Daniel Załuski - Publikacje - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Filtry

wszystkich: 103

  • Kategoria
  • Rok
  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Publikacji

  • Dworce kolejowe jako nowoczesne centra handlowe
    Publikacja

    - Rok 2007

    W artykule opisano tendencje przekształceń dużych dworców kolejowych na centra handlowo-usługowe. Omówiono główne wytyczne dla projektów architektonicznych z uwzględnieniem zachowania i ochrony podstawowej funkcji dworca - obsługi podróżnych.

  • Europejskie Centrum Solidarności
    Publikacja

    - Rok 2008

    W artykule opisano wyniki międzynarodowego konkursu architektonicznego na budynek Europejskiego Centrum Solidarności (ECS) w Gdańsku. Konkurs jest jednym z działań Fundacji Centrum Solidarności i Urzędu Miejskiego w Gdańsku, zmierzających do realizacji "Drogi do Wolności", upamiętniającej historyczne wydarzenia w Stoczni Gdańskiej (sierpień '80).

  • Budynek biurowy Ka5 w Gdańsku
    Publikacja

    - Rok 2008

    Krytyka architektoniczna budynku biurowego, zrealizowanego w centrum Gdańska na rogu ul. Kartuskiej i Powstańców Warszawskich, w latach 2007- 2008, wg projektu firmy PPW FORT - Gdańsk.

  • Architektura nowych doznań
    Publikacja

    - Rok 2008

    Recenzja książki Lucyny Nyki "Od architektury cyrkulacji do urbanistycznych krajobrazów", Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2006

  • Na właściwym torze - przyszłość kolei w Polsce. Perspektywy - raport specjalny
    Publikacja

    - Rok 2008

    Zalecenia przekształceń dworców kolejowych PKP w świetle europejskich rozwiązań architektonicznych, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień podnoszenia jakości oferowanych usług dla podróżnych.

  • Konieczna jest wspólna wizja przestrzenna
    Publikacja

    - Rok 2008

    Wytyczne architektoniczne przekształceń dworców kolejowych PKP z uwzględnieniem ich komercjalizacji, unifikacji oraz podniesienia jakości usług dla podróżnych.

  • Wizja dla Łodzi : kiedy brakuje pomysłu
    Publikacja

    - Rok 2008

    Krytyka urbanistyczno - architektoniczna projektu przebudowy śródmieścia Łodzi w rejonie dworca Łódź Fabryczna autorstwa Roba Kriera.

  • Park naukowo-technologiczny w Gdyni
    Publikacja

    - Rok 2008

    Krytyka architektoniczna Pomorskiego Parku Naukowo - Technologicznego w Gdyni (PPNT), powstałego na bazie przebudowanych obiektów zajezdni autobusowej w latach 2003- 2006.

  • THE FUNCTION OF GREENERY IN A SKYSCRAPER: THE PLACEMENT AND ITS INFLUENCE
    Publikacja

    The contrast between the high rise buildings; with their mostly geometric shapes, and the organic form of the greenery was visible even in the idea of a skyscraper. Yet the realizations and recent projects show emerging interest and the link between them. To better understand the developing function of the greenery in the context of a skyscraper, both literature and case studies are conducted. The aim is to relate the location...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Agile Methods In Formation of Metropolis Neighbourhood
    Publikacja

    - Rok 2017

    A study of the zone adjoining the metropolis area of Tricity (Poland) was conducted on the basis of analyses of changes in spatial development, outline planning decisions and local plans of spatial development. Localities placed at several dozen kilometres from strongly urbanized areas do not constitute metropolis outskirts. The vicinity of large urban centres is an obstacle to the development of localities as self-sufficient units...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Miasta krótkich dróg
    Publikacja

    - Rok 2005

    Należy zrewidować poglądy na temat wielkopowierzchniowych obiektów handlowo-usługowych. Modernistyczne wizje miast zakładały tworzenie schierarchizowanych ośrodków usługowych - osiedlowych, dzielnicowych i centralnych. Socjalistyczne miasta nigdy w pełni nie wykształciły powyższych ośrodków. W wielu przypadkach ułomne struktury polskich miast zostały w ostatnim czasie dopełnione, niezbędnymi dla właściwego funkcjonowania, centrami...

  • Węzeł integracyjny w Tczewie
    Publikacja

    - Rok 2006

    Dworzec kolejowy w Tczewie jest jednym z czterech obiektów wytypowanych do przebudowy w ramach projektu modernizacji trasy kolejowej E65 (Warszawa - Gdynia Główna Osobowa), stanowiącej północne uzupełnienie Centralnej Magistrali Kolejowej (Warszawa - Katowice). W artykule przedstawiono historię prac projektowych związanych z przebudową dworca na węzeł przesiadkowy. Zakończenie tych prac przewiduje się na połowę roku 2007. Projekt...

  • Dworce na nowej drodze
    Publikacja

    - Rok 2006

    Artykuł jest podsumowaniem międzynarodowej konferencji wdrożeniowej pt. "Dworzec kolejowy w strukturze miasta - nowe szanse" (Tczew/30-31.01.2006r.). Podstawowym założeniem programowym organizatorów była próba przełamania złego stereotypu, który przylgnął do polskich dworców, jako miejsc nieatrakcyjnych, brudnych i niebezpiecznych. Przyjęto, iż podobnie jak w Europie Zachodniej nasze dworce mogą stać się jednymi z najatrakcyjniejszych...

  • Wstęp
    Publikacja

    - Rok 2006

    W większości przypadków tereny dworcowe posiadają ogromny potencjał ekonomiczny, są zlokalizowane w centrum miasta, w rejonie największych potoków podróżnych, posiadają duże rezerwy terenowe w postaci przyległych terenów pokomunikacyjnych i poprzemysłowych. Wzorem realizacji zachodnioeuropejskich, polskie dworce mogą stać się jednymi z najatrakcyjniejszych nieruchomości śródmiejskich dla lokalizacji nowoczesnych węzłów przesiadkowych...

