Publikacje
Filtry
wszystkich: 308
Katalog Publikacji
Rok 2010
-
Gromadzenie, upowszechnianie i stosowanie informacji rynkowych a wyniki tworzenia nowych produktów
PublikacjaPrzedmiotem artykułu jest określenie związków pomiędzy gromadzeniem, upowszechnianiem i stosowaniem informacji rynkowych w rozwoju nowych produktów a wynikami finansowymi uzyskiwanymi w tym rozwoju. Związków tych poszukiwano na podstawie wyników badania empirycznego przeprowadzonego wśród krajowych przedsiębiorstw wysokiej techniki. Stosując standardową regresję wieloraką stwierdzono, że istnieje pozytywny związek pomiędzy stosowaniem...
-
Funkcje dydaktyczne naukowych kół marketingu
PublikacjaSkuteczne nauczanie marketingu w polskich uczelniach jest niezwykle trudnym i złożonym procesem. Marketing w swej naturze jest ściśle związany z praktyką gospodarczą. Absolwent szkoły wyższej powinien - oprócz kompleksowej wiedzy teoretycznej - być przygotowany do rozwiązywania rzeczywistych problemów rynkowych. Pozyskanie praktycznych umiejętności wykorzystania wiedzy zdobywanej w toku studiów oraz rozwinięcie umiejętności organizacyjnych...
-
EURO 2012 - kreowanie produktu turystyki sportowej
PublikacjaJedną z form aktywnego spędzania wolnego czasu jest turystyka sportowa. Najważniejszą grupą turystów w tym wypadku są kibice sportowi, a przedmiotem ich konsumpcji są wydarzenia sportowe, np. Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. W takim rozumieniu wydarzenie sportowe stanowi produkt turystyczny, którego wykreowanie jest niesłychanie trudnym zadaniem, co wynika przede wszystkim z faktu, iż jest w nie zaangażowane wiele niezależnych...
-
Cechy i umiejętności specjalisty ds. marketingu (w opinii studentów)
PublikacjaW artykule zaprezentowano kompetencje pracowników ds. marketingu. Przedstawiono je z punktu widzenia studenta, na podstawie przeprowadzonych badań. Wskazano na takie zagadnienia jak: cechy osobowe, otwartość specjalisty, stosunek do zasad etycznych, rodzaj wiedzy i jej interdyscyplinarny charakter. Dokonano także oceny nabytych umiejętności w trakcie zajęć z Podstaw marketingu. Zweryfikowano opinię studentów na temat marketingu...
-
Budowanie relacji wyższego stopnia jako sposób konkurowania na rynku usług hotelarskich
PublikacjaW artykule przedstawiono programy lojalnościowe jako główne narzędzie pozwalające na budowanie trwałych relacji z klientami. Programy te przedstawiono na przykładzie rynku usług hotelarskich. Są to programy stosowane przez Grupę Hotelową Orbis - największą grupę hotelową w Polsce. Tworzenie relacji wyższego stopnia ukazano jako sposób osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.
Rok 2014
-
Gromadzenie informacji rynkowych w przedsiębiorstwie uwzględniające ich jakość
PublikacjaInformacje rynkowe są wykorzystywane w organizacji do podejmowania wielu kluczowych decyzji, w tym kształtowania jej oferty rynkowej. W związku z tym ważna jest jakość tych informacji. W pracy przedstawiono koncepcję procesu gromadzenia informacji rynkowych przez przedsiębiorstwo, w którym uwzględniono ukierunkowanie tego procesu na zbieranie informacji o wysokiej jakości. Proces ten oparto na podstawowych elementach cyklu działania...
-
Budowanie wartości marki w mediach społecznościowych jako narzędzie osiągania przewagi konkurencyjnej
PublikacjaAutorzy tego artykułu w oparciu o obszerny przegląd literatury proponują sposoby zwiększenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa poprzez budowanie świadomości marki za pomocą narzędzi Web 2.0. Tekst opiera się na założeniach teorii odnoszącej się do przewagi przedsiębiorstwa nad konkurencją poprzez ciągłe zwiększanie wartości konsumenckiej.
