Publikacje
Filtry
wszystkich: 3707
wyświetlamy 1000 najlepszych wyników Pomoc
Katalog Publikacji
-
Ocena przedsiębiorstw ze względu na wyniki wdrażania nowych produktów metodą porządkowania liniowego
PublikacjaW artykule zaprezentowano zastosowanie metody porządkowania liniowego do oceny przedsiębiorstw pod kątem wyników uzyskanych przy wdrażaniu nowych produktów. Taką oceną objęto dwudziestu dwóch producentów sprzętu gospodarstwa domowego, gdzie syntetyczny miernik rozwoju utworzono na podstawie metod wzorcowych.
-
Innowacje w rozwoju przedsiębiorczości w środowisku akademickim na przykładzie Politechniki Gdańskiej
PublikacjaOmówiono przedsiębiorczość we współczesnej gospodarce rynkowej i rolę innowacji w jej rozwoju. Przedstawiono dotychczasowy stan rozwoju innowacji i przedsiębiorczości w środowisku akademickim na przykładzie Politechniki Gdańskiej. Scharakteryzowano inicjatywy pobudzające rozwój innowacji i przedsiębiorczości w Politechnice Gdańskiej. Określono warunki skutecznego rozwoju przedsiębiorczości w środowisku akademickim w Polsce.
-
Rola uczelni na rynkach rozwiniętych krajów Unii Europejskiej
PublikacjaOmówiono powiązania uczelni i ludzi nauki z praktyką gospodarczą na rynkach rozwiniętych krajów Unii Europejskiej. Przedstawiono rozwiązania ułatwiające transfer wiedzy i wynalazków z uniwersytetów do firm na przykładzie rozwiązań z Finlandii, Belgii oraz Wielkiej Brytanii. Sformułowano wnioski.
-
An analysis of the current situation for Polish ferry operators in a transitional environment
PublikacjaArtykuł rozpoczyna analiza sytuacji polskiej żeglugi promowej na tle procesów zachadzących w otoczeniu. W dalszej części została przedstawiona analiza SWOT, która wskazała główne problemy, którym muszą stawić czoła polscy armatorzy promowi. W pracy zaproponowano strategie marketingowe i dokano oceny ich roli w dalszym rozwoju badanych przedsiębiorstw promowych.
-
Efektywne zarządzanie relacjami z klientami
PublikacjaW artykule przedstawiono główne złożenia i wybrane instrumenty pozwalające na efektywne zarządzanie relacjami z klientami. Rozważania rozpoczęto od przedstawienia etapów procesu budowy relacji z klientami w kontekście marketingu relacji. W dalszej części przedstawiono niektóre z kryteriów segmentacji oraz metody pozwalające na ocenę wartości klienta. Artykuł kończy omówienie wskaźnika zwrotu z inwestycji jako głównego miernika...
-
Rola uczelni publicznych w regionalnej strategii innowacji dla województwa pomorskiego
PublikacjaPrzedstawiono wyniki analizy potencjału badawczo-rozwojowego uczelni publicznych i ich związków z gospodarką, wykonanych w ramach projektowania Regionalnej Strategii Innowacji dla Województwa Pomorskiego (RIS-P). Określono miejsce i rolę uczelni publicznych w regionalnej strategii innowacji, omówiono podjęte działania wdrożeniowe, służące podniesieniu znaczenia uczelni w rozwoju innowacyjności gospodarki Pomorza.
-
Innowacje jako źródło ekspansji marketingu relacji
PublikacjaOmówiono istotę innowacji, proces ich tworzenia i rozwoju. Przedstawiono relacje innowacje - marketing. Wymieniono układy, w których przebiegają procesy rozwoju innowacji oraz wykorzystanie marketingu relacji w rozwoju innowacji.
-
Efektywność kanałów dystrybucji w kontekście strategii wejścia na rynki zagraniczne
PublikacjaCelem artykułu jest analiza cech charakterystycznych kanałów dystrybucji przedsiębiorstw w zależności od strategii wejścia na rynki zagraniczne oraz metod oceny i sposobów poprawy efektywności dystrybucji firm działających na rynku międzynarodowym.
-
Efektywność działań reklamowych na rynku otwartych funduszy emerytalnych w Polsce
PublikacjaCelem artykułu jest zaprezentowanie uwarunkowań związanych z oceną efektywności działań reklamowych na jednym z segmentów rynku usług finansowych. Przedstawiono ocenę dotychczasowych działań w zakresie reklamy otwartych funduszy emerytalnych oraz zidentyfikowano znaczenie tych działań na podejmowane decyzje dotyczące przystępowania do funduszy emerytalnych.
-
Zarządzanie międzynarodowe
PublikacjaMonografia poświęcona problematyce zarządzania międzynarodowego z perspektywy korporacji transnarodowych. Ksiązka składa się z 4 części: w pierwszej omówione jest otoczenie międzynarodowe przedsiębiorstw, w drugiej proces umiędzynarodowienia firm, trzeciej zarządzanie w korporacjach transnarodowych, czwartej strategie i struktury zarządzania międzynarodowego.
-
Produkcja międzynarodowa - analiza zjawiska
PublikacjaArtykuł porusza kwestie rozmieszczenia geograficznego i branżowego produkcji międzynarodowej mierzonej skalą przepływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych.