  • Bezpieczeństwo podróżnych w świetle projektowania węzłów integracyjnych
    Publikacja

    - Rok 2005

    W obliczu coraz bardziej zatłoczonych arterii komunikacji indywidualnej wraca zapotrzebowanie na użytkowanie komunikacji zbiorowej. W najbliższych latach Polska uzyskała środki z Unii Europejskiej na rozwój i modernizację strategicznych sieci kolejowych. W najbliższym czasie wybrane, polskie dworce kolejowe winny uzyskać rangę nowoczesnych terminali przesiadkowych, dostosowanych do standardów unijnych. Mowa tu głównie o poprawie...

  • Instytut Oceanografii w Gdyni
    Publikacja

    - Rok 2006

    Artykuł stanowi krytykę architektoniczną nowego gmachu Instytutu Oceanografii w Gdyni (proj. Arch-Deco). Pomimo niskiego budżetu inwestycji i realizacji obiektu w systemie zamówień publicznych Instytut Oceanografii stanowi wyznacznik nowych trendów estetycznych w architekturze budynków publicznych na Pomorzu. Obiekt wyznacza też nowatorskie trendy w organizowaniu wysoko wyspecjalizowanych, badawczych miejsc pracy.

  • Galeria handlowa Hosso w Kołobrzegu
    Publikacja

    - Rok 2006

    Kołobrzeg wymagał po II wojnie światowej kompleksowej odbudowy. Zgodnie z obowiązującą wówczas doktryną konserwatorską objęto ochroną historyczny układ poprzez zachowanie przebiegu istniejących chodników i jezdni. Na bazie modernistycznych idei rozpoczęto w 1970 roku odbudowę kołobrzeskiego centrum. Dziesięcio- i czteropiętrowe bloki stanęły na linii obrysu murów gotyckiego miasta. Ich forma urbanistyczna miała nawiązywać do średniowiecznych...

  • Dworzec kolejowy w strukturze miasta : nowe szanse
    Publikacja

    - Rok 2006

    Renesans kolei nie dotyczy całej sieci, ale jedynie nowych linii, będących w rzeczywistości nową formą szybkiego transportu pasażerskiego, konkurencyjnego dla regionalnych linii lotniczych. Nowe formy przestrzenne dworców kolejowych III generacji wymagają nowatorskiego podejścia do projektowania. Głównymi czynnikami projektowania węzłów komunikacyjnych winno być koordynowanie i organizacja ruchu pasażerów i pojazdów. Architektura...

  • Szkoła wyższa - nowa szansa dla miasta
    Publikacja

    - Rok 2006

    Idea miasta kompaktowego o wielofunkcyjnej strukturze jest jedną z głównych zasad polityki zrównoważonego rozwoju miast polskich. Jej realizacja jest tym bardziej uzasadniona, im wyraźniej postępują procesy kurczenia się struktur przestrzennych. Duże inwestycje miejskie będą realizowane coraz rzadziej. Coraz mniej będzie również funduszy publicznych na inwestycje użyteczności publicznej. Dlatego coraz istotniejszym wydaje się problem...

  • Koncepcja węzła integracyjnego w Tczewie : historia idei
    Publikacja

    - Rok 2006

    Przedstawione w artykule propozycje zmian w rejonie dworca kolejowego w Tczewie są procesem złożonym i długotrwałym. Wymagają porozumienia ze strony miasta, starostwa i województwa, jak i ze strony operatorów. Głównie winny być skierowane do pasażerów i klientów nie korzystających z transportu zbiorowego, ale korzystających z komercyjnych usług na dworcu. Bardzo ważne jest również poparcie PKP S.A. i nawiązanie z nimi umowy o współpracy....

  • Renesans dworców a odnowa miast
    Publikacja

    - Rok 2007

    Wysoki komfort jazdy pociągami, graniczący w najnowszych pociągach z luksusem, przyciąga coraz liczniejszą grupę bogatych klientów. Dla nich realizowane są dworcowe lounge na wzór klubów, znajdujących się na lotniskach (Niemcy, Francja). Dla nich też zmienia się oblicze całych dworców. W zależności od tego, czy mamy do czynienia z nowymi liniami dużych prędkości, realizowanymi jako zupełnie niezależne trasy, czy też ze zmodernizowanymi...

  • Strategie rozwoju kolei a rewitalizacja struktur miejskich
    Publikacja

    - Rok 2007

    Planując nowe linie kolejowe dużych prędkości należy pamiętać o trzech zasadach makroekonomicznych w zakresie polityki regionalnej, sformułowanych w roku 2000 przez Roberta Gild'a: (1) Aby infrastruktura komunikacyjna miała pozytywny wpływ na regionalną gospodarkę, ta musi posiadać wystarczający potencjał by odnieść korzyść z nowego połączenia. W przeciwnym razie nowa infrastruktura wywoła efekt drenu, pogłębiającego recesję regionu....

  • Śródmiejskie tereny pokolejowe PKP S.A.
    Publikacja

    - Rok 2007

    W artykule została przedstawiona charakterystyka polskich terenów kolejowych na podstawie materiałów udostępnionych przez Oddział Dworce Kolejowe PKP S.A. i Oddział Nieruchomości PKP S.A. Zaprezentowane zostały możliwości przekształceń zbędnych terenów kolejowych z punktu widzenia PKP S.A. oraz polskich samorządów z uwzględnieniem specyfiki prawnej, własnościowej, planistycznej itp.

  • Strategie rozwoju kolei a rewitalizacja struktur miejskich
    Publikacja

    Podobnie jak w przypadku programu budowy autostrad i dróg ekspresowych, decyzja o ujęciu lub odrzuceniu danego regionu w programie kolei dużych prędkości wpływa na wieloletnie przyśpieszenie lub zahamowanie jego rozwoju przestrzennego, gospodarczego i społecznego. Lokalizacja węzłów przesiadkowych i przystanków w ramach sieci winna stanowić wyraz aktywnej strategii danego regionu w zakresie świadomego wzmacniania zapóźnionych obszarów....

