Jarosław Guziński - Publikacje - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Filtry

wszystkich: 124

  • Kategoria
  • Rok
  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Publikacji

Rok 2002
Rok 2003
Rok 2004
  • Advanced control of induction motor based on load angle estimation.
    Publikacja

    W artykule przedstawiono układ sterowania silnikiem asynchronicznym klatkowy wykorzystujący estymację kąta obciążenia pracujący bez pomiaru prędkości obrotowej. W artykule przedstawiono zasadę działania układu i motodę odtwarzania zmiennych opartą w części o zależności stanu ustalonego. Przedstawiono zrealizowany regulator rozmyty kąta obciążenia. Zaprezentowane zostały wyniki symulacji i eksperymentu przeprowadzone z użyciem...

  • Advanced current regulated PWM inverter with simplified load model.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W artykule przedstawionio nowy regulator prądu stojana silnika asynchronicznego zasilanego z falownika napięcia. Regulator wykorzystuje obliczenia siły elektromotorycznej silnika. Rozważonio wpływ zmian parametrów silnika na działanie regulatora. Wykorzystano uproszczony model silnika bez uwzględnienienia rezystancji stojana. Zastosowano stałą częstotliwość próbkowania prądu. Układ zrealizowania w programie symulacyjnym oraz na...

  • Artificial neural network based sensorless control ofinduction motor.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W artykule przedstawiono bezczujnikowy układ sterowania silnikiem indukcyjnym wykorzystujący sztuczne sieci neuronowe (ANN). Sieć neuronową wykorzystano w regulatorze prędkości silnika. Zaprezentowano wyniki badań symulacyjnych.

  • Fuzzy logic based sensorless control of induction motors.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W artykule przedstawiono układ sterowania bezczujnikowego silnikiem indukcyjnym wykorzystujący logikę rozmytą. W układzie wykorzystano metodę sterowania polowo zorientowanego. Prędkość kątowa estymowana jest za pomocą obserwatora i pomiarów mocy. Układ działa w szerokim zakresie prędkości. Zaprezentowano wyniki badań symulacyjnych.

  • Napęd elektryczny z silnikiem klatkowym pracujący bez pomiaru prędkości obrotowej.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W artykule przedstawiono układ bezczujnikowego sterowania silnikiem asynchronicznym klatkowym. Koncepcja układu sterowania wykorzystuje metodę nieliniowego sterowania silnikiem asynchronicznym, która zapewnia odsprzężenie torów regulacji momentu i strumienia silnika. Do wyznaczania zmiennych układu regulacji takich jak strumień wirnika i prędkość kątowa zastosowano obserwatory wykorzystujące zależności modelu silnika asynchronicznego.

  • Practical realisation of new method of synchronization for controlled rectifier.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W artykule zaprezentowano nową metodę synchronizacji sygnałów sterujących prostownika z siecią. W prezentowanej metodzie nie ma potrzeby wykrywania chwili przejścia napięcia zasilającego przez zero. Przedstawiono zależności teoretyczne oraz wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych uzyskanych w systemie z procesorem sygnałowym.

  • Predictive Current Control of Voltage-Source Inverter.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W artykule przedstawiono regulator prądu stojana silnika asynchronicznego z predykcją napiecia wyjściowego. Rozważono aspekty praktycznej realizacji algorytmu w układzie z procesorem sygnałowym związane z opóźnieniami pomiaru prądu przy zastosowaniu przetwornika A/C. Układ zrealizowano praktycznie przy wykorzystaniu układu FPGA. W pracy zamieszczono wyniki badań symulacyjnychi eksperymentalnych.

  • Sterowanie napędem elektrycznym z wykorzystaniem sieci Internet.
    Publikacja

    Wykorzystanie procesorów sygnałowych do sterowania napędami elektrycznymi i rozwój sieci komputerowych pozwala na realizację rozproszonego systemu monitorowania i i sterowanbia układówe napędowych przez Internet. Właściwości dynamiczne napędu stawiają wysokie wymagania ssieci dotyczące nieregularnpości opóżnienia transmisji danych, a także wymagaja opracowania metod kompensacji tych zakłóceń. Szerokie możliwosci realizacji takiego...