-
Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju - problemy i bariery
PublikacjaOpracowanie dotyczy problematyki wdrażania strategii rozwoju. Część teore-tyczną poświęcono przedstawieniu znaczenia strategii w kreowaniu rozwoju jednostek samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki gmin. Planowanie strategiczne - proces, w wyniku którego powstaje strategia - jest pierwszą fazą zarządzania strategicznego. Druga to wdrażanie postanowień ujętych w dokumencie. Stąd też część teoretyczna charakteryzuje...
-
Zmiany w poziomie dochodów gmin województwa pomorskiego w latach 1999-2004
PublikacjaW artykule analizie poddana została strona dochodowa budżetów gmin wchodzących w skład województwa pomorskiego. Ze względu na dużą niestałość przepisów prawnych dotyczących funkcjonowania samorządów terytorialnych, w szczególności ich gospodarki finansowej, okres badawczy zawężono do lat 1999-2004, charakteryzujących się względną stabilnością. Badanie nie ograniczyło się do przedstawienia podstawowych wskaźników, tj. dochodów ogółem...
-
Różnorodność jako wartość kultury organizacyjnej na przykładzie pięciu największych korporacji transnarodowych świata
PublikacjaW artykule podjęto próbę zobrazowania istoty różnic kultur narodowych dla prowadzenia biznesu międzynarodowego. W części drugiej przedstawiona została ewolucyjna teoria korporacji transnaro-dowych w powiązaniu z modelami zarządzania międzykulturowego. Wysunięto tezę, że jedynie w modelu współpracy kulturowej szczególny nacisk kładzie się na kwestie różnorodności. Jedynie ten model pozwala korporacjom skutecznie działać w warunkach...
-
Ewolucja instytucji samorządu terytorialnego w Polsce po roku 1989
PublikacjaArtykuł opisuje zmiany w kształcie samorządu terytorialnego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Na początku skrótowo przedstawiono koncepcję zarządzania przestrzenią po II wojnie światowej. Następnie opisano proces tworzenia (budowania) samorządu terytorialnego od transformacji systemowej po dzień dzisiejszy. Główne decyzje podjęte w tym okresie dotyczyły: liczby szczebli w podziale terytorialnym kraju, liczby i wielkości województw...
-
Założenia Regionalnej Strategii Innowacji dla województwa pomorskiego
PublikacjaArtykuł przedstawia i omawia główne założenia i kierunki działań zawarte w strategii innowacji dla województwa pomorskiego. Rozważania poprzedzono analizami na temat interpretacji pojęcia i znaczenia innowacji we współczesnej gospodarce, szczególnie gospodarce regionalnej, a także miejsca i roli regionalnych strategii innowacji, stanowiących jeden z ważniejszych instrumentów kreowania innowacji, we wzroście wykorzystania i rozwoju...
-
Edukacja jako niezbędny element w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw
PublikacjaWysoko wykwalifikowana kadra oraz nieustanne podnoszenie kwalifikacji pracowników staje się najistotniejszym elementem budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. W artykule pokazano, jak kształtuje się zjawisko kształcenia personelu w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej. Z przedstawionej analizy wynika, że budowanie Europejskiego Społeczeństwa Wiedzy w Polsce wymaga jeszcze wielu nakładów i zmian.
-
Badania marketingowe brytyjskiego rynku nożyc do cięcia blachy na długość
PublikacjaW artykule zaprezentowano rolę trzech rodzajów badań marketingowych - badań źródeł wtórnych, wywiadów oraz badań ankietowych - w pozyskiwaniu informacji odnośnie rynku dóbr inwestycyjnych. Cel ten zrealizowano na przykładzie badań brytyjskiego rynku latających nożyc do cięcia blachy na długość.
-
Informacje uzyskiwane z testowania koncepcji nowych produktów
PublikacjaCelem pracy jest określenie i przegląd rodzajów informacji uzyskiwanych w typowych testach koncepcji nowych produktów oraz przedstawienie zastosowania tych informacji w praktyce gospodarczej przedsiębiorstw.
-
50+ Innowacje
PublikacjaProjekt MAYDAY, realizowany w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, ma na celu stworzenie trwałych rozwiązań minimalizujących skutki dyskryminacji pracowników 50+ na rynku pracy ze względu na kwalifikacje niedostosowane do wymagań pracodawców. Celem tej monografii jest przedstawienie problematyki związanej z wdrażaniem procesów innowacyjnych w kontekście rezultatów projektu. Rozdział pierwszy pt.: "Informacje ogólne" stanowi wprowadzenie...
-
Student - klient : czy uczelnia ma zawsze spelniać oczekiwania studentów?
PublikacjaJednym z podstawowych dylematów związanych z wprowadzaniem orientacji marketingowej do uczelni, a zarazem najistotniejszą barierą, jest problem traktowania studentów jako klientów. Na pierwszy rzut oka oznacza to, że zgodnie z regułami marketingowymi uczelnia powinna zaspokajać wszelkie wymagania i oczekiwania swoich klientów.Postępowanie zgodne z hasłem "Klient nasz Pan" niepokoi jednak władze zarządzające szkołami wyższymi. Autorka...
