Publikacje
Filtry
wszystkich: 349
Katalog Publikacji
-
A concept for comprehensive knowledge management system
PublikacjaPrzedstawiono kluczowe elementy koncepji uogólnionego modelu zarządzania wiedzą w oparciu o przepływy pracy w procesowym widzeniu organizacji.
-
Smart modeling support for managing complexities and dynamics of knowledge-based systems - part 2
PublikacjaPrzedstawiono i poddano analizie najnowsze trendy w zakresie kierunków badań dotyczących inteligentnego wspomagania zarządzania dynamiką i kompleksowością systemów opartych na wiedzy.
-
Zespół wypalenia zawodowego i zmęczenie w kontekście pracy zmianowej i stresu zawodowego wśród pielęgniarek chirurgicznych
PublikacjaTwo aspects of work-related consequences among surgery nurses are discussed: burnout syndrome and fatigue, having an impact on the quality of medical care and safety of patients. Siegrist's effort-reward imbalance model has been adopted as a concept of occupational stress. The organization of working time, i.e. the length of shifts and their rotation, was considered. Nurses on twelve-hour shifts worked much harder, were more tired...
-
Knowledge processing methodologies in intelligent autonomous systems
PublikacjaPrzedstawiono najnowsze trendy oraz stan badań światowych w zakresie wspomagania procesów zarządzania wiedzą w inteligentnych systemach autonomicznych.
-
Innovative consciousness and threats estimation connected with implementation of innovations to SMEs cooperating with shipbuilding industry
PublikacjaPodejmowanie działań innowacyjnych przez małe i średnie przedsiębiorstwa nie jest szeroko rozpowszechnione. Wynika to, między innymi, ze specyfiki tego sektora. MSP często dysponują ograniczonymi środkami finansowymi i nisko wykwalifikowanymi pracownikami, co stanowi w wielu przypadkach barierę we wprowadzaniu innowacji. Nie mniej istotne są inne podmioty działające w otoczeniu MSP włączające się w realizacje procesu innowacyjnego....
-
Percepcja wiarygodności internetowych serwisów handlowych w kontekście zachowań konsumenckich
PublikacjaCelem pracy było sprawdzenie, w jaki sposób zachowania konsumenckie determinowane czynnikami społecznymi różnicują percepcję atrybutów kształtujących wiarygodność internetowych serwisów handlowych. Doświadczenie w transakcjach on-line oraz poczucie własnej skuteczności konsumentów nie przyczyniały się do powstawanie różnic. Kobiety, inaczej niż mężczyźni, potrzebowały więcej rekomendacji i były bardziej wyczulone na nieprofesjonalizm...
-
Zarządzanie zmianą w małych i średnich przedsiębiorstwach
PublikacjaNiniejszy artykuł przedstawia zagadnienia związane z zarządzaniem zmianą w przedsiębiorstwach, w tym również tych z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W części pierwszej przedstawiono wybrane sposoby wprowadzania zmian w organizacjach, a także czynniki wywołujące zmiany (endogeniczne i egzogeniczne). Druga część artykułu dotyczy czynników wpływających na powodzenie inicjatyw wdrażania zmian w firmie. Omówiono w niej między...
-
Innowacyjność w małych i średnich przedsiębiorstwach.
PublikacjaW niniejszym opracowaniu przedstawiono zagadnienia związane z innowacjami w małych i średnich przedsiębiorstwach (MSP). W jego pierwszej części omówiono kwestie definicyjne oraz przedstawiono charakterystykę innowacji w MSP. Druga część artykułu zawiera opis czynników oraz barier wpływających na innowacje w tego rodzaju przedsiębiorstwach.
-
Innowacyjność mikro i małych przedsiębiorstw na przykładzie firm z województwa pomorskiego
PublikacjaJak pokazuje przegląd literaturowy przedstawiony w pierwszej części artykułu, wdrażanie innowacji w przedsiębiorstwach stało się koniecznością nie tylko w przypadku dużych podmiotów, ale również tych niewielkich. Co prawda małe i mikroprzedsiębiorstwa mają ograniczone zasoby i często napotykają na szereg barier na swojej drodze do innowacyjności, to jednak - jak pokazuje przykład przedsiębiorstw z województwa pomorskiego - w większości...
