dr hab. inż. Piotr Grudowski
Zatrudnienie
- Kierownik Katedry Inżynierii Zarządzania i Jakości w Wydział Zarządzania i Ekonomii
- Profesor Politechniki Gdańskiej w Katedra Inżynierii Zarządzania i Jakości
Publikacje
Filtry
wszystkich: 202
Katalog Publikacji
Rok 2016
-
HOW TO ASSESS THE MATURITY OF SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES TO LEAN SIX SIGMA PROJECTS
PublikacjaThis article describes the considerations for the implementation of the Lean Six Sigma (LSS) methodology in small and medium-sized enterprises. Pilot research was conducted in Polish and French SMEs (nine Polish and nine French enterprises from the service and production sectors) referring to the context of the implementation and application of the Lean Six Sigma concept. The studies led to the identification of the motives, needs,...
-
JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA W EDUKACJI SPECJALISTÓWDO SPRAW BEZPECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
PublikacjaPRZEDSTAWIONO WYBRANE ASPEKTYJAKOŚCI KSZTAŁCENIA SPECJALISTÓW DS. BEZPIECZEŃSTWA WEWN.
-
KIERUNKI DZIAŁAŃ PROJAKOŚCIOWYCH W OBSZARZE SZKOLNICTWA WYŻSZEGO. WYBRANE PRZYKŁADY KRAJOWE I ZAGRANICZNE
PublikacjaW artykule zaprezentowano systemy i modele pozwalające szkołom wyższym osiągnąć poziom jakości służący zaspokojeniu potrzeb podstawowych grup interesariuszy w zakresie świadczonych przez nie usług edukacyjnych. Na bazie badań własnych, w tym szerokiego przeglądu światowej literatury przedmiotu zaprezentowano preferowany kierunek działań projakościowych w naszych uczelniach. Jako punkt wyjścia traktowany przez autorów, jako „fazę...
-
Motywowanie pracowników do zachowań proinnowacyjnych
PublikacjaW niniejszym artykule zaprezentowano wyniki poszerzonych badań pilotażowych oraz oparty na ich wynikach autorski model systemu motywowania pracowników do zachowań proinnowacyjnych w postaci „domu motywowania” pracowników do tej działalności. Szczegółowo omówiono najważniejsze elementy tego systemu. W opracowaniu zawarto również wnioski dotyczące wykorzystania modelu w praktyce
-
Płeć jako determinanta podejmowania decyzji menedżerskich w sytuacjach kryzysowych w świetle wyników badań
PublikacjaAutorzy niniejszego artykułu sformułowali następujący problem badawczy - czy i w jakim stopniu różnice dotyczące momentu reakcji i sposobu podejmowanych decyzji w sytuacji kryzysowej przez menedżerówmężczyzn i menedżerów-kobiety mają wpływ na skuteczność przeprowadzania działań naprawczych? Celem tego opracowania jest przedstawienie najważniejszych tendencji w badaniach dotyczących decyzji kierowniczych w sytuacjach kryzysowych,...
-
UCZENIE SIĘ PRZEZ DOŚWIADCZENIE JAKO ELEMENT NOWEJ GOSPODARKI I WARUNEK ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA : STUDIUM PRZYPADKU PROJEKTU EXPERIENTIA
PublikacjaW OPRACOWANIU PRZEDSTAWIONO UWARUNKOWANIA ORAZ REZULTATY ZWIĄZANE Z PROJEKTEM EXPERIENTIA PROMUJĄCYM WSPÓŁPRACĘ POMIĘDZY PRACODAWCAMI A STUDENTAMI OSTATNIEGO ROCZNIKA KIERUNKU ZARZĄDZANIE
-
UWARUNKOWANIA APLIKACYJNE KONCEPCJI PUNKTÓW STEROWANIA JAKOŚCIĄ NA PRZYKŁADZIE USŁUG PRALNICZYCH
PublikacjaW artykule tym zaprezentowano charakterystykę procesu w profesjonalnej pralni chemicznej. Jako cel przyjęto identyfikację i opis zasadniczych punktów sterowania jakością (PSJ) w tego typu procesach. Przedstawiono też informacje, jak działania formalizujące PSJ przełożyły się na efekty konkretnej organizacji świadczącej usługi pralnicze
Rok 2015
-
CERTYFIKACJA SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ I BEZPIECZEŃSTWEM ŻYWNOŚCI - AKTUALNE TRENDY I PERSPEKTYWY
PublikacjaW opracowaniu zaprezentowano uwarunkowania dotyczące certyfikacji systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności. Przedmiotem badań była liczba certyfikatów w przedsiębiorstwach należących do sektora rolno-spożywczego w Polsce. Na podstawie danych, uzyskanych od jednej z wiodących na świecie jednostek certyfikujących, przeprowadzono analizę porównawczą dotyczącą skali certyfikacji, zarówno w odniesieniu do wymagań norm...