-
Przyczyny zróżnicowania efektów działalności innowacyjnej działów krajowego przemysłu
PublikacjaW opracowaniu podjęto próbę wyjaśnienia zróżnicowania efektów działalności innowacyjnej działów krajowego przetwórstwa przemysłowego, na podstawie intensywności innowacji oraz poziomu techniki tych działów opierając się na danych publikowanych przez GUS.
-
Programy lojalnościowe jako narzędzie tworzenia i kształtowania relacji z klientami na przykładzie wybranych programów Grupy Hotelowej Orbis
PublikacjaW opracowaniu poruszono problem stosowania programów lojalnościowych w kontekście tworzenia trwałych relacji z klientami. We wstępie zdefiniowano pojęcie programów lojalnościowych i omówiono ich cele. W pierwszej części omówiono teoretyczne podstawy tego zagadnienia niezbędne do późniejszej analizy programów. Dokonano prezentacji najczęściej stosowanych rodzajów programów. Następnie omówiono poziomy budowy programu lojalnościowego...
-
Rezultaty rozwoju nowych produktów niemieckich producentów sprzętu gospodarstwa domowego
PublikacjaCelem pracy jest przedstawienie poziomu rezultatów rozwoju nowych produktów, osiąganych przez niemieckich producentów sprzętu gospodarstwa domowego, oraz związków pomiędzy miernikami użytymi do oceny tych rezultatów. Realizacja celu pracy została oparta na danych zebranych metodą ankiety pocztowej.
-
Uwarunkowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w sferze usług
PublikacjaCelem artykułu jest prezentacja uwarunkowań mających wpływ na bezpośrednie inwestycje zagraniczne w sferze usług. W pracy omówione zostały najważniejsze stymulanty, bariery oraz czynniki ryzyka w zakresie innowacji usług na rynku międzynarodowym.
-
Regionalizacja a strategie ponadgraniczne
PublikacjaCelem pracy jest ukazanie wpływu procesów regionalizacji na biznes międzynarodo-wy, ze szczególnym uwzględnieniem strategii ponadgranicznych. Rozważania podzielone są na 4 części. W pierwszej prezentowana jest istota procesu regionalizacji. W kolejnej części pracy scharakteryzowano przemiany strategii realizowanych przez korporacje transnarodowe, dokonywane pod wpływem procesów regionalizacji. W punkcie trzecim przedstawiono stu-dium...
-
Rozwój handlu elektronicznego na tle rozwoju gospodarki internetowej w Polsce
PublikacjaW artykule omówiono problematykę handlu elektronicznego a także podjęto próbę stworzenia uniwersalnej definicji e-commerce. Ukazano również miejsce handlu elektronicznego na tle biznesu elektronicznego oraz gospodarki internetowej.
-
Marketing terytorialny
PublikacjaW rozdziale przedstawiono postać i zastosowanie marketingu w sferze odnoszącej się do działalności publicznej na zdelimitowanym obszarze. Na wstępie scharakteryzowano przesłanki wpływające na powstanie oraz przyczyny wydzielenia marketingu terytorialnego zarówno na gruncie polskim, jak i europejskim. Następnie odniesiono się do kwestii nazewnictwa w obszarze związanym z marketingowym zarządzaniem przestrzenią. Zidentyfikowano podobieństwa...
-
Ocena wybranych programów lojalnościowych Grupy Hotelowej Orbis
PublikacjaW artykule dokonano analizy i oceny wybranych programów lojalnościowych stosowanych przez Grupę Hotelową Orbis. Na początku przedstawiono główne założenia dotyczące programu lojalnościowego. Następnie zaprezentowano trzy programy lojalnościowe poddane analizie. Przedstawiono nazwę programu, jego formę, marki hoteli go stosujące, korzyści dla uczestników oraz uwagi dotyczące programu. Kolejnym etapem była ocena rozpatrywanych programów....
-
Kultury organizacyjne przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym
PublikacjaW pracy analizowane są związki między kulturą organizacyjną przedsiębiorstw biznesu międzynarodowego a kulturami narodowymi. Głównym podmiotem biznesu międzynarodo-wego są korporacje transnarodowe (KTN), dlatego też przedstawione zależności odnoszą się przede wszystkim do tych podmiotów. Rozważania podzielono na trzy zasadnicze części. W pierwszej zawarto charakterystykę kultur narodowych, w drugiej opisano modele kultur orga-nizacyjnych....
-
Relacje w marketingu dóbr kapitałowych
PublikacjaPomiędzy podmiotami rynku dóbr kapitałowych zachodzą określone relacje. Rynek ten daje występującym na nim podmiotom duże możliwości współpracy. Dotyczy ona zwłaszcza nowych produktów, zintegrowanych procesów, łańcuchów wartości a nawet tworzenia nowych branż i firm. Przedsiębiorstwa niechętne do takiej współpracy będą stopniowo traciły swoją wartość rynkową w porównaniu z tymi, które będą efektywnie zarządzały relacjami. Stworzenie...
-
Znaczenie portów morskich dla rozwoju regionalnego na przykładzie województwa pomorskiego.
PublikacjaW rozprawie został podjety problem znaczenia portów morskich dla rozowju regionalnego w warunkach współczesnych przemian gospdoarczych.
