Publikacje
Filtry
wszystkich: 302
Katalog Publikacji
Rok 2009
-
Optimization of transformation of measurements of ship hull blocks
PublikacjaArtykuł przedstawia analizę wyników pomiarów wykonanych na blokach kadłuba statku, aby ocenić ich przydatność montażową podczas ostatniej fazy montażu w suchym doku lub na pochylni. Analiza realizowana jest w dwóch krokach. Najpierw sprawdza się, czy bloki zostały wykonane z zachowaniem wymaganych tolerancji, a następnie czy istnieje możliwość połączenia ze sobą dwóch sąsiednich bloków. Ponieważ każdy blok jest mierzony w innym...
-
Parametry badań sprawności energetycznej pomp i silników hydraulicznych. Pole pracy układu napędu hydrostatycznego
PublikacjaPrzedstawiono pole pracy układu napędu hydrostatycznego. Uzasadniono podział parametrów pracy silnika hydraulicznego i pompy na parametry niezależne i zależne od pracy tych maszyn wyporowych i układu z nich utworzonego. Zaproponowano podjęcie tematu badawczego mającego na celu opracowanie metod wyznaczania charakterystyk energetycznych pomp i silników hydraulicznych obrotowych oraz zmodyfikowanych metod wyznaczania charakterystyk...
-
Planning emergency manoeuvres
PublikacjaW artykule poruszono problem planowania manewrów ostatniej szansy i zmian planowanej trajektorii statku w przypadku nieoczekiwanych zachowań obiektów obcych. Wprowadzono dwie metody. Pierwsza z nich jest odpowiedzialna za monitorowanie parametrów obiektów obcych, szacowanie prawdopodobieństwa nieprzepisowego zachowania i aktualizację trajektorii statku własnego. Druga to narzędzie wizualizacyjne umożliwiające nawigatorowi szybki...
-
Pole pracy układu napędu hydrostatycznego
PublikacjaPrzedstawiono pole pracy układu napędu hydrostatycznego. Uzasadniono podział parametrów pracy silnika hydraulicznego i pompy na parametry niezależne i zależne od pracy tych maszyn wyporowych i układu z nich utworzonego. Zaproponowano podjęcie tematu badawczego umożliwiającego opracowanie metody wyznaczania charakterystyk energetycznych pomp i silników hydraulicznych obrotowych oraz zmodyfikowanych metod wyznaczania charakterystyk...
-
Solving Multi-Ship Encounter Situations by Evolutionary Sets of Cooperating Trajectories
PublikacjaAutor zaproponował nowe podejście do sytuacji kolizyjnych na morzu. Polega ono na zastąpieniu ewolucyjnej trajektorii własnej ewolucyjnym zbiorem trajektorii wszystkich obiektów. Podejście to umożliwia predykcję manewrowania obiektów obcych przy jednoczesnym zachowaniu efektywności algorytmów ewolucyjnych. Dodatkowo, opracowany już wstępnie przez autorów zbiór kryteriów, ograniczeń i operatorów specjalizowanych powinien zapewnić...
-
Supporting Navigator's Decisions By Visualizing Ship Collision Risk
PublikacjaW artykule wprowadzono metodę wizualizacji, która umożliwia nawigatorowi oszacowanie ryzyka kolizji i (w razie konieczności) wybór manewru antykolizyjnego. Metoda jest oparta na wcześniejszej metodzie CTPA, uwzględnia dowolną zadaną domenę statku i jest wystarczająco szybka do zastosowania w okrętowych systemach wspierania decyzji nawigatora.
-
Surface shape reverse engineering with nurbs
PublikacjaW artykule zaprezentowano algorytm, który interpoluje prostokątną tablice punktów w przestrzeni trójwymiarowej przy pomocy powierzchni NURBS. Algorytm oblicza parametry powierzchni NURBS tak, aby jak najwierniej oddać kształt opisany przez punkty. Do interpolacji punktów wybrano powierzchnię NURBS, jako najbardziej uniwersalny i najczęściej używany w programach CAD rodzaj powierzchni. Interpolowane punkty mogą pochodzić zarówno...
-
The operating field of a hydrostatic drive system. Parameters of the energy efficiency investigations of pump and hydraulic motors
PublikacjaPrzedstawiono pole pracy układu napędu hydrostatycznego. Uzasadniono podział parametrów pracy silnika hydraulicznego i pompy na parametry niezależne i zależne od pracy tych maszyn wyporowych i układu z nich utworzonego. Zaproponowano podjęcie tematu badawczego mającego na celu opracowanie metod wyznaczania charakterystyk energetycznych pomp i silników hydraulicznych obrotowych oraz zmodyfikowanych metod wyznaczania charakterystyk...
-
Udział pracowników Politechniki Gdańskiej w procesie projektowania, budowy i wodowania statku s/s "Sołdek"
PublikacjaW pracy przedstawiono udział pracowników Politechniki Gdańskiej w procesie projektowania, budowy i wodowania statku s/s "Sołdek.
-
Water-lubricated bearings of ship propeller shafts - problems, experimental tests and theoretical investigations
PublikacjaW pracy przedstawiono problemy związane z projektowaniem, montażem i ekspolatcją smarowanych wodą łożysk okrętowych wałów głównych.Przedstawiono wyniki prowadzonych prac badawczych ekperymntalnych i obliczeń.
-
Zastosowanie wybranych metod sztucznej inteligencji do wspomagania projektowania wstępnego statku
PublikacjaW pracy przedstawiono hybrydowy system wspomagania projektowania statku oparty na metodologii CBR z wykorzystaniem wybranych narzędzi sztucznej inteligencji, takich jak: system ekspertowy Exsys Developer wraz z logiką rozmytą, relacyjna baza danych Access oraz sztuczna sieć neuronowa ze wsteczną propagacją błędów. System przewidziany jest do wspomagania projektowania wstępnego statku, w którym najczęściej wykorzystuje się projekty...
Rok 2010
-
Optymalizacja transformacji wyników pomiarów bloków kadłuba statku z uwzględnieniem ograniczeń
PublikacjaArtykuł przedstawia algorytm optymalizujący transformację wyników pomiarów bloków i sekcji kadłuba statku z uwzględnieniem ograniczeń. Optymalizacji podlega suma odległości pomiędzy mierzonymi punktami, a korespondującymi punktami w modelu CAD, uwzględniając jedno z dwóch możliwych ograniczeń: wspólna płaszczyzna, albo wspólna oś. Transformacja wyników pomiarów wykonywana jest wcelu przeprowadzenia porównania faktycznych wymiarów...