  • Kolej i miasto
    Publikacja

    - Rok 2007

    Obserwowanym od ok. 10 lat pozytywnym przemianom kolei jako nowoczesnego środka transportu towarzyszy ogólnoeuropejska kampania przebudowy i modernizacji dworców, rzadziej realizacja nowych obiektów. Jest ona z jednej strony - zorientowana na nowych, bogatych pasażerów, traktujących dworzec jedynie jako miejsce tranzytu, z drugiej strony - na klientelę nie korzystającą z transportu kolejowego, ale traktującą dworce jako docelowe...

  • X edycja Konkursu Studenckiego Akupunktura Miasta
    Publikacja

    - Rok 2007

    Współczesne miasto coraz częściej ulega rozpadowi na niezależne organizmy, połączone ze sobą jedynie korytarzami transportowymi. Obszary śródmiejskie tracą swoją rangę na korzyść rozrzuconych centrów handlowych, parków rozrywki, subcentrów dzielnicowych. Podejmowane od II połowy XX wieku całościowe programy rewitalizacji miast, okazały się być zbyt drogie by objąć swym zasięgiem całe zdegradowane struktury. Obecnie podejmowane...

  • Nowe oblicze polskich nieruchomości kolejowych
    Publikacja

    - Rok 2007

    W dn. 24.04.2007r. w Pałacu Lubomirskich w Warszawie odbyła się konferencja pt. "Potencjał inwestycyjny nieruchomości kolejowych. Szansa dla kolei, samorządów i partnerów prywatnych". Prelegentami byli przedstawiciele PKP S.A. oraz ich doradcy inwestycyjni. Artykuł stanowi relację z konferencji, połączoną z dyskusją na temat planowanych przekształceń komercyjnych na dworcach kolejowych w największych miastach polskich.

  • Biblioteka Uniwersytetu Gdańskiego
    Publikacja

    - Rok 2007

    Otwarta w listopadzie 2006r. Biblioteka Uniwersytetu Gdańskiego jest drugim po budynku Wydziału Prawa i Administracji obiektem zrealizowanym w ramach II etapu budowy Kampusu Bałtyckiego. Dziś placówki uniwersyteckie są rozrzucone po całym Trójmieście. Do 2013 roku większość wydziałów ma otrzymać nowe gmachy, zlokalizowane w kampusie przy ul. Bażyńskiego w Gdańsku - Oliwie. Gmach biblioteki ma stanowić centralną dominantę, swoisty...

  • Obiekty akademickie w procesach rewitalizacji zdegradowanych obszarów miejskich
    Publikacja

    - Rok 2007

    Dla kurczących się miast europejskich coraz trudniej jest znaleźć nową, terenochłonną, a jednocześnie prestiżową funkcję, która wypełniłaby zdegradowane obszary staromiejskie, opuszczone tereny poprzemysłowe czy powojskowe, albo nigdy nie dokończone struktury wielkich osiedli mieszkaniowych. Dlatego coraz rzadziej miasteczka uniwersyteckie realizowane są jako niezależne układy podmiejskie według przebrzmiałych już koncepcji modernistycznych....

  • Centra handlowe na dworcu
    Publikacja

    - Rok 2007

    Centrum handlowe na dworcu łączy w sobie dwie idee: 1) wielkopowierzchniowego centrum usługowo-handlowego w śródmieściu, 2) centrum opartego o węzeł komunikacyjny - pomysłu zaczerpniętego ze stref wolnocłowych, realizowanych na lotniskach. Ogromną wartość komercyjną nieruchomości kolejowych odkryto w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Od tego czasu realizowany jest szereg programów: "Projekte 21" w Niemczech (od 1993), "Bahnhofsoffensive"...

  • Centrum Kliniczne w Gdańsku
    Publikacja

    - Rok 2012

    Krytyka architektoniczna Centrum Medycyny Inwazyjnej przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, powstałego w latach 2009- 2011.

  • Ośrodek Kultury Morskiej w Gdańsku
    Publikacja

    - Rok 2012

    Krytyka architektoniczna Ośrodka Kultury Morskiej w Gdańsku - Oddziału Centralnego Muzeum Morskiego, powstałego w latach 2008- 2012.

  • Centra handlowe w skali makro
    Publikacja

    - Rok 2012

    Krytyka urbanistyczna wielkich centrów handlowych realizowanych w ostanim dziesięcioleciu w Polsce i ich skutków przestrzennych dla dalszego rozwoju lub stagnacji obszarów śródmiejskich.

  • Linia LGV Rhin-Rhone
    Publikacja

    - Rok 2012

    Krytyka urbanistyczno-architektoniczna nowej linii kolei dużych prędkości we Francji - LGV Rhin-Rhone oraz zlokalizowanych na niej dwóch pozamiejskich dworców kolejowych.

  • Transportowy Węzeł Integracyjny w Tczewie
    Publikacja

    Krytyka urbanistyczno-architektoniczna prototypowego w Polsce węzła integracyjnego przy dworcu kolejowym w Tczewie, otwartego w lutym 2012 r.

  • Hala sportowo-widowiskowa w Gdyni
    Publikacja

    - Rok 2011

    Krytyka architektoniczna hali widowiskowo-sportowej w Gdyni przy ul. Górskiego 8

  • Sea Towers w Gdyni
    Publikacja

    - Rok 2009

    Krytyka architektoniczna budynku mieszkalno - usługowego ''Sea Towers'', zrealizowanego w Gdyni przy ul. Hryniewieckiego 6, w latach 2006-09, wg projektu Andrzeja Kapuścika.

