Publikacje
Filtry
wszystkich: 309
Katalog Publikacji
Rok 2013
-
Marketing i inżynieria w projektach rynkowych
PublikacjaOmówiono rolę marketingu w projektach rynkowych i jego związki z inżynierią w procesie tworzenia wartości dla klientów. Scharakteryzowano istotę biznesu, wykazując rosnące skomplikowanie oraz współzależność działań na współczesnym rynku. Omówiono pojęcie marketingu oraz funkcje inżynierii w procesie oferowania wartości klientom. Wskazano podstawowe obszary, w których występują powiązania inżynierii z rynkiem i marketingiem. Określono...
-
Marketing terytorialny a social media marketing na serwisie Twitter
PublikacjaObszary terytorialne, podobnie jak inne podmioty gospodarcze, walczą o miejsce na rynku. Poprzez promocję dążą do osiągnięcie uprzywilejowanych miejsc w świadomości interesariuszy, będących dla danego regionu inwestorami, bądź turystami, którzy chcą miło spędzić czas na wakacjach. Miasta kreują swój wizerunek i dbają o niego, budując więzi emocjonalne i lojalność wobec swoich klientów. W tym celu wykorzystane są różne rodzaje instrumentów...
-
Media społecznościowe a wizerunek marki
PublikacjaJeszcze do niedawna wydawało się, że social media, podobnie jak komunikatory internetowe, będą stanowiły kolejne narzędzie wykorzystywane w komunikacji ze znajomymi, a ich tematyka będzie związana głównie z rozrywką i chęcią podtrzymania więzi społecznych. Jednak, z obserwacji wielu autorów wynika, iż obecnie można już mówić o trendzie social media lub też Web 2.0, a z roku na rok internetowe witryny o charakterze społecznościowym,...
-
Mobile operators at war: opinion mining and sentiment analysis on social media
PublikacjaConsidering hermetic and very competitive market such as mobile operator ones, social media has become best alternative for contact with customer and gathering data and opinions. Different style of running social media profiles is giving different results. The research presented in this paper aims to show the number of responses gathered from polish Internet users and its sentiment for mobile operator brands. It also presents practical...
-
Pomiar lojalności klientów - wybrane wskaźniki
PublikacjaSytuacja na rynkach sprawia, że konieczne jest konkurowanie poprzez dbałość o satysfakcję i lojalność klientów. Wymaga to od przedsiębiorstw podejmowania wielu działań, ale także monitorowania ich rezultatów. Celem artykułu jest przedstawienie wybranych metod mierzenia lojalności klientów. Skoncentrowano się na wskaźnikach satysfakcji takich jak CSI, ACSI, EPSI, a także wskaźnikach lojalności, ujmujących różne aspekty tego zjawiska...
-
QR CODE JAKO NARZĘDZIE KOMUNIKACJI Z KLIENTAMI
PublikacjaKażdą nową technologię użytkownicy muszą zacząć postrzegać jako użyteczną, aby mogła się ona upowszechnić. W ten sposób działania z nią związane stają się codziennością. Jednak oprócz użyteczności dla konsumentów istotna jest też prostota użytkowania technologii. Obie cechy dotyczą technologii mobilnych i związanych z nimi działań określanych mianem marketingu mobilnego . Zalicza się do nich: wysyłanie SMS i MMS, włączanie bluetooth...
-
Selected aspects of the evolution of the industry analysis
PublikacjaPorter's five forces is a significant tool of analysis of industries. It helps evaluating variables of industry profitability and assessing firm performance. Using the framework, managers can take a decision as to which industries they can effectively compete in and position their companies to reduce the adverse effects of the mentioned forces. According to the critics, the five forces model is limited to its static nature. The...
-
The Crisis of Marketing Communication in the Era of Social Media
PublikacjaThe articles examines the widely discussed in literature the problem of marketing communication crisis resulting from the changes of the environment. These changes generate both new problems and also new solutions, e.g. social media. The practicioners are pursuing both effective and efficient solutions, in relation to the difficulties encountered while achieving market objectives via traditional methods and channels. In accordance...