-
Koncepcja implementacji rozmytego modelu wspomagania zarządzania wybranymi usługami internetowymi
PublikacjaPrzedstawiono koncepcję implementacji zdefiniowanego modelu do prognozowania sprzedaży kredytów hipotecznych w Internecie. Prezentowane są zagadnienia dotyczące technicznych aspektów procesu implementacji oraz korzyści, jakie może to przynieść poszczególnym uczestniko rynku.
-
Pomiar wiarygodności internetowych serwisów handlowych
PublikacjaRozwój handlu internetowego jest odpowiedzią na zapotrzebowanie klientów na tę formę dystrybucji towarów i usług. Z tego powodu, zarządzanie witryną sklepu internetowego, w celu zwiększenia jej wiarygodności, a co za tym idzie - konkurencyjności, jest ważnym zadaniem stojącym przed podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą w sieci. Celem niniejszej pracy było zaproponowanie nowej metody oceny wiarygodności serwisów WWW. Badanie...
-
The comparison of Internet Mortgage Market in Selected EU Countries
PublikacjaThe paper presents the description of Internet mortgage market in selected European Union countries. It starts with brief introduction to the concept of creating a fuzzy model representing Polish Internet Mortgage Market. Then, for better understanding of the complexities of this kind of market functioning the comparison is made between mortgage markets in Poland, Estonia, Germany and The United Kingdom (UK): The UK as the European...
-
The role and concept of sub-models in the smart fuzzy model of the internet mortgage market
PublikacjaThe paper introduces some challenges of the fast growing mortgage market in Poland. One of these challenges is the need for a model development that could be used for various predictions related to this market. At the current stage of the model evelopment process our main goal is to propose and introduce sub-models the role of which would be to describe three different economic environments: stable, fast growing, and recession....
-
Projektowanie ideału, czyli kilka uwag o strategii szkolnictwa wyższego
PublikacjaW artykule pokazano możliwość opracowania strategii uczelni przy wykorzystaniu metody projektowania ideału opisanej przez R. Ackoffa, J. Magidsona i H. Addisona
-
Kanclerz, czyli kto?
PublikacjaW artykule zastanawiano się nad ewolucją zadań administracji uczelnianej w świetle ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym z 2005 r. Koncetrowano się na roli kanclerza oraz metodach doskonalenia uczelnianej administracji.
-
Pozytywny afekt a relacja między śmiałością, impulsywnością i własną skutecznością
Publikacja -
Weryfikacja rozmytego modelu wspomagania zarządzania wybranymi usługami internetowymi
PublikacjaRozwinięcie koncepcji rozmytego modelu wspomagania zarządzania wybranymi usługami w internecie poprzez dedykowany model dla rynku internetowych kredytów hipotecznych.
-
DUWAS_short_version_PL. Skrócona wersja Skali Uzaleznienia od Pracy. Raport wstępny.
Publikacja.
-
Zastosowanie aplikacji internetowych i e-learningu w zarządzaniu kompetencjami: studium przypadku.
PublikacjaCel. Integracja efektywnego zarządzania procesami pracy i wykorzystania potencjału zasobów ludzkich warunkuje rozwój organizacji. Jest to szczególnie istotne w organizacjach publicznych, w których wyniki pracy nie zawsze są zgodne z oczekiwanymi standardami. Prezentowana praca stanowi studium przypadku zarządzania kompetencjami w administracji publicznej z wykorzystaniem narzędzi informatycznych na przykładzie polskiej Policji. Metoda....
-
Serwisy WWW jako instrument kształtowania relacji z klientem usług medycznych
PublikacjaWprowadzenie: W artykule podjęto problem oceny użyteczności serwisów WWW i badania postaw lojalnościowych e-klientów korzystających z serwisów WWW usług medycznych. Celem badania była wstępna walidacja metody do oceny jakości użytkowej serwisów WWW usług medycznych oraz określenie związków pomiędzy cechami jakości użytkowej serwisów WWW a cechami relacyjnymi, takimi jak: satysfakcja, chęć powrotu oraz zamiar rekomendowania serwisu...