  • CH Dworzec
    Publikacja

    - Rok 2010

    Pozytywne przykłady przebudowy europejskich dworców na wielkie centra handlowe z zachowaniem czytelnych funkcji transportowych świadczą o ogromnym potencjale, jaki drzemie w polskich dworcach. W artykule opisano zrealizowane, w trakcie realizacji i projektowane inwestycje w ramach przebudowy polskich dworców.

  • Tereny pokolejowe PKP S.A. - szanse i możliwości przekształceń na nowe funkcje miejskie
    Publikacja

    - Rok 2009

    Charakterystyka polskich terenów pokolejowych na podstawie materiałów udostępnionych przez Ministerstwo Infrastruktury, PKP S.A. i NIK. Zaprezentowane zostały możliwości przekształceń zbędnych terenów kolejowych na nowe funkcje miejskie z uwzględnieniem specyfiki prawnej, własnościowej, planistycznej itp. Przedstawiono pozytywne przykłady ich przekształceń.

  • Przebudowa kompleksu dworcowego Gdynia Główna
    Publikacja

    - Rok 2009

    Opis przebiegu prac projektowych w zakresie przebudowy dworca Gdynia Główna w celu podniesienia jakości usług dla podróżnych oraz odrestaurowania elemetów zabytkowych obiektu.

  • Jakość inwestycji publiczno-prywatnych na przykładzie Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego
    Publikacja

    - Rok 2009

    Krytyka urbanistyczno-architektoniczna Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego w zakresie poprawności rozwiązań programowo-funkcjonalnych jako zintegrowanego węzła przesiadkowego komunikacji zbiorowej.

  • Nadmorski Dwór w Gdańsku Brzeźnie
    Publikacja

    Artykuł stanowi krytykę architektoniczną nowego osiedla mieszkaniowego Nadmorski Dwór w Gdańsku Brzeźnie (proj. MAARTE). Realizacja zdobyła II miejsce w ogólnopolskim konkursie Budowa Roku 2011 (Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa) i Platynowe Wiertło w konkursie, organizowanym przez BOSCH Elektronarzędzia w kategorii Budownictwo Mieszkaniowe.

  • OCENA PROJEKTU KONCEPCYJNEGO PRZEBUDOWY DWORCA PKP WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE (Konsorcjum TB.INVEST & ALLPLAN, listopad 2013)
    Publikacja

    - Rok 2014

    Ocena funkcjonalno-przestrzenna projektu koncepcyjnego przebudowy dworca PKP Warszawa Śródmieście wg projektu Konsorcjum TB.Invest & Allplan, listopad 2013. Wytyczne przebudowy dworca.

  • Dworzec kolejowy – jaki był, jaki jest i jaki być powinien
    Publikacja

    Wzorem innych krajów winien być w Polsce przeprowadzony program reformy dworców i przystanków kolejowych jako jednorodnego, zestandaryzowanego, narodowego systemu. Przygotowując program polskiej reformy dworcowej należy się posiłkować wynikami podobnych programów w innych krajach europejskich. Programy te skrótowo opisano w artykule. Opisano i oceniono również pierwsze realizacje polskie powstałe po 2008r.

  • Ocena NOWEGO DWORCA KOLEJOWEGO (PKP WARSZAWA ZACHODNIA) wg koncepcji HB REAVIS REAL ESTATE dostarczonej przez Centralę PKP w grudniu 2012r.
    Publikacja

    - Rok 2013

    Ocena funkcjonalno-przestrzenna NOWEGO DWORCA KOLEJOWEGO (PKP WARSZAWA ZACHODNIA) wg koncepcji HB REAVIS REAL ESTATE dostarczonej przez Centralę PKP w grudniu 2012r. wraz z wytycznymi projektowymi przebudowy dworca.

  • Zintegrowane węzły przesiadkowe przy małych dworcach kolejowych
    Publikacja

    W artykule opisano projektowane i powstałe polskie, zintegrowane węzły przesiadkowe powiązane z dworcami kolejowymi. Skupiono się na małych dworcach, przy czym przez „małe” rozumie się dworce o niewielkiej kubaturze, ale niekoniecznie o małym ruchu pasażerskim.

  • KONCEPCJA USPRAWNIENIA FUNKCJONALNEGO DWORCA POZNAŃ GŁÓWNY
    Publikacja

    - Rok 2014

    Ocena funkcjonalno-przestrzenna zintegrowanego węzła przesiadkowego na dworcu Poznań Główny wraz z wytycznymi projektowymi przebudowy dworca.

  • Ocena koncepcji estetyzacji dworca Warszawa Centralna w Warszawie (Sud Architekt Polska Sp. z o.o., luty 2014)
    Publikacja

    - Rok 2014

    Ocena funkcjonalno-przestrzenna koncepcji estetyzacji dworca Warszawa Centralna w Warszawie, wykonanej przez Sud Architekt Polska Sp. z o.o., luty 2014

  • ZAKRES STOSOWANIA DECYZJI TSI PRM (Decyzja Komisji WE nr 2008/164/WE z dnia 21 grudnia 2007r.)W PROJEKTOWANIU POLSKICH DWORCÓW
    Publikacja

    - Rok 2014

    Modernizacja każdego dworca musi być realizowana zgodnie z polskimi przepisami budowlanymi, a dodatkowo powinna być zgodna z przepisami Decyzji TSI PRM, o ile te zostały wprowadzone do polskiego prawa, a nie są sprzeczne z polskimi przepisami budowlanymi lub są przepisem szczególnym tych przepisów. Do dziś w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dn. 12.04.2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki...

