Publikacje
Filtry
wszystkich: 484
Katalog Publikacji
-
Wpływ cech konstrukcyjnych stanowiska badawczego na proces tarcia ślizgowego
PublikacjaZaprezentowano wyniki badań będących bezpośrednią kontynuacją wcześniejszych prac z zakresu badania drgań wywołanych tarciem. Badano konforemne płaskie skojarzenie pierścieniowe z monolitycznego Al2O,3 smarowanego olejem parafinowym. Badania wykonano na Tribometrze PT-3 wyposażonym w komputerowy system sterująco pomiarowy, umożliwiający wielokanałową szerokopasmową rejestrację przyspieszeń, sił i przemieszczeń. Układ badawczy tribometru...
-
Układy chłodzenia oleju smarującego łożyska wzdłużne turbin wodnych
PublikacjaOmówiono charakterystyczne cechy wewnętrznych i zewnętrznych układów chłodzenia oleju smarującego hydrodynamiczne łożyska wzdłużne w turbinach wodnych o wałach pionowych. Zaprezentowano także problemy związane z projektowaniem zewnętrznych układów chłodzenia. Na przykładzie układu chłodzenia hydrozespołu nr 2 elektrowni szczytowo-pompowej (esp) Żar omówiono efekty stosowania zewnętrznych układów chłodzenia.
-
Obliczeniowa weryfikacja pewności ruchowej hydrodynamicznych łożysk wzdłużnych na przykładzie elektrowni wodnej Dychów
PublikacjaW związku z modernizacją hydrozespołów elektrowni szczytowo-pompowej (esp) Dychów analizie poddano łożysko wzdłużne. Przeprowadzona analiza, która będzie podstawą do podjęcia decyzji o zakresie wymaganych zmian konstrukcyjnych w łożysku objęła ocenę danych o dotychczasowej eksploatacji oraz obliczenia sprawdzające prawidłowości pracy łożyska w nowych warunkach. W obliczeniach uwzględniono odkształcenia termosprężyste segmentu oraz...
-
Perspektywy obliczeń neuronowych w inżynierii łożyskowania
PublikacjaPrzedyskutowano zastosowanie sztucznych sieci neuronowych do przewidywania zużycia oraz skomentowano rezultaty takich prób poczynionych przez innych badaczy. Stwierdzono potrzebę i możliwość takiego zastosowania. Ukazano błędy popełnione przez innych badaczy.
-
Wpływ środka smarowego na zjawiska dynamiczne podczas tarcia ślizgowego Al2O3
PublikacjaPrzeprowadzono badania tarcia ślizgowego monolitycznego Al2O3 w warunkach smarowania wodą destylowaną i olejem parafinowym przy 8 konfiguracjach dynamicznych układu badanego z szerokopasmową rejestracją drgań na Tribometrze PT-3. Badano zależność współczynnika tarcia od prędkości ślizgania, obciążenia i drgań wywołanych tarciem. Zidentyfikowano postacie drgań w zależności od częstotliwości głównych harmonicznych. Stwierdzono istotny...
-
Konstrukcja uchwytu próbek do badań tribologicznych w warunkach przemieszczeń
PublikacjaW referacie przedstawiono wybrane problemy projektowe i konstrukcyjne uchwytu próbek do badań tribologicznych w warunkach mikroprzemieszczeń. Specyfika stanu obciążenia badanych próbek, wymagała zastosowania oryginalnej postaci konstrukcyjnej uchwytu. Głównymi problemami do rozwiązania było bardzo sztywne mocowanie próbek i pomiar siły tarcia. Ponadto należało tak uformować ramiona uchwytu, aby ich uginanie się na skutek zużywania...
-
Badania eksploatacyjne łożyska wzdłużnego pompoturbiny - analiza wpływu czasu pracy pompy hydrostatycznego smarowania na warunki pracy łożysk
PublikacjaW celu oceny warunków pracy łożysk nośnych pompoturbin 125 MW elektrowni szczytowo pompowej (esp) Żar łożyska wyposażono w segmenty pomiarowe umożliwiające weryfikację efektów prowadzonych prac badawczo rozwojowych. W pracy omówiono konstrukcję i wyposażenie segmentu badawczego, metodykę wyznaczania charakterystycznych wielkości. Omówiono także wyniki badań wpływu czasu pracy pompy hydrostatycznego smarowania podczas rozruchu i...
-
Wpływ obciążenia i amplitudy drgań stycznych na zużycie wybranego bezsmarowego materiału łożyskowego
PublikacjaW referacie przedstawiono wyniki oraz wnioski z badań przeprowadzonych nad wybranym bezsmarowym materiałem łożyskowym. Omówiono wpływ zmiany nacisków jednostkowych (w zakresie 7 29 MPa) i skoku zadanych mikroprzemieszczeń stycznych (w zakresie 160 240 um) na wielkość zużycia materiału w płaskim skojarzeniu ślizgowym. Określono trzy wskaźniki intensywności zużywania materiału, omówiono różnicę między nimi oraz ich przydatność...
-
Wykorzystanie strumienia danych z odwzorowania powierzchni do oceny zużycia
PublikacjaWażnym zagadnieniem w badaniach tribologicznych jest poznanie zużywania się materiałów. Przedstawiono oryginalną, skuteczną metodę wyznaczania liniowej i powierzchniowej miary zużycia na podstawie analizy wejściowego strumienia danych reprezentującego geometryczne odwzorowanie powierzchni zużywanej próbki. Przedstawiono algorytm oraz krótki opis działania i możliwości programów komputerowych.
-
Ekologiczne aspekty smarowania
PublikacjaScharakteryzowano szkodliwe działanie na środowisko stosowanych obecnie środków smarowych. Opisano działania podejmowane dla ograniczania tego oddziaływania. Omówiono rodzaje nowych środków smarowych i dodatków do nich o zmniejszonej toksyczności i całkowicie nietoksycznych. Przedstawiono przyszłościowe kierunki działania.
-
Dobór żurawi przenośnych na pojazdy samochodowe do obsługi logistycznej sieci dystrybucji.
PublikacjaPrzedstawiono metodykę doboru urządzeń transportu bliskiego do instalacji napojazdach samochodowych do obsługi sieci dystrybucji.
-
Comparative investigation of lubricant properties in friction and wear tests
PublikacjaOpisano porównawcze badania obciążenia zacierania na tribometrze PT3, obciążenia zespawania na aparacie czterokulowym i zużycia frettingowego na stanowisku FRET3, sześciu olejów smarowych i sześciu smarów plastycznych. Próbki do badań na stanowiskach PT3 i FRET3 wykonane były ze stali 35.