Rok 2022
-
Gender differences in the perception of the Quality of College Life in Spanish University
PublikacjaThrough the current research, we intend to analyse how students differ in their levels of quality of college life (QCL) according to gender, and how this relates to overall quality of life (QoL) and loyalty [measured by Identification and word of mouth (WoM)] to their specific university. The survey included 243 students attending public university in Spain. The results obtained through the analysis of data allow affirming that...
-
Enhancing Customer Engagement in Social Media with AI – a Higher Education case study
PublikacjaPurpose. The study aims to demonstrate the importance of artificial intelligence (AI) and examples of tools based on it in the process of enhancing (building, measuring, and managing) customer engagement (CE) in social media in the higher education industry. CE is one of the current essential non-financial indicators of company performance in Digital Marketing strategy. The article presents a decision support system (DSS) based...
Rok 2011
-
Gemba Kaizen: Influencing individuals behavior for better - an approach to social marketing
PublikacjaThe idea of providing the Gemba Kaizen philosophy to a social level can benefit not only individuals, but the society as well. The Japanese philosophy for improvement or change for better may serve companies that are looking for increasing its value by quality management. The same principles when implemented in a society may improve quality of life of its inhabitants and help solving social problems. The use of social marketing...
-
Doradztwo dla strategii rozwoju innowacyjnego w MSP
PublikacjaOmówiono procesy rozwoju innowacji w MSP na współczesnym rynku. Scharakteryzowano doradztwo jako instrument wsparcia innowacyjnego rozwoju MSP w rozwiniętych krajach UE. Zaprezentowano proces doradztwa podstawowego dla strategii innowacyjnego rozwoju w MSP w Polsce. Przedstawiono doradztwo zaawansowane dla strategii innowacyjnego rozwoju w MSP w Polsce.
-
Badanie satysfakcji gości hotelowych i ich lojalności na przykładzie Grupy Hotelowej Orbis
PublikacjaW artykule ujęto zagadnienia związane z badaniem satysfakcji gości hotelowych i ich lojalności na przykładzie największej grupy hotelowej w Polsce. Podjęty problem badawczy omówiono na podstawie badań przeprowadzonych w wybranych hotelach Grupy Hotelowej Orbis. W wyniku realizacji procesu badawczego opracowano narzędzie badawcze, przy pomocy którego zbadano satysfakcję i lojalność usługobiorców. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić,...
Rok 2020
-
Exploring the Role of Social Media Use Motives, Psychological Well-Being, Self-Esteem, and Affect in Problematic Social Media Use
PublikacjaGiven recent advances in technology, connectivity, and the popularity of social media platforms, recent literature has devoted great attention to problematic Facebook use. However, exploring the potential predictors of problematic social media use beyond Facebook use has become paramount given the increasing popularity of multiple alternative platforms. In this study, a sample of 584 social media users (Mage = 32.28 years; 67.81%...
-
Consumerism in Poland – a fact or a myth?
PublikacjaPurpose Consumerism, understood as excessive consumption, poses a vital problem in the world, and requires taking appropriate steps and actions in individual countries depending on the extent and nature of this phenomenon. The purpose of this paper is to examine the phenomenon of consumerism in Poland, with partial reference to other EU countries and to answer the question whether there is consumerism as such in Poland. Design/methodology/approach...
Rok 2015
-
Etyka marketingu - czy marketing jest etyczny?
PublikacjaOd jakiegoś czasu pojawiają się krytyczne głosy wobec marketingu, jako działań nieetycznych, wycelowanych przeciwko klientom i społeczeństwu jako całości. Można stwierdzić, że wizerunek marketingu jest w tym kontekście negatywny. Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie czy marketing jest etyczny. Stwierdzono, że istotą marketingu jest dbanie o dobro interesariuszy przedsiębiorstw oraz łączenie interesu firmy, klientów...