  • Opinia do koncepcji architektonicznej pn. „Przebudowa dworca kolejowego Gdańsk Główny” (Departament Inwestycji Zespół ds. projektowania w Gdańsku Polskie Koleje Państwowe S.A., lipiec 2014)
    Publikacja

    - Rok 2014

    Ocena funkcjonalno-przestrzenna koncepcji architektonicznej pn. „Przebudowa dworca kolejowego Gdańsk Główny” wykonanej przez Departament Inwestycji Zespół ds. projektowania w Gdańsku Polskie Koleje Państwowe S.A., lipiec 2014

  • Technologiczny Park w Gdyni
    Publikacja

    Krytyka architektoniczna III i IV etap rozbudowy Pomorskiego Parku Naukowo - Technologicznego w Gdyni (PPNT), powstałego na terenach pokomunikacyjnych dawnej zajezdni autobusowej (proj. AEC Krymow i Partnerzy). Realizacja projektu została sfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2007-2013 oraz środków budżetowych miasta Gdyni.

  • Z rozmachem.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W dniach 10-11 września br. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy - Biuro Strategii Rozwoju i Integracji Europejskiej przy współpracy polskich i europejskich instytucji zorganizował międzynarodową konferencję pt. "Rewitalizacja substancji mieszkaniowej, społecznej i gospodarczej - kreowanie projektów społecznych, kulturalnych i turystycznych w zdegradowanych obszarach miejskich i poprzemysłowych". Omawiano europejskie przykłady pozytywnych...

  • Przestrzenie podróży.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W całej Europie obserwuje się renesans kolei jako szybkiego środka komunikacji publicznej. Dzięki przebudowie linii kolejowych, łącznie z przenoszeniem ich pod ziemię, uzyskuje się cenne tereny śródmiejskie. Realizowane są projekty modernizacji licznych dworców kolejowych oraz budowy nowych. Dworce odzyskują rangę wielkich węzłów integracyjnych. Powstają megastruktury przypominające hipermarkety albo multikina. Główna funkcja zespołu...

  • Rewitalizacja śródmiejskich terenów poprzemysłowych jako szansa odnowy miast polskich.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Rewitalizacja terenów poprzemysłowych może przynieść zyski ze sprzedaży lub dzierżawy tych terenów po odjęciu kosztów wstępnych tj. rekultywacji, uzbrojenia terenu, zarządzania procesem transformacji. Może ożywić lokalny rynek pracy, uaktywnić rynek nieruchomościami, zapobiec degradacji terenów oraz okolic do nich przylegających, wpłynąć na ogólny rozwój śródmieścia i całego miasta, ochronić cenne zabytki i zespoły przemysłowe,...

  • Przestrzeń podróży - nowa forma przestrzeni publicznej.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W toku burzliwych dyskusji na temat urbanistyki wyłoniono nowe przestrzenie publiczne, traktowane dotychczas jako "nie-przestrzenie". Współczesne zjawiska związane z globalizacją wytworzyły kolejne, ważne miejsca w krajobrazie: skrzyżowania autostrad i szybkich kolei międzyregionalnych, wielkie lotniska i komunikacyjne węzły integracyjne. Według antropologów przestrzenie te są ważniejsze we współczesnym świecie biznesu niż tradycyjne...

  • Nowe oblicze kolei.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W Europie obserwuje się renesans kolei jako szybkiego środka komunikacji publicznej. Realizowane są projekty nowych linii kolejowych i dworców kolejowych na obszarach podmiejskich oraz modernizacji licznych dworców śródmiejskich. W wyniku upadku tradycyjnego przemysłu wokół terenów kolejowych pojawiły się liczne nieużytki miejskie. Ich potencjał terenowy jest szczególnie istotny w obliczu przeinwestowania terenów śródmiejskich.

  • "Mity i utopie rewitalizacji.
    Publikacja

    - Rok 2004

    We wszystkich miastach europejskich obserwuje się obecnie procesy dezurbanizacji i suburbanizacji. Zmniejsza się też populacja. Jest to punkt zwrotny w rozwoju cywilizacji. Przez ostatnie 150 lat obszary zurbanizowane wchłaniały środowisko naturalne, obecnie obszary zurbanizowane będą na powrót wchłaniane przez środowisko naturalne. W związku z powyższymi zjawiskami coraz uważniej należy wybierać projekty flagowe, stanowiące katalizatory...

  • Wizja bez programu - gdańska Droga do Wolności
    Publikacja

    - Rok 2005

    W dniach 2-3 sierpnia 2005r. odbyło się w Gdańskim Dworze Artusa Międzynarodowe Seminarium pt. "Europejskie Centrum Solidarności", zorganizowane przez Prezydenta RP Lecha Wałęsę i Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza. Celem seminarium było zaprezentowanie przez zaproszonych z Europy architektów różnorodnych wizji urbanistyczno - architektonicznych Gdańskiej Drogi do Wolności. Wizje te będą stanowić inspiracje dla organizatorów...

  • Koszary po rewitalizacji - Park Chasse w Bredzie
    Publikacja

    - Rok 2005

    Pojawianie się terenów powojskowych jest bardzo niekorzystne dla struktury miasta. Omawiane obszary dla większości mieszkańców kojarzą się z "zamkniętymi miastami", dostępnymi jedynie dla niewielkiej grupy osób. Tereny te pozostają nadal nieznane wkrótce po zaniku pierwotnej funkcji. Dlatego też bardzo szybko są zagarniane przez nowych autsajderów: złodziei, podpalaczy, bezdomnych, pijaków... W świetle powyższych zjawisk samorządy...

  • Przestrzeń publiczna w świetle prawa planistycznego

    Zasady kształtowania przestrzeni publicznej nie są w Polsce regulowane w bezpośredni sposób przepisami prawa planistycznego. Ustawa z roku 2005 wprowadza wiele zmian do przepisów, kóre nie zabezpieczają euroejskich standartów kształtowania przestrzeni miejskiej. Nie ma jednak zakazów stosowania istniejacych przepisów zgodnie z wiedzą fachową na temat wspólczesnej urabnistyki jakośc przestrzenna powstaje nie poprzez mechaniczne...