-
Tworzenie i umacnianie relacji z kluczowymi klientami jako narzędzie budowania przewagi konkurencyjnej na rynku czasu wolnego na przykładzie Grupy Hotelowej Orbis
PublikacjaW referacie przedstawiono wykorzystanie przez wybrane podmioty rynku czasu wolnego - świadczące usługi hotelarskie - procesu budowy relacji z kluczowymi klientami jako narzędzia uzyskania przewagi konkurencyjnej. Zagadnienie to zostało omówione na przykładzie hoteli Grupy Hotelowej Orbis. W odniesieniu do wspomnianego procesu, omówiono instrumenty wykorzystane na każdym z etapów, pozwalające na pozyskanie i utrzymanie klientów...
-
Usability and relational factors in user-perceived quality of online services
PublikacjaThe purpose of this paper is to identify the key determinants of con-sumer-perceived usability of online service websites and their impact on e-loyalty potential, expressed by customer’s willingness to return and to recommend the website to others. In this experimental usability study fifteen video-recorded users performed specific tasks in financial, travel and health online service websites. After completing the tasks users filled...
Rok 2012
-
Badania marketingowe a nieformalne sposoby gromadzenia informacji rynkowych przy kształtowaniu nowych produktów w przedsiębiorstwach wysokiej techniki
PublikacjaW artykule - na podstawie badania przeprowadzonego wśród przedsiębiorstw wysokiej techniki - przedstawiono związek pomiędzy wynikami kształtowania nowych produktów a gromadzeniem informacji rynkowych za pomocą badań marketingowych i nieformalnych sposobów.
-
Concept for Perfecting the Marketing of New Technologies at Gdańsk University of Technology
PublikacjaThe chapter discusses the problem of improving the use of modern marketing achievements in the development and offering of new technologies, based on the experience of the Gdansk University of Technology (PG). Were discussed the concept, features, benefits and conditions of modern marketing, as well as the essence of the new technologies and ways of transferring them from scientific research units to the economy. Presented past...
-
Jakościowy podział zadań w procesie kształtowania nowych produktów
PublikacjaCelem artykułu jest przedstawienie jakościowego podziału pracy na poszczególnych etapach procesu kształtowania nowych produktów ze względu na jej marketingowy, techniczny i finansowo-księgowy charakter.
-
Komunikacja marketingowa a wybrane narzędzia marketingu mobilnego
PublikacjaObecnie technologie mobilne mają znaczący wpływ na sposób życia i sposób prowadzenia biznesu. Bluetooth, SMS i QR code stają się istotnymi narzędziami komunikacji marketingowej, działając jako łącznik pomiędzy światem tradycyjnym, sieciami telefonii komórkowej oraz Internetem. Przedsiębiorstwa, organizacje non profit, jednostki administracji rządowej lub też gminy mogą wykorzystać kreatywny potencjał korzystając z tych instrumentów...
-
Koncepcja doskonalenia marketingu nowych technologii w Politechnice Gdańskiej
PublikacjaW rozdziale podjęto problem doskonalenia wykorzystania dorobku współczesnego marketingu w przygotowaniu i oferowaniu nowych technologii, oparte na doświadczeniach Politechniki Gdańskiej (PG). Omówiono pojęcia, cechy, korzyści i uwarunkowania współczesnego marketingu, jak też istoty nowych technologii i sposobów transferu z jednostek naukowo-badawczych do gospodarki. Przedstawiono dotychczasowe doświadczenia transferu i komercjalizacji...
-
Koncepcja zarządzania relacjami ze studentami przez szkoły wyższe
PublikacjaW referacie została zaprezentowana nowa koncepcja działań marketingowych w szkolnictwie wyższym, jaką jest zarządzanie relacjami. Przedstawione zostało uzasadnienie zastosowania proponowanej koncepcji, wynikające ze specyficznych cech usługi edukacyjnej. Zdefiniowano zarówno pojęcie relacji, jak i zarządzania nimi w szkolnictwie wyższym. Wskazano najważniejsze relacje, które szkoła wyższa powinna budować w swoim otoczeniu, ze szczególnym...
-
Marketingowe kształtowanie relacji rynkowych z usługobiorcami
PublikacjaW artykule przedstawiono koncepcyjny model marketingowego kształtowania relacji rynkowych z usługobiorcami.