-
e-logistyka dystrybucji a czynnik ludzki w procesie kształtowania wartości marki - ujęcie praktyczne
PublikacjaArtykuł poświęcono interdyscyplinarnemu przedstawieniu istoty relacji sprzedaży, marketingu i logistyki w kontekście aktualnych problemów w e-logistyce dystrybucji. Autorzy artykułu, na bazie swoich doświadczeń, przedstawili istotę koordynacji tych procesów w kontekście zidentyfikowanego wirusa problemów dotyczącego e-logistyki dystrybucji w całej sieci wartości przedsiębiorstwa produkcyjnego oraz zaproponowali rozwiązania. Artykuł...
-
Effects of Store Brand Perceived Risk on Buyers’ Behavior – Four Decades of Research Overview = Wpływ postrzeganego ryzyka związanego z markami własnymi na zachowania nabywców – przegląd czterech dekad badań
PublikacjaAbstract. The aim of this paper is to present the concept of store brand perceived risk and the most important studies on its measurement that were being conducted for 40 years. For this purpose, an extensive literature review is introduced. Some aspects of the risk constructs and major effects of store brand perceived risk are emphasized. This paper provides key directions to brand managers regarding store brand assortment.
-
Determinanty zakupu usług ubezpieczeniowych przez osoby powyżej 50. roku zycia
PublikacjaArtykuł dotyczy usług ubezpieczeniowych oraz determinant korzystania z tych usług przez osoby powyżej 50. roku życia. Mimo że popyt na usługi ubezpieczeniowe wśród osób w tym wieku jest mniejszy niż wśród osób młodszych, można wyodrębnić w tej grupie mniejsze grupy istotnie zróżnicowane pod względem potencjalnego popytu. W celu wyodrębnienia tych grup oraz zidentyfikowania pozostałych powodów determinantów korzystania z ubezpieczeń...
-
Cena i dystrybucja, jako instrumenty kreujące wizerunek nowego produktu
PublikacjaNiniejszy rozdział przybliża czytelnikom zagadnienia związane z kształtowaniem ceny oraz znaczenie dystrybucji i kanałów marketingowych w procesie kreowania nowych produktów. Ukazuje także, iż cena może mieć zasadniczy wpływ na postrzeganie jakości produktu, a czasem jest wręcz postrzegana jako wyznacznik jego jakości. Prezentuje także sposób tworzenia strategii cenowej, metody badania wrażliwości cenowej oraz przybliża zagadnienie...
-
Budowanie relacji a wartość dla klienta na przykładzie usług hotelarskich Grupy Hotelowej Orbis
PublikacjaKlienci korzystający z usług świadczonych przez hotele postrzegają ich ofertę nie tylko poprzez kategorię danego obiektu i związaną z tym jakość usług oraz cenę, ale również przez pryzmat wcześniejszych doświadczeń oraz relacji, które mieli okazję nawiązać z personelem hotelowym. Te oraz inne elementy składają się na wartość, jaką otrzymują. Zagadnienie to, ze szczególnym uwzględnieniem relacji, przedstawiono na podstawie badań...
-
Badanie aktywności online polskich konsumentów dotyczącej marek
PublikacjaRozwój nowych trendów w internecie, a w szczególności Web 2.0, spowodował wzrost społecznego zaangażowania internautów oraz dalszy rozwój kanałów społecznościowych i tym samym różnego typu platform interaktywnych. Internet zachęca internautów do interakcji z witrynami, a za ich pośrednictwem z innymi użytkownikami sieci. Umożliwia im tworzenie treści na temat różne tematy, w tym na przykład związany z markami produktów. Dzięki...
Rok 2017
-
Entrepreneurship in Virtual Economy: the Case of Currency One SA
PublikacjaPurpose: The scientific purpose of the study is an attempted synthesis of interpretation of “the virtual economy” and “the virtual environment” in the Polish and foreign literature on the subject. The cognitive purpose thereof is to offer an identification and a qualitative analysis of the factors that determine the development of e-entrepreneurship using an example of business practice. Methodology: The theoretical basis of the...
-
Consumerism and the Quality of Life
PublikacjaHigh level of consumption, driven by marketing activities, the pleasure and joy of possession and the accumulation of material goods are often associated with prosperity, sense of happiness and fulfilment in life. On a broader scale, economic indicators related to production and consumption are used to define the well-being and quality of life in societies. Unfortunately, the phenomenon of consumerism entails negative social and...