-
Evaluating the effectivness of an outsourced processes on the basis of key performance indicators
PublikacjaAccording to the statistics outsourcing has become typical solution for mature economies. Besides short run attempt based on cost reduction, getting popular is the method of increasing the effectiveness by implementing outsourced process. Authors in this article present the methods of measuring outsourcing performance on the basis of key performance indicators.
-
Lean Six Sigma in French and Polish Small and Medium-Sized Enterprises - The Pilot Research Results
PublikacjaThe article presents results of the research conducted in Polish and French small and medium-sized enterprises referring to the context of the implementation and application of the concept of Lean Six Sigma. The research was conducted in the form of case studies, observations and individual interviews. The pilot studies led to the identification of the needs, expectations, concerns and experiences of these companies. At the same...
-
Offshoring and outsourcing in Visegrad countries, Advantages and disadvantages.
PublikacjaOutsourcing and offshoring are getting more and more popular in the “new EU” coun-tries. They constitute very attractive venues for more developed EU countries to outsource or offshore their business activities. Authors of the article have investigated the advantages and disadvantages of locating outsourcing activities in each of the Visegrad (V4) countries. The authors have studied macroeconomic factors based on the reports of...
-
Rola interesariuszy w działaniach na rzecz projektowania i doskonalenia systemów zarządzania jakością polskich uczelni
Publikacja -
Rola interesariuszy w działaniach na rzecz projektowania i doskonalenia systemów zarządzania jakością polskich uczelni.
PublikacjaW niniejszym artykule autorzy zaprezentowali analizę roli interesariuszy w istniejących systemach zapewniania jakości na polskich uczelniach wyższych, poprzedzoną analizą najważniejszych grup interesariuszy uczelni wyższych. Obecnie wymagane zapewnianie jakości wydaje się dalece niewystarczające w kontekście istniejących systemów zarzadzania jakością podkreślających rolę ciągłego doskonalenia. Dla instytucji publicznych takich...
-
Six Sigma w małych i średnich przedsiębiorstwach. Puste hasło czy konieczność?
PublikacjaW artykule przedstawiono aspekty wykorzystania w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) elementów koncepcji Six Sigma. Celem tego opracowania jest ocena potrzeb i uwarunkowań aplikacyjnych koncepcji Six Sigma w sektorze MŚP, zwłaszcza w nawiązaniu do bazujących na podejściu procesowym systemów zarządzania jakością. Zaprezentowano charakterystyczne cechy mniejszych organizacji, stanowiące w kontekście programów Six Sigma...
-
Stakeholders Satisfaction Index as an Important Factor of Improving Quality Management Systems of Universities in Poland
PublikacjaThe following article analyses the role of stakeholders in selected methods of assessing the quality of educational services of universities and discusses quality management systems according to Common Assessment Framework for education. Furthermore, it presents the example of method of stakeholder satisfaction measurement called Stakeholders Satisfaction Index (SSI) which is an original proposal of an aggregate measure of satisfaction...
-
Stakeholders Satisfaction Index as an Important Factor of Improving Quality Management Systems of Universities in Poland Stakeholders Satisfaction
PublikacjaThe following article analyses selected methods of assessing the quality of educational services of universities and discusses the role of stakeholders in, required by law, quality assurance and quality management systems according to Common Assessment Framework for education. Furthermore, it presents the Stakeholders Satisfaction Index (SSI) which is an original proposal of an aggregate measure of satisfaction perceived by stakeholders....
