dr Anita Maria Dąbrowicz-Tlałka
Zatrudnienie
- Profesor uczelni ze stop. nauk. dr w Centrum Matematyki
Publikacje
Filtry
wszystkich: 48
Katalog Publikacji
Rok 2023
-
Edukacja matematyczna na poziomie akademickim na kierunkach ścisłych i technicznych w dobie technologii mobilnych i sztucznej inteligencji
PublikacjaRozwój technologii oraz rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji daje szansę pomocy nauczycielom i uczniom w rozwoju i poprawianiu wyników nauczania i uczenia się. Wszystko wskazuje na to, że narzędzia takie jak ChatGPT wkrótce staną się akceptowaną częścią zestawu narzędzi technologicznych. Musimy tylko nauczyć się, jak bezpiecznie i optymalnie z nich korzystać. Stosowanie technologii cyfrowej w edukacji matematycznej na...
Rok 2021
-
Budowanie strategii edukacyjnej uczelni z uwzględnieniem wykorzystania e-technologii – wnioski z analizy doświadczeń uczelni technicznej
PublikacjaArtykuł zawiera wnioski z podsumowania działań koncepcyjnych i organizacyjnych jakie zostały przeprowadzone w toku rozbudowy uczelnianej platformy edukacyjnej i jej integracji z systemami uczelni. Autorki podjęły starania, aby na podstawie analizowanego przypadku uczelni technicznej, przedstawić rekomendacje związane z tworzeniem edukacyjnej strategii uczelni w zakresie zdalnej edukacji. W artykule przedstawiono dane z ankiet oraz...
Rok 2020
-
E-LEARNING NA POLITECHNICE GDAŃSKIEJ - HISTORIA ROZWOJU W LATACH 1995-2020
PublikacjaInternet oraz kształcenie oparte na wykorzystaniu e-technologii stały się nieodłącznym elementem edukacji. Artykuł przedstawia zarys historii rozwoju e-learningu na Politechnice Gdańskiej, przykładowe rozwiązania technologiczne, elementy tworzenia struktur organizacyjnych oraz związanych z legislacją, a także wybrane projekty wykorzystujące szeroko pojęte e-technologie w edukacji akademickiej realizowanej na Uczelni
Rok 2017
-
Platforma eNauczanie – miejsce na edukację i spotkania – warto profesjonalnie dzielić się wiedzą
PublikacjaKażda z uczelni w Polsce korzysta z rozwiązań technologicznych pozwalających na organizowanie i wspomaganie nauczania przez Internet. Są to tzw. platformy edukacyjne. Podstawowe zadanie tych rozwiązań, będących czasami zaawansowanymi systemami, polega na gromadzeniu materiałów dydaktycznych, ich organizowaniu i udostępnianiu odbiorcom przez Internet. Spopularyzowanie swojej marki w Internecie to jedno, ale zapewnienie sobie dobrej...
-
Technologia w kształceniu na kierunkach inżynierskich – czyli jak przygotować studentów do życia, a nie tylko do egzaminów
PublikacjaNajważniejszym zadaniem uczelni wyższych jest edukacja przygotowująca do przyszłej pracy, w tym naukowej, do życia w środowisku pełnym ciągle ewoluujących rozwiązań technologicznych i wypełnionego powszechnym dostępem do informacji (i to nie zawsze prawdziwej i sprawdzonej). Doskonale wiemy, że stosowanie wiedzy w praktyce nie tylko sprzyja rozwijaniu zainteresowania jej pogłębianiem, ale kształtuje zdolność naukowego rozumowania...
Rok 2016
-
Budowa środowiska e-learningowego wspierającego kształcenie na uczelni technicznej
PublikacjaPrace nad wykorzystaniem technologii ICT w edukacji sięgają lat 90. ubiegłego wieku, gdy rozwój Internetu zainspirował wielu naukowców i nauczycieli do wykorzystania go w celach dydaktycznych. W 2007 r. Politechnika Gdańska przystąpiła do realizacji projektu eUczelnia, który miał na celu opracowanie i wdrożenie na Politechnice Gdańskiej platformy udostępniającej szeroko rozumiane e-usługi dla społeczeństwa...
Rok 2015
-
ePBL – czyli nauka poprzez realizację projektu w środowisku wirtualnym
PublikacjaKształcenie inżynierów stanowi niezwykle istotny element systemu edukacyjnego każdego nowoczesnego państwa, ponieważ to właśnie dobrze przygotowana kadra inżynierska decyduje o tempie rozwoju i poziomie infrastruktury danego kraju. Wykorzystanie najnowszych technologii w procesie edukacyjnym jest naturalną konsekwencją „informatyzacji” życia. Pokolenia dorastające w świecie wszechobecnych komputerów, urządzeń mobilnych i cyfrowej...