-
Some adjustment and exploitation problems of the controllable pitch propeller pneumatic and hydraulic control systems
PublikacjaW artykule przedstawiono opis awarii układu regulacji pneumatyczno -hydraulicznego okrętowej śruby nastawnej, której skutkiem było uderzenie specjalistycznego statku pożarniczego w pirs paliwowy w Porcie Północnym w Gdańsku. Podjęte przez autora czynności, w tym analizy i komisyjnie przeprowadzony eksperyment, pozwoliły wyjaśnić przyczyny tego zdarzenia oraz ukazać pewne problemy na jakie powinni zwrócić uwagę projektanci i użytkownicy...
-
Straty energetyczne w silniku hydraulicznym obrotowym - definicje i zależności służące ocenie sprawności silnika i napędu hydrostatycznego
PublikacjaStosowane dotychczas w badaniach naukowych i w praktyce przemysłowej metody oceny strat i sprawności energetycznej obrotowych silników hydraulicznych stosowanych w napędach hydrostatycznych dają błędne rezultaty, ponieważ obarczone są wpływem samych strat na parametry, w funkcji których straty i sprawności są oceniane.Celem pracy było zdefiniowanie w silniku parametrów pracy, rozwijanych mocy, występujących strat i sprawności energetycznej...
-
Straty energetyczne w silniku hydraulicznym obrotowym - definicje i zależności służące ocenie sprawności silnika i napędu hydrostatycznego
PublikacjaStosowane dotychczas w badaniach naukowych i w praktyce przemysłowej metody oceny oceny strat i sprawności energetycznej obrotowych silników hydraulicznych dają błędne rezultaty, ponieważ obarczone są wpływem samych strat na parametry, w funkcji których straty i sprawności są oceniane. Celem pracy było zdefiniowanie w silniku parametrów pracy, rozwijanych mocy, występujących strat i sprawności energetycznej, a także pokazanie ich...
-
Structures for parameterization, meshing and data exchange of topologically related surfaces of a ship hull
PublikacjaThis paper presents proposal of data structures for storage and processing of a parametric three-dimensional model of a midship hull sections. The model consists of coarse surfaces like: decks, frames, girders, stiffeners, brackets, partitions etc. bounded by topological relations. All workshop details are omitted as the model is intended for numeric calculations. Proposed data structures are prepared to facilitate changes in the...
-
Theoretical and mathematical models of the torque of mechanical losses in a hydraulic rotational motor for hydrostatic drive
PublikacjaW pracy przedstawiono modele teoretyczne i matematyczne momentu strat mechanicznych występujących w silniku hydraulicznym obrotowym o stałej teoretycznej chłonności qMt silnika na obrót wału (o stałej teoretycznej objętości roboczej VMt silnika) i o zmiennej chłonności qMgv = bM qMt na obrót wału (o zmiennej geometrycznej objętości roboczej VMgv silnika). Modele mają służyć badaniom laboratoryjnym i symulacyjnym strat energetycznych...
-
Wybrane problemy regulacji i eksploatacji pneumatyczno-hydraulicznych układów sterowania skoku okrętowych śrub nastawnych
PublikacjaW artykule przedstawiono wybrane problemy regulacji pneumatyczno -hydraulicznych układów sterowania okrętowych śrub nastawnych. Posłużono się przy tym opisem wypadku uderzenia specjalistycznego statku pożarniczego w pirs paliwowy w Porcie Północnym w Gdańsku. Podjęte przez autora czynności, w tym analizy i komisyjnie przeprowadzony eksperyment, pozwoliły wyjaśnić przyczyny tego zdarzenia. Należy sądzić, że zaprezentowanie przeprowadzonych...
-
Wybrane problemy regulacji i eksploatacji pneumatyczno-hydraulicznych układów sterowania skoku okrętowych śrub nastawnych
PublikacjaW pracy przedstawiono wybrane problemy regulacji pneumatyczno -hydraulicznych układów sterowania okrętowych śrub nastawnych. Posłużono się przy tym opisem wypadku uderzenia specjalistycznego statku pożarniczego w pirs paliwowy w Porcie Północnym w Gdańsku. Podjęte przez autora czynności, w tym analizy i komisyjnie przeprowadzony eksperyment, pozwoliły wyjaśnić przyczyny tego zdarzenia. Należy sądzić, że zaprezentowanie przeprowadzonych...
Rok 2015
-
PLANOWANIE I WIZUALIZACJA BEZPIECZNYCH MANEWRÓW STATKÓW OPARTE NA ZMODYFIKOWANYM DIAGRAMIE COCKCROFTA
PublikacjaArtykuł przedstawia kontynuację badań autora nad planowaniem bezpiecznych trajektorii statków za pomocą algorytmów ewolucyjnych. Prezentowana metoda poszukuje optymalnego zbioru bezpiecznych trajektorii wszystkich statków biorących udział w spotkaniu. Bieżąca wersja metody zakłada ograniczoną widzialność i obowiązywanie Prawidła 19 Międzynarodowych Przepisów o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM) zamiast Prawideł 11 – 18. Uzupełnieniem...
-
Properties comparison of rubber and three layer PTFE-NBR-bronze water lubricated bearings with lubricating grooves along full bush circumference based on experimental tests
PublikacjaWater lubricated bearings have been in industrial use for well over a century. During the last decade their traditional range has been expanded with new, modern products. Despite that fact, certain solutions continue to employ the standard rubber bearing with lubricating grooves located along entire bush circumference. The work presents experimental research conducted on comparable sliding bearings with lubrication grooves along...
-
Żuraw pokładowy z kompensacją nurzania
PublikacjaW artykule przedstawiono rozwiązanie konstrukcyjne oraz schemat napędu i sterowania hydraulicznego żurawia pokładowego przeznaczonego do przeładunku na morzu towarów jednostkowych, w tym także niebezpiecznych. Wymienione uwarunkowania i dodatkowe wymagania dotyczące warunków pracy oraz parametrów geometrycznych, w tym bardzo ograniczonej wysokości żurawia, miały decydujący wpływ na jego konstrukcję i kinematykę, a także na zastosowany układ...
Rok 2017
-
Podejście nauczycieli akademickich do rozwoju narzędzi e-learningowych na wyższych uczelniach technicznych
PublikacjaPlatforma edukacyjna na uczelni wyższej stała się już standardem. Jest wyznacznikiem nowoczesno- ści danej uczelni. Wpływa na jej konkurencyjność. Mimo to, istnieje przekonanie że środowisko nauczycieli akademickich nie jest gotowe do akceptacji nowych środków nauczania. Postanowiono zbadać ten problem. Artykuł zawiera odpowiedź na pytanie jaki stosunek do metod e-nauczania panuje wśród nauczycieli akademickich, nie posiadających...