-
The risk assessment of adverse events of nursing activities as the element of quality management in healhcare
PublikacjaThe purpose of the paper is to present MedCARVER+Shock method and Pareto analysis and its usability for the risk assessment of adverse events of nursing activities. 888 activities carried out by all 190 nurses working at the District Hospital X located in Poland were taken into account. During the research the qualitative approach was used. As the result sixteen groups of nursing activities causing the highest risk of adverse events...
-
Wybrane aspekty prawne projakościowej reorientacji w polskim szkolnictwie wyższym a paradygmat zarządzania jakością
PublikacjaW artykule zaprezentowano diagnozę stanu obecnego polskich regulacji prawnych dotyczących jakości w szkolnictwie wyższym. Wskazano mankamenty wynikające z aktualnej postaci tych regulacji. Przedstawiano też propozycje działań umożliwiających poprawę sytuacji oraz model działań na rzecz jakości w naszych uczelniach.
-
Wybrane aspekty projakościowej orientacji w zarządzaniu polskimi uczelniami
PublikacjaW pierwszej czêoeci artyku³u omówiono rolê wiedzy w integracji projakooe- ciowego podejoecia do zarz¹dzania w oerodowisku akademickim, odnosz¹c siê do oryginalnego modelu rozwojowego proponowanego przez autora. W drugiej czêoeci opracowania przedstawiono ocenê, w jaki sposób systemy zarz¹dzania ja- kooeci¹ mog¹ przyczyniæ siê do poprawy zarz¹dzania uczelni¹. Ostatnia czêoeæ przedstawia modele doskona³ooeci jako najbardziej zaawansowane...
-
Wybrane systemy służące bezpieczeństwu w łańcuchu dostaw
PublikacjaW artykule zaprezentowano podstawowe definicje i zagrożenia dotyczące łań- cucha dostaw i bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw. We wnioskach wskazano, iż zdarzenia negatywne tego typu przekładają się na utratę wizerunku danego operatora jako podmiotu godnego zaufania. Z tego powodu, organizacje korzystające z globalnych czy innych, o mniejszym zasięgu, łańcuchów dostaw poszukują gwarancji ich bezpieczeństwa. Środkiem do tego celu jest...
-
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z OUTSOURCINGIEM W KONTEKŚCIE ISO 9000 – ANALIZA WIELOKROTNEGO STUDIUM PRZYPADKU
PublikacjaOutsourcing znajduje swoje zastosowanie w celu minimalizacji kosztów a także zwiększenia skuteczności procesów. Zjawisko to notuje się także w przedsiębiorstwach które zaimplementowały zintegrowane systemy zarządzania. Autorzy w niniejszej publikacji podejmują tematykę zagrożeń płynących z outsourcingu dla funkcjonowania systemów zarządzania jakością na przykładzie ISO 9000. Tekst ten jest analizą zagrożeń płynących z implementacji...
-
Zarządzanie relacjami w szkołach wyższych elementem zarządzania jakością kształcenia
PublikacjaWe współczesnym świecie relacje stały się czynnikiem, który można potraktować, jako podstawową determinantę przetrwania i rozwoju oraz istotny czynnik tworzenia przewagi konkurencyjnej. Na szczególną uwagę zasługują relacje z „klientami”, gdyż sukces na rynku osiągają wyłącznie te organizacje, które skutecznie odpowiadają na potrzeby i oczekiwania „klientów”. W artykule przedstawiono istotę zarządzania relacjami w szkołach wyższych...
Rok 2014
-
Aktualne trendy w zakresie certyfikacji normatywnych systemów zarządzania w branży spożywczej
PublikacjaW opracowaniu omówiono aktualne trendy dotyczące certyfikacji systemu zarządzania jakością w sektorze rolno-spożywczym. Na podstawie danych uzyskanych z dużej, renomowanej jednostki certyfikującej przedstawiono analizę porównawczą dotyczącą liczby wydanych certyfikatów dla ogólnych systemów zarządzania oraz dla systemów branżowych dedykowanych sektorowi rolno-spożywczemu w odniesieniu do przedsiębiorstw różnych wielkości.
-
Assessment of preparedness for Lean Six Sigma projects in small and medium-sized organizations
PublikacjaThe article presents a proposal for the maturity indicator of Lean Six Sigma projects within the framework of the original comprehensive methodology of Lean Six Sigma implementation dedicated to the SME sector. The indicator allows an LSS project to be matched to the real needs and preparedness of any small or medium-sized organization. The indicator was designed as a result of pilot research conducted in Polish and French SMEs...