-
Zmiany w realizacji komunikacji wewnętrznej
Publikacja.
-
Analiza jakościowa i dyskusja wyników
Publikacja.
-
Image as a key factor of brand value at social media
PublikacjaThe paper aims to investigate the relationship between social media presence and activities and brand value for the most valuable Global Brands 2012 (Interbrandt 2013). Social media communication is an innovative way of communication. Brand value is a key performance indicator of brand strategy for managers. Brand and category image realized to be the key factor of investigated relation.
-
Navigare necesse est, czyli o niełatwym życiu żeglarza
Publikacja.
-
Doświadczenie czyni mistrza
Publikacja.
-
Zmiany w uczelni - ku organizacji hipertekstowej
PublikacjaW opracowaniu pokrótce przedstawiono wyzwania stające wobec współczesnych uczelni - organizacji aktywnie współtworzących społeczeństwo wiedzy. Uznano, że obecne struktury organizacyjne uczelni nie sprzyjają efektywnemu przepływowi wiedzy. Zaproponowano zorganizowanie uczelni wykorzystując model organizacji hipertekstowej autorstwa Nonaki i Takeuchiego. W konkluzji uznano, że poszukiwanie nowych rozwiązań organizacyjnych w uczelniach...
-
CMMI - an Assurance of Transferability of Knowledge andProjects in a Distributed Enterprise
PublikacjaCMMI (Capability Maturity Model Integrated)is a reference model fordefining and performing processes in software and systems engineeringorganizations.An organization implementing CMMI,among other things,assures thatacit knowledge is properly externalized into formal knowledge.This externalization gives an organization opportunity to assure that knowledge and development projects are easily transferable across adistributed enterprise...
-
Developing an Ontology from Set of Experience KnowledgeStructure
PublikacjaWhen referring to knowledge forms,collecting for all decision eventsin a knowledge-explicit way becomes a significant ask for any company. Set of experience knowledge structure can assis in accomplishing this purpose.However,after collecting,distributing and sharing that knowledge as adecisional DNA is even a more important advance.Distributing and sharing companies' decisional DNA through an efficient development of Ontologies...
-
Information and Konowledge management: advances, approaches, challenges and critical issues
PublikacjaPrzedstawiono zarys najnowszych osiągnięć w zakresie zarządzania wiedza i informacja wraz z ich krytyczna ocena.
-
Zarządzanie wiedzą w uczelni publicznej
PublikacjaAutor przedstawia uczelnie publiczne jako organizacje, które odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu społeczeństwa wiedzy oraz współtworzeniu gospodarki opartej na wiedzy. Omawia cechy współczesnej uczelni jako organizacji aspirującej do miana podporządkowanej wiedzy (opartej na wiedzy). Wskazuje na bariery kulturowe i organizacyjne utrudniające przepływ wiedzy w uczelni i proponuje ewolucję uczelni w kierunku organizacji hiperteksto-wej,...
-
Creating the e-decisional community through the knowledge supply chan system
PublikacjaW pracy przedstawiono zasady tworzenia społeczeństwa cyfrowego opartego na wymianie wiedzy dostępnej w nośnikach internetowych. Omówiono zasady modelowania takiej wiedzy i budowy tzw. łańcucha zaopatrzenia w wiedzę.
-
Hard and Soft Modeling Tools and Approaches to Data and Information Management in Real-Life Projects and Systems : special issue editorial
PublikacjaOmówiono miękkie oraz twarde narzędzia służące do modelowania i symulacji przepływów dużych ilości danych oraz informacji. Przedstawiono mozliwości zastosowania tego typu narzędzi w funkcjonowaniu systemów rzeczywistych.
-
Ewolucja uczelni w kierunku organizacji wiedzy
PublikacjaAutor analizuje zmiany zachodzące we współczesnych uczelniach, głównie w zakresie kształtowania kultury organizacyjnej, prowadzące do przekształcenia się uczelni w organizacje podporządkowane wiedzy, szczególnie podkreślając znaczenie kształtowania relacji uczelni z otoczeniem. Rozważania ogólne zilustrowane są przykładami z Wyższej Szkoły Biznesu NLU w Nowym Sączu, w której dostrzec można podejmowanie systemowych działań w kierunku...