  • Ferrovie ad alta velocita in Polonia
    Publikacja

    - Rok 2005

    Tranzytowe położenie Polski jest jej atutem. Do roku 2013 ma powstać sieć zmodernizowanych linii kolejowych przystosowanych do dużych prędkości. Połączą one kraj z silnymi ekonomicznie regionami starej Unii Europejskiej oraz z wielkimi rynkami zbytu w krajach byłego Związku Radzieckiego. Przy okazji przebudowy samych tras zamierza się przebudować ważniejsze dworce strategiczne: Gdynię Główną Osobową, Warszawę Centralną, Warszawę...

  • Architektoniczne hity XXI wieku - ankieta "ARCHITEKTURA - murator''
    Publikacja

    - Rok 2005

    Współczesny dworzec obsługujący pociągi dużych prędkości to nowa jakość w kształtowaniu miasta. Jest to węzeł przesiadkowy, bardziej przypominający elitarne terminale lotnicze niż dworce kolejowe dla ubogich. Nowym węzłem na mapie szybkich kolei jest Arnhem. W 1994r. przystąpiono do prac projektowych nad przebudową istniejącego dworca. Celem projektu UN Studio Van Berkel & Bos jest osiągnięcie bezpiecznych i czytelnych przestrzeni...

  • Studium kubaturowe dla Młodego Miasta - analiza rozwiązań projektowych
    Publikacja

    Artykuł dotyczy problematyki współczesnej koncepcji zabudowy obszaru Młodego Miasta, w tym analizę możliwości inwestycyjnych wynikająca z przyjętych rozwiązań planu miejscowego. Zawarto w nim m.in., sugestie dotyczące przyszłej struktury zabudowy obszaru oraz ograniczeń prawnych dla jej realizacji.

  • Instrumenty sterowania rozwojem przestrzennym na przykładzie Gdańska
    Publikacja

    - Rok 2005

    Artykuł dotyczy problemu mozliwego instrumentarium zarzadznia rozwojem przestrzennym miasta, opisanego na przykładzie Gdańska. Zawarto w nim także propozycję podstawowych strategii przestrzennych, jakich można używać w procesie sterowania rozwojem miasta w warunkach gospodarki rynkowej i w świetle zasad zrównoważonego rozwoju struktur miejskich.

  • Przebudowa obszarów kolejowych jako ważny element rewitalizacji obszarów śródmiejskich
    Publikacja

    - Rok 2005

    Od lat osiemdziesiątych rozpoczęła się wielka kampania reklamowa kolei państwowych w poszczególnych krajach Europy Zachodniej. Upadający, tradycyjny przemysł opuszcza tereny przylegające do obszarów kolejowych. Dziewiętnastowieczne dworce kolejowe, łączące w sobie obsługę ruchu pasażerskiego i towarowego, stają się technologicznie przestarzałe. Na ich miejscu powstają nowoczesne terminale pasażerskie. Rejony dworców mogą połączyć...

  • Studium kubaturowe dla Młodego Miasta - analiza rozwiązań projektowych
    Publikacja

    Artykuł dotyczy problematyki współczesnej koncepcji zabudowy obszaru Młodego Miasta, w tym analizę możliwości inwestycyjnych wynikająca z przyjętych rozwiązań planu miejscowego. Zawarto w nim m.in., sugestie dotyczące przyszłej struktury zabudowy obszaru oraz ograniczeń prawnych dla jej realizacji..

  • Rewitalizacja Młodego Miasta w świetle zapisów planów miejscowych
    Publikacja

    - Rok 2005

    W dniu 30 września 2004r. uchwalono miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego "Gdańsk Nowe Miasto Północ" i "Gdańsk Nowe Miasto - Stocznia, Plac Solidarności". Plany te są podstawą prawną do rozpoczęcia przekształceń terenów poprzemysłowych Stoczni Gdańskiej na nowe funkcje śródmiejskie. W artykule omówiono wady i zalety ustaleń powyższych planów dla przyszłego wizerunku Młodego Miasta.

  • Czas na kolej - nowe inwestycje w Holandii
    Publikacja

    - Rok 2005

    Holandia dąży dziś do przejęcia ekonomicznej kontroli nad najbogatszym regionem Europy, przez makroekonomistów zwanym "żółtym bananem". Stworzyła projekt DELTA w oparciu o międzykontynentalne lotnisko Schiphol Amsterdam, sieć międzynarodowych autostrad oraz realizowaną obecnie linię szybkiej kolei międzyregionalnej. W ramach narodowego programu inwestycyjnego, rząd holenderski podjął w roku 1997 decyzję o stworzeniu "Nowych Projektów...

  • Studium kubaturowe dla Młodego Miasta - analiza rozwiązań projektowych
    Publikacja

    Studium Kubaturowe dla Młodego Miasta jest opracowaniem projektowym uszczegóławiającym ustalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, mającym za zadanie ułatwić pracę właściciela terenu - firmy Synergia '99 sp. z o.o. z przyszłymi deweloperami, władzami miasta i jego mieszkańcami. Jest trójwymiarową wizją potencjalnej zabudowy nowej części śródmieścia Gdańska, zawierającą warunki brzegowe, rozmieszczenie funkcji...

  • Przestrzenie odzyskane

    Przestrzenie odzyskane to tereny wewnatrz miejskie mogące przyjąć nowy program funkcjonalno-przestrzenny służący wzmocnieniu atrakcyjnosci miasta. Są to obszary, które utraciły swój dotychczasowy potencjał i ich obecna forma i funkcja wymaga specjalnej polityki miejskiej. Są nimi z jednej strony obszary poprzemysłowe, pokomunikacyjne i powojskowe, z drugiej zaś modernistyczne dzielnice mieszskaniowe, które w nowych uwarunkowaniach...