-
Dilemmas associated with the implementation of quality management systems in Polish smaller health care units
PublikacjaThe article presents the considerations and recommendations for the implementation of the process-oriented quality management systems (QMS) in small health care units. As an example, the unit providing services for children with disabilities (therapy and rehabilitation) localized in northern part of Poland have been selected. The essential elements of the implementation of the quality system, taking into account the objectives...
-
DYLEMATY REORIENTACJI PROJAKOŚCIOWEJ W REGULACJACH DOTYCZĄCYCH POLSKIEGO SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono ocenę procesu wprowadzania zmian w zakresie regulacji prawnych dotyczących jakości kształcenia oraz doskonalenia procesów projakościowej transformacji polskich instytucji szkolnictwa wyższego. Kontekst oceny dotyczy zestawienia tych regulacji z bogatym i niekwestionowanym dorobkiem zarządzania jakością. Na podstawie analizy stanu istniejącego zaproponowano rozwiązania mogące skutecznie wesprzeć uczelnie...
-
High quality academic teacher of 21st century - Polish students' perspective
PublikacjaThe aim of the study is to determine the characteristics of the academic teacher quality level from the perspective of Polish universities students’ in 21st century.
-
Localization Factors for Outsourcing and Offshoring Projects in the V4 Countries. An Attempt of Initial Investigation
PublikacjaMain objective of this paper is to present the conditions for the investors in the context of outsourcing or offshoring provided by V4 countries in order to present similarities and opposites between analyzed countries and to identify good and bad sides of investing in particular Visegrad group country.
-
Motywowanie pracowników do działań o charakterze proinnowacyjnym w świetle wyników badań empirycznych empirycznych
PublikacjaW niniejszym artykule przedstawiono wyniki wstępnych badań empirycznych na temat motywowania pracowników pomorskich przedsiębiorstw do zachowań proinnowacyjnych. Wyniki te zostały poprzedzone rozważaniami o charakterze teoretycznym, mającymi w założeniu stanowić model do prawidłowej ich interpretacji.
-
Motywy przedsiębiorstw do wprowadzenia outsourcingu – propozycja modelu klasyfikacji.
PublikacjaPrzedstawiono model kategoryzacji czynników motywujących do wprowadzenia outsourcingu. Wykorzystano w tym celu wyniki badań przeprowadzonych w Polsce i za granicą.
-
NADZOROWANIE WYPOSAŻENIA DO MONITOROWANIA I POMIARÓW WEDŁUG WYMAGAŃ WYBRANYCH NORM I PRZEPISÓW PRAWNYCH
PublikacjaW OPRACOWANIU PRZEDSTAWIONO ROZWAŻANIA DOTYCZĄCE WYMAGAŃ W ZAKRESIE NADZOROWANIA WYPOSAŻENIA KONTROLNO - POMIAROWEGO ZWIĄZANE Z REGULACJAMI NORMATYWNYMI.
-
NADZOROWANIE WYPOSAŻENIA DO MONITOROWANIA I POMIARÓW WEDŁUG WYMAGAŃ WYBRANYCH NORM ORAZ PRZEPISÓW PRAWNYCH
Publikacja: Przyrządy pomiarowe stanowią zasadniczy element złożonego systemu oceny jakości wyrobów na wszystkich etapach produkcji. Odpowiednio zaprojektowane procedury opisujące procesy kontrolne i pomiarowe, sprawnie zorganizowane i przeprowadzane operacje monitorowania i pomiarów parametrów procesów i produktów oraz skutecznie funkcjonujący nadzór nad wyposażeniem do monitorowania i pomiarów w organizacji są podstawą do wykazania, że...
-
Najczęstsze problemy stwierdzane w ramach audytów trzeciej strony w mniejszych organizacjach
PublikacjaArtykuł ten ma na celu przedstawienie wyników badań dotyczących najistotniejszych problemów, jakie występują w SZJ małych organizacji (zatrudniających mniej niż 50 pracowników) w trakcie audytów certyfikacyjnych (tzw. trzeciej strony). Identyfikacja tych problemów oraz oczekiwań małych organizacji odnośnie do systemów jakości, stanowiła cel szerszych badań przeprowadzonych przez autora. W wyniku tych analiz opracowana została kompleksowa,...
