dr hab. inż. Kazimierz Jamroz
Employment
- Associate professor at Department of Transportation Engineering
Publications
Filters
total: 255
Catalog Publications
Year 2024
-
Nadzór i monitorowanie dostępności ZIntegrowanych Węzłów Przesiadkowych
PublicationAudyt dostępności dla planowanych, projektowanych i istniejących węzłów przesiadkowych musi być przeprowadzony w kontekście społecznym i prawnym, w którym re- alizowany jest projekt. W Polsce prawa osób z niepełnosprawnościami reguluje m.in. ustawa z dnia 19 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji społecznej i zawodowej...
-
Standardy dostępności do Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych
PublicationWiele z istniejących węzłów wymaga integracji pomiędzy poszczególnymi rodzajami transportu pasażerskiego i dostosowania do wymagań osób ze szczególnymi potrzebami, co jest związane z opracowaniem jednolitych standardów dostępności, jednolitej procedury i narzędzi przeprowadzenia oceny dostępności tych węzłów dla OzSP i zaproponowania skutecznych i efektywnych usprawnień. Problemy z samodzielnym i bezproblemowym przemieszczaniem...
-
Zarządzanie dostępnością Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych
PublicationPodstawowym celem badawczym opisanym w monografii było przedstawienie stanu prawnego (obowiązującego w Polsce na dzień dzisiejszy), stanu technicznego oraz organizacyjnego w zakresie planowania, projektowania, budowy/przebudowy oraz eksploatacji węzłów przesiadkowych w dużych miastach, z uwzględnieniem bezpieczeństwa i komfortu podróżowania osób ze szczególnymi potrzebami. Planując budowę/rozbudowę Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego,...
Year 2023
-
PROJEKT STANDARDÓW DOSTĘPNOŚCI DLA OSÓB ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI DO TRANSPORTOWYCH WĘZŁÓW PRZESIADKOWYCH
PublicationW artykule opisano projekt standardów dostępności zintegrowanych węzłów przesiadkowych, które zawierają spójne dla wszystkich elementów ZWP z uwzględnieniem potrzeb i wymagań osób ze szczególnymi potrzebami zasady projektowania, budowy i utrzymania oraz minimalne parametry kluczowych dla samodzielnej realizacji podróży przez osoby ze szczególnymi potrzebami rozwiązań i udogodnień. Przedstawione standardy zawierają zasady i wymagania...
Year 2022
-
Assessing Roadside Hybrid Energy Absorbers Using the Example of SafeEnd
PublicationA combination of crash cushion and end-terminal, hybrid energy absorbing devices have been in use worldwide for a few years already. They include SafeEnd, a system Poland has recently introduced. Some road authorities have raised concerns as regards the operating conditions of the devices and how they work together with safety barriers. The objective of this research is to clarify the concerns and answer the following questions:...
-
Vision Zero in Poland
PublicationPoland’s experience of road safety work is relatively short. In the early 1990s road deaths soared to a staggering 8000 a year. A diagnosis found that Poland’s lack of systemic road safety action was to blame for those figures. In response, the state set up road safety bodies and commissioned road safety programs. In 2005, Poland followed the example of Sweden and adopted Vision Zero as a far-reaching concept of changes in road...
Year 2021
-
Comparison of Traffic Flow Models with Real Traffic Data Based on a Quantitative Assessment
PublicationThe fundamental relationship of traffic flow and bivariate relations between speed and flow, speed and density, and flow and density are of great importance in transportation engineering. Fundamental relationship models may be applied to assess and forecast traffic conditions at uninterrupted traffic flow facilities. The objective of the article was to analyze and compare existing models of the fundamental relationship. To that...
-
Dostępność transportowa węzłów przesiadkowych dla osób ze specjalnymi potrzebami
PublicationW artykule przedstawiono główne założenia, cele, zakres oraz oczekiwane rezultaty projektu „Przesiadka bez Barier”, wskazanego do realizacji w ramach konkursu NCBiR „Rzeczy są dla ludzi”. Ogólnym celem projektu jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób ze szczególnymi potrzebami (OzSP) poprzez zwiększenie możliwości realizacji podróży, poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży oraz zwiększenie dostępności do infrastruktury...
-
Możliwości i zasady stosowania hybrydowych urządzeń energochłonnych na przykładzie urządzenia SafeEnd
PublicationOd kilku lat na świecie stosowane są urządzenia energochłonne spełniające rolę poduszki zderzeniowej oraz terminala energochłonnego. Urządzenia te stosowane są do osłony zakończeń barier drogowych oraz osłony obiektów znaj-dujących się w strefie bezpieczeństwa drogi. Przykładem takiego urządzenia jest urządzenie energochłonne U-15a SafeEnd (SE) stosowane od niedawna w Polsce, jednakże niektórzy zarządcy dróg zgłaszają obawy do...
-
Risk assessment for tram traffic on tramway bridges
PublicationMiejski transport szynowy wielu miastach stanowi istotny element systemu transportowego i jest przestrzennie rozwijającym się systemem zapewniającym mieszkańcom codzienną obsługę transportową. Bezpieczeństwo pasażerów transportu szynowego i użytkowników dróg jest jednym z najważniejszych czynników, który należy uwzględnić w trakcie projektowania infrastruktury oraz w ocenie operacyjnej systemu miejskiego transportu tramwajowego....
Year 2020
-
Application of the LifeRoSE method in funcionality evaluation of road safety equipment
PublicationThe article presents a mathematical model of the life cycle estimation method of road safety equipment. Then the model was adjusted to estimate the life cycle costs of the chosen horizontal road marking. Using the LCC method, the functionality of the horizontal marking was evaluated in terms of efficiency, durability and economic effectiveness. The article also presents the impact of selected factors on the life cycle costs of...