-
Consumer social network brand identification and personal branding. How do social network users choose among brand sites?
PublikacjaBrands’ social networking sites (fan pages) are increasingly attracting the attention of scientists and managers intrigued by their potential application for brand value creation. The aim of this research is to understand better how users choose among social networking sites as an act of brand identification. The study presents a new model whose structure of identification drivers for social networking brand sites varies for customer...
-
Brand loyalty creation in the social network. Does the product category matter?
PublikacjaThe final goal of all marketers’ effort is to achieve a high level of loyalty toward their brands. Social network brand sites are increasingly attracting the attention of scientists and managers intrigued by their potential application for brand loyalty creation. The aim of this research, based on European sample, is to fill the gap in understanding the product category loyalty and brand loyalty relation as an output of brand identification...
Rok 2013
-
Elektroniczne instrumenty komunikacji marketingowej w marketingu usług medycznych
PublikacjaNie ma wątpliwości, że wielu polskich świadczeniodawców usług zdrowotnych korzysta z Internetu do komunikowania się z pacjentami. Jednocześnie chcą oni stworzyć wizerunek marki jako bardziej nowoczesnej i atrakcyjnej. Elektroniczna komunikacja marketingowa (szczególnie serwisy informacyjne, serwisy społecznościowe, blogi, fora, microblogi, wyszukiwarki, marketing mobilny) ma coraz większe znaczenie w marketingu usług medycznych,...
-
Effects of social media communication on brand equity and brand purchase intention
PublikacjaThe author studied the effect of two different social media communication on brand equity and brand purchase intention. A total of 504 data sets were generated through a standardized online-survey and analysed with structural equation modeling. The results of the empirical study showed that both firm-created and user-generated social media communication influenced brand equity, consequently impacting brand purchase intention. This...
-
Czynniki sukcesu w zarządzaniu projektem marketingowym
PublikacjaAutorka porusza problem jednoznacznego formułowania kryteriów sukcesu projektu marketingowego, których realizacja zapewniałaby sukces przedsiębiorstwa. Stawia tezę, że projekty marketingowe mają szczególną specyfikę związaną z determinującym wpływem zewnętrznych czynników niemierzalnych, a tym samym niedefiniowalnych, na powodzenie projektu marketingowego rozumianego jako sukces rynkowy, przez co określenie jasnych kryteriów sukcesu...
-
CROWDSOURCING A KOMUNIKACJA Z KONSUMENTAMI
PublikacjaRozdział prezentuje wybrane modele komunikacji w Internecie oraz crowdsourcing jako nową metodę pozyskiwania pomysłów i informacji od konsumentów. W ciągu ostatnich 5 lat rozwój technologii komunikacyjnych znacząco zmienił sposób komunikowania się ludzi, a w konsekwencji również organizacji z konsumentami. Nie tylko firmy z branży IT mogą wzmocnić swoją markę, reputację oraz zwiększyć przychody dzięki opracowaniu atrakcyjnej, społecznie...
Rok 2006
-
Efektywność kanałów dystrybucji w kontekście strategii wejścia na rynki zagraniczne
PublikacjaCelem artykułu jest analiza cech charakterystycznych kanałów dystrybucji przedsiębiorstw w zależności od strategii wejścia na rynki zagraniczne oraz metod oceny i sposobów poprawy efektywności dystrybucji firm działających na rynku międzynarodowym.
-
Efektywność działań reklamowych na rynku otwartych funduszy emerytalnych w Polsce
PublikacjaCelem artykułu jest zaprezentowanie uwarunkowań związanych z oceną efektywności działań reklamowych na jednym z segmentów rynku usług finansowych. Przedstawiono ocenę dotychczasowych działań w zakresie reklamy otwartych funduszy emerytalnych oraz zidentyfikowano znaczenie tych działań na podejmowane decyzje dotyczące przystępowania do funduszy emerytalnych.