-
Urządzenia do badania wytrzymałości zmęczeniowej panwi łożysk ślizgowych.
PublikacjaW pracy przedstawiono unikatowe stanowiska do doświadczalnych badań nad wytrzymałością zmęczeniową warstw ślizgowych cienkościennych panwi stosowanych we współczesnych maszynach. Urządzenia skonstruowano i zbudowano w Politechnice Gdańskiej. Przedstawiono zasadę działania i możliwości badawcze urządzeń, istotne elementy metodyki badań oraz oczekiwane rezultaty kompleksowych badań zmęczeniowych realizowanych za pomocą prezentowanych...
-
Tyre/road noise. Reference book.
PublikacjaKsiążka przedstawia zagadnienia związane z hałasem opon samochodowych poruszających się po nawierzchniach drogowych. Zawiera rozdziały poświęcone budowie opon, budowie nawierzchni drogowych, akustyce, mechanizmom generowania hałasu, wpływie czynników eksploatacyjnych i konstrukcyjnych na hałas opon, metodom pomiarowym, modelowaniu, metodom ograniczania hałasu opon, zagadnieniom prawnym i normalizacyjnym. Jest kompletnym przewodnikiem...
-
Efektywna eksploatacja żurawi przenośnych w logistycznej sieci dystrybucji.
PublikacjaPrzedstawiono porównawczo warianty samochodowych jednostek transportowych w sieci dystrybucji.
-
Analiza wpływu względnej długości łożyska na zmęczeniowe obciążenie warstwy ślizgowej.
PublikacjaW pracy na podstawie przeprowadzonych obliczeń przeanalizowano wpływ stosunku L/D (szerokości panwi do jej średnicy) na wymuszenia w łożyskowym węźle badawczym reakcyjnej maszyny zmęczeniowej SMOK. Oszacowano zmiany maksymalnej wartości ciśnienia hydrodynamicznego i minimalnej grubości filmu olejowego w łożysku w przedziale wartości L/D interesującym z uwagi na testy zmęczeniowe warstw ślizgowych w łożyskach poprzecznych, prowadzone...
-
Techniczno-ekonomiczne kryteria eksploatacji żurawi przenośnych w logistycznych łańcuchach dostaw.
PublikacjaPrzedstawiono wpływ rozwiązań technicznych na efektywność ekonomiczną podsystemu logistycznego.
-
Uwarunkowania frettingu jako procesu destrukcji warstwy wierzchniej
PublikacjaPrzedstawiono uwarunkowania frettingu jako procesu destrukcji warstwy wierzchniej oraz ich analizę uwzględniającą współczesne poglądy naukowe. Opisano klasyfikację tych warunków oraz podział frettingu na rodzaje i zakresy w zależności od omówionych warunków.
-
Podnoszenie sprawności układów turboparowych.
PublikacjaPrzedstawiono podstawowe zależności dla układów turboparowych w ujęciu klasycznym oraz przedstawiono propozycje zmian struktur obiegów pozwalających na podniesienie ich sprawności.
-
Problemy badawcze wytrzymałości zmęczeniowej warstw ślizgowych w łożyskach poprzecznych.
PublikacjaW pracy omówiono wybrane czynniki wpływające na trudności w jednoznacznej interpretacji wyników badań wytrzymałości zmęczeniowej warstw powierzchniowych w panwiach ślizgowych łożysk poprzecznych. Analiza dotyczyła stanowisk laboratoryjnych i generowanych wzorców obciążenia, procedur badawczych, niezbędnej liczby testów zmęczeniowych, definicji stanu granicznego badanego obiektu, kryterialnych wielkości dynamicznych oraz oddziaływań...
-
Logistyka twarda w sieci dystrybucji.
PublikacjaJednostki transportu samochodowego wyposażone w urządzenia dźwignicowe, stanowią podstawowe wyposażenie techniki logistycznej. Porównano wpływ różnej wersji jednostek transportowych na efektywność łańcucha dystrybucji.
-
Problemy analogowej realizacji sztucznej sieci neuronowej. Prace XX Ogólnopolskiej Konferencji Polioptymalizacja i Komputerowe Wspomaganie Projektowania.
PublikacjaW pracy przedstawiono problemy związane z realizacją sprzętową, w technice analogowej, sztucznej sieci neuronowej. Cele które sobie stawiano to szybkość działania uzyskanej sieci i niski koszt wytworzenia. Uzyskane rezultaty nie zadowalają autorów.
-
Bearing testing machine with rotating load vector.
PublikacjaW pracy przedstawiono koncepcję konstrukcyjną i prototyp stanowiska badawczego z wirująca reakcją łożyskową przeznaczonego do testowania wytrzymałości zmęczeniowej warstw ślizgowych w łożyskach poprzecznych. Konstrukcja i przeznaczenie maszyny zbudowanej w laboratorium tribologicznym Politechniki Gdańskiej jest zgodna z zaleceniami normy ISO 7905. Przeanalizowano zalety i wady maszyny badawczej o takim wzorcu obciążenia testującego.
-
Kontrolowane wywrócenie żurawia jako sposób jego złomowania. IV Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna Napędy Maszyn Transportowych - 2002 ''Bezpieczeństwo w eksploatacji maszyn''.
PublikacjaW następstwie katastrofy suwnicy bramowej Q=3x300t uszkodzony został żuraw czteroczłonowy. przedstawiono sposób złomowania żurawia.
-
Tarcie płynne w łożyskach ceramicznych
PublikacjaW artykule przedstawiono zastosowanie materiałów ceramicznych w łożyskach ślizgowych. Opisano budowę, wady i zalety łożysk ceramicznych. Przedstawiono mechanizm powstawania tarcia płynnego przy smarowaniu wodą. Opisano przebieg reakcji tribochemicznych.
-
Katastrofa kontrolowana jako sposób likwidacji wybranego elementu systemu logistycznego.
PublikacjaPrzedstawiono sposób wywrócenia żurawia przeznaczonego do likwidacji.
-
Wytwarzanie tuszek ze szprotów metodą wyciskania
PublikacjaPraca porusza problem mechanizacji obróbki szprotów bałtyckich. Przedstawiono założenia nowego sposobu uzyskiwania tuszek opartych na wyciskaniu wnętrzności. Porównano nową metodę ze znanymi sposobami przetwórstwa. Oceniono wydajność technologiczną obróbki. Praca opisuje nowy alternatywny kierunek poszukiwań rozwiązania problemu budowy zautomatyzowanych linii masowej obróbki szprota.