-
Polymer journal bearings behaviour research under limited lubrication and cooling conditions conducted on high torque test rig
PublikacjaPolymer journal bearings are frequently used as a water-lubricated bearings of small marine units’ propeller shafts . Choice of these bearings is based on their simple construction and relatively low purchase and maintenance costs. Although properly designed and installed water lubricated bearings may well last for over a decade, rapid wear or failure of these bearings can be observed...
-
Projekt małego promu pasażerskiego z napędem hybrydowym – koncepcja napędu i wybrane problemy gospodarowania energią
PublikacjaNowoczesne i ekologiczne układy napędowe zyskują coraz większą popularność. Ze względu na wzrost świadomości społeczeństwa oraz restrykcyjne przepisy odnośnie ochrony środowiska w najbliższych latach konwencjonalne układy napędowe mogą nie zostać dopuszczone do dalszej eksploatacji. Dobór alternatywnego rozwiązania jest zależny od wielu czynników, jak na przykład od rodzaju akwenu, po którym porusza się jednostka pływająca, jej...
-
Projektowanie wiedzy. Relacyjne bazy danych (ISBN 978-83-7348-702-4)
PublikacjaZałożeniem podręcznika Projektowanie wiedzy – relacyjne bazy danych jest kształtowanie praktycznych umiejętności opartych na wiedzy z zakresu tworzenia relacyjnych baz danych z wykorzystaniem narzędzi Microsoft Access. Książka zawiera zestawy ćwiczeń i zadań wraz z rozwiązaniami, które umożliwiają skuteczną naukę prawidłowego tworzenia modelu danych. Opracowanie wyróżnia się na tle innych prac bardzo szczegółowym i dokładnym...
-
Propozycja modernizacji układu napędowego pasażerskiego statku śródlądowego z konwencjonalnego na hybrydowy
PublikacjaNa przestrzeni ostatnich lat zaobserwowano znaczny wzrost zainteresowania ekologicznymi układami napędowymi rekreacyjnych oraz użytkowych jednostek pływających, wpisującymi się w nurt przyjaznej środowisku, bez emisyjnej, zielonej żeglugi. Problemem jest jednak skonstruowanie bezpiecznej dla pasażerów jednostki pływającej, o możliwie niskim zapotrzebowaniu na energię, wyposażonym w wysoko sprawny, bez emisyjny układ napędowy....
-
Research on water lubricated main shaft bearings in conditions of improper lubrication and cooling conducted on high torque real-life scale bush test rig
PublikacjaWater lubricated polymer bushes find increasingly popular use in the sliding bearings of marine propellers, water turbines and pump shafts. Such popularity is partly due to their simple construction which also means relatively affordable price. In addition, properly designed and installed water lubricated bearings may well last for over a decade. However, in practical experience one may also observe cases of rapid wear...
-
Review of ship safety domains: Models and applications
PublikacjaShip safety domain is a term which is widely used in research on collision avoidance and traffic engineering among others. Classic ship domains have been compared in multiple reports. However, up till now there has been no work summing up contemporary research in this field. The paper offers a systematic and critical review of the newer ship domain models and related research. It discusses multiple differences in approach to ship...
-
Sailing Vessel Routing Considering Safety Zone and Penalty Time for Altering Course
PublikacjaIn this paper we introduce new model for simulation sea vessel routing. Besides a vessel types (polar diagram) and weather forecast, travel security and the number of maneuvers are considered. Based on these data both the minimal travelling costs and the minimal processing time are found for different vessels and different routes. To test our model the applications SailingAssistance wad improved. The obtained results shows that...
-
Searching for Critical Conditions During Lifeboat Launching – Simulations
PublikacjaThe article describes numerical simulations of the process of lifeboat launching at the ship’s side. The research is aimed at finding the values of ship motion parameters which appear to be most dangerous for people in the lowered lifeboat due to the generated accelerations. The simplified model of ship hull motion adopted at this research stage bases on a superposition of harmonic motions with given amplitudes and periods in six...
-
Technology Concept of TLP Platform Towing and Installation in Waters with Depth of 60 m
PublikacjaThe article is part of the design and research work conducted at the Gdansk University of Technology, Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology, in cooperation with a number of other research centres, which concerns offshore wind farms planned to be built in the Polish zone of the Baltic sea in the next years. One of most difficult tasks in this project is building suitable foundations for each power unit consisting of a...
-
Visualization of a lifeboat motion during lowering along ship’s side
PublikacjaThis paper presents description of a computer program for motion visualization of a lifeboat lowered along ship’s side. The program is a post-processor which reads results of numerical calculations of simulated objects’ motions. The data is used to create scene composed of 3D surfaces to visualize mutual spatial positions of a lifeboat, ship’s side and water waving surface. Since the numerical data contain description of a simulation...
-
WYZNACZANIE TRASY STATKU ŻAGLOWEGO Z OGRANICZENIEM ZMIAN KURSU
PublikacjaW artykule przedstawiono propozycję rozwiązania problemu planowania trasy statku żaglowego z zadanej pozycji startowej do pozycji docelowej w przestrzeni dyskretnej. Artykuł jest kontynuacją rozważań autora nad planowaniem trasy statku żaglowego. Proponowana wersja metody jest odpowiednia dla użytkowników statków żaglowych o przeznaczeniu rekreacyjnym lub dla początkujących żeglarzy. Jako kryterium optymalizacji przyjęto czas żeglugi,...
Rok 2011
-
Podowy, spalinowo-hydrauliczny układ napędowy na małą jednostkę rybacką
PublikacjaW pracy przedstawiono analizę współczesnych systemów napedu głównego małych statków rybackich oraz tendencje zmian w zapotrzebowaniu na określone rodzaje napędu. Następnie dokonano wyboru typu i wielkości optymalnej jednostki rybackiej i zaproponowano spalinowo-hydrauliczny układ napędowy z pędnikami azymutalnymi, a także opracowano odpowiedni schemat napędu i sterowania hydraulicznego.
-
Projekt i budowa regatowo-badawczej łodzi zasilanej energią słoneczną
PublikacjaW artykule opisano proces projektowania i budowy małej regatowej jednostki pływajacej zasilanej energią słoneczną. Opisano statrt w regatch Frisian Solar Challenge, które odbyły się w Holandii w 2010r.