-
Modern trends in internet marketing - Researching the virality of brands on social media channels
PublikacjaThis paper presents a new approach for the research and identification of users generated content on social media channels. For the online branding research is proposed the use of twi software - SentiOne and NodeXL. The combination of those tools elicit a different point of view of how to manage in an effective way the overflow of the content publish by single individuals in social media networks.
-
Modern trends in internet marketing - Researching the virality of brands on social media channels
PublikacjaThis paper presents a new approach for the research and identification of users generated content on social media channels. For the online branding research is proposed the use of twi software - SentiOne and NodeXL. The combination of those tools elicit a different point of view of how to manage in an effective way the overflow of the content publish by single individuals in social media networks.
-
Quick Response code w komunikacji marketingowej
PublikacjaPodstawą efektywnego prowadzenia firmy jest wymiana różnego rodzaju informacji z klientami, partnerami i dostawcami. Mnogość dostępnych mediów, różny stopień trudności ich wykorzystania oraz różna moc sprawcza i prawna prowadzonej za ich pośrednictwem komunikacji powodują, że współczesnym przedsiębiorstwom coraz trudniej jest panować nad skutecznym dostarczaniem i odbieraniem informacji. Wydaje się, że panaceum na te problemy może...
-
Rozwój polskiej gospodarki opartej na technikach informacyjnych
PublikacjaRozwijający się sektor technologii informacyjnych sprawił, iż we współczesnej gospodarce zmieniają się formy procesów zachodzących pomiędzy przedsiębiorstwami, wewnątrz przedsiębiorstw oraz w kontaktach z klientami. Podstawowe procesy (m.in. promocja, obsługa zamówień, płatności) mogą być realizowane drogą elektroniczną, ułatwiając funkcjonowanie przedsiębiorstwom. Jednak administracja państwowa ma jeszcze duże zaległości w kwestii...
-
The concept of aida applied to online interactive advertisement: an youtube case study
PublikacjaThis paper presents an approach of application of the AIDA framework to interactive advertisements presented on social media channels. The first section introduces the definitions of social media and its categorization. It is given an overview of the online video service YouTube.com. The second section describes social media marketing. The third section presents a theoretical introduction of traditional and interactive advertisement....
-
Wybrane problemy rozwoju innowacji w MŚP w Polsce
PublikacjaW artykule przedstawiono koncepcję i znaczenie innowacji dla MŚP. Omówiono proces innowacji i jego wymagania. Zdefiniowano podażowy, popytowy i interaktywny model innowacji. Scharakteryzowano podstawowe umiejętności wymagane w zarządzaniu innowacjami. Przedstawiono wyniki badań czynników wpływających proces innowacji w Polsce. Zaproponowano, aby spojrzeć na rozwój innowacji przez pryzmat koncepcji Triple Helix. Podkreślono potrzebę...
Rok 2011
-
Badanie satysfakcji gości hotelowych i ich lojalności na przykładzie Grupy Hotelowej Orbis
PublikacjaW artykule ujęto zagadnienia związane z badaniem satysfakcji gości hotelowych i ich lojalności na przykładzie największej grupy hotelowej w Polsce. Podjęty problem badawczy omówiono na podstawie badań przeprowadzonych w wybranych hotelach Grupy Hotelowej Orbis. W wyniku realizacji procesu badawczego opracowano narzędzie badawcze, przy pomocy którego zbadano satysfakcję i lojalność usługobiorców. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić,...
-
Doradztwo dla strategii rozwoju innowacyjnego w MSP
PublikacjaOmówiono procesy rozwoju innowacji w MSP na współczesnym rynku. Scharakteryzowano doradztwo jako instrument wsparcia innowacyjnego rozwoju MSP w rozwiniętych krajach UE. Zaprezentowano proces doradztwa podstawowego dla strategii innowacyjnego rozwoju w MSP w Polsce. Przedstawiono doradztwo zaawansowane dla strategii innowacyjnego rozwoju w MSP w Polsce.
-
Gemba Kaizen: Influencing individuals behavior for better - an approach to social marketing
PublikacjaThe idea of providing the Gemba Kaizen philosophy to a social level can benefit not only individuals, but the society as well. The Japanese philosophy for improvement or change for better may serve companies that are looking for increasing its value by quality management. The same principles when implemented in a society may improve quality of life of its inhabitants and help solving social problems. The use of social marketing...