-
OBRONA ŻYWNOŚCI – KONIECZNY ELEMENT WSPÓŁCZESNEJ STRATEGII PRZEDSIĘBIORSTWA SPOŻYWCZEGO
PublikacjaPrzemysł spożywczy, ze względu na swoje znaczenie w gospodarce należy do najbardziej podatnych na atak terrorystyczny. Zagrożenie takim atakiem jest powodem do opracowania strategii obrony żywności. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie o istotę i przyczyny takiego zjawiska oraz o charakter działań, jakie powinno się podjąć, by ograniczyć ryzyko jego pojawienia się. W artykule wykorzystano analizę literatury przedmiotu, statystyk...
-
Oczekiwania interesariuszy usług edukacyjnych w ujęciu realcyjnym
PublikacjaW niniejszym opracowaniu zaprezentowano wyniki badań pilotażowych przeprowadzonych na kluczowej grupie interesariuszy usługi edukacyjnej, jaką są studenci. Przeprowadzona analiza przedstawia oczekiwania tej grupy jako beneficjentów usługi edukacyjnej wobec pozostałych grup interesariuszy (między innymi pracowników naukowych, pracowników zarządzających uczelnią, pracodawców, władz regionalnych i centralnych), ukazując powstałe między...
-
Oczekiwania interesariuszy usług edukacyjnych w ujęciu relacyjnym
PublikacjaPrzedstawiono relacyjne ujęcie oczekiwań interesariuszy usług edukacyjnych
-
Pomiar jakości usług edukacyjnych z wykorzystaniem metody Kano
PublikacjaJakość jest istotnym czynnikiem w działalności każdej organizacji, również placówek edukacyjnych. Powinna być objęta systematycznym pomiarem, mającym na celu ustalenie stopnia satysfakcji z oferowanych prduktów. Istnieje wiele metod pomiaru jakości usług. Artykuł przedstawia próbę identyfikacji cech jakości usług edukacyjnych z uwzgledneiem metody Kano. W wyniku uwzgledniono wpływ poszczególnych cech na rozmiar całkowitej satysfakcji...
-
REZYGNACJA Z CERTYFIKACJI NORMATYWNYCH SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA. PROBLEM CZY NIEUNIKNIONE ZJAWISKO?
PublikacjaW opracowaniu omówiono proces zmian dotyczących certyfikacji normatywnych systemów zarządzania na przykładzie systemu jakości opartego na normie ISO 9001. Przedstawiono analizę liczby wydawanych certyfikatów ISO 9001 oraz liczby rezygnacji z certyfikatów w Polsce, na podstawie raportu ISO Survey 2012 i danych uzyskanych od jednostki certyfikującej. Opisano również najczęściej podawane przyczyny rezygnacji z certyfikacji.
-
Standards for Quality Assurance in the European Higher Education Area versus Common Assessment Framework in education. Conflict or harmony?
PublikacjaThe aim of the research was to analyze the assumptions of Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ENQA) and the criteria of Common Assessment Framework (CAF) for the educational sector and based on that to find out the main differences and similarities (conflicts and harmony) between them. The results of the research showed that the current trends of the quality movement evolution in...
-
Zarządzanie jakością i innowacyjność w świetle doświadczeń organizacji Pomorza
PublikacjaPrzedstawione w tej pracy koncepcje i metody zarządzania potwierdzają, że wykorzystanie orientacji na jakość i w ramach tego na stałe usprawnianie, przynosi pozytywne efekty nie tylko w odniesieniu do procesów produkcyjnych, ale także wszelkiego rodzaju procesów związanych z realizacją usług, w tym działań wspierających procesy operacyjne, we wszystkich obszarach funkcjonalnych organizacji. Szczególnie istotny jest korzystny wpływ...
Rok 2013
-
Corporate social responsibility in reference to environmental statements within EMAS system in small and medium enterprises
PublikacjaAccording to the corporate social responsibility concept, organisations should apply any mechanisms available supporting their business actions contributing i.e. to the improvement of natural environment. Among them is EMAS eco-management and audit scheme. The prove of its implementation is environmental statement and entering the organisation into a national EMAS register. The aim of the statement is informing the society and...