-
Projekt koncepcyjny i wstępny hydraulicznej wciągarki trałowej
PublikacjaPraca stanowi dokumentację projektu koncepcyjnego i wstępnego hydraulicznej wciągarki trałowej przeznaczonej dla małego statku rybackiego. Wciągarka ta cechuje się zwartą i stosunkowo lekką konstrukcją. Wyposażona jest w dwa silniki hydrauliczne współpracujące równolegle z jednostopniową przekładnią zębatą walcową oraz w hamulec taśmowy bębna linowego i w układacz liny.
-
Sposób i układ wysokosprawnego odzysku ciepła odpadowego w Małej Elektrowni Wodnej - Ołownik
PublikacjaPrzedmiotem opinii jest sposób i projekt układu do wysokosprawnego odzyskiwania ciepła dotychczas traconego w małych elektrowniach wodnych.Układ ten umożliwia odzyskiwanie ciepła generowanego w prądnicy oraz w przekładni zębatej, a także, za pomocą pompy ciepła, z wody na wypływie z turbiny. Układ ten zaprojektowany został dla Małej Elektrowni Wodnej -Ołownik
-
Sposób i układ wysokosprawnego odzysku ciepła odpadowego w Małej Elektrowni Wodnej - Stary Olesiec
PublikacjaPraca jest opinią o nowatorskim sposobie i projekcie wysokosprawnego układu odzyskiwania ciepła dotychczas traconego generowanego w pradnicy oraz w przekładni zębatej, a także, za pomocą pompy ciepła, z wody na wypływie z turbiny. Układ ten jest przewidziany do zainstalowania w Małej Elektrowni Wodnej - Stary Olesiec.
-
Theoretical models of the torque of mechanical losses in the pump used in a hydrostatic drive
PublikacjaPrzedstawiono modele teoretyczne i matematyczne momentu strat mechanicznych występujących w pompie o stałej teoretycznej wydajności qPt na obrót wału (o stałej teoretycznej objętości roboczej VPt) bądź o zmiennej geometrycznej wydajności qPgv na obrót wału (o zmiennej geometrycznej objętości roboczej VPgv). Modele mają służyć badaniom laboratoryjnym i symulacyjnym strat energetycznych w pompie umożliwiającym ocenę sprawności energetycznej...
-
Wpływ prędkości obrotowej na straty objętościowe w silniku hydraulicznym wyporowym
Publikacjaw rozdziale porównano dwie odmiany silników hydraulicznych wyporowych tłokowych osiowych, swsb-63 i pto2-16. korzystając z danych uzyskanych podczas badań [2,3], przedstawiono wykresy obrazujące natężenie strat objętościowych jako funkcję parametrów, które bezpośrednio wpływają na wielkość tych strat, czyli jako funkcję indykowanego spadku ciśnienia w komorach roboczych silnika, prędkości obrotowej wału silnika oraz lepkości cieczy...
-
Zintegrowany układ napędu hydraulicznego nowatorskiego systemu wodowania łodzi ratunkowych z dużego statku pasażerskiego
PublikacjaPrezentowany artykuł jest kontynuacją prac [5,6 i7] dotyczących nowatorskich koncepcji urządzeń ewakuacji ludzi z dużych statków pasażerskich. Przedstawiono w nim nowy zintegrowany układ napędu i sterowania hydraulicznego wyciągu łańcuchowego z zamocowanymi na nim łodziami ratunkowymi oraz furto-rampy rufowej. Dodatkowymi elementami nowości jest zastosowanie tu furto-rampy z elementem wypornościowym i zwiększenie jej funkcji do...
Rok 2014
-
POLAND RULES! - Polska rządzi! Relacja z regat łodzi solarnych Dong Energy Solar Challenge 2014
PublikacjaW 2014 r. Studenci Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, członkowie Koła Naukowego „KORAB” zwyciężyli w regat łodzi zasilanych energią słoneczną Dong Energy Solar Boats Challenge – Holland 2015. W artykule opisano przygotowania do regat, łódź solarną oraz przebieg regat.
-
Porównanie mocy strat energetycznych w pompie wyporowej o zmiennej wydajności określonych bez uwzględnienia bądź z uwzględnieniem mocy ściskania oleju hydraulicznego
PublikacjaPorównano moce strat energetycznych w pompie wyporowej o zmiennej wydajności, określone bez uwzględnienia bądź z uwzględnieniem mocy ściskania oleju hydraulicznego. Ocena mocy ściskania cieczy w pompie stała się możliwa dzięki zastosowaniu, zaproponowanej przez autora, metody określenia stopnia zapowietrzenia cieczy w pompie. W metodzie określenia stopnia zapowietrzenia cieczy w pompie oraz w ocenie mocy strat objętościowych ściskania...
-
The Quick Measure of a Nurbs Surface Curvature for Accurate Triangular Meshing
PublikacjaNURBS surfaces are the most widely used surfaces for three-dimensional models in CAD/CAE programs. As a model for FEM calculation is prepared with a CAD program it is inevitable to mesh it finally. There are many algorithms for meshing planar regions. Some of them may be used for meshing surfaces but it is necessary to take the curvature of the surface under consideration to avoid poor quality mesh. The mesh must be denser in the...
-
Water-Lubricated Sintered Bronze Journal Bearings—Theoretical and Experimental Research
PublikacjaWater lubricated bearings are used from many years in shipbuilding, hydro power and other industries because of their advantages such as: extensive serviceable life, low coefficient of friction, longevity of shaft sleeve, good abrasion resistance, low maintenance required, unit simplicity, no danger of pollution and low price. Various types of water lubricated sliding bearings have been tested at the Technical University of Gdansk...
-
Webquest- dobra praktyka w e-Learningu
PublikacjaW dobie informatyzacji i pokonywania barier wdrażania e-technologii na uczelniach wyższych uważa się, że jedną z najczęściej stosowanych aktywizujących technik nauczania wśród nauczycieli akademickich jest metoda projektu (ang. project-based learning). W niniejszym opracowaniu proponuje się zastosowanie w procesie edukacji na wyższej uczelni, metody webquest. Jest ona dużo rzadziej stosowana w praktyce. Opracowano ją w oparciu...
-
ZASTOSOWANIE OPTYMALIZACJI WIELOKRYTERIALNEJ DLA DOBORU AUTOMATYKI W SYSTEMIE WSPOMAGANIA PROJEKTOWANIA SIŁOWNI OKRĘTOWEJ
PublikacjaW pracy przedstawiono algorytm wyszukiwania statków podobnych o możliwie dużym nasyceniu automatyką przy stosunkowo niedużych jej kosztach. jako zadanie optymalizacji wielokryterialnej. Opracowany algorytm wykorzystuje metodę ważonych zysków na podstawie podobieństwa sumarycznego całego statku jako sumy ważonej podobieństw cząstkowych: ogólnego, napędu głównego, elektrowni oraz poszczególnych instalacji. W tym celu opracowano...
