona jest analiza wskaźników bezrobocia w Polsce w latach 1990-2003. Bezrobocie rozpatrywane jest również w układzie regionalnym i z punktu widzenia wykształcenia.
-
Sytuacja na rynku pracy w obszarze ''Zarządzanie i Marketing''. Dydaktyka marketingu w wyższej uczelni technicznej.
PublicationOd kilku lat obserwuje się wzrost bezrobocia wśród absolwentów wyższych uczelni. Recesja nie ominęła również absolwentów kierunku Zarządzanie i Marketing. Już nie wystarczą zdolności interpersonalne, znajomość języków obcych czy posługiwanie się komputerem. Nie wystarczy bierne szukanie pracy, polegające na zarejestrowaniu się w urzędzie pracy i czekanie na propozycje. Urzędy pracy zapewniają, że osobom z wyższym wykształceniem...
-
Tendencje rozwoju żeglugi promowej na Bałtyku w warunkach wzrostu konkurencji.
PublicationW pracy przedstawiono przemiany, które miały miejsce podczas w rozwoju bałtyckiej żeglugi promowej od początków jej istnienia do chwili obecnej. Opracowane one zostały w aspekcie czynników technicznych, organizacyjnych oraz ekonomicznych. W odniesieniu do tych przemian dokonano prognozy przyszłych tendencji rozwoju żeglugi promowej na Bałtyku.