-
e-Technologie w Kształceniu Inżynierów – otwarte pytania o MOOC w zdalnej edukacji
PublikacjaJeżeli chcemy dobrze i skutecznie uczyć, nie obędzie się bez głębokich zmian zarówno na poziomie myślenia o dydaktyce akademickiej, jak i o metodach jej rozwoju. 30 kwietnia 2015 r. odbyła się na Politechnice Gdańskiej druga edycja Konferencji „e Technologie w Kształceniu Inżynierów”. Wśród ponad 120 uczestników Konferencji mieliśmy przyjemność gościć między innymi przedstawicieli ponad dwudziestu...
-
e-Technologie w Kształceniu Inżynierów, czyli MOOC tegorocznej konferencji
PublikacjaDnia 30 kwietnia 2015 r. odbyła się na Politechnice Gdańskiej II Konferencja „e-Technologie w Kształceniu Inżynierów” („e-Technologies in Engineering Education”). Konferencja miała na celu popularyzację najnowszych technologii w edukacji oraz pokazanie dobrych praktyk w tym zakresie. W czasie tegorocznej edycji, podobnie jak poprzedniej, przedstawiano przykłady wykorzystania najnowszych technologii w kształceniu na kierunkach...
-
Kuchnia edukacyjna – czym skorupka za młodu nasiąknie...
PublikacjaW praktyce nauczyciela akademickiego oczekujemy łatwych, tanich i szybkich przepisów, które pomogą nam motywować studentów do nauki. Przemiany w szkolnictwie, jakie dokonały się w ostatnich dziesięcioleciach, oraz nowe technologie informatyczne i komunikacyjne spowodowały głęboki przełom we współczesnym społeczeństwie. Jeżeli chcemy dobrze i skutecznie uczyć, nie obędzie się bez głębokich zmian na poziomie myślenia zarówno...
-
Technologia w nauczaniu matematyki
PublikacjaTechnologie informatyczne i komunikacyjne spowodowały głębokie zmiany społeczne. Ma to istotny wpływ również na edukację. Zmienia się dydaktyka matematyki oraz metodyka nauczania w tym zakresie. Inne umiejętności stają się istotne dla maturzystów poszukujących dalszych ścieżek rozwoju oraz tych, którzy chcą przygotować się do zajęcia dobrej pozycji na rynku pracy. Zmienia się również rola nauczyciela w procesie kształcenia. Technologia...
Rok 2014
-
e-Technologie w kształceniu inżynierów, czyli nowoczesna edukacja pokolenia mediów cyfrowych
PublikacjaTechnologie informacyjno-komunikacyjne zmieniają współczesną edukację i pozwalają na wprowadzanie innowacyjnych metod przekazywania wiedzy i zdobywania umiejętności. Popyt na wiedzę jest ogromny – kształtuje go coraz bardziej zaawansowane technologicznie i infor - macyjnie społeczeństwo oraz rynek pracy, na którym wiele osób, pracujących w zawodach do tej pory nie wymagających umiejętności cyfrowych, stanęło...
-
Kuchnia edukacyjna – czyli jak ugotować żabę
PublikacjaTak jak było to kilkanaście lat temu na niższych etapach edukacji, teraz my – nauczyciele akademiccy – weryfikujemy programy kształcenia, wprowadzamy nowe metody nauczania. Zmniejszamy liczbę godzin zajęć z przedmiotów ścisłych, stawiamy coraz bardziej na umiejętności miękkie i wprowadzamy technologię jako element uzupełniający luki edukacyjne. Często zdarza się przy tym, że umiejętności dydaktyczne i nieprzeciętne zaangażowanie...
Rok 2013
-
eMocje związane z eNauczaniem
PublikacjaLudzie od najdawniejszych czasów mieli określone prawa i zwyczaje, oparte na właściwych im systemach wierzeń i wartości, według których starali się żyć. Żaden, nawet najbardziej złożony, system wartości nie jest jednak stały. System widzenia świata, podstawowych wartości, struktur społecznych i politycznych ulega cyklicznie głębokim przemianom. Wielu badaczy twierdzi, że wystarczy upływ pięćdziesięciu lat, aby przeorganizować...