  • Nauczanie urbanistyki dla architektów

    Nauczanie urbanistyki na polskich wydziałach architektury prowadzone jest głównie na politechnikach. Program nauczania tego przedmiotu tkwi głęboko nie tylko w modernizmie, ale jescze w poprzedniej epoce systemu polityczno-ekonomicznego. Obecne czasy wymagają zdecydowanej zmiany wytycznych nauczania urbanistyki i planowania przestrzennego. Młody architekt by na trudnym rynku pracy skutecznie konkurować musi nabyć w trakcie studiów...

  • Miasto bez samochodu utopią zrównoważonego rozwoju.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Od początku lat dziewięćdziesiątych w Europie Zachodniej trwają prace planistyczne i wdrożeniowe nad ograniczeniem rozwoju komunikacji indywidualnej. Realizowana jest polityka zdecentralizowanej koncentracji struktur miejskich, oparta w głównej mierze na rozbudowie dróg w zakresie przebudowy i usprawniania istniejącego systemu, budowy obejść osiedli, realizacji brakujących obwodnic, wprowadzaniu stref uspokojonego ruchu, likwidacji...

  • Inwestycje kolejowe w świetle polskiego prawa
    Publikacja

    - Rok 2007

    Przeprowadzona analiza aktów prawnych daje mocno zagmatwany obraz stanu, w jakim muszą się poruszać podmioty przystępujące do inwestycji na terenach kolejowych i w ich sąsiedztwie. Dotychczas nie istnieje w Polsce czysty, zhierarchizowany układ dokumentów planistycznych od najwyższego do najniższego rzędu, mający bezpośrednie przełożenie na decyzje lokalizacyjne dla inwestycji ponadlokalnych lub na ochronę rezerw komunikacyjnych...

  • Nieformalne załączniki do planów miejscowych.
    Publikacja

    - Rok 2002

    W planowaniu przestrzennym należy oczekiwać wzrostu znaczenia opracowań pozaustawowych. Wraz ze społecznym wzrostem świadomości planistycznej pojawiać się będą coraz większe przeszkody prawne w szybkim przeprowadzaniu procedur planów miejscowych. Opracowania wykonywane na konfliktogennych obszarach będą wymagały coraz więcej czasu oraz zaangażowania planistów i władz miejskich. Tworzenie nieformalnych załączników w znaczny...

  • Prawo planistyczne w kształtowaniu przestrzeni publicznych.

    Realizacja polityki przestrzennej miast realizuje się na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Na podstawie wytycznych tego dokumentu prawa lokalnego dopuszcza się realizacje poszczególnych budynków. Współgranie form dające obiektywne wrażenie harmonii przestrzennej jest tym co określamy jakością przestrzeni publicznej. Trafność zapisów planów miejscowych tworzy ramy organizujące działalność poszczególnych...

  • Tendencje kształtowania przestrzeni publicznych końca XX wieku.
    Publikacja

    - Rok 2002

    Wielkie miasto nie jest już znaną i spójną przestrzenią, ale zbiorem interesujących punktów, do których dociera się komunikacyjnymi korytarzami poprzez ''puste'' obszary. Przestrzeń miasta zachowuje więc swoją ciągłość jedynie na planie urbanistycznym. W związku z powyższym coraz częściej obserwuje się zjawiska samoistnego lub planowanego tworzenia się wielocentrycznych miast metropolitalnych. Wokół historycznie ukształtowanego...

  • Nowoczesne strefy przemysłowe jako instrument pobudzania rozwoju lokalnego.
    Publikacja

    - Rok 2002

    Podstawowymi narzędziami wspierającymi budowę stref przemysłowych są przepisy prawne w postaci ustaw i rozporządzeń systemowych, określających sposób przeprowadzania programów, ich finansowanie z budżetu państwa, województwa, gminy lub inwestora strategicznego oraz formę kontroli nad przebiegiem poszczególnych etapów procesu. Innymi dokumentami prawnymi winny być: studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego...

  • Historia budowy i reaktywacji Kolei Kokoszkowskiej w postaci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
    Publikacja

    W artykule została przedstawiona historia budowy Kolei Kokoszkowskiej (otwarcie w 1914 r. i zburzenie w 1945 r.), jej znaczenie dla powiązań przestrzennych Wolnego Miasta Gdańsk i polskich Kaszub, próba jej reaktywacji w związku z rozwojem aglomeracji trójmiejskiej w II połowie XX wieku i ostatecznie budowa po jej śladzie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na początku XXI wieku. W artykule poruszono zagadnienia związane ze sporami...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • High Rise Building: The Mega Sculpture Made Of Steel, Concrete and Glass

    High rise building has transformed from providing not only the expansion of floor space but functioning as mega sculpture in the city. The shift away from economic efficiency driven need is only expected to grow in the future. Based on literature studies; after analysing planning documents and case studies, it was examined whether the presumption that gaining the maximum amount of usable area is the only driving factor; or if the...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Młode Miasto
    Publikacja

    - Architektura-Murator - Rok 2015

    Krytyka Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku

  • Muzeum Tadeusza Kantora i Crikoteka Kraków
    Publikacja

    - Rok 2015

    Krytyka architektoniczna Muzeum Tadeusza Kantora i Crikoteki w Krakowie

  • Dworzec Łódź Fabryczna
    Publikacja

    - Architektura-Murator - Rok 2017

    Krytyka architektoniczna dworca Łódź Fabryczna

  • Renesans polskich dworców
    Publikacja

    - Rok 2016

    Od 2009 r. prowadzony jest szeroko zakrojony program inwestycyjny przebudowy istniejących i budowy nowych dworców kolejowych w ramach modernizacji polskiej sieci kolejowej. Bazuje on na założeniach wdrażanych od końca lat 90. XX wieku programów dworcowych w innych krajach europejskich. Pierwsze pilotażowe projekty były realizowane w związku z programem EURO 2012. Do końca 2014 r. przebudowano 63 obiekty, w tym 47 objęte ochroną...