-
Rozwój rynku a działalność inwestycyjna zakładów ubezpieczeń w Polsce
PublikacjaWzrastające znaczenie działalności inwestycyjnej w funkcjonowaniu zakładów ubezpieczeń na rynku polskim staje się wyzwaniem dla właścicieli firm jak i samych zakładów. Dla usystema-tyzowania dotychczasowej wiedzy w tekście skoncentrowano się na dwóch aspektach inwestycji w instytucjach ubezpieczeniowych: tworzeniu nowych podmiotów przez zagranicznych i polskich inwestorów branżowych oraz prowadzeniu działalności inwestycyjnej przez...
-
Czy innowacje mogą być przedmiotem obrotu rynkowego?
PublikacjaPrzedstawiono istotę rynku i obrotu rynkowego. Scharakteryzowano pojęcie innowacji oraz cech innowacji w procesie ich powstawania jako przedmiotów obrotu rynkowego. Omówiono uwarunkowania obrotu rynkowego wynikami procesu rozwoju innowacji jako przedmiotami obrotu rynkowego w Polsce. Całość rozważań zakończono podsumowaniem.
-
Innowacje jako czynnik rozwoju usług w krajach Unii Europejskiej
PublikacjaUsługi w ostatnich latach stają się coraz ważniejszą częścią gospodarki światowej. Stają się jednoczesnie jednym z ważniejszych czynników rozowju innowacyjności krajów rozwiniętych. Unia Europejska pod tym względem pozostaje stosunkowo słabo rozwiniętym obszarem. W artykule podjęto próbę przeanalizowania zjawiska innowacyjnościw usługach.
-
Polityka regionalna województwa pomorskiego w latach 2007-2013 (na podstawie Regionalnego Programu Operacyjnego)
PublikacjaArtykuł przedstawia główne założenia Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 będącego jednym z ważniejszych dokumentów strategicznych dotyczących polityki regionalnej. Analizę poprzedzono omówieniem zmian, jakie zaszły w polityce regionalnej od momentu rozpoczęcia procesu integracji europejskiej. Opisano także kwestie związane ze wsparciem finansowym, zwłaszcza aktualne zasady i zagadnienia,...
-
Partnerstwo na rzecz rozwoju regionalnego a konkurencyjność regionalna
PublikacjaW opracowaniu podjęto tematykę możliwości i uwarunkowań stymulacji rozwoju regionalnego oraz konkurencyjności regionów. Szczególną uwagę poświęcono roli zasady partnerstwa w polityce regionalnej oraz jej praktycznemu aspektowi, tj. współpracy i partnerskich relacji w regionie.
-
Jakościowe czynniki przewagi konkurencyjnej w żegludze promowej na Bałtyku
PublikacjaCelem artykułu jest określenie wpływu jakości i zakresu oferty uslugowej na wielkość przewozów promowych na baltyku. Badania wykorzystane w artykule skoncentrowano na działalności armatorów promowych eksploatujących promy na podobnych rynkach do tych, na ktorych dzialaja przedsiębiorstwa promowe w Polsce.
-
Kultura korporacji transnarodowych oparta o społeczną odpowiedzialność
PublikacjaW artykule przedstawiono charakterystykę korporacji transnarodowych, omówiono istotę kultury organizacyjnej jako ogniwa spajającego działalność korporacji oraz znaczenie społecznej odpowiedzialności jako systemu wartości kultury organizacyjnej korporacji transnarodowych. Artykuł obejmuje również analizę form regulacji działalności korporacji transnarodowych.
-
Sustainable Knowledge Base Waterfront Development for Increasing Coastal City Competitiveness - WOTCOM
PublikacjaW pracy przedstawiono koncepecję zrównoważonego i opartego na wiedzy rozwóju waterfrontów w kierunku zwiększenia konkurencyjności miast morskich - WOTKOM
-
Concept of Regional Plans
PublikacjaW pracy omówiono zagadnienia związane z regionalnym planowaniem rozwoju przestrzeni aktywności morskich w miastach w celu osiągnięcia zrównoważonego rozwoju całego regionu.
-
Specyfika usługi edukacyjnej szkoły wyższej w kontekście marketingowym
PublikacjaZmiany, jakie zaszły na rynku usług edukacji wyższej, pomimo wielu barier i trudności, skłaniają uczelnie do zastosowania metod zarządzania zaczerpniętych ze świata biznesu, w tym między innymi marketingu. Dobranie odpowiednich narzędzi marketingowych dla uczelni wymaga rozpoznania specyfiki usług przez nie oferowanych. Zdaniem Autorki usługa edukacji wyższej należy do grupy usług określanych mianem profesjonalnych, stąd też koncepcja...
-
Informacja rynkowa i jej wykorzystanie w przedsiębiorstwie
PublikacjaW pracy zdefiniowano pojęcie informacji rynkowej oraz zaproponowano typy informacji rynkowych. Przedstawiono również proces wykorzystania informacji rynkowych w przedsiębiorstwie.
-
Testowanie koncepcji nowych produktów w niemieckich przedsiębiorstwach sprzętu gospodarstwa domowego
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki badania, odnośnie stosowania testowania koncepcji nowych produktów, przez niemieckich producentów sprzetu gospodarstwa domowego. Stwierdzono, że większość badanych firm stosuje testowanie koncepcji oraz, że występuje pozytywny związek pomiędzy stosowaniem tej metody a wynikami osiąganymi przy wdrażaniu nowych produktów.