-
Efektywne zarządzanie relacjami z klientami
PublikacjaW artykule przedstawiono główne złożenia i wybrane instrumenty pozwalające na efektywne zarządzanie relacjami z klientami. Rozważania rozpoczęto od przedstawienia etapów procesu budowy relacji z klientami w kontekście marketingu relacji. W dalszej części przedstawiono niektóre z kryteriów segmentacji oraz metody pozwalające na ocenę wartości klienta. Artykuł kończy omówienie wskaźnika zwrotu z inwestycji jako głównego miernika...
-
Determinanty strategii dystrybucji na rynkach zagranicznych
PublikacjaW artykule zostały zaprezentowane uwarunkowania determinujące tworzenie strategii dystrybucji na rynkach zagranicznych. Przedstawiono w nim również najważniejsze tendencje tworzące sie na rynku w zakresie dystrybucji na rynku międzynarodowym.
-
Bodźce motywujące pracowników wdrażających nowe produkty i ich stosowanie
PublikacjaW artykule przedstawiono przegląd bodźców motywujących pracowników zaangażowanych we wdrażanie nowych produktów oraz określenie stopnia ich stosowania przez przedsiębiorstwa.
Rok 2007
-
Edukacja jako niezbędny element w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw
PublikacjaWysoko wykwalifikowana kadra oraz nieustanne podnoszenie kwalifikacji pracowników staje się najistotniejszym elementem budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. W artykule pokazano, jak kształtuje się zjawisko kształcenia personelu w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej. Z przedstawionej analizy wynika, że budowanie Europejskiego Społeczeństwa Wiedzy w Polsce wymaga jeszcze wielu nakładów i zmian.
-
Czy innowacje mogą być przedmiotem obrotu rynkowego?
PublikacjaPrzedstawiono istotę rynku i obrotu rynkowego. Scharakteryzowano pojęcie innowacji oraz cech innowacji w procesie ich powstawania jako przedmiotów obrotu rynkowego. Omówiono uwarunkowania obrotu rynkowego wynikami procesu rozwoju innowacji jako przedmiotami obrotu rynkowego w Polsce. Całość rozważań zakończono podsumowaniem.
Rok 2009
-
Działalność innowacyjna a społeczna odpowiedzialność biznesu instytucji finansowych
PublikacjaW artykule przedstawiono podstawowe kategorie determinantów sprzyjających rozwojowi innowacji wśród instytucji finansowych. Zwrócono szczególną uwagę na związek innowacji z wdrożeniem koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu, jako elementu szczególnie ważnego z punktu widzenia interesariuszy instytucji finansowych.
-
Determinanty wzrostu innowacji przedsiębiorstw na rynku usług finansowych
PublikacjaUsługi finansowe będące coraz ważniejszą częścią gospodarki w krajach rozwiniętych stały się w ostatnich latach jednymi z najbardziej innowacyjnych obszarów gospodarki w krajach rozwiniętych. Biorąc pod uwagę perspektywy rozwoju sektora usług finansowych w artykule przedstawiono podstawowe kategorie determinantów sprzyjających rozwojowi innowacji wśród instytucji finansowych. Najważniejsze grupy czynników zostały ogólnie zdefiniowane...
Rok 2023
-
Driving the Image of an Electricity Supplier through Marketing Activities
PublikacjaThe aim of this study is to determine how marketing actions undertaken within the marketing mix by electricity providers influence their image. Referring to the Stimulus-Organism-Response (SOR) theory, research hypotheses were formulated, and a regression model was constructed, assuming positive impacts of selected marketing actions of electricity providers on their image. A quantitative approach was employed to test the research...
Rok 2003
-
Doskonalenie kształcenia na specjalności marketing na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
PublikacjaCelem artykułu jest wskazanie kierunków doskonalenia kształcenia na specjalności marketing na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej na podstawie opinii studentów tej specjalności.
-
Dekompozycja problemu i agregacja odpowiedzi w badaniu ankietowym. Badania marketingowe. Metody. Tendencje. Zastosowania.
PublikacjaCelem artykułu jest analiza dwóch powiązanych ze sobą ciągów czynności w badaniu ankietowym. Pierwszego, polegającego na przekształceniu problemu badawczego w pytania kwestionariuszowe i drugiego w którym wychodzi się od odpowiedzi na pytania kwestionariusza, a kończy się odpowiedzią na problem badawczy.