-
Szyszkowiec łuskowaty Strobilomyces floccopus (Vahl. In Dan. ex Fr) P.Karst w regionie gdańskim (północna Polska).
PublikacjaOpisano biologię i ekologię rzadkiego ściśle chronionego grzyba wielkoowocnikowego (macromycetes). Podano jego stanowiska w regionie gdańskim m.in. na obszarze Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Zaproponowano siedliskową ochronę opisanego taksonu.
-
Doświadczalne badania wytrzymałości zmęczeniowej stopów łożyskowych
PublikacjaW pracy przedstawiono wyniki badań nad wytrzymałością zmęczeniową warstw ślizgowych wykonanych z wybranych materiałów stosowanych w cienkościennych panwiach łożyskowych współczesnych maszyn. Badania przeprowadzono za pomocą urządzeń badawczych skonstruowanych i zbudowanych w Politechnice Gdańskiej. Przedstawiono zaobserwowane pęknięcia zmęczeniowe badanych próbek oraz oszacowano odpowiadające im krytyczne wartości naprężeń w warstwach...
-
Stanowiska czarki szkarłatnej w okolicy Gdańska-Oliwy.
PublikacjaOpisano środowiska występowania czarki szkarłatnej, rzadkiego gatunku grzyba(macromycetes) w rejonie Oliwy. Wymieniono nowe jej stanowiska oraz czynniki o charakterze antropogenicznym, negatywnie wpływające na liczebność populacji tego taksonu. Wymieniono rzadkie, chronione gatunki flory, towarzyszącej omawianemu gatunkowi grzyba. Zaproponowano jego siedliskową ochronę.
-
Procedura kontrolowanego wywrócenia żurawia stoczniowego
PublikacjaPrzedstawiono procedurę złomowania żurawia stoczniowego, wyposażeniowego. Procedurę tę przeprowadzono w przypadku żurawia uszkodzonego w wyniku katastrofy suwnicy bramowej. Może być również stosowana w przypadkach planowego złomowania wielkich dźwignic.
-
Przyczynek do poznania grzybów wielkoowocnikowych (macromycetes) w dawnej Puszczy Sztumskiej (województwo pomorskie).
PublikacjaNa obszarze dawnej Puszczy Sztumskiej wstępnie stwierdzono 85 gatunków grzybów wielkoowocnikowych (macromycetes). Jeden gatunek jest na liście grzybów wymierających, 3 gatunki są zagrożone wymarciem, 3 gatunki są rzadkie, a 3 o nieustalonym zagrożeniu. Duża różnorodność gatunkowa jest następstwem proekologicznej gospodarki leśnej oraz różnorodności siedlisk i biotopów.
-
Ocena technologii tulei rozprężnej z wykorzystaniem metody FMEA.
PublikacjaPrzedstawiono wykorzystanie metody FMEA (Failure Mode and Effect Analysis) do analizy procesu technologicznego tulei rozprężnej jako elementu roboczego docieraka do obróbki maszynowo-ręcznej otworów walcowych. W ocenie technologii uwzględniono symulowaną zmienność liczb priorytetowych, występowania, znaczenia i wykrywalności.
-
Analiza mechanizmów podających ryby
PublikacjaPraca dotyczy mechanicznego załadunku ryb do maszyn przetwórczych. Przedstawiono systematykę elementów podających. Omówiono, na przykładach, podstawowe sposoby zasilania maszyn.
-
Doświadczalny dobór chwytaków stabilizatora serca
PublikacjaW pracy przedstawione są trzy rozwiązania stabilizatora serca. Badania doświadczalne prototypów urządzenia, prowadzone na sercach zwierzęcych, jak też próby kliniczne, umożliwiły dobór elementów stabilizatora, w tym chwytaka z przyssawkami, będącego podstawowym jego członem. Do chwili obecnej wykonano w AMG w Gdańsku, ponad 500 operacji na pracującym sercu, przy zastosowaniu stabilizatorów skonstruowanych w PG.
-
Wpływ prędkości na hałas opon samochodowych.
PublikacjaPrzedstawiono szczególną analizę wpływu prędkości na poziom i widmo hałasu opon emitowanego do środowiska jak również oddziaływującego na osoby podróżujące samochodem. Opisano eksperyment badawczy przeprowadzony w laboratorium Politechniki Gdańskiej w celu wyznaczenia dokładnej zależności poziomu hałasu opon i jego widma od prędkości toczenia.
-
Postacie samowzbudnych drgań ciernych podczas tarcia ślizgowego - przejawem właściwości dynamicznych tribometru
PublikacjaW trakcie prowadzonych w KKiEM PG w Tribometrze PT-3/99 badań drgań wywołanych tarciem w ślizgowym skojarzeniu próbek ceramicznych (Al203) zaobserwowano samowzbudne drgania cierne o częstotliwościach i amplitudach zmieniających się w szerokim zakresie w funkcji obciążenia i prędkości ślizgania. Zidentyfikowano i scharakteryzowano 2 główne rodzaje drgań, różniące się częstotliwością i amplitudą.
-
Wpływ wymuszeń na postać optymalnego kształtu szczeliny smarowej hydrodynamicznego łożyska wzdłużnego
PublikacjaKształt szczeliny smarowej w hydrodynamicznym łożysku wzdłużnym ma duży wpływ na właściwości łożyska, stąd jedną z dróg ich poprawy jest dążenie do optymalizacji kształtu szczeliny smarowej podczas pracy. Stosowane metody projektowania nie uwzględniają jednak zależności pożądanego kształtu szczeliny smarowej od warunków pracy łożyska (wymuszeń). Wyznaczanie optymalnego kształtu szczeliny smarowej łożyska jest jednym z etapów projektowania...
-
Węzły cierne stabilizatora pola operacyjnego serca
PublikacjaZbudowany w wyniku współpracy gdańskiej Politechniki i Akademii Medycznej stabilizator pola operacyjnego na pracującym sercu to urządzenie niezbędne do prowadzenia operacji kardiochirurgicznych bez włączania krążenia pozaustrojowego. W pracy przedstawiono jego konstrukcję oraz badania oporów tarcia w przegubach i symulacyjne badania sztywności jego struktury. Urządzenie poprzez chwytak z parą przyssawek unosi serce i unieruchamia...