Rok 2019
-
Preference-based evolutionary multi-objective optimization in ship weather routing
PublikacjaIn evolutionary multi-objective optimization (EMO) the aim is to find a set of Pareto-optimal solutions. Such approach may be applied to multiple real-life problems, including weather routing (WR) of ships. The route should be optimal in terms of passage time, fuel consumption and safety of crew and cargo while taking into account dynamically changing weather conditions. Additionally it must not violate any navigational constraints...
-
REVIEW OF WEATHER FORECAST SERVICES FOR SHIP ROUTING PURPOSES
PublikacjaWeather data is nowadays used in a variety of navigational and ocean engineering research problems: from the obvious ones like voyage planning and routing of sea-going vessels, through the analysis of stability-related phenomena, to detailed modelling of ships’ manoeuvrability for collision avoidance purposes. Apart from that, weather forecasts are essential for passenger cruises and fishing vessels that want to avoid the risk...
-
Robust Model Predictive Control for Autonomous Underwater Vehicle – Manipulator System with Fuzzy Compensator
PublikacjaThis paper proposes an improved Model Predictive Control (MPC) approach including a fuzzy compensator in order to track desired trajectories of autonomous Underwater Vehicle Manipulator Systems (UVMS). The tracking performance can be affected by robot dynamical model uncertainties and applied external disturbances. Nevertheless, the MPC as a known proficient nonlinear control approach should be improved by the uncertainty estimator...
-
Selected Issues of Hybrid Outboard Motors
PublikacjaThe aim of the research reported in the article was designing a hybrid drive system based on an outboard internal combustion engine offered by a selected producer and testing its operating characteristics. The article presents different designs of this type of drive which can be found in the literature and are available in the market. The designed hybrid outboard drive system was tested both on the laboratory test rig and in real...
-
Selected Problems of Experimental Testing Marine Stern Tube Bearings
PublikacjaThis paper presents typical methods for conducting experimental tests on main shaft slide bearings. There are described their possible testing capabilities, advantages, drawbacks and limitations. Various testing methods were analyzed to find a solution able of providing a wide range of possible investigations at possibly acceptable limitations.
-
Stability Analysis of the Floating Offshore Wind Turbine Support Structure of Cell Spar Type During its Installation
PublikacjaThe article presents the results of selected works related to the wider subject of the research conducted at the Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology of the Gdansk University of Technology, which concerns design and technology of construction, towing, and settlement on the seabed, or anchoring, of supporting structures for offshore wind farms. As a result of this research, several designs of this type of objects were...
-
Tworzenie modelu pojęciowego dla zarządzania ryzykiem na przykładzie procesu laminowania w stoczni jachtowej
PublikacjaCelem artykułu jest zaproponowanie modelu pojęciowego normalizującego kryteria oceny ryzyka w systemie zarządzania jakością w stoczni jachtowej. Zamiarem jest przeprowadzenie analizy danych, pozwalającej wytyczyć zbiory o wysokim, średnim i niskim poziomie istotności dla wszystkich błędów powstających w procesie laminowania. W artykule skoncentrowano się na najważniejszych pojęciach związanych z ryzykiem i kryteriami jego oceny....
Rok 2006
-
Propulsion system with a hydraulic transmision for a low draught inland vessel
PublikacjaW artykule przedstawiono założenia i uwarunkowania techniczne oraz projekt koncepcyjny dwóch wariantów układu napędowego statku śródlądowego o małym zanurzeniu. Oba warianty dotyczą systemu Diesel-hydraulicznego, przy czym pierwszy - z tradycyjną, poziomą linią wałów i śrubami stałymi w wychylnych dyszach Korta, a drugi - z pędnikami azymutalnymi. Projekt zawiera schemat systemu napędowego oraz wizualizację rozmieszczenia podstawowych...
-
Ramp and chain-lift-launched lifeboats - radical concepts for evacuating cruise ships
PublikacjaW artykule przedstawiono dwie oryginalne koncepcje systemów ewakuacyjnych statków pasażerskich. Pierwsza z nich polega na zastosowaniu otwieranej rampy i pochylni z rolkami, na których umieszczone są w rzędzie łodzie ratunkowe, zaczepione do elementów wyciągu łańcuchowego. Druga koncepcja polega na umieszczeniu łodzi, jedna nad drugą, na wyciągu łańcuchowym. W obu systemach w trakcie ewakuacji łodzie opuszczane są grawitacyjnie...
-
Research on heavy loaded water lubricated main shaft bearings of the ship = Badania mocno obciążonych, smarowanych wodą łożysk wału śrubowego jednostki pływającej
PublikacjaW referacie zaprezentowano wyniki badań łożyska z polimerową panwią smarowanego wodą, jednego z wiodących producentów. Próby prowadzono dla dwóch odmiennych warunków pracy: dla typowych wielkości obciążeń, jakie występują w łożysku rufowym okrętowego wału głównego oraz dla obciążeń, przy których średnie naciski są bliskie wartościom dopuszczalnym, określonym przez producenta. Przeprowadzone badania wykazały, że łożysko pracuje...
-
Sukces mimo wszystko
PublikacjaAutor jest opiekunem Koła Naukowego Studentów ''KORAB'', działającego przy Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. W artykule zaprezentowano katamaran zasilany energią słoneczną, który został zaprojektowany i zbudowany z myślą o starcie w międzynarodowych regatach Frisian Nuon Solar Challenge.W artykule opisano start w regatach, które odbyły się latem 2006r.
-
Urządzenia ratunkowe i ratownicze statków - prace projektowo badawcze
PublikacjaW referacie przedstawiono dotychczasowe prace projektowo-badawcze, dotyczące okrętowych urządzeń ratunkowych i ratowniczych, prowadzone na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa PG oraz aktualnie realizowany zakres prac prowadzonych w ramach 6 Europejskiego Programu Ramowego pod nazwą ''Safecrafts - bezpieczna ewakuacja ludzi ze statków''.
-
Wybrane problemy nawijania lin i kablolin na bębnach wciągarek
PublikacjaW referacie przedstawiono kilka wybranych problemów związanych z wielowarstwowym nawijaniem lin oraz kablolin na bębnach wciągarek. Pokazano przy tym fotografie dwóch przykładowych wciągarek, w których problemy te wystąpiły.