-
Kierunki działań marketingowych w szkole wyższej
PublikacjaW artykule przedstawione zostały cechy usług edukacyjnych szkół wyższych w kontekście usług profesjonalnych. Uwzględniając powyższe cechy scharakteryzowano elementy wpływające na marketing szkoły wyższej oraz pięć głównych obszarów, które powinien on obejmować.
-
Integracja instrumentów marketingowych w fazie ich projektowania
PublikacjaW pracy zaprezentowano propozycję procesu projektowania zintegrowanych instrumentów marketingowych. Wyłoniono etapy tego procesu i je scharakteryzowano.
-
KM supported process improvement
PublikacjaThe corporate universe nowadays is full of change initiatives andimprovement philosophies. However,only few have proved successful enough to be integrated into regular operations a worldwide leading companies.In this context Six Sigma projects and Lean action workouts emerge as he most effective practices.In this paper we argue that there is a considerable potential to enhance them using Knowledge Management methodology and benefit...
-
Bodźce motywujące pracowników wdrażających nowe produkty i ich stosowanie
PublikacjaW artykule przedstawiono przegląd bodźców motywujących pracowników zaangażowanych we wdrażanie nowych produktów oraz określenie stopnia ich stosowania przez przedsiębiorstwa.
-
Determinanty strategii dystrybucji na rynkach zagranicznych
PublikacjaW artykule zostały zaprezentowane uwarunkowania determinujące tworzenie strategii dystrybucji na rynkach zagranicznych. Przedstawiono w nim również najważniejsze tendencje tworzące sie na rynku w zakresie dystrybucji na rynku międzynarodowym.
-
Ocena intensywności oraz efektów innowacji według działów przemysłu
PublikacjaW artykule przedstawiono ocenę intensywności i efektów innowacji według działów krajowego przetwórstwa przemysłowego. Poprzez zastosowanie analizy skupień, wydrębniono cztery grupy działów, które oceniono ze względu na analizowane czynniki.
-
Zróżnicowanie regionalne jakość kapitału ludzkiego a gospodarka oparta na wiedzy i tworzenie społeczeństwa informacyjnego
PublikacjaW rozdziale przedstawiono analizę wskaźników opisującychgospodarkę opartą na wiedzy (GOW). Przedstawiono wskaźnik GOW wwymiarze regionalnym, dla poszczególnych województw w Polsce iporównano go z syntetycznym wskaźnikiem jakości kapitału ludzkiego(WJKL) obliczonym również dla województw.
-
Internet jako idealne medium dla pomiaru poziomu zaufania społeczeństwa informacyjnego do nowych technologii
PublikacjaInternet, jak nic dotąd, zrewolucjonizowało urządzenie, jakim jestkomputer oraz komunikacje w świecie. Wynalazki telegrafu, telefonu, radia i komputera stworzyły zdolność bezprecedensowej integracji. Internet stał się niemal natychmiast ogólnoświatowym medium dla współpracy i współdziałania między społeczeństwami, gospodarkami i osobami korzystającymi z komputerów bez względu na położenie geograficzne.
-
Kapitał intelektualny i innowacyjność w kontekście rozwoju regionalnego
PublikacjaWątkiem przewodnim opracowania jest wskazanie możliwości, jakie w rozwoju potencjału innowacyjnego polskich regionów daje partnerstwo i współpraca w ramach Regionalnych Systemów Innowacji oraz wdrażanie Regionalnych Strategii Innowacji.
-
Konkurencyjność regionów w świetle nowej gospodarki - rolatechnologii informacyjnych
PublikacjaW pracy przedstawiono zagadnienia związane z rolą IToraz zintegrowanych systemów informacyjnych wspomagających zarządzaniemiastem, ich wpływ na konkurencyjność oraz rozwój miast i regionów wnowej gospodarce. Zwrócono uwagę na możliwości wykorzystania technikinformacyjnych oraz systemów wspomagających zarządzanie miastem, takich jak: mapy numeryczne, SIP czy GPS. Przewaga konkurencyjna kraju, regionu, miasta jak i przedsiębiorstwa...
-
Współpraca w handlu na przykładzie strategii ECR i systemu EDI
PublikacjaW pracy przedstawiono współczesne trendy w handlu. Szczególnąuwagę poświęcono budowie partnerstwa między przedsiębiorstwamihandlowymi i ich dostawcami. Jako przykład współpracy, a właściwiemożliwości jej tworzenia, opisano strategie ECR i system EDI. Obydwa terozwiązania bazują na technologiach informatycznych i są coraz częściejwykorzystywane we współczesnym handlu jako źródło przewagikonkurencyjnej.
-
Inwestowanie w ludzi i rozwój kompetencji informatycznych
PublikacjaW rozdziale przedstawiono analizę zmian poziomu inwestowania wludzi i rozwój ich kompetencji informatycznych w latach 2004 i 2005,będących wyrazem budowania europejskiego społeczeństwa informacyjnegooraz podjęcia inicjatywy "ePolska". Wskazano na rolę funduszystrukturalnych, które mogą pomóc w dofinansowywaniu szkoleń z zakresuICT.