-
Development of the New Polish Method for Capacity Analysis of Motorways and Expressways
PublicationThe paper presents development of the new Polish method for performing capacity analysis of basic segments of dual carriageway roads (motorways and expressways). The method is based on field traffic surveys conducted at 30 motorway and expressway sites (class A and S roads) in Poland. Traffic flows, composition and travel times were observed in 15-min intervals at each site using ANPR filming method. These data were used to calibrate...
-
Problemy i wyzwania w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Nowej Dekadzie
PublicationPo wieloletnim okresie systematycznego spadku liczby ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach drogowych w ostatnich kilku latach nastąpiła stagnacja, a nawet odwrócenie tej korzystnej tendencji. Pandemia COVID-19, w wyniku której nastąpiło zmniejszenie mobilności mieszkańców, przyczyniła się do powrotu do tendencji spadkowej liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych. W artykule przedstawiono prognozę liczby ofiar śmiertelnych...
-
Projekt wytycznych planowania tras dla pieszych
PublicationW ramach prowadzonych przez resort infrastruktury prac zmierzających do zmiany warunków technicznych, jakie powinny spełniać drogi oraz standardów ich projektowania, powstał m.in. zbiór wytycznych poświęcony projektowaniu infrastruktury dla pieszych. W artykule przedstawiono cele, założenia oraz najistotniejsze elementy „Wytycznych planowania tras dla pieszych” stanowiących pierwszą część zbioru. Prezentowane wytyczne są odpowiedzią...
-
Projekt wytycznych projektowania infrastruktury liniowej dla pieszych
PublicationMinisterstwo Infrastruktury podjęło prace dotyczące zmiany warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi, i standardów projektowania dróg. W ramach zbioru standardów opracowano także nowe „Wytyczne do projektowania infrastruktury dla pieszych”. Drugą część tego projektu stanowią „Wytyczne projektowania infrastruktury liniowej dla pieszych”. W artykule przedstawiono identyfikację problemów projektowania infrastruktury dla...
-
Projekt wytycznych projektowania infrastruktury punktowej dla pieszych
PublicationArtykuł przedstawia projekt „Wytycznych projektowania infrastruktury punktowej dla pieszych” (WRD-41-3). Wytyczne powstały jako jeden z elementów pracy podjętej przez Ministerstwo Infrastruktury, mającej na celu stworzenie standardów planowania, projektowania i utrzymywania infrastruktury drogowej. Artykuł przedstawia skondensowaną wersję opracowania wraz z uzasadnieniem przyjętych rozwiązań dla pieszych przekraczających drogi,...
-
The role of numerical tests in assessing road restraint system functionality
PublicationKey to understanding the needs and building road infrastructure management tools to prevent and mitigate run-off-road accidents is to identify hazards and their sources which are a result of wrong design, construction, and installation of road restraint systems. Building such tools requires advanced studies with field tests, simulations and models to demonstrate the effects of selected parameters on road user safety. The research...
Year 2019
-
A Study of Transport Behaviour of Academic Communities
PublicationAn important challenge to achieving sustainable university campuses is ensuring that the academic community makes sustainable transport choices. The objective of this study was to investigate the daily commuting patterns, identify the potential for change, and determine the factors and criteria affecting the transport decisions of academic communities of two universities located in Gdansk, Poland. This paper summarizes the results...
-
Analysing Ways to Achieve a New Urban Agenda-Based Sustainable Metropolitan Transport
PublicationThe New Urban Agenda (NUA) sets a new vision of sustainable urban development to help cities deal with the challenges of changing demography. While numerous articles have addressed how the NUA can be implemented at different levels and in different areas, this article points out the potential limitations in incorporating the NUA into metropolitan transport policies. The relevance of the limitations can be seen in three main fields:...
-
Assessing Tram Infrastructure Safety Using the Example of the City of Gdańsk
PublicationAnalysis of Gdańsk’s tram network statistics shows that incidents are quite frequent (about 650 within 5 years) and mostly involve collisions and crashes. As well as reducing the tram systems’ efficiency and reliability, incidents have a nega-tive effect on road safety. As Polish cities extend their tram networks, they must also ensure that their existing networks are safe. This is to be achieved by conducting safety assessments....
-
Automated Parameter Determination for Horizontal Curves for the Purposes of Road Safety Models with the Use of the Global Positioning System
PublicationThis paper presents the results of research conducted to develop an automated system capable of determining parameters for horizontal curves. The system presented in this article could calculate the actual course of a road by means of a two-stage positioning of recorded points along the road. In the first stage, measurements were taken with a Real-Time Network (RTN) receiver installed in a research vehicle. In the second stage,...
-
Badania systemów powstrzymujących pojazd przed wypadnięciem z drogi - cz. I
PublicationTransportation systems are designed and used so as to effectively and safely relocate people, goods and services. Despite this there are numerous hazards that disrupt or damage these systems. Risks such as extreme weather conditions, terrorist threats, landsliders or earthquakes are difficult to predict, manage and mitigate. One of the hazards for transportation systems are accidents, and their impact on the transport functioning...
-
Badania systemów powstrzymujących pojazd przed wypadnięciem z drogi - cz. II
PublicationW artykule zaprezentowana została tematyka systemów powstrzymujących pojazd przed wypadnięciem z drogi. Podczas codziennego użytkowania dróg występuje szereg zagrożeń, które wpływają na bezpieczeństwo. Badanie, identyfikacja i klasyfikacja zagrożeń stanowią istotny element utrzymania dróg. Artykuł stanowi drugą część podjętej problematyki. Pierwsza została opublikowana w magazynie Mosty nr 3-4/19 str. 66-68.
-
Comparative study on the effectiveness of various types of road traffic intensity detectors
PublicationVehicle detection and speed measurements are crucial tasks in traffic monitoring systems. In this work, we focus on several types of electronic sensors, operating on different physical principles in order to compare their effectiveness in real traffic conditions. Commercial solutions are based on road tubes, microwave sensors, LiDARs, and video cameras. Distributed traffic monitoring systems require a high number of monitoring...