-
Wyznaczanie parametrów ruchu łodzi ratowniczej opuszczanej ze statku na fali
PublikacjaW pracy przedstawiono model obliczeniowy oraz różniczkowe równania ruchu łodzi ratowniczej, opuszczanej z pokładu statku kołyszącego się na fali.
Rok 2012
-
Przydatność emisji akustycznej jako sygnału diagnostycznego do identyfikacji stanu technicznego łożysk głównych i korbowych silników o zapłonie samoczynnym
PublikacjaW referacie scharakteryzowano przydatność emisji akustycznej (AE) w badaniach diagnostycznych. Wykazano, że może być ona istotnym sygnałem diagnostycznym, umożliwiającym ujawnianie zmian stanu technicznego łożysk układów korbowo-tłokowych na wczesnym etapie zaistnienia mikro-uszkodzeń panwi. Zaprezentowano wyniki pomiarów parametrów AE uzyskane w badaniach diagnostycznych wspomnianych łożysk, z których wynika, że umożliwiają one...
-
Quantum issues in diagnostics of marine energy machines and devices
PublikacjaW artykule podjęto zagadnienie możliwości uwzględniania części dorobku mechaniki kwantowej w diagnostyce okrętowych urządzeń energetycznych. Wykazano, że są zbieżne spostrzeżenia mechaniki kwantoweji diagnostyki technicznej uzyskane w obszarze wiedzy z zakresu badań empirycznych. Uzasadniono konieczność wykonywania podczas badań empirycznych, nie tylko rachunku błędów, lecz także określania niedokładności wyników badań (pomiarów)...
-
Shaft Misalignment Influence on Water Lubricated Turbine Sliding Bearings with Various Bush Modules of Elasticity
PublikacjaW artykule przeanalizowano wpływ wielkości przenoszenia osi wału względem panwi na nośność łożyska. Analizie poddano łożyska z odmiennymi rodzajami panwi o różnej sztywności.
-
Spalinowo-hydrauliczny układ napędowy na małym statku rybackim
Publikacjaw artykule przedstawiono analizę możliwych wariantów układu napędowego małego statku rybackiego w kontekście bezpieczeństwa, niezawodności oraz wykorzystania przestrzeni, a także zapewnienia dużej dzielności morskiej warunkującej efektywność połowów. W wyniku tej analizy zaproponowano spalinowo-hydrauliczny układ napędowy z podowym pędnikiem azymutalnym. W układzie tym ten jeden silnik spalinowy napędzałby zespół pomp zasilających...
-
The issues of quantum in empirical research on machines and other power systems
PublikacjaW pracy uzasadniono, że w badaniach naukowych systemów empirycznych, zwłaszcza maszyn jak również i innych urządzeń energetycznych, należy uwzględnić istniejącą w ich eksploatacji przypadkowość i nieprzewidywalność zdarzeń. Nawiązano do osiągnięć mechaniki kwantowej wskazując na wynikający z nich postulat, że wielkości nazywane komplementarnymi, mają istotną własność, która polega na tym, że niemożliwy jest jednoczesny i zarazem...
-
Wstępna analiza systemów pneumatycznych i hydraulicznych w obiektach do pozyskiwania energii fal morskich
PublikacjaW pracy przedstawiono przegląd i analizę systemów hydraulicznych i pneumatycznych w elektrowniach wykorzystujących energię falowania mórz i oceanów. Zaprezentowano także uproszczone schematy przekładni hydrostatycznych do transmisji energii stosowanych w tego typu obiektach
-
Zintegrowany napęd hydrauliczny w systemie wodowania łodzi ratunkowych
PublikacjaW artykule przedstawiono opis i schemat napędu i sterowania hydraulicznego innowacyjnego systemu ewakuacji ludzi z dużego statku pasażerskiego. System ten zlokalizowany na rufie statku obejmuje wyciągi łańcuchowe z zamocowanymi na nich dużymi łodziami ratunkowymi oraz pochylnię z rolkami, a także furto rampę rufową, stanowiącą po jej otwarciu przedłużenie pochylni, po której łodzie zjeżdżają do wody.
Rok 2018
-
PRZYKŁAD MODELU GRY FABULARNEJ WSPIERAJĄCY PROCES ZAANGAŻOWANIA I MOTYWACJI STUDENTÓW WYŻSZYCH UCZELNI TECHNICZNYCH
PublikacjaArtykuł prezentuje koncepcję budowy uniwersalnego scenariusza gry fabularnej, która pomaga zbudować zaangażowanie wśród studentów uczelni technicznych. Jednym ze sposobów na wzmożenie motywacji w procesie uczenia się jest gamifikacja. Gdy gamifikacja wspiera proces nauczania często tworzone są modele tematycznie związane z problematyką danego przedmiotu. Scenariusz proponowanej gry jest uniwersalny i można go wykorzystać w ramach...
-
Ship domain applied to determining distances for collision avoidance manoeuvres in give-way situations
PublikacjaShip domain is often used in marine navigation and marine traffic engineering as a safety condition. The basic idea behind those applications is that an encounter of two or more ships can be considered safe if neither of ship domains is intruded by other ships. Research utilising this approach has been documented in numerous works, including publications on optimising collision avoidance manoeuvres performed to fulfil domain-based...
-
Vertical motions damping model test of a lifeboat lowered onto a flat sea surface
PublikacjaThe article presents the experiment’s results of the lifeboat model lowered with an initial speed and then released to fall onto a flat water surface. The purpose of the research is to determine the trajectory of the vertical boat motion and describe it with a mathematical model. This is closely related to determining the damping factor since the vertical motion is damped and the lifeboat gets balanced and stops moving after some...
-
WATER LUBRICATED MAIN SHAFT BEARINGS - MODERN SOLUTION FOR HYDROPOWER INDUSTRY - Experimental and theoretical studies
PublikacjaWater-lubricated bearings are finding increasingly wide use in various branches of industry. As such, they may also be encountered in hydro power industry. They are also increasingly frequently employed in bearing systems of marine shaft propulsions and water pumps [1]. This rising popularity is due to a number of reasons [2]. First of all, their simple construction has direct impact on the level of pricing which is usually quite...