  • Sterowanie napędów elektrycznych przy wykorzystaniu sieci internet.
    Publikacja

    W referacie przedstawiono koncepcję wirtualnego laboratorium napędu elektrycznego oraz praktyczną realizację z układem napędowym prądu stałego sterowanym z wykorzystaniem procesora DSP. Praktyczna realizacja obejmuje opracowane aplikacje w modelu klient-serwer do komunikacji w sieci internet. Praca recenzowana

Rok 2005
  • Artificial Neural Network-Based Sensorless Nonlinear Control Of Induction Motors
    Publikacja

    - Rok 2005

    W niniejszym artykule przedstawiono strukturę sztucznej sieci neuronowej służącej do korygowania działania układu estymacji prędkości kątowej wirnika. Odtworzona prędkość kątowa wirnika zostały wykorzystane w bezczujnikowym układzie sterowania silnikiem indukcyjnym pracującym w zamkniętej pętli sprzężenia prędkościowego.Przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych z silnikiem o mocy 1,1kW.

  • Control of Sensorless Electric Drive with Inverter Output Filter
    Publikacja

    W artykule przedstawiono układ sterowanie silnikiem asynchronicznym pracyjący bez pomiaru prędkości obrotowej. Zastosowano nowy rodzaj obserwatora prędkości obrotowej będący połączeniem liniowego obserwatora oraz obserwatora zakłóceń. Jako zakłócenia potraktowano siłę elektromotoryczną indukowaną w silniku. Aby umożliwić poprawną pracę układu z filtrem wyjściowym falownika zastosowano symulator dynamiki filtru do wyznaczenia prądów...

  • Digital Implementation of a Novel Controlled Rectifier Synchronization Method
    Publikacja

    - Rok 2005

    Z uwagi na zakłócenia spotykane w przebiegach napięćia zasilającego prostowniki sterowane, tradycyjna metoda synchronizacji wykrywająca przejście naopięcia przez zero nie zapewnia prawidłowego działania prostownika. W artykule przedstawiono nową metodę synchronizacji prostowników sterowanych tyrystorowych i tranzystorowych z siecią zasilającą. W artykule przedstawiono zależności teoretyczne oraz wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych.

  • Filtr wyjściowy falownika napięcia
    Publikacja

    - Rok 2005

    W artykule przedstawiono układ filtru wyjściowego falownika napięcia zapewniającego zasilanie silnika napięciem i prądem sinusoidalnym przy równoczesnym ograniczeniu składowej zerowej prądu pojawiającej się w przewodzie ochronnym silnika. Przez odpowiedni dobór parametrów filtru osiągnięto minimalizację przesunięć fazowych prądów i napięć przed i za filtrem. W artykule zaprezentowano wyniki badań eksperymentalnych filtrów. Badania...

  • Nowy obserwator prędkości silnika indukcyjnego oparty na uproszczonych równaniach dynamiki modelu zakłóceń
    Publikacja

    W referacie zaproponowano nową strukturę obserwatora prędkości kątowej wału silnika indukcyjnego. Iloczyny prędkości kątowej wału i składowych wektora strumienia wirnika, będące nieliniowymi członami w modelu silnika, zostały przyjęte jako zakłócenia w modelu obiektu. Dla przyjętych zakłóceń zapisano uproszczone równania dynamiki. Tak przedstawiony obserwator porównano ze znanym obserwatorem w którym przyjęte zakłócenia odtwarzane...

  • Obserwator prędkości obrotowej silnika indukcyjnego oparty na uproszczonych równaniach dynamiki modelu zakłóceń
    Publikacja

    W artykule zaproponowano nową strukturę obserwatora prędkości obrotowej silnika indukcyjnego. Iloczyny prędkości kątowej wału i składowych wektora strumienia wirnika, będące nieliniowymi członami w modelu silnika, zostały przyjęte w zapisie jako umowne niemierzalne zakłócenia. Dla przyjętych zakłóceń zapisano uproszczone równania dynamiki. Zaprezentowano wyniki badań symulacyjnych oraz w układzie eksperymentalnym. Na wyjściu przekształtnika...