-
Effects of Road Infrastructure on Pedestrian Safety
PublicationThe objective of the work was to identify risks for pedestrians that involve road infrastructure and roadside and to define how selected elements of geometry and traffic layout affect driver behaviour (speed on approaching pedestrian crossings). The results have helped to formulate recommendations on pedestrian crossing design. The research included an analysis of 2013-2017 statistics to identify the...
-
Experiences and Challenges in Fatality Reduction on Polish Roads
PublicationAccording to the UN, road safety is the key to achieving sustainable development goals, yet the complexity of how road accidents happen makes this a difficult challenge leaving many countries struggling with the problem. For years, Poland has infamously been one of the EU’s top countries for road-accident fatality rates. Despite that, it has made significant progress in the last thirty years with a fatality reduction of more than...
-
Experimental and numerical analysis of the modified TB32 crash tests of the cable barrier system
PublicationRoad restraint systems, including safety barriers, are one of the means used to improve road safety. Currently, they can be allowed to general use after passing the specific crash tests. However, it is always important and desirable to evaluate their performance under various realistic conditions, which can happen on the roads. In this study, the behaviour of the cable barrier system in impact conditions different than assumed...
-
Identifying Selected Tram Transport Risks
PublicationIn the area of transport infrastructure risks, infrastructure is inspected for safety. It is an element of transport safety management based on risk management and forms part of preventative activities and measures. As regards tram infrastructure which is a component of urban transport infrastructure, there are potential collisions with cars, cyclists and pedestrians. Data from Gdansk Buses and Trams...
-
Injury Prediction Models for Onshore Road Network Development
PublicationIntegrating different modes of transport (road, rail, air and water) is important for port cities. To accommodate this need, new transport hubs must be built such as airports or sea ports. If ports are to grow, they must be accessible, a feature which is best achieved by building new roads, including fast roads. Poland must develop a network of fast roads that will provide good access to ports. What is equally important is to upgrade...
-
Innovative Research Into Road Restraint Systems
PublicationKey to understanding the needs and building road infrastructure management tools to prevent and mitigate run-off-road accidents is to identify hazards and their sources which are a result of wrong design, construction, installation and maintenance of road restraint systems [1]. Building such tools requires advanced studies with field tests, simulations and models to demonstrate the effects of selected parameters on road user safety...
-
Lighting requirements for pedestrian crossings - positive contrast
PublicationFor many years now in Poland there has been a large number of road accidents at pedestrian crossings during night periods [5, 11]. One of the technical solutions that can improve this condition is the use of proper lighting for pedestrian crossings. The designated pedestrian crossing should be visible in different weather conditions and at different times of the day. In case of night vision restrictions use artificial lighting...
-
Metodyka oceny bezpieczeństwa transportu tramwajowego w Gdańsku
PublicationZarówno w Polsce, jak i w większości krajów Unii Europejskiej infrastruktura tramwajowa intensywnie się rozwija. Współczesne tramwaje niskopodłogowe zbudowane są według różnych rozwiązań technicznych niż typowe pojazdy szynowe lub tramwaje wysokopodłogowe. W Polsce takie pojazdy jeżdżą często na liniach zaprojektowanych zgodnie ze standardami opracowanymi dla klasycznych pojazdów. Jednocześnie zwiększa się natężenie ruchu drogowego...
-
Numerical Analysis of TB32 Crash Tests for 4-cable Guardrail Barrier System Installed on the Horizontal Convex Curves of Road
PublicationHorizontal curves are one of the elements of road infrastructure where statistically a relatively high number of accidents have been reported. In the last ten years in Poland approx. 10% of all road accidents happened on horizontal curves of roads and was responsible for approx. 14% of all fatalities on Polish roads. Thus, this issue is important and requires extensive research and proper road safety treatments. One possible measure...
-
Review of methods for assessing traffic conditions on basic motorway and expressway sections
PublicationMotorways and expressways are the core of each country’s road system. Road planning, design and management requires tools to ensure that roads have the right geometry, traffic layout and equipment. These include methods for capacity estimation and assessing traffic conditions. Because the paper focusses on the basic segments of motorways and expressways (sections located between interchanges and outside of their influence), its...
-
Road Restraint Systems as a Basis for Roadside Safety Improvement
PublicationRoadside-related crashes occur when vehicles run off the road. The majority of the crashes have severe outcomes, especially when an object is hit (tree, pole, supports, front wall of a culvert, barrier). These accidents represent app. 19% of all of Poland's road deaths. Roadside crashes involve: hitting a tree, hitting a barrier, hitting a sign or utility pole, vehicle roll-over on the roadside, vehicle roll-over on a slope and...
-
The Effects of Roadside Hazards on Road Accident Severity
PublicationThe risk of becoming involved in an accident emerges when elements of the transport system do not operate properly (man – vehicle – road – roadside). The road, its traffic layout andsafety equipment have a critical impact on road user safety. This gives infrastructural work a priority in road safety strategies and programmes. Run-off-road accidents continue to be one of the biggest problems of road safety with consequences including...
-
The effects of vehicle restraint systems on road safety
PublicationKey to understanding the needs and tools of road infrastructure management for preventing run-off-road crashes or minimising their consequences, is to identify the hazads and sources of hazards caused by wrong or improper use of road safety devices and identify errors in the desifn, structure, construction and operation of road safety devices. Studying such an extended scope of the problem required fieldwork and surveys with road...
-
Zastosowanie metody szacowania kosztów cyklu życia w zarządzaniu infrastrukturą transportową
PublicationZarządzanie infrastrukturą transportową powinno przebiegać w myśl zrównoważonego rozwoju. Należy podejmować działania i czynności, które łączą w sposób optymalny aspekty środowiskowe, społeczne oraz wydatki ponoszone na rzecz infrastruktury. W artykule przedstawiono koncepcję myślenia w cyklu życia uwzględniające powyższe problemy. Praktycznym narzędziem służącym do zarządzania infrastrukturą transportową jest metoda szacowania...