Rok 2008
-
Research on a control system based on stepping motor for ship's controllable pitch propellers
PublikacjaW artykule przedstawiono opis stanowiska laboratoryjnego do badania serwomechanizmów okrętowych śrub nastawnych małej mocy oraz opracowany układ sterowania zdalnego śruby z wykorzystaniem elektrycznego silnika krokowego. Przedstawiono także wyniki pierwszej serii badań układu sterowania śruby nieobciążonej dla skokowego zadawanych wartości skoku śruby przy dwóch różnych prędkościach obrotowych silnika krokowego.
-
Stanowisko laboratoryjne do badania wymuszeń kinematycznych hydraulicznej wciągarki linowej
PublikacjaW pracy przedstawiono laboratoryjne stanowisko do badań eksperymentalnych wpływu wymuszeń kinematycznych na pracę hydraulicznej wciągarki linowej. Ukazano potrzebę prowadzenia tego rodzaju badań i celowość budowy stanowiska laboratoryjnego. Pokazano rozwiązanie konstrukcyjne stanowiska, schemat hydraulicznego napędu i sterowania oraz układ pomiarowo-rejestrujący, umożliwiający prowadzenie precyzyjnych pomiarów dynamicznych stanów...
-
Wpływ wymuszeń kinematycznych na pracę wciągarki trałowej
PublikacjaCelem pracy było stwierdzenie, czy wymuszenia kinematyczne pochodzące od ruchu statku na fali mają wpływ na prace wciągarki trałowej. W pracy omówiono zbudowany na wydziale kuter rybacki KR-10. Przedstawiono jego podstawowe parametry oraz wstępne pomiary uciągu. Wyznaczono również charakterystyki wciągarki trałowej.Następnie przedstawiono szczegółowo budowę badanej wciągarki trałowej. Pokazano również układ, który symuluje ruch...
-
Wyznaczenie trajektorii ruchu oraz parametrów geometrycznych zestawu trałowego podczas połowów pelagicznych
PublikacjaOpracowany, stosunkowo prosty model zestawu trałowego oraz program obliczeniowy pozwalają wyznaczyć trajektorię ruchu środka ciężkości zestawu trałowego w toni morskiej podczas jego trałowania w zależności od podstawowych parametrów pracy takich, jak: prędkość statku, prędkość wybierania lub wydawania lin przez wciągarki trałowe, długość wydanej liny, a także amplituda i okres przemieszczeń części rufowej statku. Umożliwia on także...
Rok 2020
-
SAILING ROUTE PLANNING METHOD CONSIDERING VARIOUS USER CATEGORIES
PublikacjaThe article describes the methodology related to determining the multi-criteria routes for sailing ships. Details of sea area discretisation and discretisation of the description of the sailing vessel properties and manoeuvring principles are shown. User requirements were specified (for five different categories of users) and on this basis the criteria for selecting the most suitable shipping route were formulated. The presented...
-
Signature Partitioning Using Selected Population-Based Algorithms
PublikacjaDynamic signature is a biometric attribute which is commonly used for identity verification. Artificial intelligence methods, especially population-based algorithms (PBAs), can be very useful in the dynamic signature verification process. They are able to, among others, support selection of the most characteristic descriptors of the signature or perform signature partitioning. In this paper, we focus on creating the most characteristic...
-
Small Vessel with Inboard Engine Retrofitting Concepts; Real Boat Tests, Laboratory Hybrid Drive Tests and Theoretical Studies
PublikacjaThe development of modern technologies and their increasing availability, as well as the falling costs of highly ecient propulsion systems and power sources, have resulted in electric or hybrid propulsions systems’ growing popularity for use on watercraft. Presented in the paper are design and lab tests of a prototype parallel hybrid propulsion system. It describes a concept of retrofitting a conventionally powered nine meter-long...
-
Tribological Properties of Ni-P/Si3N4 Nanocomposite Layers Deposited by Chemical Reduction Method on Aluminum Alloy AW-7075
PublikacjaThe article presents the results of tribological tests of Ni-P/Si3N4 nanocomposite and Ni-P nickel layers deposited on the AW-7075 aluminum alloy by chemical reduction method, and the AW-7075 alloy without coating. Nanocomposite layers were produced using Si3N4 siliconnitride in the form of a polydisperse powder whose particle sizes ranged from 20 to 25 nm. The influence of the content of the dispersion phase layer material on...
Rok 2007
-
Selected developments within ship safety equipment for saving lives
PublikacjaW artykule przedstawiono aktualny rozwój nowych metod i urządzeń do bezpiecznej ewakuacji ludzi ze statków, zwłaszcza z dużych pasażerskich, zabierających na pokład łącznie do 5 tysięcy osób.
-
The catamarans George and Energa Solar
PublikacjaReferat prezentuje unikalne jednostki: George - katamaran zasilany siłą mięśni i Energa Solar - zasilany energią słoneczną.
-
Wpływ chropowatości na pracę hydrodynamicznego łożyska smarowanego wodą z polimerową panwią
PublikacjaW referacie przedstawiono wyniki przeprowadzonych badań eksperymantalnych, których celem było zbadanie wpływu ułożenia i wysokości chropowatości na pracę łożyska smarowanego wodą.
Rok 2003
-
Selection of the tunnel thuster main parameters.
PublikacjaPrzedstawiono przegląd podstawowych odmian konstrukcyjnych sterów strumieniowych urządzeń zalecanych przez producentów. Z uwagi na znaczne różnice wartości otrzymywane z wymienionych metod, zamieszczono także wyniki analizy statystycznej sterów strumieniowych zastosowanych na statkach zbudowanych w Stoczni Gdynia w latach1995-2002. Porównanie wyników poszczególnych metod z parametrami sterów zastosowanych na wymienionych...
-
System napędowy małej jednostki rybackiej.
PublikacjaW pracy przedstawiono opis rozwiązania konstrukcyjnego i wyniki eksploatacyjne systemu napędowego małej jednostki rybackiej. System ten, opracowany,wykonany i przebadany na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, został zainstalowany na kutrze rybackim KR10. Kuter od września 2002 roku prowadzi połowy na Bałtyku. Do czasu złożenia referatu wszystkie informacje z eksploatacji kutra i jego systemu napędowego...
-
Tribology of bone tissue culture in bioreactor.
PublikacjaOpracowano system tribologiczny powstających sił tarcia w bioreaktorze. Pomimo, że wartości sił tarcia osiągają wartości poniżej 0,1 N to mają one decydujący wpływ na wartość porostu tkanki. Mechanika opływu tkanki cieczą o właściwościach biologicznych nienewtonowskich oraz hydrodynamiczna teoria opływu warstwy przyściennej jest bazą wyznaczania parametrów trybologicznychniniejszej pracy.
-
Wykorzystanie sieci neuronowych do identyfikacji sił aerodynamicznych w stopniu turbinowym.