-
Internet w procesie komunikowania się władz samorządowych ze społecznością lokalną i regionalną
PublikacjaGłównym wątkiem opracowania jest metodyka komunikacji stosowana przez władze samorządowe w relacjach ze społecznością lokalną i regionalną. W sposób szczególny skoncentrowano się na identyfikacji możliwości i uwarunkowań rozszerzenia i intensyfikacji tej komunikacji w związku z coraz bardziej powszechnym wykorzystaniem Internetu i e-government.
-
Przegląd zagrożeń internetowych oraz technik ochrony
PublikacjaCelem artykułu jest krótki przegląd głównych źródeł zagrożeń dla sfery bez-pieczeństwa danych i informacji w przedsiębiorstwie oraz metod i narzędzi, którymi można im przeciwdziałać. W pracy przedstawiono klasyfikację nie-bezpieczeństw oraz omówiono techniki stosowane w ochronie zasobów in-formatycznych. Zwrócono uwagę na konieczność stosowania komplekso-wych rozwiązań w tym obszarze.
-
Znaczenie standardów klasyfikacji towarów i usług dlafunkcjonowania światowego handlu elektronicznego
PublikacjaHandel e-commerce wymusił ustanowienie wielu standardów umożliwiających dziś wymianę danych transakcyjnych pomiędzy sprzedawcą i nabywcą. I chociaż automatyzacja procesów handlowych jest faktem, to sama zawartość transakcji - w szczególności informacja o przedmiocie transakcji, czyli towarach i usługach - nie podlegała długo żadnej standaryzacji. Wiele firm klasyfikuje swój asortyment według własnych reguł. Istnieją jednak standardy...
-
System zarządzania ochroną środowiska w zrównoważonym rozwoju miast
PublikacjaZasada zrównoważonego rozwoju prowadzi do powstawania miast przyjaznych ekologicznie i funkcjonalnych społecznie. Miast, które zapewniając zdrowy rozwój mieszkańcom, będą jednocześnie strefami dynamicznego rozwoju gospodarczego. Kluczem do tego wydaje się być wiedza jak żyć i rozwijać gospodarkę w harmonii z naturalnym środowiskiem. Skoncentrowanie się na rozwijaniu odpowiedzialnego społeczeństwa i zminimalizowaniu efektów eksploatacji...
-
Współdziałanie na rzecz rozwoju regionalnego - Regionalne Systemy Innowacji
PublikacjaW opracowaniu odniesiono się do dwóch kwestii współczesnego ujęcia problematyki rozwoju regionalnego. Po pierwsze, podjęto próbę identyfikacji znaczenia innowacji w rozwoju regionalnym. Po drugie - dokonano analizy i oceny infrastruktury instytucjonalnej na rzecz tworzenia i wdrażania innowacji w polskich regionach, ze szczególnym uwzględnieniem Regionalnych Systemów Innowacji.
-
Warunki rozwoju gospodarki elektronicznej a problemydotyczące informatyzacji państwa i zastosowania podpisuelektronicznego w administracji
PublikacjaW rozdziale przedstawiono problemy dotyczące informatyzacji państwai zastosowania podpisu elektronicznego w administracji, będące warunkiemrozwoju gospodarki elektronicznej.
-
Intranet and internal communication in an organization
PublikacjaOne of the conditions of an organizational effectiveness is acommunication. However, communication meets some obstacles. Newtechnological opportunities, such as Intranet support enterprise communication process and bring some benefits. This paper includes: the description of communication process and its barriers, the analyze of relationships between communication and an organizational effectiveness, advantages from implementing...
-
Polska adaptacja Metody Oceny Wypalenia Zawodowego (BAT-PL) autorstwa Schaufeliego i współpracowników
PublikacjaAim. The study aimed to present the Polish version of the Burnout Assessment Tool (BAT-PL) by Schaufeli et al. and to assess its validity and reliability. The tool measures the core symptoms of burnout (BAT-C): exhaustion, mental distance, cognitive and emotional impairment, and its secondary symptoms (BAT-S): psychosomatic complaints and psychological distress. Method. The participants were 255 nursing staff members....
-
Platformy cyfrowe jako narzędzia współpracy - nowe szanse i zagrożenia
PublikacjaPlatformy cyfrowe stanowią zróżnicowane rozwiązania technologiczne, pozwalające na pokonywanie barier terytorialnych i umożliwiające współpracę dwóm lub większej ilości podmiotów, często w zakresie niedostępnym dla tradycyjnych form współpracy. Platformy technologiczne pozwoliły na powstanie nowych modeli biznesowych, w których następuje przenikanie się świata cyfrowego i fizycznego. Mamy bowiem do czynienia z konwergencją:...
-
Skills Mismatch in the Context of Technological Change
PublikacjaThis dissertation examines the impact of technological change (TC) on skills and competences and how higher education’s role has changed along the way. Quantitative research was conducted to reveal the perceptions of students and employers in Poland on the relevance of particular skills in an ICT based economy. The results of this research show that there is generally a rather insignificant discrepancy in these perceptions....