Year 2018
-
Analysis of the impact of socio-economic development on road safety based on the example of Baltic Sea Region countries
PublicationBaltic Sea Region (BSR) is a specific region of Europe, bringing together countries with different levels of socio-economic development. The main common point is territorial access to the Baltic Sea and the importance of maritime transport in the transportation of goods. The region consists of 9 countries, including Germany, Poland, Lithuania, Latvia, Estonia, Finland, Sweden, Denmark and Russia (more specifically, Kaliningrad...
-
Assessing Highway Travel Time Reliability using Probe Vehicle Data
PublicationProbe vehicle data (also known as “floating car data”) can be used to analyze travel time reliability of an existing road corridor in order to determine where, when, and how often traffic congestion occurs at particular road segments. The aim of the study is to find the best reliability performance measures for assessing congestion frequency and severity based on probe data. Pilot surveys conducted on A2 motorway in Poland confirm...
-
Assessment of Road Restraint Systems in Polish Conditions
PublicationKey to understanding the needs and tools of road infrastructure management is identifying the hazards and their sources involved in having no or faulty road restraint systems. Clarity is also needed on why the systems are wrongly designed, constructed, built and operated. To ensure that the problem is adequately understood, research and site observations were conducted and...
-
Developing a Metropolitan Transport System—Exemplified by the Gdansk–Gdynia–Sopot Metropolitan Area
PublicationAs regional centres with metropolitan functions, metropolises grow and develop depending on how well they can meet the area’s transport needs internally and externally, a result of their socio-economic relations. The transport system of a metropolitan area must ensure that people and goods can move efficiently, effectively and environmentally friendly. Over the last ten years, the transport system of the Gdańsk–Gdynia–Sopot Metropolitan...
-
Impact of adverse winter weather on traffic flow
PublicationThe paper aims to analyse the impact of adverse weather in winter on traffic flow using data from a dual carriageway section of an express road located in Gdansk. For the purposes of the analysis, traffic and meteorological data were collected for a period of 15 months in 2014-2015 and aggregated to 5 minutes intervals. The impact of winter weather conditions on traffic flow was assessed by comparing aggregated traffic stream parameters...
-
Integration of a Multilevel Transport System Model into Sustainable Urban Mobility Planning
PublicationWhen planning their transport policy, cities usually focus on developing sustainable transport systems and reducing the negative consequences of transport. One way to deliver transport policies is to use the Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP), a strategic document designed to meet the demand for mobility whilst ensuring adequate quality of life for the residents. The process of Sustainable Urban Mobility Planning (SUMP process)...
-
Opinia techniczna nt. zgodności z obowiązującymi przepisami projektu drogowego zadania „Budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa na S-6 wraz z odcinkiem S-11 od węzła „Bielice” do węzła „Koszalin”.
PublicationCelem opracowania jest wykonanie opinii dotyczącej zgodności z obowiązującymi przepisami projektu drogowego zadania „Budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa na S6 wraz z odcinkami S11 od Węzła „Koszalin” do Węzła „Bielice”. Uwagi i rekomendacje zawarte w opinii do projektu, które powinny przyczynić się do podniesienia jakości i zoptymalizowania przyjętych rozwiązań. Ocena projektu dzieli się na ocenę ogólną odnoszącą się do podstawowych...
-
Possible directions for development of C-ITS services in cities on the example of the TRISTAR System
PublicationDuring the previous EU financial perspective (2007 - 2013), we observed an intensification of the evelopment of transport management systems using ITS services in Polish cities. One of the biggest territorially and functionally system is Tri-city TRISTAR system, the implementation of which was completed in 2015. The concept of the TRISTAR system and its architecture was developed in the years 2002-2007. Currently, we can observe...
-
Prognozowanie wskaźnika motoryzacji na poziomie województw
PublicationWskaźnik motoryzacji jest jedną z najczęściej używanych, unormowanych miar rozwoju motoryzacji. W wielu krajach opracowano i wykorzystuje się krajowe i regionalne modele rozwoju motoryzacji. W Polsce szczegółowe badania nad czynnikami rozwoju motoryzacji dotychczas nie były prowadzone. Autorzy artykułu podjęli wyzwanie uzupełnienia tej luki i opracowali metodę prognozowania liczby pojazdów jako miary ogólnej i wskaźnika motoryzacji...
-
Proposed method for estimating the costs of safety barrier life cycle
PublicationToday barrier types are frequently selected for their price with little regard for the total costs the structure will incur over its lifetime. One of the basic tools designed to manage road infrastructure is the life cycle cost method (LCC, Life cycle cost). It sums up the costs to plan, design, build, operate (use and maintain) and decommission a road structure. Having developed dynamically at the turn of the century the method...
-
Przekrój drogi "2 minus 1" – ocena możliwości zastosowania na drogach samorządowych w Polsce
PublicationOd kilkunastu lat w krajach Europy Zachodniej, a od kilku lat również i Polsce, poszukuje się nowych standardów rozwiązań organizacji ruchu, pozwalających w bezpieczny, funkcjonalny i ekonomiczny sposób organizaować ruch na drogach lokalnych. W Polsce dotyczy to przede wszystkim dróg powiatowych lub gminnych, o niewielkim znaczeniu ruchowym, zlokalizowanych głównie poza obszarami zabudowanymi. Dotychczasowe doświadczenia z kilku...
-
Studying road restraint systems to develop new guidelines
PublicationThe paper will present a proposed approach to such work along with preliminary results of numerical studies for selected problems using road safety devices such as safety barriers on horizontal curves, the effect of kerbs on bridges or the location of obstacles within the barrier’s working width. The paper will discuss assumptions to a methodology of numerical models, calculations and automated processing of data to help with assessing...