-
Symulacja hałasu związanego z ruchem drogowym
PublikacjaPrzedstawiono założenia modelu opisującego generowanie i propagację hałasu przez źródła komunikacyjne w ruchu drogowym i kolejowym.
-
Badania wytrzymałości zmęczeniowej panwi ślizgowych przy wirującym wektorze obciążenia
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań warstw ślizgowych z wybranych stopów łożyskowych obciążonych wirującą reakcją łożyskową. Prezentowane w pracy przypadki zmęczeniowych pęknięć panwi łożyskowych uzyskano w testach zmęczeniowych prowadzonych na stanowisku MWO (maszyna z wirującym wektorem obciążenia) skonstruowanym i zbudowanym w laboratorium tribologicznym Politechniki Gdańskiej. Wyjaśniono metodykę planowania sekwencyjnego testów i analizy...
-
Symulacja hałasu emitowanego przez samochód osobowy
PublikacjaPrzedstawiono model hałasu emitowanego przez samochód osobowy. Model opracowano w Politechnice Gdańskiej przy współpracy ze szwedzkim instytutem VTI. Zaprezentowano przykładowe wyniki symulacji poziomu hałasu dla wybranych samochodów osobowych w różnych warunkach ruchu.
-
Tribometr posuwisto-zwrotny ze stałą prędkością ślizgania
PublikacjaSkonstruowano urządzenie do badania tarcia ślizgowego w styku smarowanym lub technicznie suchym w ruchu prostoliniowym (posuwisto-zwrotnym), przy nastawnym poziomie wymuszeń, a także przy różnych sztywnościach układu prowadzącego próbkę bierną oraz układu zapewniającego docisk próbek. Przewidziano pomiar wartości wymuszeń, przemieszczenia próbki biernej (siły tarcia) oraz zużycie próbek. Przedstawiono przykładowe wyniki badań.
-
Ocena przydatności stosowania komory semi-bezechowej w przyczepie badawczej SLIPSONIC służącej do pomiarów hałasu opon.
PublikacjaOmówiono sposoby pomiaru odbić dźwięku oraz izolacyjności komory semi-bezechowej zastosowanej w przyczepie SLIPSONIC. Przedstawiono wyniki badań wykazujących jednoznacznie konieczność stosowania komór semi-bezechowych w przyczepach do badania hałasu opon.
-
Polski stabilizator do zabiegów by-passowania serca
PublikacjaW Politechnice Gdańskiej skonstruowano pierwszy polski stabilizator pola operacyjnego na pracującym sercu. Urządzenie to jest niezbędne do prowadzenia operacji kardiochirurgicznych bez włączania krążenia pozaustrojowego. Badania doświadczalne prototypów urządzenia, prowadzone na sercach zwierzęcych, jak też próby kliniczne, umożliwiły dobór elementów stabilizatora, w tym chwytaka z przyssawkami, będącego podstawowym jego członem.
-
Żurawie przenośne w logistycznych łańcuchach dostaw. Ekonomiczne kryteria eksploatacji
PublikacjaPrzedstawiono zasady doboru żurawi przenośnych na pojazdy samochodowe dla kanałów dystrybucji. Omówiono kryteria efektywnej eksploatacji. Podano algorytm obliczeń efektywności eksploatacji.
-
Logistyka twarda HL jako element przewagi konkurencyjnej w sferze dystrybucji
PublikacjaLogistyka została zdefiniowana jako dwuskładnikowa: miękka SL (Soft Logist) oraz twarda HL (Hard Logist). Przedstawiono zakres kompetencyjny oraz podano przykłady.
-
Kryteria doboru urządzeń przeładunkowych w transporcie dystrybucyjnym
PublikacjaPrzedstawiono środki transportu bliskiego w łańcuchu dostaw dystrybucyjnych jednostek paletowych. Omówiono założenia optymalnego doboru urządzeń. Zamieszczono przykład wyników porównawczych kilku wybranych jednostek transportowych.
-
Fretting - złożony proces zużywania
PublikacjaScharakteryzowano fretting jako złożony proces zużywania. Opisano jego uwarunkowania, klasyfikację i przebieg. Przedstawiono skutki frettingu i metody ich ograniczania. Podano przykładowe wyniki badań zużycia wybranych materiałów.
-
Porównanie stanów naprężeń w panwiach ślizgowych badanych przy różnych wzorcach obciążeń zmęczeniowych
PublikacjaPrzeanalizowano stany naprężeń powstające w warstwach powierzchniowych panwi ślizgowych badanych w łożyskowych maszynach zmęczeniowych. Porównano efekty obciążeń testujących generowanych w stanowisku badawczym MWO z wirującą reakcją łożyskową i maszynie reakcyjnej SMOK o jednokierunkowym zmiennym obciążeniu.
-
Badania tribologiczne w warunkach posuwisto-zwrotnego ślizgania stopu AK12(AlSi13Mg1CuNi) po obróbce laserowej w warunkach kriogenicznych
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań tribologicznych skojarzenia: żeliwo szare 300 i stop odlewniczy aluminium AlSi13Mg1CuNi o powierzchni obrobionej metodą laserowego przetopiania w środowiskach ciekłego azotu. Na tribometrze TP2-1wykonano serię badań oporów, ruchu i zużycia opisanego skojarzenia, w warunkach ślizgania w ruchu posuwisto-zwrotnym, przy smarowaniu mineralnym olejem silnikowym, dla próbek ze stopu Al-Si po obróbce przy różnych...
-
Ekonomiczne aspekty zastosowań nowoczesnej technologii przeładunku towarów w transporcie dystrybucyjnym
PublikacjaZaproponowano wdrożenie logistyki twardej w klasyfikacji elementów organizacji logistycznej. Zdefiniowano zakres kompetencyjny logistyki twardej. Na podstawie przyjętych kryteriów inwestycyjno-eksploatacyjnych utworzono algorytm obliczeń symulacji efektywności w sferze dystrybucji. Przedstawiono przykładowe wyniki.
-
Symulacja hałasu emitowanego przez przejeżdżający pojazd
PublikacjaPrzedstawiono program komputerowy Vehicle Noise Simulation umożliwiający przeprowadzenie symulacji hałasu przejeżdżającego pojazdu w oparciu o charakterystyki kierunkowe dźwięku emitowanego przez poszczególne źródła hałasu w pojeździe takie jak: opony, silnik, układ wydechowy.