-
Hierarchia ważności wymagań studentów wobec usług on-line
PublikacjaW artykule ustalono hierarchię wymagań studentów wobec usług on-line na podstawie danych z badania ankietowego, w którym zastosowano skalę porównywania parami. Wyniki pokazują, że badani oczekują przede wszystkim korzystnej ceny usługi on-line, a następnie bezpieczeństwa jej świadczenia. Na kolejnej pozycji znajdują się następujące wymagania: niskie dodatkowe wydatki, dostęp do odpowiedniej ilości informacji, wygodne korzystanie...
-
Komunikacja marketingowa pomiędzy szkołą wyższą a studentami
PublikacjaW artykule poruszono problem komunikacji pomiędzy szkołą wyższą a jej najważniejszymi klientami, czyli studentami. Zwrócono uwagę, że dobra komunikacja jest jednym z najważniejszych elementów budujących relacje oraz, że niewystarczające jest obecnie wyłącznie tradycyjne postrzeganie komunikacji, zwłaszcza w przypadku tak nietypowych usług, jakimi są usługi edukacyjne szkół wyższych. Scharakteryzowane zostały trzy najważniejsze...
-
Modele marketingowej komunikacji relacyjnej
PublikacjaW artykule przedstawiono nowe spojrzenie na komunikację marketingową wynikające ze zmian w otoczeniu przedsiębiorstw oraz konieczności tworzenia długoterminowych relacji z klientami. Zaprezentowano dwa nowoczesne modele komunikacji relacyjnej. Podkreślono, że stosowane narzędzia komunikacyjne powinny być zależne od fazy, w której znajduje się aktualnie relacja, a także, że interpretacja nadawanych przez firmę komunikatów jest sprawą...
-
Monitoring zapotrzebowania na usługi i kształtowanie oferty ośrodka innowacji
PublikacjaOmówiono istotę współczesnego marketingu usług z punktu widzenia ośrodka innowacji. Przedstawiono sposoby minitorowania potrzeb klientów ośrodka innowacji. Określono główne obszary analizy i wyboru rynku pod kątem kształtowania oferty ośrodka innowacji. Wskazano sposoby wykorzystania wniosków z monitoringu i analizy rynku do kształtowania portfela usług ośrodka innowacji oraz jego aktualizacji.
-
Nowe możliwości rozwoju komunikacji marketingowej w Internecie
PublikacjaCoraz więcej firma zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że nie tylko niższa cena jest czynnikiem zachęcającym do skorzystania z oferty sklepu online. Dużo większym problemem staje się efektywne przekazanie informacji do obecnych i potencjalnych klientów. Ważne, by mając wyznaczone cele, można było umiejętnie dobrać działania, których wykorzystanie umożliwi uzyskanie najlepszych wyników związanych z dotarciem do wybranych grup docelowych.
-
Proces zarządzania relacjami przez szkoły wyższe
PublikacjaW artykule przedstawiono pojęcie relacji i zarządzania relacjami w kontekście szkół wyższych i studentów jako propozycję działań mających na celu osiąganie celów rynkowych uczelni. Zaprezentowano różne fazy procesu tworzenia relacji oraz przykładowe działania, które powinny być w nich podejmowane.
-
Program lojalnościowy jako narzędzie budowania trwałych relacji z klientami
PublikacjaPrzedsiębiorstwa, funkcjonując na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, stale poszukują nowych form uzyskiwania przewagi konkurencyjnej. Staje się to coraz trudniejsze wobec licznych działań podejmowanych przez podmioty działające w tej samej branży. W latach 90. ubiegłego stulecia zrodziła się koncepcja marketingu relacji. Obserwując działania podmiotów branży hotelarskiej, wydaje się być ona nadal aktualna. Głównym działaniem...
-
Publicly available lecture webcasts - e-learning or promotion tool? case study
PublikacjaThis paper aims to show how universities interact with Internet users by webcasting selected courses. Paper has exploratory case-study character, presenting example of Berkeley Webcast initiative of University of California, Berkeley, webcasting undergraduate courses and on-campus events. On the base of short introduction to webcasting usage as an e-learning and promotional tool, the analysis of 3 purposely chosen different courses...