Rok 2018
-
Different sources of market information and product innovativeness
PublikacjaThe purpose of this study is to identify whether the gathering of market information from different sources – i.e. from customers, competitors and other entities – is related to product innovativeness. The relationships proposed so far have not been empirically investigated but they can have important theoretical and practical implications for product innovation. To achieve the purpose of the paper data concerning 287 new products...
-
Creating Hotel Services from a Perspective of Extraordinary Customer Experience
PublikacjaThis conceptual article aims to explore the process of providing hotel services in the context of requirements arising from the experience economy. Both the concept of experience marketing and the concept of customer experience management provided a theoretical framework for the discussion. Based on a review of literature and conclusions derived from hotel managers’ experiences, a research model is proposed, which may be of some...
Rok 2008
-
Determinanty rozwoju innowacji w usługach finansowych
PublikacjaW coraz bardziej zmieniającej się gospodarce światowej, jednymi z najintensywniej wykorzystujących innowacje są podmioty oferujące usługi finansowe. W artykule przedstawiono determinanty rozwoju innowacji usług finansowych wraz ze wskazaniem możliwych kierunków rozwoju innowacyjności sektora.
-
Badania marketingowe stosowane we wstępnym rozpoznaniu koncepcji nowych produktów
PublikacjaOkreślono podstawowe rodzaje informacji rynkowych niezbędnych na etapie wstępnego rozpoznania koncepcji nowego produktu. Są nimi: wielość rynku i jego dynamika, faza rozwojowa rynku, forma rynku i intensywność konkurencji, wstępna reakcja nabywców na koncepcję nowego produktu oraz dane historyczne dotyczące produktów podobnych. Następnie wskazano metody badawcze służące pozyskiwaniu tych informacji.
Rok 2016
-
Determinanty kreowania wartości marki poprzez media społecznościowe w gospodarce sieciowej
PublikacjaGłównym problemem badawczym podejmowanym w pracy, jest określenie struktury czynników determinujących kreowanie wartości marki w mediach społecznościowych. Dla rozwiązania tego problemu wykonano dwa badania. Pierwsze z nich dotyczyło określenia relacji pomiędzy wartością marki a jej pozycją w sieciach społecznościowych (model BV). Badanie to zrealizowano w oparciu o metody ilościowe: analizę statystyczną danych wtórnych i danych...
-
Customer Assessment of Brand Valuation and Social Media
PublikacjaThe research problem engaged in this article is to determine whether contemporary consumers are able to assess brand equity in the overabundance of brands and products with similar features and qualities. The author argues that in the existing circumstances when differences between brands become insignificant the consumer is not capable of assessing their equity adequately. In order to verify the thesis the author has accepted...
-
Cooperation in Creating Innovation in Polish Small and Medium-Sized Enterprises in the Light of Empirical Studies
PublikacjaNowadays, sources of competitive advantage and economic development are sought in the sphere of innovation. They are at the centre of interest of representatives of the world of politics, science, and business. Moreover, they have been incorporated into governmental and international strategic development programmes. This article attempts to characterize and evaluate cooperation in creating innovation in small and medium-sized...
Rok 2019
-
Customer Engagement Consequences for Firms
PublikacjaPurpose: Customer engagement (CE) is a customers’ voluntary resource contribution to firms’ functions, and it goes beyond transactions during customers’ behavioral manifestations toward the brand or firm’s offerings or activities. The effective CE management requires to understand the potential CE effects, and leverage the potential benefit and threat of CE, however negative consequences or risks of CE have remained unexplored...
Rok 2012
-
Concept for Perfecting the Marketing of New Technologies at Gdańsk University of Technology
PublikacjaThe chapter discusses the problem of improving the use of modern marketing achievements in the development and offering of new technologies, based on the experience of the Gdansk University of Technology (PG). Were discussed the concept, features, benefits and conditions of modern marketing, as well as the essence of the new technologies and ways of transferring them from scientific research units to the economy. Presented past...