-
Studying the Behaviour of Pedestrians and Drivers Within Pedestrian Crossings
PublicationEvery third road accident in Poland involves a pedestrian as a participant or, most of the time, a casualty. Pedestrian accidents are usually the result of complex situations and the outcome of a number of factors related to driver and pedestrian behaviour and road infrastructure. Safety depends largely on how well the traffic condition is perceived and on visibility in traffic. The re-lations between pedestrians and motorists...
-
The effect of road restraint systems on the level of road safety - Polish experience
PublicationRoadside accidents happen when a vehicle runs off the road. The majority of these accidents are very severe because leaving the road is usually followed by hitting a solid obstacle (tree, pole, support, culvert front wall, barrier). Roadsides are some of the most important issues of road safety. They have been studied for years to identify roadside hazards and the effectiveness of road safety measures such as restraint systems....
-
The use of GIS tools for road infrastructure safety management
PublicationThere are many factors that influence accidents and their severity. They can be grouped within the system of man, vehicle and environment. The article focuses on how GIS tools can be used to manage road infrastructure safety. To ensure a better understanding and identification of road factors, GIS tools help with the acquisition of road parameter data. Their other role is helping with a clear and effective presentation of risk...
-
Wpływ niekorzystnych warunków atmosferycznych występujących zimą na ruch potoku pojazdów
PublicationNiekorzystne warunki atmosferyczne, poprzez ograniczenie widoczności czy zmniejszenie przyczepności pojazdu, mogą znacząco wpływać na poczucie bezpieczeństwa wśród kierowców. W przypadku intensywnych opadów deszczu, deszczu ze śniegiem czy deszczu, mokrej lub oblodzonej nawierzchni wielu z nich będzie wybierało niższą prędkość i utrzymywało większe odstępy między pojazdami. To z kolei będzie wpływało na przepustowość drogi i poziom...
Year 2017
-
ANALYSIS OF POSSIBILITIES FOR THE USE OF VOLUME-DELAY FUNCTIONS IN THE PLANNING MODULE OF THE TRISTAR SYSTEM
PublicationTravel time is a measure commonly used for traffic flow modelling and traffic control. It also helps to evaluate the quality of traffic control systems in urban areas. Traffic control systems that use traffic models to predict changes and disruptions in vehicle flows have to use vehicle speed-prediction models. Travel time estimation studies the effects of traffic volumes on a street section at an average speed. The TRISTAR Integrated...
-
Conditions and capacity for implementing Poland’s vision zero
PublicationSince 1991 Poland has been systematically reducing its traffic hazard. Despite considerable progress Poland is still among the most dangerous countries in the European Union. The key types of actions that help to reduce fatalities include enhancement of pedestrian safety, reducing the number of speeding drivers and eliminating or reducing hazard on the road. The paper presents a brief diagnosis of the state of road safety in Poland...
-
Curb-to-Barrier Face Distance Variation an a TB51 Bridge Barrier Crash Test Simulation
PublicationThis paper addresses the problem of road safety regarding barrier placement as relative to the curb. A short summary of existing regulations is presented. Numerical simulations using the explicit finite element system Ls- Dyna are shown. In the analysis, variable distance between the barrier and the curb is assumed. The obtained result reveals that the distance has little impact on the working width of the barrier.
-
Development of tools for road infrastructure safety management for the provinces (voivodeships) in Poland
PublicationThe development of modern tools for road infrastructure safety management will help to reduce the number of fatalities and serious injuries as one of the main objectives adopted in 2013 in the National Road Safety Programme 2014-2020 and the new Road Safety Programme 2011-2020 in the EU. Risk Management in Highway Engineering can be applied in developing tools essential in the process of safety management. Risk Management in Highway...
-
Effect of the Road Environment on Road Safety in Poland
PublicationRun-off-road accidents tend to be very severe because when a vehicle leaves the road, it will often crash into a solid obstacle (tree, pole, supports, front wall of a culvert, barrier). A statistical analysis of the data shows that Poland's main roadside hazard is trees and the severity of vehicles striking a tree in a run-off-road crash. The risks are particularly high in north-west Poland with many of the roads lined up with...
-
Functionality of road safety devices - identification and analysis of factors
PublicationRoad safety devices are designed to protect road users from the risk of injury or death. The principal type of restraint is the safety barrier. Deployed on sites with the highest risk of run-off-road accidents, safety barriers are mostly found on bridges, flyovers, central reservations, and on road edges which have fixed obstacles next to them. If properly designed and installed, safety barriers just as other road safety devices,...
-
Identification of Risk Factors for Collisions Involving Cyclists Based on Gdansk Example
PublicationThe role of pedestrian and bicycle traffic in Poland has growing trend. The comprehensive traffic study, conducted in Gdansk in 2016, has confirmed the increase in the number of cyclists and their share in the modal split. Therefore, it is particularly important to ensure the safety of this group of unprotected road users. Only in 2015 on the roads of Gdansk occurred 93 accidents (excluding collisions) involving cyclists. As a...
-
Infrastruktura elektroenergetyczna dla transportu elektromobilnego
PublicationW pracy przedstawiono rozwiązania Smart Grid w miejskiej trakcji elektrycznej. W szczególności zwrócono uwagę na infrastrukturę tramwajową i trolejbusową do ładowania autobusów elektrycznych.
-
Methods of estimating the cost of traffic safety equipment’s life cycle
Publicationn the article, the authors discuss the preliminary information necessary to determine the scope and direction of further research conducted within the project called “The influence of time and operating conditions on the durability and functionality of road safety elements”. The main objective of the project is to develop the concept of a method for optimizing the life cycle costs of road safety devices. The authors draw attention...
-
Pedestrian Safety in Road Traffic in Poland
PublicationEvery third road accident in Poland involves a pedestrian as a participant or, most of the time, a casualty. Pedestrian accidents are usually the result of complex situations and the outcome of a number of factors related to driver and pedestrian behaviour and road infrastructure. Safety depends largely on how well the traffic condition is perceived and on visibility in traffic. The paper presents the results of analyses of methodologies...