  • Stacja Kultura w Rumi
    Publikacja

    Krytyka architektoniczna przebudowy fragmentu dworca kolejowego w Rumi na bibliotekę miejską.

  • Pomorska Kolej Metropolitalna
    Publikacja

    - Architektura-Murator - Rok 2016

    Krytyka architektoniczna Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku

  • Ośrodek Kultury Morskiej Gdańsk
    Publikacja

    Krytyka architektoniczna Centralnego Muzeum Morskiego – Ośrodka Kultury Morskiej w Gdańsku.

  • Trzy dzielnice, trzy rewitalizacje. Dolny Wrzeszcz.
    Publikacja

    Opis programu rewitalizacji dzielnicy Dolny Wrzeszcz w Gdańsku.

  • Innowacyjne dworce kolejowe
    Publikacja

    Współczesny dworzec kolejowy zmienia swoje oblicze w stosunku do dworców, jakie znamy z przeszłości. Obecnie realizowane obiekty stanowią najczęściej wielkie wiaty, przekrywające przestrzeń publiczną placów dworcowych. Przestrzeń ta stanowi jednocześnie rdzeń komunikacyjny łączący przystanki różnych środków transportu w jeden zintegrowany węzeł przesiadkowy. W nowoczesnych dworcach do niezbędnego minimum ograniczane są pomieszczenia...

  • Dworzec kolejowy - jaki był, jaki jest i jaki być powinien
    Publikacja

    Jeśli pasażerski transport kolejowy nie ma być traktowany w Polsce jedynie jako transport niszowy, musi się zmienić filozofia myślenia nie tylko w zakresie modernizacji linii kolejowych, zakupu nowego taboru i kształtowania przyjaznych podróżnym rozkładów jazdy, ale również w kierunku poprawy jakości miejsc oczekiwania na pociągi oraz warunków przesiadki z jednych na inne środki transportu. Wzorem innych krajów winien być w Polsce...

  • Przegląd Czytelnia
    Publikacja

    Propozycja czterech publikacji, polecanych jako lektura dla architektów: Czasopismo eVolo z 2010 roku pod tytułem „Skyscrapers od the Future”. Znalazło się w nim m.in. 30 prac przysłanych na światowy konkurs architektoniczny na „najbardziej awangardowe idee dla wertykalnej intensywności” – 09 Skyscraper Competition; (2) „Urban Interventions. Personal Projects in Public Spaces” pod redakcją Roberta Klantena i Matthiasa Hubnera,...

  • Akademia Sztuk Pięknych Warszawa
    Publikacja

    - Rok 2015

    Krytyka architektoniczna Akademii Sztuk Pięknych przy Wybrzeżu Kościuszkowskim w Warszawie

  • Współczesne funkcje transportowe zabytkowych dworców kolejowych
    Publikacja

    - Rok 2015

    W artykule opisano tendencje przekształceń dworców kolejowych w kontekście przemian cywilizacyjnych i technologicznych dokonujących się w całej Europie. Poruszone zostały również problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w świetle przebudowy tych obiektów.

  • Park Fryderyka Chopina Żelazowa Wola
    Publikacja

    - Rok 2015

    Krytyka architektoniczna Parku Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli

  • Rozważania nad intensywnością zabudowy w kontekście praktyki urbanistycznej oraz potencjału technologii GIS
    Publikacja

    - Roczniki Geomatyki [Annals of Geomatics] - Rok 2015

    Celem artykułu jest zasygnalizowanie konieczności wypracowania jednolitej definicji i sposobu obliczania intensywności zabudowy na potrzeby praktyki urbanistycznej. Punktem odniesienia jest definicja intensywności zabudowy, przyjęta w znowelizowanej ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym na tle definicji zaczerpniętych z innych źródeł. Intensywność zabudowy jest parametrem o najdalej idących skutkach w przestrzeni....

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Dworzec Sopot Centrum
    Publikacja

    Krytyka architektoniczo-urbanistyczna dworca kolejowego Sopot

  • Ekspertyza w zakresie dostępności kolejowych obiektów obsługi podróżnych z niepełnosprawnościami oraz ograniczoną możliwością poruszania
    Publikacja

    - Rok 2017

    Ekspertyza dotyczy oceny dostosowania zintegrowanych węzłów przesiadkowych do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością, w tym osób z niepełnosprawnościami. Węzły komunikacyjne stanowią ważny element zwiększania niezależności osób z ograniczoną sprawnością i poprzez możliwość skorzystania z różnych środków transportu zwiększa się obszar do którego mogą dotrzeć. W ekspertyzie wskazano, aby wypełnić wymagania wytycznych TSI PRM, a także...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Dworzec Katowice w świetle współczesnej doktryny ochrony zabytków i rozwoju przestrzennego śródmieścia Katowic.
    Publikacja

    W artykule opisano dworzec Katowice, otwarty w 1972 r. który stanowił jedną z najbardziej spektakularnych i docenianych ikon architektury modernistycznej Górnego Śląska. Został on zaprojektowany przez trzech wybitnych architektów: Wacława Kłyszewskiego, Jerzego Mokrzyńskiego i Eugeniusza Wierzbickiego (autorów m.in. warszawskiej siedziby Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej). Brutalistyczna architektura przetrwała do 2010 r....

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Modernizacja dworców PKP
    Publikacja

    - Rok 2010

    Prezentacja programu przebudowy polskich dworców kolejowych i przygotowań PKP do Euro 2012

  • Pozamiejskie dworce kolejowe na europejskich liniach kolei dużych prędkości
    Publikacja

    - Rok 2010

    Prezentacja nowego typu dworców kolejowych na liniach dużych prędkości w Europie Zachodniej. Wytyczne lokalizacji nowych dworców.

  • Arseniusz Romanowicz
    Publikacja

    - Rok 2010

    Prezentacja dorobku architektonicznego Arseniusza Romanowicza.

wyświetlono 2428 razy