PublikacjaPrzedstawiono metodę wyznaczania współczynników sił aerodynamicznych, generowanych w uszczelnieniu nadbandażowym, które powodują drgania wirników turbinowych za pomocą sieci neuronowych. Rezultaty porównano z metodą współczynników macierzowych równań liniowych opisujących wymuszenia aerodynamiczne w konwencjonalny sposób.
-
Zastosowania sztucznej inteligencji w projektowaniu statków
PublikacjaZaprezentowano metodologię zastosowania sztucznej inteligencji w postaci sieci neuronowej oraz wnioskowania na podstawie przypadków w systemach wspomagania do projektowania statków. Prezentowane metody zostały zrealizowane w systemie ekspertowym wspomagania projektowania statków. Prezentowane metody zostały zrealizowane w systemie ekspertowym wspomagania projektowania automatyki okrętowej.
Rok 2013
-
SIMPLIFIED DYNAMIC MODEL OF ROTATING BEAM
PublikacjaIn the paper a hybrid model of rotating beam is presented. It was obtained by using two methods: modal decomposition and spatial discretization. Reduced modal model was built for the system without the load related to inertia forces that occur during beam rotation. This inertia load was next modeled by using the method of simply spatial discretization and combined with reduced modal model. This approach allows to obtain accurate...
-
Straty i sprawność energetyczna silników i układów napędowych
PublikacjaStraty i sprawność energetyczna każdego silnika napędowego muszą być przedstawiane jako funkcje wielkości fizycznych niezależnych od występujących w silniku strat. Takimi wielkościami są prędkość i obciążenie wymagane przez napędzaną silnikiem maszynę lub urządzenie, zmieniające się w polu pracy napędu. Prędkość i obciążenie silnika decydują o chwilowej mocy użytecznej silnika oraz w zróżnicowany sposób o występujących w silniku...
-
Studium problemów badawczych oraz konstrukcyjnych okrętowych łożysk ślizgowych wałów głównych smarowanych wodą
PublikacjaWraz z intensywnym rozwojem techniki podwyższył się poziom oczekiwań względem nowo projektowanych i budowanych obiektów, w tym również jednostek pływających. Okazuje się jednak, że corocznie towarzystwa klasyfikacyjne odnotowują liczne awarie układów łożyskowych wałów śrubowych. Może być to związane z ciężkimi warunkami pracy, zwłaszcza mocno obciążonego łożyska rufowego. Przypuszczano również, że ograniczona trwałość niektórych...
-
Współczynniki strat energetycznych w elementach napędu hydrostatycznego
PublikacjaW każdym układzie napędowym należy zastąpić obraz przepływu mocy opisany dotychczas powszechnie stosowanym wykresem Sankey’a spadku mocy zgodnego z kierunkiem przepływu mocy proponowanym przez autora wykresem wzrostu mocy w układzie przeciwnego do kierunku przepływu mocy. Należy więc opisywać straty i sprawność energetyczną a także pole pracy każdego silnika i układu napędowego jako zależne od wielkości fizycznych niezależnych...
-
Żuraw pokładowy z kompensacją nurzania
PublikacjaW pracy przedstawiono rozwiązanie konstrukcyjne oraz schemat napędu i sterowania hydraulicznego żurawia pokładowego przeznaczonego do przeładunku na morzu towarów jednostkowych w tym także niebezpiecznych. Bardzo istotną funkcją tego układu hydraulicznego jest znaczne stabilizowanie ruchów ładunku i tym samym ograniczenie działających na niego dynamicznych obciążeń podczas pracy żurawia na wzburzonym morzu.
Rok 2016
-
Simplified method of water cooled exhaust system design.
PublikacjaThe water cooled exhaust systems are not often used onboard ships. Prime goal is to lower temperature of exhaust gas from main propulsion and auxiliary engines to the defined limit. The design of such systems require detailed analysis of propulsion system operational parameters to meet designer expectations. The paper outlines the cooled exhaust system design problems in specific application. The simplified method of evaluation...
-
WATER LUBRICATED MAIN SHAFT BEAR INGS WITH THREE LAYER BUSH – MODERN SOLUTION FOR MARINE INDUSTRY
PublikacjaWater lubricated sliding bearings are increasingly popular in marine and hydro power industry. Such popularity is partly due to their simple construction which also means a relatively affordable price. Properly designed and installed water lubricated bearings may well last for over a decade. During the last decade their traditional range has been expanded with new, modern products like three layer bearing bush. The work presents...
Rok 2002
-
Układy napędowe statków rybołówstwa przybrzeżnego oraz ich niezawodność.
PublikacjaPrzedstawiono układy napędowe statków rybołówstwa przybrzeżnego. Oceniono niezawodność układu ze śrubą stałą i o skoku nastawnym.
-
Uwagi o probabilistycznym ujęciu trwałości zmęczeniowej elementów urządzeń okrętowych.
PublikacjaOmówiono w syntetycznym skrócie wybrane zagadnienia z szerokiej problematyki oceny trwałości zmęczeniowej złożonych obiektów w ujęciu probabilistycznym.Do takich obiektów poddanych w warunkach eksploatacji złożonym obciążeniem o charakterze losowym należą konstrukcje oceanotechniczne i okrętowe. Z licznych zagadnień związanych z problematyką trwałości zmęczeniowej złożonych konstrukcji wybrano zagadnienie:złożoności procesów...
-
Zachowanie energetyczne przekładni hydrostatycznej z pompą o zmiennej wydajności i z silnikiem o zmiennej chłonności na obrót.
PublikacjaOmówiono zachowanie energetyczne przekładni hydrostatycznej złożonej z pompy o zmiennej wydajności i z silnika hydraulicznego o zmiennej chłonności na obrót. Przyjęto, że zmiana prędkości silnika hydraulicznego odbywa się w dwóch etapach. W okresie zmiany wydajności pompy od zera do jej maksymalnej wydajności, silnik hydrauliczny pracuje przy maksymalnej chłonności na obrót aby sprostać maksymalnemu jego obciążeniu wynikającemu...
Rok 2021
-
Water-lubricated stern tube bearing - experimental and theoretical investigations of thermal effects
PublikacjaThe paper presents research results of thermal phenomena accompanying operation of a water-lubricated stern tube bearing with axial grooves. Experimental tests revealed, that intensity of forced axial flow has strong influence on bush temperature. Numerical simulations focused on investigation of the thermal phenomena under operation of water-lubricated journal bearing showed, that restricted axial flow promotes backflow of the...