-
eNauczanie – wykorzystajmy potencjał, jaki niesie za sobą technologia
PublikacjaPopyt na zaawansowaną edukację jest ogromny – dotyczy to nie tylko młodych ludzi, ale również dorosłych szukających ścieżek dalszego kształcenia lub budowania nowych dróg swojej kariery zawodowej. Uczelnie wyższe są pod ogromną presją finansową – chcą pogodzić kształcenie egalitarne z elitarnym. Z formalnej edukacji na poziomie wyższym obecnie korzysta znaczna liczba odbiorców, o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Instytucje...
-
Flesz : teoria z matematyki poziom podstawowy
PublikacjaKsiążka obejmuje zakresem teorię matematyki związaną z egzaminem maturalnym na poziomie podstawowym.
-
Flesz: Teoria z matematyki, Poziom rozszerzony
PublikacjaKsiążka obejmuje zakresem teorię matematyki związaną z egzaminem maturalnym na poziomie rozszerzonym.
Rok 2012
-
Elementy rachunku prawdopodobieństwa w zadaniach dla studentów uczelni technicznych
PublikacjaKsiążka jest całościowym opracowaniem na temat rachunku prawdopodobieństwa. W części pierwszej przedstawiono zagadnienia pomocne w opanowaniu podstaw teorii rachunku prawdopodobieństwa oraz charakterystykę zmiennych losowych typu skokowego i ciągłego wraz z parametrami, którymi można je opisać. Każdy rozdział rozpoczyna się częścią teoretyczną ilustrowaną rozwiązanymi przykładami zadań, ponadto na końcu każdego rozdziału zamieszczono...
-
Kształcenie inżyniera czy usługa edukacyjna, czyli KRK w praktyce
PublikacjaSystem szkolnictwa wyższego w Polsce przechodzi obecnie szereg zmian związanych z wdrażaniem Ram Kwalifikacji dla Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Zostały one przygotowane w ramach Procesu Bolońskiego i przyjęte w 2005 roku na konferencji w Bergen. Uchwalona w ubiegłym roku ustawa o zmianie ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym”, w ślad za ustaleniami unijnymi wprowadza szereg zmian w organizacji i prowadzeniu procesu...
Rok 2011
-
Presja demograficzna – wyzwanie czy porażka
PublikacjaTrwający od 1990 roku dynamiczny rozwój polskiego szkolnictwa wyższego był wynikiem przemian ustrojowych oraz utrzymującego się niemal piętnaście lat wyżu demograficznego. Rozpoczęcie procesu umasowienia szkolnictwa wyższego w Polsce było zapewne wynikiem nie tylko długotrwałego demograficznego wyżu, ale i zwiększenia aspiracji edukacyjnych Polaków (efektem czego był również rosnący odsetek osób zdających egzamin maturalny)....
-
Visualization in Matehmatics Teaching - Some examples of supporting the students'education
PublikacjaNa całym świecie prowadzi się badania nad wykorzystaniem multimediów w dydaktyce matematyki. Rewolucja cyfrowa jest impulsem do zmiany podejścia do nauczania i metod uczenia się. Oczywiście nowe technologie nie wyeliminują czy nie zastąpią wszystkich tradycyjnych środków nauczania.Studenci, aby zostać dobrymi, konkurencyjnymi na rynku pracy inżynierami, muszą poznać wiele, czasem bardzo zaawansowanych mechanizmów z zakresu matematyki....
-
Wizualizacje w nauczaniu matematyki
PublikacjaCały czas aktualizowana wiedza jest niezbędnym czynnikiem, który pozwala na poruszanie się we współczesnym świecie. Tylko nowoczesna edukacja jest dzisiaj w stanie zapewnić awans cywilizacyjny młodzieży. Jak widać, dostęp do mediów i właściwe stosowanie nowych technologii są niezwykle istotne nie tylko ze względu na wykorzystanie ich w procesie podnoszenia jakości i uatrakcyjniania kształcenia. Studenci nie mający możliwości...
Rok 2010
-
Jakość i efekty kształcenia, a kolejne etapy procesu Bolońskiego
PublikacjaKraje uczestniczące w procesie bolońskim od lat poszukują fundamentalnych wartości i dobrych praktyk związanych z jakością kształcenia. Zapewnienie jakości w szkolnictwie wyższym nie jest problemem wyłącznie europejskim. Na całym świecie obserwuje się coraz większe zainteresowanie tą tematyką, co jest odzwierciedleniem zarówno gwałtownego rozwoju szkolnictwa wyższego, jak i związanych z nim kosztów jakimi obciążone jest z tego...