-
Pedestrian safety management using the risk-based approach
PublicationThe paper presents a concept of a multi-level pedestrian safety management system. Three management levels are distinguished: strategic, tactical and operational. The basis for the proposed approach to pedestrian safety management is a risk-based method. In the approach the elements of behavioural and systemic theories were used, allowing for the development of a formalised and repeatable procedure integrating the phases of risk...
-
Polish Experience of Implementing Vision Zero
PublicationPurpose of Review The aim of this study is to present an outline and the principles of Poland’s road safety strategic programming as it has developed over the last 25 years since the first Integrated Road Safety System with a strong focus on Sweden’s “Vision Zero”. Recent Findings Countries that have successfully improved road safety have done so by following strategies centred around the idea that people are not infallible and...
-
PUBLICZNE ŚRODKI TRANSPORTOWE A SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY W OBSŁUDZE PODRÓŻY MIEJSKICH W METROPOLII TRÓJMIEJSKIEJ
PublicationMetropolia trójmiejska ma wyjątkowo negatywne uwarunkowania terenowe dla funkcjonowania i rozwoju sieci komunikacji publicWyznej. Dzielnice położone w tzw. dolnym tarasie są dobrze skomunikowane za pomocą linii SKM i tramwajowych. Jedynie te środki komunikacji szynowej, przy częstotliwości połączeń nie większej niż co 10 minut, są konkurencyjne dla indywidualnych dojazdów samochodami osobowymi. Natomiast autobusy i trolejbusy utykające...
-
Road Infrastructure Safety Management in Poland
PublicationThe objective of road safety infrastructure management is to ensure that when roads are planned, designed, built and used road risks can be identified, assessed and mitigated. Road transport safety is significantly less developed than that of rail, water and air transport. The average individual risk of being a fatality in relation to the distance covered is thirty times higher in road transport that in the other modes. This is...
-
Road safety inspection as a tool for road safety management – the polish experience
PublicationIn Poland, road inspections were implemented in June 2014 on all national roads. Previously conducted traffic surveys mainly related to the technical condition of roads, signs and markings; other safety issues were overlooked. The main problem that occurs during inspection is an inspector’s subjective qualitative assessment which affects the classification of the sources of hazard on the road.. The paper presents an analysis of...
-
Strategia rozwoju transportu w obszarze metropolitalnym
PublicationDokument strategii rozwoju transportu metropolitalnego jest narzędziem wyrażającym wspólne podejście samorządów i podmiotów działających na obszarze metropolii do rozwiązywania problemów transportowych i przewodnikiem służącym do osiągnięcia wyznaczonych celów. W niniejszym referacie przedstawiono podstawowe cele i założenia oraz metodykę analiz zastosowaną na potrzeby opracowania Strategii Transportu i Mobilności Obszaru Metropolitalnego...
-
Symulacje numeryczne stalowej bariery ochronnej na łuku drogi
PublicationW pracy wymieniono pewne czynniki związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego, wskazując łuki poziome dróg jako miejsca, gdzie występuje istotna liczba groźnych w skutkach wypadków. W części pracy obejmującej symulacje numeryczne, zrealizowano serię badań spełniających warunki testu zderzeniowego TB11 ze zmiennym promieniem bariery. Oszacowano wpływ zróżnicowania geometrii na parametry bezpieczeństwa.
-
The Effect of University Campuses on the Modal Split of Polish Cities
PublicationThe article considers the effect Polish public universities have on the characteristics of urban traffic. The article describes how the public university community has changed over 25 years and its share in the urban population. The characteristics of the modal split in Polish university towns is given based on selected cases. The relation between the share of transport modes in the modal split and the size of towns or university...
-
Universities as Part of the Urban Transport System—Analysis Using the Example of the Gdansk University of Technology and Medical University of Gdansk
PublicationMany cities perceive academic function as a distinctive feature, representing the rank and prestige of the city. Universities provide places for work and learning for a high number of people and represent a significant proportion compared to the total city population (even 22%). Many of Polish universities are located in the urban structure in the form of spatially concentrated campuses, where the number of people working and studying...
Year 2016
-
Badania numeryczne zderzenia autobusu w układzie bariera i kratownicowa konstrukcja wsporcza
PublicationZdarzenia spowodowane wypadnięciem pojazdu z trasy stanowią 20 – 30 % ogółu zdarzeń niebezpiecznych na drogach. Najczęściej występującymi przeszkodami i niebezpiecznymi obiektami przy drodze, w które uderza wypadający z niej pojazd są: bariery na autostradach i drogach ekspresowych oraz drzewa, słupy i znaki drogowe na innych szlakach. Do opracowania metody projektowania, tj. doboru lokalizacji i rodzaju urządzeń bezpieczeństwa...
-
BADANIA NUMERYCZNE ZDERZENIA AUTOBUSU W UKŁADZIE BARIERA I KRATOWNICOWA KONSTRUKCJA WSPORCZA
PublicationZdarzenia spowodowane wypadnięciem pojazdu z trasy stanowią 20 – 30 % ogółu zdarzeń niebezpiecznych na drogach. Najczęściej występującymi przeszkodami i niebezpiecznymi obiektami przy drodze, w które uderza wypadający z niej pojazd są: bariery na autostradach i drogach ekspresowych oraz drzewa, słupy i znaki drogowe na innych szlakach. Do opracowania metody projektowania, tj. doboru lokalizacji i rodzaju urządzeń bezpieczeństwa...
-
Developing a cycling subsystem as part of a sustainable mobility strategy: the case of Gdansk
PublicationModal share is an important component in developing sustainable transport within a city. In recent years, many cities have set modal share targets for balanced and sustainable transport modes: 30% of public transport and 30% of non-motorized (cycling and walking) modes. Gdansk strategic documents have set similar goals with some actions already taken towards those goals. The cycle network is increasing popular. Gdansk’s cycling...