  • Output filter for voltage source inverter supplying induction motor
    Publikacja

    W artykule przedstawiono problemy związane z występowaniem składowej zerowej w falowniku napięcia. Jako rozwiązanie zastosowano filtr bierny składowej zerowej dodatkowo pełniący funkcję filtru sinusoidalnego. Filtr nie wprowadza zauważalnych przesunięć prądów i napięć na wejściu i wyjściu układu. Przedstawiono metodę doboru elementów filtru w prostokatnym układzie współrzędnych oraz wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych....

  • Stanowisko do badań bezczujnikowych układów sterowania maszyną asynchroniczną o mocy 22kw z filtrem silnikowym
    Publikacja

    - Rok 2005

    W referacie przedstawiono układ stanowiska badawczego przeznaczonego do eksperymentalnego sprawdzenia koncepcji bezczujnikowego sterowania silnikami indukcyjnymi o mocy 22kW. Stanowisko składa się z dwóch sprzęgniętych napędów z silnikami indukcyjnymi pracujących na wspólny obwód pośredniczący. Pierwszy układ pracuje bezczujnikowo z filtrem silnikowym, zaś drugi w zamkniętej pętli z czujnikiem prędkości. W referacie zaprezentowano...

  • System typu SCADA oparty na komunikacji w sieci Intranet/Internet dla sterowanych układów napędowych
    Publikacja

    - Rok 2005

    Przedstawiono system typu SCADA opracowany do sterowania układami napędowymi z wykorzystaniem procesorów sygnałowych DSP. Nadrzędne sterowanie oparte jest na aplikacjach prowadzących komunikację w modelu klient-serwer w sieci Intranet/Internet. Aplikacje Client i Server wykorzystuję kontrolę transmisji protokołu TCP/IP oraz algorytm z pzresuwnym oknem do estymacji jakości połączenia w sieci. Obiektem sterowania jest układ napędowy...

Rok 2006
Rok 2007
Rok 2008
Rok 2009
Rok 2010
  • Medium voltage drives - challenges and requirements
    Publikacja

    - Rok 2010

    The design and application of medium voltage (MV) drives are associated with different requirements related to the line side and motor side of the drive. This paper presents a brief review of the existing challenges and requirements for employing medium voltage drives in various industries. Line side, motor side, and converterproblems and requirements are described. The aim of the paper is to review the existing problems to allow...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Napęd pojazdu elektrycznego z silnikiem asynchronicznym klatkowym
    Publikacja

    W artykule przedstawiono układ napędowy pojazdu elektrycznego wykorzystujący niezawodny i tani silnik prądu przemiennego. Zastosowany trójfazowy silnik asynchroniczny klatkowy wymaga zasilaniaz falownika napięcia przekształcającego napięcie stałe z akumulatorów na napięcie przemienne. Wykonany tranzystorowy przekształtnik sterowany jest mikroprocesorowo. Zastosowany procesor realizuje algorytm sterowania polowo zorientowanego,...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Predictive current controller for sensorless induction motor drive
    Publikacja

    - Rok 2010

    Przedstawiono układ bezczujnikowego sterowania dla napedu z silnikiem klatkowym przy zastosowaniu predykcyjnego regulatora pradu. Zastosowany obserwator adaptacyjny wykazuje dużą odporność na zmiany parametrów silnika. W obserwatorze obliczane są wartości sił elektromotorycznych wykorzystywane w procesie regulacji predykcyjnej pradu silnika. Pokazano wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Sensorless induction motor drive for electric vehicle application

    W artykule przedstawiono układ napędowy pojazdu elektrycznego wykorzystujący niezawodny i tani silnik prądu przemiennego. Zastosowany trójfazowy silnik asynchroniczny klatkowy wymaga zasilaniaz falownika napięcia przekształcającego napięcie stałe z akumulatorów na napięcie przemienne. Wykonany tranzystorowy przekształtnik sterowany jest mikroprocesorowo. Zastosowany procesor realizuje algorytm sterowania polowo zorientowanego,...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Speed and load torque observer application in high-speed train electric drive

    W artykule przedstawiono zastosowanie diagnostyczne obserwatorów prędkości obrotowej i momentu obciążenia w układzie napędowym z silnikiem asynchronicznym. System diagnostyczny jest dedykowany do napędu pociągu szybkiego. Celem diagnostycznym jest monitorowanie stanu czujnika prędkości obrotowej wału silnika oraz układu przeniesienia momentu trakcyjnego. Analiza sygnałów obliczanych w obserwatorach stanu pozwala na wykrycie uszkodzeń...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Speed sensorless ac drive with inverter output filter and fault detection using load torque signal
    Publikacja