-
Weryfikacja modelu hydrostatycznego wspomagania łożyska nośnego hydrogeneratora
PublikacjaW referacie przedstawiono model MES szczeliny olejowej oraz klocka łożyska nośnego hydrogeneratora elektrowni Porąbka-Żar. W obliczeniach uwzględniano deformacje sprężyste klocka, przepływ oleju przez szczelinę olejową oraz warunki podparcia klocka. Przedstawiono również niektóre wyniki obliczeń uzyskane za pomocą opisanego modelu MES i porównano je z wynikami pomiarów doświadczalnych przeprowadzonych na stanowisku badawczym AGH...
-
Tire rolling resistance measurements on the road and in the laboratory
PublikacjaW pracy przedstawiono stanowisko bębnowe do badania oporu toczenia opon samochdowych w warunkach laboratoryjnych. Zaprezentowano także przyczepę dynamometryczną do badania oporu toczenia opon samochodowych w warunkach drogowych. Stanowisko bębnowe i przyczepa zosały zbudowane w Katedrze Pojazdów i Maszyn Roboczych Politechniki Gdańskiej. Omówiono wpływ wzdłużnego pochylenia drogi i naporu powietrza na badane koło na dokładność...
-
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU TURBINY WIATROWEJ
PublikacjaIn a most commonly met design of a wind turbine the power is transmitted from the rotor to the generator through the system composed of the main shaft, friction connection, multiplicating gearbox and a flexible coupling. The driving system comprises almost a complete set of the machine elements being described during machine design lectures and can serve as an interesting illustration of the lectures.
-
Rolling Resistance And Tire/Road Noise on Rubberized Asphalt Pavement In Poland
PublikacjaThe paper presents results of tire/road noise and rolling resistance measurements performed on stone-matrix asphalt (SMA) that contains rubberized asphalt developed and produced by the company in Poland. Bituminous binder was modified with polymer and additive of crumb rubber. First observations of asphalt mixture with the new kind of modified bitumen used on the field section are presented. Rolling resistance of passenger car...
-
Poroelastic Low Noise Road Surfaces
PublikacjaNoise is one of the most important problems related to road traffic. During the last decades, noise emitted by engine and powertrain of vehicles was greatly reduced and tyres became a clearly dominant noise source. The paper describes the concept of low noise poroelastic road surfaces that are composed with mineral and rubber aggregate bound by polyurethane resin. Those surfaces have a porous structure and are much more flexible...
-
Hałas emitowany przez samochody z napędem hybrydowym i elektrycznym
PublikacjaStale rosnąca ilość pojazdów samochodowych skutkuje zwiększeniem emisji hałasu, co wpływa negatywnie na środowisko naturalne jak i zdrowie człowieka. Jednym z możliwych sposobów zredukowania poziomu hałasu drogowego może być rozpropagowanie pojazdów z napędem elektrycznym oraz hybrydowym, a co za tym idzie wzrost ich udziału w ruchu drogowym. Artykuł ma celu przedstawienie porównania poziomu hałasu emitowanego przez pojazdy z napędem...
-
Opis śladów służących do rekonstrukcji wypadku drogowego z udziałem pieszych
PublikacjaArtykuł ma na celu przedstawienie podstawowego podziału oraz zwięzły opis śladów powstałych w wyniku wypadku drogowego z udziałem pieszych, które mogą zostać użyte w procesie rekonstrukcji. Zaprezentowane zostały również statystyki dotyczące wypadków drogowych z udziałem pieszych w latach 2005-2014 wraz z uwzględnieniem najczęstszych przyczyn ich występowania.
-
BEARING SYSTEMS OF WIND TURBINES – MAINTENANCE PROBLEMS
PublikacjaW praktyce eksploatacyjnej turbin wiatrowych o tradycyjnej konstrukcji (przekładniowych) obserwowana jest duża awaryjność przekładni, a zwłaszcza łożysk tocznych szybkoobrotowych wałów przekładni. W Polsce na zlecenie właściciela dużej farmy wiatrowej, firmy Energa Wytwarzanie S.A., Politechnika Gdańska we współpracy z Politechniką Poznańską i Akademią Górniczo Hutniczą podjęły badania mające na celu diagnozowanie przyczyn uszkodzeń...
-
Final report on noise and rolling resistance
PublikacjaWork Package 6 deals with environmental impacts of PERS use, including noise and rolling resistance. This report covers preliminary noise tests performed in the laboratory and at the road test sites. The obtained results indicate that PERS material reduce noise considerably - up to 12 dB in comparison to SMA16 reference surface. Noise reduction properties are especially visible in the case of factory produced PERS slabs supplied...
-
Model of the hydraulic pump powertrain of refuse collection vehicle compaction mechanism
PublikacjaW pracy przedstawiono symulację pracy układu napędowego pompy hydraulicznej mechanizmu prasującego śmieciarki oraz wpływ różnych konfiguracji elementów składowych tego urządzenia na zużycie paliwa silnika napędowego w warunkach przyjętego cyklu obciążenia. W tym celu wykorzystano model układu napędowego pompy hydraulicznej mechanizmu prasującego śmieciarki w formie grafów wiązań oraz wyniki pomiarów ciśnienia roboczego w siłownikach...
-
ESTIMATION OF YOUNG`S MODULUS OF THE POROUS TITANIUM ALLOY WITH THE USE OF FEM PACKAGE
PublikacjaPorous structures made of metal or biopolymers with a structure similar in shape and mechanical properties to human bone can easily be produced by stereolithographic techniques, e.g. selective laser melting (SLM). Numerical methods, like Finite Element Method (FEM) have great potential in testing new scaffold designs, according to their mechanical properties before manufacturing, i.e. strength or stiffness. An example of such designs...
-
Experimental comparison of hydrodynamic thrust bearings with different pad surface materials
PublikacjaBabbitt is the material most frequently used as the pad surface material for hydrodynamic bearings operating at usual operating conditions. It shows many advantages important for safe bearing operation, as for example: low friction coefficient, corrosion resistance, fair mechanical properties and outstanding conformability. On the other hand, it is not free from disadvantages, such as limited fatigue strength or limited resistance...
-
Scientific research in the Department of Machine Design and Automotive Engineering
PublikacjaShort descriptions of various research subjects taken up at the Department of Machine Design and Automotive Engineering are included in the paper. The subjects cover a wide range of bearing systems and tribology research and the research on tires and road surfaces. A third field of activity is biomedical engineering – with the attempts to improve methods of modelling biological materials in FEM calculations. The Department has...