-
Identifying the Effects of Selected Road and Roadside Parameters on Road Safety Using Geodetic Techniques
PublicationThe paper will present techniques that can be used to obtain data on road alignment and profile including the roadside. In-the-field and simulation studies have helped to develop mathematical models that integrate vehicle position data. The experiments were conducted in a virtual environment using the software ArcGIS that reflects the actual roadside conditions. The site tests were made using a purpose-built device which integrates...
-
Metody oceny efektywności miejskich systemów sterowania ruchem
PublicationRozwijające się duże miasta borykają się ze wzrostem zatłoczenia motoryzacyjnego. Celem usprawnienia sieci transportowej duże miasta, w tym również kilka miast polskich decyduje się na wdrożenie narzędzia, które umożliwi im efektywne zarządzanie i sterowanie ruchem. Jeden z takich systemów został wdrożony w Trójmieście w grudniu 2015 roku. W niniejszym referacie przedstawiono metody oceny efektywności miejskich systemów sterowania,...
-
Narzędzia zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej w Polsce
PublicationZarządzanie bezpieczeństwem infrastruktury drogowej jest to stosowanie w planowaniu, projektowaniu, budowie i użytkowaniu dróg procedur polegają-cych na systematycznej identyfikacji zagrożeń na drodze, szacowaniu ich ewentualnych skutków dla uczestników ruchu drogowego oraz stosowaniu działań eliminujących zidentyfikowane zagrożenia lub zmniejszających skutki ich występowania mierzone liczbą wypadków, liczbą ofiar rannych i śmiertel-nych...
-
Pedestrian protection, speed enforcement and road network structure the key action for implementing Poland's Vision Zero
PublicationSince 1991 Poland's road safety has been systematically improving with a 60% reduction in road deaths. Despite the progress Poland continues to be one of the European Union' worst performing countries. The country's main road safety problems remain unchanged: dangerous behaviour of road users, underdeveloped system of road safety management and low quality of road infrastructure. This is why subsequent road safety programmes (implemented...
-
Problematyka modelowania zależności prędkość – gęstość – natężenie w warunkach ruchu miejskiego
PublicationPierwszy model charakteryzujący zależność prędkość – gęstość – natężenie powstał ponad 80 lat temu. Od tego czasu naukowcy z całego świata pracowali nad opracowaniem własnych modeli ruchu drogowego, które kompleksowo opisywać będą fundamentalny wykres. Prace nad doborem odpowiednich parametrów, niezbędnych do stworzenia modelu, dokonywano głównie na drogach szybkiego ruchu. Problem poruszony w niniejszym referacie odnosi się do...
-
Safety PL - a support tool for Road Safety Impact Assessment
PublicationPublished on 19 November 2008, the European Union's Directive 2008/96/EC is one of the most important EU documents setting out a road safety orientation, in particular, road infrastructure safety management. It identifies four main areas of activity: road safety impact assessment, road safety audit, ranking of high accident concentration sections and network safety ranking and road infrastructure safety inspection. The Directive...
-
Segmentation of academic community for the purposes of mobility plan development – case study of Gdansk University of Technology
PublicationThe objective of the paper is to analyse the structure of academic community for its transport behaviour and attitudes using the example of the Gdansk University of Technology (the GUT) in Poland. Once understood, the group can be divided into homogenous sub-groups and studied for their potential and ways to influence their behaviour, attitudes and transport patterns. The results may be used to develop dedicated actions designed...
-
System Informacji dla Kierowców w zarządzaniu ruchem w Trójmieście
PublicationDynamiczna informacja dla kierowców stanowi jeden z kluczowych elementów współczesnych systemów zarządzania ruchem. Systemy zapewniające przekazywanie kierowcom aktualnych danych o ruchu od dłuższego czasu są stosowane w krajach europejskich, zarówno na drogach szybkiego ruchu, jak i w miastach. W Polsce rozwijane są systemy, które za pośrednictwem znaków i tablic elektronicznych prezentują dane m. in. o utrudnieniach w ruchu,...
-
Szacowanie miar bezpieczeństwa ruchu drogowego dla potrzeb oceny efektywności inwestycji drogowych
PublicationKoszty wypadków drogowych to jeden z elementów składowych kosztów, które stanowią podstawę do analiz efektywności ekonomicznej inwestycji drogowych. Obok kosztów eksploatacji pojazdów, czasu podróży i czasu pracy oraz kosztów emisji spalin i hałasu, koszty wypadków drogowych decydują o tym czy dana inwestycja będzie opłacalna z punktu widzenia efektywności ekonomicznej. Prawidłowe wyliczenie kosztów wypadków dla planowanych inwestycji...
-
Why are trees still such a major hazard to drivers in Poland?
PublicationRoadside trees are one of Poland's most serious road safety issues. Since 2009 more than 2800 people have been killed as a result of tree collisions; this represents about 15% of all of Poland's accident fatalities between 2009 and 2013. In some of the country's regions striking a tree caused more than 30% of all road accident fatalities. With no proper regulations, guidelines or examples of good practice, roadside environments...
Year 2015
-
ANALYSIS OF POSSIBILITIES FOR THE USE OF VOLUME-DELAY FUNCTIONS IN THE PLANNING MODULE OF THE TRISTAR SYSTEM
Publication.
-
Country Safety Performance Function and the factors affecting it
PublicationW artykule przedstawiono metodę modelowania wpływu wybranych czynników na liczbę ofiar śmiertelnych na poziomie światowym. Do budowy modeli wykorzystano podejście bazujące na ryzyku. Wykorzystano dane z kilkudziesięciu krajów świata.