-
Matura 2010 – kilka faktów o matematyce dla wszystkich
PublikacjaW roku 2010 zmieniła się struktura matury – po dwudziestu pięciu latach matematyka ponownie jest obowiązkowym przedmiotem na egzaminie. Aby uzyskać świadectwo dojrzałości, maturzyści musieli zdać (czyli otrzymać co najmniej 30% maksymalnej liczby punktów). Średni wynik egzaminu z matematyki na poziomie podstawowym wynosi 58,5%, a na poziomie rozszerzonym 49,3%. Sprawdzający egzamin („Matematyka” 8/2010) skarżyli się na...
-
Supporting First Year Students Through Blended-Learning - Planning Effective Courses and Learner Support
PublikacjaHigher education has been actively encouraged to find more effective and flaxible delivery models to provide all students with access to good quality learning experiences. This paper describes students opinion about using e-learning techniques and their participation in courses provided in different ways as additional help and expectations of first year students.
Rok 2009
-
Dyskalkulia – „szansa" czy problem przyszłorocznych maturzystów
PublikacjaCoraz częściej mówi się o specyficznych trudnościach w uczeniu się czytania (dysleksja), poprawnej pisowni (dysortografia) i dbaniu o właściwy poziom graficzny pisma (dysgrafia). Określenie specyficzne wskazuje na wąski zakres trudności w uczeniu się i ich szczególny charakter. Według prowadzonych badań ocenia się, że specyficzne trudności w nauce dotyczą 10–15% populacji wszystkich uczniów (w międzynarodowej klasyfikacji chorób...
-
Matura 2010 – podstawowe wymagania egzaminacyjne z matematyki
PublikacjaCzęść ekspertów ostrzega, że w 2010 roku matura z matematyki może zakończyć się prawdziwym pogromem zdających – szczególnie w technikach i liceach profilowanych. Eksperci PISA (Programme for International Student Assessment – międzynarodowego badania koordynowanego przez OECD, którego celem jest uzyskanie porównywalnych danych o umiejętnościach uczniów, którzy ukończyli 15 rok życia, w celu poprawy jakości nauczania i organizacji...
-
Pokolenie globalne, czyli otwieranie się na nowe możliwości
PublikacjaW roku 1998 kanadyjski badacz Internetu Don Tapscott ogłosił narodziny Pokolenia Sieci, dla którego podłączony do Internetu komputer jest naturalnym środowiskiem życia. Obecne pokolenie młodzieży, zwane globalnym, jest bardziej tolerancyjne wobec różnorodności niż generacja ich poprzedników. Dzisiejsza młodzież wymaga innego podejścia do nauczania niż kiedyś. Obecnie czynnikiem sukcesu staje się umiejętność przyswajania informacji...
-
Rekrutacja na studia – zachęcanie i stawianie wymagań
PublikacjaRekrutacja i utrzymanie na uczelni studentów, zwłaszcza tych dobrych, stanowi dziś dla wielu szkół wyższych wyzwanie nie mniejsze niż zagadnienia związane ze wzrostem poziomu naukowego nauczycieli akademickich czy kreowaniem pozytywnego wizerunku uczelni. Problemy z naborem urastają do rangi zagadnienia o znaczeniu strategicznym dla rozwoju szkół. Uczelnie chcą zwiększyć swoją efektywność i konkurencyjność na rynku edukacyjnym,...
-
Rola polityki edukacyjnej uczelni w gospodarczym i kulturowym rozwoju społeczeństwa
PublikacjaPolskie szkolnictwo wyższe przechodzi okres zasadniczych zmian organizacyjnych i programowych. Zmiany te podyktowane są nie tylko udziałem Polski w procesie bolońskim, ale i przemianami zachodzącymi w naszym społeczeństwie. Przyczynia się do tego obecny kryzys, pokazujący, jak bardzo nieefektywne były funkcjonujące instytucje finansowe i kreowana przez nie aktywność gospodarcza. Ekonomia i zachowanie – nazwijmy to „płynności finansowej”...
-
Some aspects of blended-learning education
Publikacja -
Wykorzystanie technologii informatycznych w kształceniu studentów na pierwszym roku studiów
PublikacjaNa ogół plany związane z wykorzystaniem Internetu i technik informatycznych na wyższych uczelniach obejmują wszystkich studentów, nie skupiając uwagi na specyficznych potrzebach i możliwościach studentów pierwszego roku studiów. Tymczasem to właśnie kandydaci w czasie wyboru uczelni jako pierwsi oceniają infrastrukturę technologiczną kampusu. Możliwość interaktywnego udziału w wirtualnym życiu uczelni i ciągły dostęp do Internetu...