-
Wpływ strat mechanicznych w siłowniku teleskopowym zespołu zagęszczającego w pojeździe do usuwania odpadów z pojemników na skuteczność prasowania odpadów
PublikacjaHydraulic telescopic cylinders are used to power the moving wall of rear loader garbage trucks equipped with the traditional "sweep and slide" system. As the garbage compression force is directly dependent on the resistance force of the moving wall, losses in the hydraulic telescopic cylinder influence the compaction process. Taking them into account in the control system may improve the operation of the compaction...
-
ANALYSIS OF WORKING CONDITIONS OF BEARINGS NO.1 & NO.2 OF TURBINE 13K200 AND DESIGN DEVELOPMENT OF NEW BEARINGS FOR THE TURBINE AFTER RETROFITTING
PublikacjaThe main goal of the work consisted of preparing an analysis of working conditions of bearings No.1 and No.2 in the existing turbine 13K200, as well as designing geometries of new bearings which would allow for their proper functioning in the turbine following its retrofitting (work under higher load).
-
ANALIZA I MODERNIZACJA ŁOŻYSKA NR 1 TURBOZESPOŁU TG3 EC BYDGOSZCZ
PublikacjaCelem pracy było wykonanie analizy warunków pracy łożyska nr 1 turbozespołu TG3 zainstalowanego w EC Bydgoszcz oraz opracowanie projektu nowego łożyska o korzystniejszych własnościach dynamicznych w celu uzyskania stabilniejszej pracy turbozespołu w całym zakresie mocy.
-
ANALIZA MOŻLIWOŚCI POPRAWY STANU DYNAMICZNEGO TURBOZESPOŁU NR2 POPRZEZ MODERNIZACJĘ LUB ZMIANĘ KONSTRUKJI ŁOŻYSKA NR 1 W EDF POLSKA S.A. ODDZIAŁ WYBRZEŻE LOKALIZACJA ELEKTROCIEPŁOWNIA W GDYNI
PublikacjaCelem pracy było wykonanie analizy warunków pracy łożysk 1, 2 i 3 turbozespołu TG-2 zainstalowanego w EC Gdynia oraz określenie możliwości ewentualnej modernizacji łożysk w celu uzyskania stabilniejszej pracy turbozespołu. Do analizy właściwości łożysk ślizgowych turbiny wykorzystano program obliczeniowy ARTbear7.0.
-
KOMPLEKSOWY PROJEKT ZAMOCOWANIA RUROCIĄGÓW 4” WT 0,3” CT X70 NA ZMODERNIZOWANEJ PLATFORMIE PETROBALTIC
PublikacjaCelem pracy było wykonanie analizy obciążeń oddziałujących na rurociągi zatłaczające wodę do złoża oraz kompleksowego projektu fundamentowania rur CT i riserów eksportowych ropy wraz z pomostami obsługowymi na zmodernizowanej platformie PETROBALTIC. W tym celu wykonano obliczenia MES struktury platformy oraz opracowano dokumentację wykonawczą.
-
Compliance tests of the polymer layers used as hydrodynamic bearing coatings
PublikacjaOperational experience and scientific investigations results showed that polymer lined hydrodynamic bearings can withstand more severe operating conditions compared than white metal bearings. PTFE and PEEK-based coatings are the most frequently used as Babbitt alternatives. Both polymers differ significantly from the each other in material properties. According to catalogue data compression modulus of PTFE, it is about an order...
-
SPRAWDZENIE MOŻLIWOŚCI TRANSPORTU ROLKI MSR-1 Z NAWINIĘTYM RUROCIĄGIEM WRAZ Z PROJEKTEM WYKONANIA WZMOCNIENIA ROLKI
PublikacjaPrzeprowadzone obliczenia miały na celu sprawdzenie możliwości transportu rolki MSR‐1 z nawiniętym na bęben rurociągiem o masie całkowitej 110 ton. NA skutek wykrycia zbyt wysokich naprężeń w strukturze rolki wykonano projektu jej wzmocnienia w miejscach najbardziej wytężonych. W pracy wykorzystano metodę MES oraz modelowanie 3D.
-
STUDIA NAD CZYNNIKAMI WPŁYWAJĄCYMI NA OBCIĄŻALNOŚĆ I CHARAKTERYSTYKI TRIBOLOGICZNE PRZECZNYCH HYDRODYNAMICZNYCH ŁOŻYSK ŚLIZGOWYCH SMAROWANYCH WODĄ
PublikacjaMonografia jest próbą syntetycznego podsumowania aktualnego stanu wiedzy związanej z projektowaniem, budową oraz eksploatacją hydrodynamicznych łożysk poprzecznych smarowanych wodą i zawiera najważniejsze wyniki badań prowadzonych przez autora w ciągu ostatnich lat. Głównym celem pracy była analiza wpływu najważniejszych czynników charakteryzujących poprzeczne hydrodynamiczne łożyska ślizgowe smarowane wodą na ich obciążalność i...
-
EKSPERTYZA TECHNICZNA WOZÓW WYCIĄGOWYCH NA POCHYLNIACH KANAŁU ELBLĄSKIEGO – DLA POCHYLNI BUCZYNIEC I JELENIE
PublikacjaGłównym celem wykonanej ekspertyzy było wykonanie oceny stanu technicznego wozów wyciągowych znajdujących się na pochylniach Buczyniec i Jelenie, wraz ze wskazaniem przyczyn ich nieprawidłowego funkcjonowania oraz sformułowaniem zaleceń dotyczących dalszej eksploatacji. W ramach wykonanej ekspertyzy przeanalizowano istniejącą dokumentację techniczną i formalną oraz wykonano trzy wizje lokalne na pochylni Buczyniec i dwie wizje...
-
KOMPLEKSOWY PROJEKT ZAMOCOWANIA FUNDAMENTU RISERA EKSPORTU ROPY ORAZ FUNDAMENTÓW RUR CT NA PLATFORMIE LOTOS PETROBALTIC
PublikacjaCelem pracy było wykonanie dokumentacji projektowo‐wykonawczej i obliczeń konstrukcji stalowych fundamentowania rurociągów wiszących zatłaczania oraz eksportu ropy montowanych na pontonie platformy „Lotos Petrobaltic”.