-
Częstość i konsekwencje wypadnięcia pojazdu z drogi na przykładzie województwa pomorskiego
PublicationWypadnięcie pojazdu z drogi jest nadal jednym z nierozwiązanych problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego, gdyż skutkiem tego zdarzenia są wtórne wypadki kończące się: wywróceniem pojazdu lub uderzeniem pojazdu w obiekt znajdujący się w pobliżu drogi. Tego rodzaju zdarzenia wciąż stanowią ponad jedną czwartą cześć wypadków na drogach zamiejskich, a ich skutki są tragiczne, gdyż liczba ofiar śmiertelnych przekracza trzecią część...
-
Hierarchical random models in road transport safety
PublicationIn this paper multilevel approach to the issue of road safety level on the road network of European regions, classified as NUTS 2 in statistical databases of the EU, has been presented. The risk calculated as the number of death casualties in road accidents per 100,000 inhabitants of a given region has Poisson distribution. Therefore, generalized Poisson model has been assumed in the modelling process. Multilevel stochastic analysis...
-
Inżynieria drogowa w badaniach i kształceniu na Politechnice Gdańskiej
PublicationW ciągu 111 lat istnienia Politechniki Gdańskiej można wyróżnić trzy okresy jej funkcjonowania: okres pod panowaniem pruskim, okres Wolnego Miasta Gdańsk i okres RP. W okresie swojego istnienia Uczelnia powiększyła wielokrotnie liczbę studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych, poszerzyła kierunki badań. W ciągu całego okresu jej istnienia mury Uczelni opuściło ponad 110 tys. absolwentów. Inżynieria drogowa to jedna ze specjalności,...
-
Koncepcja funkcjonowania Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w obsłudze transportowej obszaru metropolitalnego oraz integracji transportu publicznego w obszarze metropolitalnym i regionie, w tym integracji taryfowo-biletowej na obszarze OMT oraz zasad rozliczeń pomiędzy jej uczestnikami
PublicationPublikacja prezentuje koncepcję funkcjonowania transportu kolejowego w obsłudze obszaru metropolitalnego i integracji transportu publicznego w tym obszarze.
-
Metoda oceny ryzyka na podstawowej sieci ulic na przykładzie Warszawy
PublicationW artykule przedstawiono wykorzystanie oceny ryzyka do zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. W pierwszej części przedstawiono uwarunkowania prawne oraz doświadczenia zagraniczne, które były przesłankami do opracowania metody oceny ryzyka na elementach liniowych i punktowych podstawowej sieci dróg miejskich w Warszawie. W drugiej części przedstawiono przyjęte założenia, opis obiektów analizy, okres analizy, specyfikację...
-
Metoda wyznaczania obszaru dobrej widoczności na przejściach dla pieszych w Polsce
PublicationJednym z istotnych czynników wpływających na wypadki z pieszymi przekraczającymi jezdnię są ograniczenia obszarów dobrej widoczności pieszych i pojazdów na przejściach dla pieszych. W Polsce ten problem jest niedoceniany. W niniejszym artykule przedstawiono propozycję metody wyznaczania obszaru dobrej widoczności na przejściach dla pieszych w Polsce. Metodę tą opracowano, korzystając z doświadczeń zagranicznych i badań własnych....
-
Metody identyfikacji miejsc niebezpiecznych na sieci dróg
PublicationW artykule przedstawiono metodę identyfikacji miejsc niebezpiecznych na sieci dróg bazującej na ryzyku, jako elemencie systemu zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej na przykładzie sieci dróg krajowych. Przedstawiono doświadczenia zagraniczne identyfikacji miejsc niebezpiecznych i uwarunkowania prawne w Polsce wdrażające konieczność identyfikacji miejsc niebezpiecznych na sieci TEN-T. W ostatniej części zaprezentowano...
-
Modeling of traffic safety indictors on Polish national road network
PublicationAlthough decreased from 2001 to 2013, Poland’s road deaths improved at a slower rate than the rest of the EU, leaving Poland as one of the worst road safety performing countries in the EU. The national road network in Poland, despite the dynamic transformation and development, still does not conform to the EU safety standards. Similar situation exists in other EU countries, particularly those in Central and Eastern Europe. Safety...
-
Numerical methods for the assessment of bridge safety barriers
PublicationThe paper presents a numerical study of the bus crash test for bridge safety barriers. The analysis is conducted with the use of explicit code LS-DYNA. The problem of hourglass effect in shell elements is discussed. The simulations of bus impact against the barrier show that the analyzed barrier withstands the impact forces and restrains the bus trajectory to the bridge road.
-
Otoczenie drogi źródłem zagrożeń dla uczestników ruchu drogowego
PublicationDrzewa bezpośrednio przy krawędzi jezdni, a za drzewami skarpy rowów odwadniających, uniemożliwiają poruszanie się niechronionych użytkowników dróg poboczem. Brak zdefiniowanej w polskich warunkach technicznych strefy bezpieczeństwa drogi powoduje duże konflikty z organizacjami ekologicznymi przy próbie usunięcia drzew z bezpośredniego otoczenia dróg. W związku z tym należy poszukiwać kompromisu pomiędzy bezpieczeństwem uczestników...
-
Protection of Pedestrians as the Key Action for Implementing - Poland’s Vision Zero
PublicationWHO reports show that pedestrians account for 10 to 70% of total road crash fatalities. In Poland, pedestrians also represent a significant road safety problem. For many years, pedestrian collisions have accounted for approx. 30% of total road crashes with more than 30% of pedestrians killed. Therefore, pedestrian safety has been one of Poland’s main objectives in its road safety programs implemented over the past 20 years. The...
-
Reliability And Safety As An Objective Of Intelligent Transport Systems In Urban Areas
PublicationTechnologies that use transport telematics offer tools for strengthening urban transport systems. They rationalise the use of the existing infrastructure and transport management systems, increase their reliability and safety and improve the transport behaviour of residents, while reducing the operating costs of transport. The main reason for using Intelligent Transport Systems (ITS) is the need to implement measures to reduce...
seen 6697 times