-
Relacje usługodawca-usługobiorca na rynku usług hotelarskich
PublikacjaArtykuł poświęcono zagadnieniom relacji budowanych na rynku usług hotelarskich między klientami a pracownikami hoteli. Na podstawie - przeprowadzonych przez autorkę niniejszego opracowania - badań, dokonano oceny tworzonych więzi. Starano się wykazać wpływ jakości relacji na chęć powrotu do danego obiektu hotelarskiego. Badanie przeprowadzono na klientach wybranych hoteli Grupy Hotelowej Orbis - największej grupy hotelowej w Polsce...
-
Scenariusz rozwoju dla obszaru Bezpieczeństwo żywności
PublikacjaOpracowanie jest częścią foresightu technologicznego: Żywność i żywienie w XXI wieku - wizja rozwoju polskiego sektora spożywczego, wykonanego w ramach projektu, realizowanego w latach 2009-2011 przez konsorcjum: Instytut Ogrodnictwa (dawniej Instytut Sadownictwa i Kwiaciarstwa) w Skierniewicach, Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem Ekonomicznym EEDRI przy Społecznej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania...
-
Scenariusz rozwoju dla obszaru Innowacyjne opakowania
PublikacjaOpracowanie jest częścią foresightu technologicznego: Żywność i żywienie w XXI wieku - wizja rozwoju polskiego sektora spożywczego, wykonanego w ramach projektu, realizowanego w latach 2009-2011 przez konsorcjum: Instytut Ogrodnictwa (dawniej Instytut Sadownictwa i Kwiaciarstwa) w Skierniewicach, Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem Ekonomicznym EEDRI przy Społecznej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania...
-
Scenariusz rozwoju dla obszaru Innowacyjne surowce, innowacyjne produkty
PublikacjaOpracowanie jest częścią foresightu technologicznego: Żywność i żywienie w XXI wieku - wizja rozwoju polskiego sektora spożywczego, wykonanego w ramach projektu, realizowanego w latach 2009-2011 przez konsorcjum: Instytut Ogrodnictwa (dawniej Instytut Sadownictwa i Kwiaciarstwa) w Skierniewicach, Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem Ekonomicznym EEDRI przy Społecznej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania...
-
Scenariusz rozwoju dla obszaru Zarządzanie procesem produkcji, dystrybucji i marketing
PublikacjaOpracowanie jest częścią foresightu technologicznego: Żywność i żywienie w XXI wieku - wizja rozwoju polskiego sektora spożywczego, wykonanego w ramach projektu, realizowanego w latach 2009-2011 przez konsorcjum: Instytut Ogrodnictwa (dawniej Instytut Sadownictwa i Kwiaciarstwa) w Skierniewicach, Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem Ekonomicznym EEDRI przy Społecznej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania...
-
Search engine marketing jako istotne narzędzie komunikacji marketingowej
PublikacjaKomunikacja marketingowa firmy w Internecie musi uwzględniać tzw. marketing w wyszukiwarkach internetowych (SEM). O efektywnej obecności przedsiębiorstwa w Sieci można mówić, gdy łatwo znaleźć serwis internetowy uwzględniając organiczne wyniki wyszukiwania wyszukiwarek, reklamy typu pay-per-click, optymalizację kluczowych fraz, istotność linków przychodzących (zewnętrznych) oraz wartość zamieszczonych treści. Każdy element projektu...
-
Social commerce - nowy trend w handlu elektronicznym
PublikacjaSocial commerce wykorzystuje media społecznościowe dla potrzeb handlu elektronicznego. Serwisy społecznościowe o charakterze social commerce stanowią nie tylko platformę do wymiany informacji i opinii na temat różnych produktów, ale są także miejscem, w którym konsument może dowiedzieć się o różnego rodzaju wyprzedażach, promocjach cenowych, bonusach, gratisach. Dzięki tego typu witrynom użytkownicy mogą nie tylko kupować najtaniej,...