-
KONSTRUKCJE HYDRODYNAMICZNYCH ŁOŻYSK POPRZECZNYCH SMAROWANYCH WODĄ
PublikacjaCelem artykułu jest przedstawienie podstawowych konstrukcji hydrodynamicznych łożysk ślizgowych smarowanych wodą wraz z określeniem ich podziału ze względu na cechy konstrukcyjne oraz funkcjonalne. Scharakteryzowano wady i zalety najczęściej spotykanych rozwiązań oraz przedstawiono własne, oryginalne konstrukcje łożysk zaprojektowane w Katedrze Konstrukcji Maszyn i Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej.
-
ANALIZA ŁOŻYSKOWANIA MŁYNÓW ORAZ ORAZ OKREŚLENIE SPOSOBÓW I CH MODERNIZACJI ETAP1/2
PublikacjaCelem pracy było wykonanie analizy warunków pracy łożysk młynów rudy typu MSZC, 41.02, 41.03 oraz 41.04 wraz z określeniem możliwości zwiększenia ich nośności oraz niezawodności poprzez modernizację lub zmianę konstrukcji. Przeprowadzono symulacje komputerowe czterech typów łożysk młynów określając ich nośność, wartości grubości filmu, temperaturę w filmie olejowym, straty tarcia itp. Wykonano również analizę wpływu ukosowania...
-
THE EFFECT OF THE FRICTION OF THE REFUSE INSIDE THE REFUSE COLLECTION VEHICLE BODY ON THE WORKING PARAMETERS OF THE COMPACTION MECHANISM
PublikacjaMechanizm prasujący pojazdu do usuwania odpadów z pojemników (w skrócie PUOP) spełnia dwie funkcje. W pierwszym etapie zagęszcza zebrane z pojemników odpady, a następnie przemieszcza je w głąb skrzyni zbiorczej. Znajo-mość właściwości mechanicznych odpadów znajdujących się wewnątrz skrzyni może w znaczący sposób wpłynąć na poprawę wydajności pojazdu. Celem ba-dań było zwiększenie wydajności PUOP poprzez opracowanie w oparciu...
-
Komputerowy model 3D stawu biodrowego
PublikacjaW pracy przedstawiono stworzony w programie ANSYS komputerowy model 3D stawu biodrowego. Model wykonano w oparciu o budowę anatomiczną oraz zebrane dane dotyczące stałych materiałowych kości i elementów chrzęstnych. Analiza i porównanie modelu biochemicznego, lepkosprężystego, mieszanego oraz molekularno – agregacyjnego służy ułatwieniu stworzenia modelu najbliższego rzeczywistości, który można by wykorzystać w projektowaniu endoprotez...
-
Hałas komunikacyjny autostrady A1 na odcinku Rusocin-Swarożyn
PublikacjaHałas drogowy jest jednym z najbardziej uciążliwych czynników środowiskowych, mający negatywny wpływ na zdrowie człowieka. Rozbudowa sieci autostrad wiąże się ze wzrotem jego emisji ze względu na odbywajacy się na niej wzmożony ruch pojazdów. Artykuł przedstawia wyniki pomiarów równoważnego poziomu hałasu emitowanego przez pojazdy samochodowe poruszające się odcinkiem autostrady A1 (Rusocin-Swarożyn) w dniach roboczych w godzinach...
-
Noise emitted by SKM Trains in Gdansk
PublikacjaHigh intensity traffic of SKM trains in Gdansk carries a significant level of noise emission. SKM line runs through the central part of the city and therefore in the vicinity of residential areas and recreational facilities. This research was planned and performed to find out what was the real noise emission of SKM trains and to determine whether the measurement noise values are within allowed limits. Individual acoustic events...
-
Porównanie zużycia ściernego wybranych biomateriałów przeznaczonych na komponenty ślizgowe endoprotez stawu biodrowego
PublikacjaNadrzędnym wymaganiem stawianym nowoczesnym endoprotezom jest wysoka trwałość współpracujących elementów, przekładająca się na optymalnie długi czas funkcjonowania w organizmie ludzkim. Niestety trwałość obecnie stosowanych endoprotez stawu biodrowego ograniczona jest procesami zużycia tribologicznego, zachodzącymi w podstawowym układzie ruchowym pomiędzy głową, a panewką zaimplantowanej endoprotezy stawu biodrowego [Pawlak i in....
-
Problem hałasu drogowego na przykładzie Gdyni
PublikacjaGłównym zagrożeniem dla klimatu akustycznego w Polsce jak i pozostałych krajów Unii Europejskiej jest hałas drogowy, który dotyka głównie duże aglomeracje miejskie. Oddziałuje on negatywnie na samopoczucie i zdrowie osób narażonych na jago działanie. Artykuł przedstawia ten problem na przykładzie pomiarów hałasu drogowego w Gdyni. W celu wykonania pomiarów równoważnego poziomu dźwięku wybrano dwa punkty pomiarowe zlokalizowane...
-
Możliwości programów komputerowych służących do rekonstrukcji wypadków drogowych
PublikacjaArtykuł przedstawia definicje wypadku drogowego, statystyki na ich temat oraz omawia możliwości poszczególnych programów komputerowych wspierających proces rekonstrukcji wypadków drogowych. Programy dzielą się na kategorie: symulacyjne, arkusze kalkulacyjne, do analizy czasowo-przestrzennej, rysunkowe oraz fotogrametryczne.
-
Gdańska komunikacja miejska - rozwój i prognozy
PublikacjaRozwinięty system transportu publicznego ma kluczowe znaczenie dla jakości życia obywateli, ułatwiając im dostęp do ich miejsc pracy, szkoły, uczelni, miejsca rozrywki itp. Zwiększona mobilność ma ogromny wpływ na gospodarkę w regionie. Ponadto transport publiczny zmniejsza natężenie ruchu, co ma pozytywny wpływ na infrastrukturę drogową i środowisko. Artykuł przedstawia stan transportu publicznego w Gdańsku, który jest jednym...
-
Wspomaganie decyzji zakupu urządzeń do spawania metodą MIG/MAG z wykorzystaniem analizy skupień
PublikacjaW pracy podjęto często występujący w praktyce problem doboru właściwego dla danego zastosowania spawalniczego źródła prądu. Jako jedno z potencjalnych rozwiązań zaproponowano zastosowanie metod analizy skupień. Przedstawiono rezultaty klasyfikacji 96 urządzeń do spawania MIG/MAG metodami Warda i k-średnich dla 2 zestawów cech diagnostycznych. Na podstawie wyników uznano, że analiza skupień może być, przy spełnieniu pewnych warunków,...