-
Edu Inspiracje WZiE: Gry symulacyjne w edukacji
Publikacja -
Edu Inspiracje WZiE: Active Learning, czyli o mocy aktywnego przetwarzania informacji
Publikacja -
Throughput Accounting. Rachunkowość zarządcza w rękach managera.
PublikacjaDrogi Czytelniku, Literatury na temat rachunkowości zarządczej i rachunku kosztów jest tak dużo, że każdy zainteresowany łatwo znajdzie coś dla siebie w dobrych księgarniach. Nie będziemy cytowali definicji, kategorii czy rozwiązań w rachunku kosztu ani nie dajemy czytelnikom podręcznika z zakresu stosowania rachunku kosztów. Chcemy natomiast podzielić się naszym – dyrektora finansowego oraz dyrektora produkcji...
-
Edu Inspiracje WZiE: Technologia XR w edukacji. Czy jesteśmy na nią gotowi?
Publikacja -
Edu Inspiracje WZiE: Storytelling w edukacji, czyli historie, które uczą i inspirują
Publikacja -
Świat Finansów dla uczniów szkół podstawowych i średnich
Publikacja -
Ocena efektywności działalności dydaktycznej publicznych szkół wyższych w Polsce wraz z analizą czynników ją determinujących
PublikacjaCelem niniejszego artykułu jest wyznaczenie efektywności działalności dydaktycznej publicznych uczelni wyższych za pomocą nieparametrycznej metody DEA oraz określenie wpływu potencjalnych czynników decydujących o jej poziomie. Analiza obejmuje 50 szkół wyższych w okresie 2009–2012. Wyznaczono, że wśród potencjalnych determinant ujemny wpływ na efektywność ma udział dotacji MNiSW do przychodów ogółem z działalności dydaktycznej,...
-
Pomiar efektywności kształcenia i produktywności publicznych szkół wyższych za pomocą nieparametrycznej metody DEA i indeksu Malmquista
PublikacjaW artykule przedstawiono ocenę efektywności działalności dydaktycznej prowadzonej przez publiczne szkoły wyższe (50 szkół wyższych w okresie 2009− 2012) wraz z pomiarem zmian produktywności w czasie. Wskaźniki efektywności zostały obliczone za pomocą nieparametrycznej metody DEA, a zmiany produktywności za pomocą indeksu Malmquista. Za nakłady działalności uczelni przyjęto: wartość przychodów z działalności dydaktycznej, liczbę...
-
Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w badanych przedsiębiorstwach
PublikacjaW rozdziale zaprezentowano wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu MAYDAY dotyczące wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w badanych przedsiębiorstwach.
-
Ocena poziomu świadomości innowacyjnej w badanych przedsiębiorstwach
PublikacjaW rozdziale dokonano oceny poziomu świadomości innowacyjnej badanych przedsiębiorstwa na podstawie wyników badań przeprowadzonych w ramach projektu MAYDAY.
-
Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego a konkurencyjność polskich regionów na przykładzie województwa pomorskiego
Publikacja -
Jak zmotywować pracownika do efektywnej pracy? (Cz. 1). - (Prawo, praca, kariera)
PublikacjaW artykule wyjaśnione jest znaczenie potrzeb człowieka w motywowaniu go do efektywnej pracy.
-
Instytucjonalne wyposażenie powiatów województwa pomorskiego
PublikacjaW artykule zanalizowano zdolności miast powiatowych województwa pomorskiego do wypełniania funkcji ponadgminnych. Badania przeprowadzono z punktu widzenia istnienia instytucji, określonych jako niezbędne do wykonywania zadań publicznych na rzecz powiatowego miasta i okolicznych gmin. Część badawczą poprzedzono rozważaniami na temat roli powiatów w strukturze administracyjnej kraju. Przedstawiono ponadto strukturę sieci powiatowej...
-
Obszary decyzji gospodarstw domowych
Publikacja..
-
Samorządowe inicjatywy na rzecz rozwoju gospodarczego - doświadczenia gmin województwa pomorskiego
Publikacja -
Gospodarstwa domowe na rynku finansowym: monografia Katedry Finansów
Publikacja..
-
Cele gospodarstwa domowego a jego cykl życia
Publikacja..
-
Ocena skuteczności zarządzania polską marką
PublikacjaPrzedstawiono wybrane zagadnienia dotyczące zarządzania polską marką. są to przede wszystkim elementy wartości marki oraz jej tożsamości. problemy omówiono na przykładzie firmy wedel, która skutecznie zarządza swoją marką od ponad 150 lat.
-
The influence of vocational orientation on regional competitiveness
Publikacja -
Innowacyjność Polski oraz polskich małych i średnich przedsiębiorstw
PublikacjaW rozdziale poruszono zagadnienia związane z innowacyjnością Polski oraz polskich małych i średnich przedsiębiorstw. W tym celu przeanalizowano dostępne raporty i opracowania przygotowane przez polskie i europejskie instytucje.
-
Marketing wewnętrzny
PublikacjaOmówiono pojęcie marketingu wewnętrznego i zasady na których się opiera. Scharakteryzowano grupy instrumentów wykorzystywanych w marketingu wewnętrznym, takie jak badania wewnętrzne, komunikację wewnętrzną masową i osobistą, spotkania integracyjne, szkolenia i edukację wewnętrzną, motywacje materialne i pozamaterialne oraz czynniki integracji. Przedstawiono najważniejsze fazy i zadania procesu formułowania marketingu wewnętrznego...