    - Rok 2010

    In this paper, a sensorless induction motor (IM) drive using speed observer system is presented. The system includes load torque computation for gear fault detection. Nonlinear control method is adopted for controlling the motor over a wide speed range. An LC filter for smoothing current and voltage waveforms is used at the output of the voltage inverter. The use of filter imposes more building of the used observer to avoid using...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Speed sensorless asynchronous motor drive with inverter output lc filter
    Publikacja

    - Rok 2010

    In this paper a speed sensorless ac drive with inverter and output LC filter is proposed. A nonlinear, decoupled field oriented control algorithm with a flux and speed close-loop observer is used. In spite of using LC filter on the inverter output, the sensorless system works precisely. That result are obtained as a result of the appropriate estimation and control system use. The theory, simulation, and experimental results are...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Torque transmission diagnostic system for high-speed train using state-space observer
    Publikacja

    W artykule przedstawiono zagadnienie diagnostyki czujnika prędkości silnika i przekładni mechanicznej pociągu. W celach diagnostycznych zastosowano obserwatory stanu do obliczania prędkości obrotowej silnika i momentu obciążenia. Analiza chwilowych wartości obliczonej prędkości obrotowej oraz momentu obciążenia pozwala na diagnozowanie stanu układu transmisji momentu trakcyjnego. Zaprezentowano wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

Rok 2011
  • Electric motor drive with inverter output filter
    Publikacja

    - Rok 2011

    Przedstawiono zagadnienie sterowania i estymacji w układzie napędowym z silnikiem indukcyjnym i filtrem sinusoidalnym.Filtr użyty jest do wygładzenia prądu i napięcia silnika. Filtr wprowadza spadek napięcia i przesunięcie fazowe prądów i napięć uniemożliwiające stosowane bezczujnikowych metod sterowania wektorowego. Rozwiązaniem jest uwzględnienie filtru w sterowaniu i estymacji. Artykuł pokazuje takie rozwiązanie dla metody sterowania...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • High step-up continuous input current LCCT-Z-source inverters for fuel cells
    Publikacja

    - Rok 2011

    Falowniki typu Z (ZSI) przeznaczone są do układów wymagających szerokiej zmiany wzmocnienia napięciowego, np. w energetyce odnawialnej. Ostatnio zaproponowano w literaturze zmienione struktury - falowniki typu Trans-Z (TZSI) oraz typu T (TSI) - w których dzięki zastosowaniu dławików sprzężonych uzyskano lepsze wzmocnienie niż w ZSI. W tym artykule przedstawiono ideę rozszerzonej struktury TZSI. Zaproponowano dwie nowe struktury...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Simple observer for induction motor speed sensorless control
    Publikacja

    - Rok 2011

    Przedstawiono układ sterowania polowo zorientowanego silnikiem asynchronicznym klatkowym pozwalający na pracę w szerokim zakresie prędkości obrotowych bez użycia czujnika prędkości. Zaproponowano estymator zmiennych o prostej strukturze charakteryzujący się znaczna odpornością na zmiany parametrów silnika. Zależności obserwatora oparte są na równaniach obwodu napięciowego silnika. Pokazano wyniki badań eksperymentalnych.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Speed sensorless induction motor drive with motor choke and predictive control

    Artykuł przedstawia układ napędowy z silnikiem indukcyjnym, zasilanym z falownika napięcia przy zastosowaniu filtru silnikowego. System pracuje bez czujnika prędkości obrotowej. Głównym aspektem pracy jest zwrócenie uwagi na to, że zastosowanie dławika silnikowego wymaga odpowiednich zmian w strukturach sterowania i estymacji zmiennych. Zaproponowano odpowiednie rozwiązanie dla układu napędowego z regulatorem predykcyjnym prądu....

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Układy napędowe z silnikami indukcyjnymi i filtrami wyjściowymi falowników : Zagadnienia wybrane. - J. Guziński.
    Publikacja

    - Rok 2011

    Monografia przedstawia zagadnienia związane z układami napędowymi z silnikami indukcyjnymi i filtrami wyjściowymi falowników. Pokazano problemy składowej zerowej, prądów łożyskowych oraz układów do ograniczania niekorzystnych efektów zasilania falownikowego. Omówiono wybrane struktury filtrów wraz z zaleceniami projektowymi. Skupiono się na estymacji zmiennych stanu oraz metodach sterowania przy uwzględnieniu modelu filtru sinusoidalnego....