Rok 2008
-
E-egzamin - analiza statystyczna wyników
PublikacjaDnia 4 marca 2008 roku, po raz pierwszy w Polsce, odbył się próbny egzamin gimnazjalny z części matematyczno-przyrodniczej, przeprowadzany drogą elektroniczną, ''E-egzamin 2008''. Organizatorami egzaminu byli: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna i WSiP. Patronat nad projektem objęli: Minister EN i dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Nietypowy próbny egzamin gimnazjalny pisało w jednym czasie kilka tysięcy gimnazjalistów...
-
E-learning - prawdziwa czy fikcyjna koncepcja edukacyjnego rozwoju uczelni
PublikacjaNie można zaprzeczyć, że wykorzystanie narzędzi multimedialnych oraz Internetu pozwala na dodanie istotnych, z punku widzenia dydaktyki, komponentów edukacyjnych tworzących kompetencje i umiejętności zawodowe, a także te czysto akademickie. Trzeba rozważyć, czy wszystkie strony procesu dydaktycznego na uczelni są przygotowane do e−learningu. Oczywistym wymogiem jest posiadanie odpowiedniej bazy sprzętowej i przygotowanej kadry...
-
Matura 2010 - Matematyka - cz.1
PublikacjaPowrót obowiązkowej matematyki na egzaminie maturalnym po prawie 30 latach to spora zmiana. Od maja 2010 roku matematykę będą zdawać wszyscy przystępujący do matury jako przedmiot obowiązkowy. Tymczasem według międzynarodowych badań edukacyjnych PISA (Programme for International Student Assessment, OECD), w dziedzinie matematyki polscy uczniowie nie wypadają najlepiej – poniżej średniej europejskiej. Aby nie wywołać zapaści...
-
Matura 2010 - Matematyka (cz. 2)
PublikacjaArtykuł omawia pewne czynniki, które wpłynęły na podjęcie decyzji o powrocie matematyki jako przedmiotu obowiązkowego na maturze oraz wskazuje na potrzeby zmian w systemie kształcenia z tego przedmiotu na uczelniach technicznych. Z pewnością można twierdzić, że matematyka jest nauką ścisłą opartą na dedukcji, czyli metodzie dochodzenia do wniosków z uwzględnieniem praw logiki w sposób absolutnie pewny. Dlatego jest to przedmiot...
-
Nauczanie matematyki w uczelniach technicznych w kontekście standardów kształcenia
PublikacjaW dniach 22−24 września 2008 r. we Wrocławiu odbyła się XIII Ogólnopolska Konferencja Nauczania Matematyki w Uczelniach Technicznych, zorganizowana przez Instytut Matematyki i Informatyki Politechniki Wrocławskiej oraz Polskie Towarzystwo Matematyczne. Politechnikę Gdańską na tej konferencji reprezentowali nauczyciele akademiccy – dr Barbara Wikieł, dr Anita Dąbrowicz−Tlałka i mgr Mariusz Kaszubowski. W swoim referacie dr Barbara...
-
Udane wdrożenie blended learning'u - problem techniczny czy kulturowy?
PublikacjaUczelnie wyższe coraz chętniej angażują się w konstruowanie wortali internetowych, które nie tylko mają stanowić uzupełnienie wiedzy studentów (i pracowników) z danej dziedziny wiedzy, ale i są wizytówką uczelni, która świadczy o poziomie kształcenia. Światowe doświadczenia związane z e−learning’iem nie zachęcają do zbytniego angażowania się w tę formę edukacji. Natomiast blended learning wydaje się idealnym rozwiązaniem. Zazwyczaj...
Rok 2007
-
Internet w procesie kształcenia studentów
PublikacjaWirtualna rzeczywistość sieci komputerowych staje się coraz bardziej obecna w naszym życiu. Internet odgrywa rosnącą rolę w edukacji, rekrutacji, handlu, sprawowaniu władzy oraz rozrywce. Dlatego też zastanowić się trzeba, na jakie problemy napotykają wykładowcy przy tworzeniu materiałów dostępnych przez Internet oraz studenci w związku z wykorzystaniem nowoczesnych technologii do pozyskiwania informacji i wiedzy....