-
Buliding organizational knowledge in software and systems R&D organization
PublikacjaOmówiono specyficzne dla firm software podejście do tworzenia wiedzy organizacyjnej. Zaproponowano narzędzia pomocne w tworzeniu takiej wiedzy.
-
Teaching simulation methods in a university
PublikacjaZmiany, jakie zachodzą we współczesnym środowisku gospodarczym wymagają od menedżerów stosowania narzędzi umożliwiających identyfikację pojawiających się szans i zagrożeń oraz wspomagających procesy podejmowania decyzji. Symulacje komputerowe było stosowane przez firmy już w latach pięćdziesiątych w celu rozwiązywania problemów z zakresu zwiększenia wydajności, obniżki kosztów czy też zwiększenia dochodowości . Współcześnie modelowanie...
-
A Knowledge base for intelligent information management
PublikacjaW pracy przedstawiono zasady modelowania służącego do budowy bazy wiedzy prydatnej w podejmowani decyzji w otoczeniu charakteryzujacym sie duzym natężeniem informacji. Omówiono miękkie oraz twarde podejscie do takiego modelowania.
-
Gender and Digital Divide - Information and Communication Technologiesand their Impact on Equality
PublikacjaIn the entire Europe more women than men graduate from tertiaryeducation institutes. However, they are underrepresented in scientific and engineering disciplines. Women researchers still constitute a minority in the Government and Higher Education Sectors. A number of industry reports highlight a low number of women in IT occupations49. This has led to a variety of public policy measures, such as subsidies on community provision,...
-
Intelligent information, knowledge, and technology management
PublikacjaW pracy omówiono najnowsze kierunki badań związanych z inteligentnym podejściem do zarządzania wiedzą i technologiami.
-
Przedsiębiorcza uczelnia wiedzy : przykład Wyższej Szkoły Biznesu National Louis University w Nowym Sączu
PublikacjaOpracowanie stanowi autoryzowany zapis wywiadu przeprowadzonego z rektorem WSB-NLU w Nowym Sączu dr K.Pawłowskim. Wywiad stanowi próbę przybliżenia wizji nowoczenej uczelni wg Pawłowskiego.
-
Knowledge mangement: towards smart it suport system
PublikacjaW pracy zaprezentowano problematykę wykorzystania wiedzy w projektowaniu systemów inteligentnych. wydaje się, bowiem, że przy realizacji przedsięwzięcia zarządzanie wiedzą w procesach analizy wymagań ma kluczowe znaczenie dla sukcesu przedsięwzięcia. Omówiono metody pozyskiwania i przetwarzania wiedzy na potrzeby semantic web, scharakteryzowano to podejście, a także wykazano jego przydatność dla systemów informatycznych wspomagających...
-
Udostępnianie wiedzy w uczelni technicznej - kształcenie przez całe życie
PublikacjaRozdział opisuje problematykę kształcenia ustawicznego w uczelni technicznej. Zwrócono uwagę na konieczność zainteresowania się uczelni technicznych wprowadzaniem szerszej oferty edukacyjnej. Dokonano analizy wyników badań testowych, realizowanych w ramach projektu MAYDAY. Wskazano na kierunki rozwoju systemu kształcenia. Możliwość dofinansowania z funduszy UE może pomóc uczelniom w tworzeniu szerokiej oferty kształcenia przez...
-
Zastosowanie psychologicznych metod doboru do służby w Policji
PublikacjaCelem było porównanie przydatności psychologicznych metod diagnostycznych - Minnesockiego Wielowymiarowy Inwentarza Osobowości (MMPI) oraz Inwentarza Osobowości NEO-FFI do oceny predyspozycji zawodowych kandydatów do służby w Policji z uwzględnieniem ich odporności na stres i podatności na uzależnienia. W grupie 39 kandydatów przeważali mężczyźni, z mniejszych miast, mający wykształcenie średnie zawodowe. Kwestionariusz NEO-FFI...