  • Zastosowanie dławika składowej zerowej w falownikowym napędzie silnika indukcyjnego
    Publikacja

    - Rok 2011

    W artykule przedstawiono zagadnienie praktycznego zastosowania dławika składowej zerowej w układzie napędowym z falownikiem napięcia i silnikiem indukcyjnym. Zaprezentowano model silnika dla składowej zerowej i wyjaśniono cel zastosowania dławika składowej zerowej. Zaprezentowano wyniki badań zrealizowane u układzie napędowym z silnikiem indukcyjnym 1.5 kW, w którym zastosowano dławik ograniczający prąd upływnościowy maszyny. Uzyskane...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

Rok 2012
Rok 2013
  • Induction motor control application in high-speed train electric drive
    Publikacja

    - Rok 2013

    The chapter presents an application of induction motor mechanical speed and load torque observers in high-speed train drives. The observers are applied for a 1.2-MW electric drive with an induction motor. The goal of using such observers is to utilize computed variables for diagnostic purposes of speed sensors and torque transmission system. The concept of diagnostic system is presented in this paper, and proper criteria are proposed....

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • NARAŻENIA NAPIĘCIOWE SILNIKÓW INDUKCYJNYCH ZASILANYCH Z FALOWNIKÓW NAPIĘCIA
    Publikacja

    W artykule przedstawiono zagadnienia związane z narażeniami izolacji silników pracujących w układach napędowych z falownikami napięcia. Znaczne stromości napięć oraz zjawiska falowe w przewodach zasilających powodują przyspieszoną degradacje izolacji maszyn. Rozwiązaniem jest stosowanie filtrów biernych na wyjściu falownika.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Sensorless induction motor drive with voltage inverter and sine-wave filter
    Publikacja

    - Rok 2013

    This paper presents a speed sensorless control system of an induction motor with an output LC filter. It is known that the parameters design of the filter gives sine wave motor supply voltage but complicates control and estimation process. The reason is that the voltage drop and phase shift between filter input and output signals are imposed, and hence the motor voltages and currents differ from the inverter output waveforms. To...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Speed sensorless induction motor drive with predictive current controller
    Publikacja

    Today, speed sensorless modes of operation are becoming standard solutions in the area of electric drives. This paper presents a speed sensorless control system of an induction motor with a predictive current controller. A closed-loop estimation system with robustness against motor parameter variation is used for the control approach. The proposed algorithm has been implemented using field-programmable gate arrays (FPGAs) and a...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • The effect of the motor filters on earth fault current waveform in circuits with variable speed drives
    Publikacja

    - Rok 2013

    In circuits with variable speed drives distorted earth fault current flows. Earth fault current distortion influences the threshold of ventricular fibrillation. This paper presents earth fault current distortion in circuits with variable speed drives when motor filter is used. Two types of motor filter are analyzed. For every type of filter the effect of earth fault current distortion on ventricular fibrillation is evaluated.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • The effect of the motor filters on earth fault current waveform in circuits with variable speed drives

    In circuits with variable speed drives distorted earth fault current flows. Earth fault current distortion influences the threshold of ventricular fibrillation. This paper presents earth fault current distortion in circuits with variable speed drives when motor filter is used. Two types of motor filter are analyzed. For every type of filter the effect of earth fault current distortion on ventricular fibrillation is evaluated.

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Układy napędowe pojazdów elektrycznych

    W artykule omówiono nowe technologie stosowane w układach napędowych pojazdów elektrycznych. Praca zawiera zależności teorii ruchu pojazdu, nowe rozwiązania w konstrukcji silników trakcyjnych. Przedstawiono również zagadnienia układów zasilania bateryjnego i magazynów energii z superkondensatorami. Pokazano metody sterowania zapewniające optymalizacje rozdziału energii pomiędzy akumulatorami a magazynem energii. Zaprezentowano...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

Rok 2014
Rok 2015
Rok 2016
Rok 2017
Rok 2018

wyświetlono 4190 razy