-
Od podstawy programowej do standardów kształcenia
PublikacjaWprowadzenie "nowej matury" w prowadzenie nowej matury w 2005 roku zrewolucjonizowało proces rekrutacji na wyższe uczelnie. Szkoły wyższe nie chciały początkowo rezygnować z egzaminów wstępnych, próbując zmienić ich formułę, jednak w 2006 roku Ministerstwo Edukacji ograniczyło możliwości przeprowadzania takich „testów kompetencji” tylko do nielicznych przypadków. Co roku egzamin maturalny zmienia niektóre...
-
Prawne aspekty wykorzystania Internetu w procesie kształcenia studentów
PublikacjaZajęcia prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nabierają coraz większego znaczenia w związku z rozwojem technologii informacyjno−komunikacyjnych. Pozwalają one na zastosowanie nowych form przekazywania wiedzy oraz komunikacji nauczycieli akademickich i studentów. Pamiętać należy, że przepisy dotyczące usług internetowych nie zostały stworzone z myślą o regulacji e−nauczania. W 2006 roku Ministerstwo...
-
Some aspects of mathematical education at Gdansk University of Technology
PublikacjaReferat omawia wybrane zagadnienia związane z poszukiwaniem i stosowaniem nowych rozwiązań - zarówno programowych jak i organizacyjnych - w realizacji procesu kształcenia matematycznego na poziomie akademickim w Politechnice Gdańskiej.
-
W poszukiwaniu najlepszego modelu dydaktyki akademickiej
PublikacjaW związku z coraz słabszym przygotowaniem merytorycznym kandydatów na studia, od kilku lat poszukujemy w Polsce modelu dydaktyki akademickiej, który pozwoliłby nam w dalszym ciągu - mimo obniżenia poziomu wiedzy kandydatów przyjętych na studia - na kształcenie studentów na wysokim poziomie. Niestety, w tej chwili nie tylko kształcimy inżynierów, ale również uzupełniamy zaległości powstałe na niższych poziomach edukacji. Wprawdzie...
Rok 2006
-
Nauczanie matematyki a perspektywy rozwoju uczelni technicznych
PublikacjaArtykuł jest podsumowaniem XII Ogólnopolskiej Konferencji Nauczania Matematyki w Uczelniach Technicznych, której organizatorem była Politechnika Gdańska. Przewodniczącymi Komitetu Organizacyjnego i Naukowego Konferencji byli dr Anita Dąbrowicz-Tlałka oraz prof. Jerzy Topp. W Konferencji uczestniczyli oprócz przedstawicieli najlepszych uczelni technicznych w Polsce, Przewodniczący PKA prof. Zbigniew Marciniak oraz Wiceprzewodniczący...
-
Nauczanie matematyki na pierwszym roku studiów technicznych
PublikacjaUczelnie techniczne są miejsce, gdzie wysokiej jakości edukacja matematyczna jest szczególnie istotna. Wprowadzane reformy zmieniają stopniowo strukturę szkolnictwa co nie pozostaje bez wpływu na wyższe stopnie edukacji. Kształcenie z matematyki musi być nakierowane na potrzeby poszczególnych wydziałów oraz na zmieniające się zapotrzebowanie na rynku pracy. Tym bardziej, że zbliżający się niż demograficzny jest ogromnym wyzwaniem...
Rok 2004
-
Przygotowanie młodzieży do studiów politechnicznych w aspekcie programu nowej matury i matury międzynarodowej.
PublikacjaW artykule opisano zagadnienia związane z przygotowaniem młodzieży do podjęcia studiów na kierunkach technicznych. Poziom nowej matury nie gwarantuje opanowania przez młodzież wiedzy i umiejêtności w zakresie umożliwiającym studiowanie. Wskazano na pewne różnice pomiędzy podstawa programową nowej matury oraz matury międzynarodowej.
Rok 2002
-
Quadratic convergence of monotone iterations to systems of differential-algebraic equations
PublikacjaZastosowano tu metodę dolnych i górnych rozwiązań do skonstruowania monotonicznych ciągów, które są zbieżne kwadratowo do jedynego rozwiązania układu równań różniczkowo-algebraicznych z warunkiem początkowym.
-
Quadrtic convergence of monotone iterations of differential-algebraic equations
PublikacjaZastosowano tu metodę quazilinearyzacji do równań różniczkowo-algebraicznych z warunkiem początkowym. Pokazano, że odpowiednie iteracje monotoniczne są zbieżne do jedynego rozwiązania.
wyświetlono 4752 razy