-
Możliwości wdrożenia koncepcji zarządzanie wiedzą w uczelni
PublikacjaWyższe uczelnie wydają się z natury rzeczy organizacjami, w których problemy z zarządzaniem wiedzą nie powinny występować. Rola uczelni wyższych w procesie tworzenia wiedzy jest niezaprzeczalna. Czy jednak same uczelnie potrafią zarządzać wiedzą, która tworzą? Czy istnieją mechanizmy i narzędzia wspomagające procesy związane z zarządzaniem wiedzą? Czy tak jest w istocie? Niniejsze opracowanie jest raczej próbą nakreślenia pewnych...
-
Uniwersytet: tradycyjny-przedsiębiorczy-oparty na wiedzy
PublikacjaCelem artykułu jest przedstawienie transformacji uniwersytetów od modelu klasycznego, przez uniwersytet przedsiębiorczy, do uniwersytetu - organizacji podporządkowanej wiedzy. Pierwsza część zawiera rys historyczny, który jest, zdaniem Autora, bardzo istotny, gdyż pozwala uzmysłowić sobie złożoność czynników mających wpływ na kierunki ewolucji współczesnych uczelni. W drugiej części, odnoszącej się do przyszłości uniwersytetu,...
-
Metoda DEA pomiaru efektywności działalności szkół wyższych
PublikacjaCelem artykułu jest przedstawienie oceny problematyki efektywności funkcjonowania instytucji edukacyjnych. Jednym ze skutecznych rozwiązań w tym zakresie jest Data Envelopment Analysis (DEA). Przedstawiono przykłady jej wykorzystania do pomiaru efektywności procesów tworzenia i udostępniania wiedzy.
-
University of the future: a fractal oganization of knowledge
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono wizję uniwersytetu przyszłości jako organizacji fraktalnej. Pokazano cechy wspólne organizacji fraktalnej i uniwersytetu ewoluującego w kierunku organizacji podporzadkowanej wiedzy.
-
Knowledge organization - Nowy Sącz Business School National Louis University - Case Study
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono ewolucję Wyższej Szkoły Biznesu National Louis University w kierunku organizacji wiedzy. Pokazo cechy wyrózniajace tej uczelni w zakresie procesu dydaktycznego, zarządzania, struktur organizacyjnych oraz działalności uczelni jako wszechnicy wiedzy. Omówiono projekt miasteczka mulimedialnego, który ma stanowić w niedalekiej przyszłości o sile relacji uczelni z regionem.
-
Identyfikacja luk w zarządzaniu wiedzą w uczelni publicznej
PublikacjaW opracowaniu wskazano, że bariery kulturowe i organizacyjne utrudniające wdrażanie zarządzania wiedzą w uczelni prowadzą do powstania luk na poziomie postrzegania, planowania, wdrażania i strategii zarządzania wiedzą. Posługując się modelem luk zarządzania wiedzą opracowanym przez Lin, Yeh i Tseng podjęto próbę opisu tych luk oraz czynników sprzyjających ich minimalizacji w uczelniach. Zdaniem autora jest to warunek konieczny...
-
Elastyczność organizacji uczelni jako czynnik sprzyjający konkurencyjności uczelni na rynku usług edukacyjnych
PublikacjaW opracowaniu przeanalizowano czynniki, zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne, wpływające na doskonalenie relacji z otoczeniem. Czynniki te sprzyjają przekształcaniu uczelni w taki sposób, aby stopniowo stawała się organizacją elastyczną. Autor stara się wykazać, że dążenie do elastyczności antycypacyjnej powinno być celem uczelni. Rosnąca konkurencyjność rynku usług edukacyjnych powoduje, że postulowana przez autora opracowania...
-
Internetowe serwisy informacyjne dla rodzin wojskowych i ich zastosowanie w praktyce pedagogicznej
PublikacjaW artykule omówiono możliwości praktycznego wykorzystania przez pedagogów dwóch serwisów internetowych zorientowanych na problematykę rodzin wojskowych. Przedstawiono zawartość tych serwisów. Pierwszy koncentruje się na specyficznych potrzebach dzieci z rodzin wojskowych, drugi jest internetowa stroną Narodowego Centrum Zaburzeń Stresu Pourazowego (PTSD). W dalszej kolejności zaprezentowano ich specyficzność (rodzina wojskowa)...