-
Social media marketing jako narzędzie wykorzystywane w procesie poprawy wizerunku i zwiększania konkurencyjności miasta
Publikacja -
Społeczna odpowiedzialność instytucji finansowych w Polsce odpowiedzią na kryzys finansowy
PublikacjaW artykule podjęto próbę przedstawienia koncepcji społecznej odpowiedzialności instytucji finansowych. Podstawowym celem artykułu jest wskazanie związku między działaniami odpowiedzialnymi społecznie instytucji finansowych a przyszłością tych instytucji zwłaszcza w obliczu konsekwencji kryzysu finansowego.
-
Turystyka sportowa w Polsce - stan i perspektywy rozwoju
PublikacjaW artykule poruszono zagadnienia związane z wpływem zarządzania polską turystyką na rozwój turystyki sportowej. Kwestie te przedstawiono w nawiązaniu do "Strategii Rozwoju Sportu" i jej miejsca w ramach realizacji "Kierunków rozwoju turystyki do 2015 roku". Oceniono wielkość ruchu turystycznego w odniesieniu do turystyki sportowej. Kategorią poddaną analizie była - w ramach turystyki międzynarodowej - zagraniczna turystyka przyjazdowa....
-
Wykorzystanie innowacji w rozwoju koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu instytucji finansowych
PublikacjaW publikacji podjęto próbę przedstawienia specyfiki działalności innowacyjnej wśród instytucji finansowych oraz związków innowacji z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu. Wskazano zatem cechy wyróżniające zachowania innowacyjne w sektorze usług finansowych oraz kluczowe determinanty rozwoju innowacji w sektorze usług finansowych. Zwieńczeniem pracy jest wskazanie znaczenia jakie innowacje wywierają na praktyczne zastosowanie...
-
Zachowania młodych konsumentów usług edukacyjnych
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych na studentach studiów I stopnia Politechniki Gdańskiej. Badania dotyczyły określenia oczekiwań studentów I stopnia w zakresie studiów II stopnia. Miały służyć przewidzeniu zachowań kandydatów na studia. Poznanie motywów ich postępowania w zakresie podejmowania decyzji o wyborze studiów II stopnia pozwoliło na podjęcie właściwych kroków - z punktu widzenia ich potrzeb i oczekiwań...
-
Zachowania młodych konsumentów usług edukacyjnych w procesach komunikacji marketingowej w świetle badań
PublikacjaArtykuł porusza istotny problem przed jakim stoją szkoły wyższe - również publiczne - związany z niżem demograficznym. W jaki sposób skutecznie komunikować się z kandydatami na studia, aby "przyciągnąć ich do siebie"? Jak zmieniają się ich zachowania na rynku usług edukacyjnych? Czy chcąc osiągnąć przewagę konkurencyjną należy stale monitorować te zmiany i modyfikować stosowane narzędzia komunikacji? Próba udzielenia odpowiedzi...
-
Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych. A. Drapińska.
PublikacjaZmiany zachodzące w otoczeniu szkół wyższych, a zwłaszcza pojawienie się mechanizmów rynkowych, zmuszają uczelnie do poszukiwania odpowiednich działań, pozwalających na budowanie przewagi konkurencyjnej. Nowe podejście do zarządzania staje się koniecznością.Autorka proponuje w książce nowatorskie podejście do zarządzania i marketingu w szkolnictwie wyższym, jakim jest zarządzanie relacjami. Jest ono propozycją nowoczesnego zarządzania,...
-
Zastosowanie badań marketingowych do opisu procesu decyzyjnego konsumentów
PublikacjaPrzedmiotem artykułu jest przedstawienie zastosowania badań marketingowych do uzyskiwaniu informacji potrzebnych do opisu procesu decyzyjnego konsumentów. Informacje te ustalono na podstawie ogólnego przebiegu tego procesu. W nawiązaniu do tych informacji zaproponowano badania marketingowe pozwalające na ich uzyskanie. Użyto klasycznego rozwiązania polegającego na przeprowadzeniu najpierw badań orientacyjnych, a następnie - opisowych....
-
Zastosowanie skali porównywania parami w analizie skupień na przykładzie klasyfikacji użytkowników usług on-line
PublikacjaW artykule przedstawiono zastosowanie skali porównywania parami w zakresie analizy skupień do klasyfikacji na przykładzie studentów użytkujących usługi on-line.