-
Greenwashing sins - the indicators of ecological marketing immaturity
PublikacjaThe paper presents the main features of so called "green washing". Unethical aspects of that new phenomena are presented and some corrective actions are proposed by the authors.
-
How to adapt Lean Six Sigma to improve performance of SMEs of manufacturing sector
PublikacjaThe main objective of the paper is to present the utilitarian effect of the adaptation of the Lean Six Sigma concept and its implementation in the small and medium-sized enterprises of the manufacturing sector. The original methodology was developed on the basis of research carried out in the Polish and French enterprises from 2009 to 2011. In the case of SMEs, the use of the concept of Lean Six Sigma is much less common, as...
-
Implementing a CSR Strategy in a Small Enterprise - a Case Study
PublikacjaAs a result of employees’ meetings conducted according to Kaizen workshops formula and seeking new development directions for the company (including CSR actions) various product and service innovations have been implemented. Also a market niche has been discovered, and as a consequence the company gained another profitable aspect of the business activity. The atmosphere and contribution in performing tasks have improved among...
-
Podstawy metodyki projektowania i wprowadzania koncepcji Lean Six Sigma w sektorze mniejszych organizacji sektora produkcyjnego na przykładzie badań empirycznych
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono najważniejsze spostrzeżenia będące wynikiem badań dotyczących metodyki Lean Six Sigma przeprowadzonych w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw . Na podstawie tych badań sformułowano warunki jakim musi odpowiadać metodyka projektowania i wykorzystania LSS w sektorze MŚP. Szczególną uwagę zwrócono na konieczność zapewnienia trwałości przyjętych rozwiązań metodycznych.
-
Redefining quality and organizational maturity in 21st century
PublikacjaThe article presents new tendencies in quality management approach in the opinion of the one of the best known European quality expert Professor John Oakland
-
Wsparcie informatyczne koncepcji Lean Management oraz Six Sigma
PublikacjaW rozdziale tym przedstawiono kluczowe aspekty integracji dwóch najważniejszych obecnie koncepcji optymalizacji procesów w organizacjach produkujących wyroby materialne oraz świadczących usługi – Six Sigma i Lean Manufacturing. Szczególną uwagę zwrócono na uwarunkowania wsparcia informatycznego tych koncepcji w mniejszych organizacjach.
-
Zapewnienie jakości kształcenia a Krajowe Ramy Kwalifikacji w odniesieniu do studiów doktoranckich w uczelniach technicznych
PublikacjaCoraz większa determinacja obywateli do zdobycia wyższego wykształcenia oraz coraz większa dostępność ośrodków akademickich wymusza przyjęcie projakościowej postawy przez uczelnie wyższe. Tendencje te są widoczne zarówno w skali międzynarodowej, na poziomie której opracowane zostały Europejskie Ramy Kwalifikacji, na poziomie krajowym, gdzie opra-cowano Krajowe Ramy Kwalifikacji, jak również na poziomie poszczególnych jednostek...
-
Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach
PublikacjaAby osiągać założone cele w organizacji i wdrażać opracowane strategie, niezbędni są odpowiednio przygotowani pracownicy. To oni są największą siłą każdej organizacji, w których widzi się czynnik przewagi konkurencyjnej i aby ją zdobywać, należy jasno zdiagnozować niezbędne kompetencje zarówno dla poszczególnych pracowników, jak i całej organizacji. Sprawnie funkcjonujące przedsiębiorstwo cechuje się poprawnie zbudowaną strukturą...
Rok 2012
-
Automatyzacja procesów pomiarowych w metodyce Six Sigma w sektorze MŚP
PublikacjaCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie metrologicznych aspektówmetodyki Six Sigma w świetle nowoczesnych rozwiązań technologicznych.Pomiary są nieodłącznym elementem metodyki Six Sigma, gdyż na ich bazieprowadzi się nadzorowanie procesów produkcyjnych. Tradycyjne metody pomiarowe mogą występować w produkcji jednostkowej, natomiast produkcjaseryjna i masowa wymaga automatyzacji procesów pomiarowych.
wyświetlono 9550 razy