-
Symulacja pracy mechanizmu prasującego pojazdu do usuwania odpadów z pojemników (PUOP)
PublikacjaW pracy przedstawiono analizę pracy wybranego typu mechanizmu prasującego PUOP oraz wpływ różnych konfiguracji elementów składowych tego urządzenia na energochłonność pracy w warunkach przyjętego cyklu obciążenia. W tym celu wykorzystano model mechanizmu prasującego PUOP w formie grafów wiązań oraz wyniki pomiarów ciśnienia roboczego w siłownikach hydraulicznych mechanizmu prasującego w trakcie jednego pełnego cyklu pracy przeprowadzonych...
-
Analiza zużycia paliwa przez silnik śmieciarki w warunkach cyklu pracy mechanizmu prasującego
PublikacjaW pracy przedstawiono analizę zużycia paliwa przez silnik śmieciarki w warunkach przyjętego cyklu pracy mechanizmu prasującego śmieci. W tym celu wykorzystano model zużycia paliwa silnika śmieciarki, model układu napędowego pompy hydraulicznej mechanizmu prasującego śmieciarki oraz wyniki pomiarów ciśnienia roboczego w siłownikach hydraulicznych mechanizmu prasującego w trakcie jednego pełnego cyklu pracy mechanizmu prasującego...
-
Temperature influence on tyre/road noise of selected tyres
PublikacjaAir and road temperatures substantially affect road vehicle noise emission. The temperature influence on tyre/road noise depends mainly on tyre-road combination. It is different for dense and porous pavements, for bituminous and cement ones. It differs also depending on tyres. The correction procedures for temperature effect are still under consideration and preparation. Tyre/road noise measurements using CPX method were performed...
-
Comparison of road and laboratory measurements of tyre/road noise
PublikacjaTyre/road noise is one of the major environmental problems related to road traffic. There are several measuring methods of tyre/road noise that may be carried out on the road (for example Coast-down and Close Proximity Method) or in the laboratory (Drum Method). Road measurements are preferred for evaluations of pavement properties while laboratory methods are mostly used to evaluate tyres. One of the biggest problems associated...
-
Mn Road Facility Badania nawierzchni drogowych w amerykańskim stylu
PublikacjaPomimo znacznego rozwoju technik modelowania matematycznego oraz badań laboratoryjnych nie jest obecnie możliwe wyeliminowanie badań nawierzchni drogowych i ich monitorowania w warunkach drogowych. W pracy przedstawiono drogowe badania oporu toczenia opon samochodowych na torach doświadczalnych Francji i Stanów Zjednoczonych wykonane za pomocą przryczepy dynamometrycznej zbudowanej w Politechnice Gdańskiej. Podano przykładowe wyniki...
-
The best porous asphalt pavement in Sweden so far
PublikacjaIn 2010 a double-layer porous asphalt concrete (DPAC) pavement was constructed in various versions on the E4 motorway through the Swedish city Huskvarna. As a result of a court decision the Swedish Transport Administration had to reduce noise emission by applying a low noise road surface that would reduce A-weighted noise levels by 5 dB, as an average. Earlier experience in Sweden indicated that it was possible to obtain a high...
-
Tyre/road noise reduction by a poroelastic road surface
PublikacjaLow noise road surfaces of existing types may in favourable cases and in new conditions provide up to 7 dB of noise reduction. For higher noise reductions, innovative solutions must be sought. Poroelastic road surfaces (PERS) may be such a solution, which currently is studied in the EU project PERSUADE. This paper presents results of trials with a PERS version prefabricated by one of the project partners. Tests were made in a laboratory...
-
Opór toczenia opon samochodowych
PublikacjaOpór toczenia opon samochodowych jest jednym z istotnych parametrów charakteryzujących współpracę opon samochodowych z nawierzchnią jezdni. jego wartość wpływa na zużycie paliwa a przez to na koszt transportu samochodowegooraz na osiągi pojazdów, takie jak prędkość maksymalna czy zdolność przyspieszania. W zależności od warunków ruchu zmniejszenie oporu toczenia o 10% powoduje zmniejszenie zużycia paliwa o2-4%. Zmniejszenie zużycia...
-
Nadchodzące zmiany prawne dotyczące czterokołowców
PublikacjaRozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady EU nr 168/2013 wprowadza wiele znaczących zmian w zakresie użytkowania czterokołowców lekkich oraz ciężkich. Dotyczą one między innymi nowych kategorii homologacyjnych mających na celu rozwiązanie dotychczasowych problemów z klasyfikacją tych pojazdów, obowiązku wyposażenia w zaawansowane układy hamulcowe, mechanizm różnicowy oraz regulacje kwestii środowiskowych.
-
Badanie zależności pomiędzy deformacją powypadkową a prędkością kolizyjną samochodów osobowych w chwili początkowej zderzenia
PublikacjaW artykule przedstawiono omówienie możliwości wykorzystania zmierzonego profilu odkształcenia samochodu powypadkowego przy użyciu specjalnie do tego celu zaprojektowanego i wykonanego przyrządu pomiarowego. Przyrząd ten zastosowany w metodzie graficznej wyznaczania wartości pracy deformacji, powoduje zwiększenie wykorzystania metod energetycznych jako niezwykle istotnych w praktyce opiniowania szczególnie trudnych i złożonych zdarzeń...
-
Wpływ zużycia opony samochodowej na jej opór toczenia
PublikacjaW pracy przedstawiono wpływ zużycia opony samochodowej na jej opór toczenia. Zużycie czterech opon testowych uzyskano podczas normalnej eksploatacji, natomiast zużycie sześciu pozostałych uzyskano sztucznie przez zeszlifowanie czoła bieżnika papierem ściernym na specjalnej szlifierce. Pomiary oporu toczenia wykonano na bębnowej maszynie bieżnej metodą momentową. Wyniki tych pomiarów przedstawiono w formie zależności współczynnika...
-
Opinia techniczna wpływu grubości kołnierzy kształtek w instalacji wodociągowej DN800 PN16
PublikacjaOpracowano opinię techniczną wyjaśniającą jakościowy wpływ grubości kołnierzy przyłączeniowych na kształtkach do rurociągów DN800 PN16 w instalacji wodociągowej.
-
Opinia techniczna dotycząca jakości wykonania wirnika wiatraka i jego zabezpieczenia antykorozyjnego
PublikacjaTereny Rekreacyjno – Wypoczynkowe „MIŁOSNA” Sp. z o.o.