-
Wspieranie przedsiębiorczości przez władze samorządowe - wymiar marketingowy
Publikacja -
Cultural dilemmas of international management
PublikacjaZarządzanie międzynarodowe polega na kierowaniu działalnością przedsiębiorstwa przekraczającą granice państw. Otoczenie międzynarodowe, zwłaszcza wymiar kulturowy odgrywa podstawową rolę w kształtowaniu efektywności umiędzynarodowionego podmiotu. Celem referatu jest przedstawienie problematyki zarządzania międzynarodowego w aspektach kulturowych. Pierwsza część pracy ukazuje obszary zarządzania międzynarodowego. Następnie krótko...
-
Struktura subwencji wybranych powiatów ziemskich województwa pomorskiego - analiza porównawcza z lat 2005-2007
PublikacjaW artykule przedstawiono strukturę subwencji ogólnej trzech powiatów województwa pomorskiego: gdańskiego, nowodworskiego i sztumskiego w latach 2005-2007, składającej się z części oświatowej, równoważącej i wyrównawczej. Powiaty zostały wybrane według klucza dochodów podatkowych i poziomu bezrobocia. Analizy poprzedzono rozważaniami na temat aktualnego stanu prawnego odnośnie konstrukcji subwencji ogólnej dla powiatów.
-
Social responsibility of universities - the example of AGH University of Science and Technology
PublikacjaThe key question here is how to achieve a symbiotic relationship between the university and its environment. The evolution of the Polish higher education system since 1990 shows how the mutual relations between the university and its surroundings may change over time. The conclusions published in the OECD report on higher education are juxtaposed with the description of the status quo of the Polish universities and compared with...
-
Powiązania między handlem elektronicznym, biznesem elektronicznym oraz gospodarką elektroniczną
PublikacjaArtykuł stanowi próbę usystematyzowania pojęć handlu elektronicznego, biznesu elektronicznego oraz gospodarki elektronicznej. W literaturze można spotkać wiele definicji, jednak zdarza się, że przedstawiane w nich pojęcia są mylnie interpretowane lub stosowane zamiennie. Rozwijający się sektor technologii informacyjnych sprawił, iż we współczesnej gospodarce zmieniają się formy procesów zachodzących pomiędzy przedsiębiorstwami,...
-
Jak zwiększyć motywację pracownika poprzez ocenianie. - (Prawo, praca, kariera)
PublikacjaW artykule omówione zostały zasady oceniania pracowników w celu zwiększenia ich motywacji do pracy i poprawy efektywności.
-
Formalizacja pracy w aptece może usprawnić jej działanie. - (Prawo, praca, kariera)
PublikacjaW artykule omówione są korzyści i wady formalizacji działań w aptece oraz zasady formalizowania.
-
Zachowania konsumentów na polskim rynku internetowych serwisów handlowych
PublikacjaRozprawa ma na celu zbadanie rynkowych zachowań konsumentów oraz stosowanych przez wybrane polskie internetowe serwisy handlowe czynników mających wpływ na rynkowe zachowania konsumentów.Według wiedzy autorki, kompleksowe badanie wpływu czynników stosowanych przez internetowe serwisy handlowe na zachowania konsumentów indywidualnych nie było dotychczas w Polsce przeprowadzane. Do najważniejszych przesłanek podjęcia tematu rozprawy...
-
Analiza funkcjonowania dobrowolnych form oszczędzania w polskim systemie emerytalnym
PublikacjaReforma systemu emerytalnego była ważnym wydarzeniem o zasięgu ogólnospołecznym. Nowy system to nie tylko wprowadzenie filara kapitałowego, który obok filara repartycyjnego tworzy obowiązkową część ubezpieczeń. To także dobrowolna sfera oszczędzania, dzięki której może być w pełni realizowana istota nowego systemu: ''bezpieczeństwo dzięki różnorodności''. Niniejsze opracowanie ma na celu przybliżenie dobrowolnych form oszczędzania...
-
Skutki ekonomiczne kryzysu finansowego dla gospodarstw domowych w Polsce
PublikacjaSytuacja ekonomiczna i decyzje finansowe gospodarstw domowych funkcjonujących w gospodarce rynkowej zdeterminowane są wieloma czynnikami. Do podstawowych z nich należą dochody, koniunktura giełdowa oraz oczekiwania co przyszłych dochodów, a one zaś związane są z tym, co w danym okresie dzieje się na rynkach finansowych czy gospodarce danego kraju. Dlatego zjawiskiem, które może wywrzeć istotny wpływ na ich sytuację finansową, jest...
-
Społeczna odpowiedzialność korporacji - koncepcja i studium przypadku
PublikacjaW artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytania: Jak narodziła się idea uregulowania działań korporacji? Co oznacza bycie społecznie odpowiedzialnym (CSR)? Jakie są granice CSR? Jak same korporacje odnoszą się do zagadnienia odpowiedzialności wobec interesariuszy?
-
Wskaźniki skuteczności wybranych narzędzi komunikacji marketingowej
PublikacjaW literaturze można znaleźć wiele opisów skuteczności i efektywności narzędzi komunikacji marketingowej. Autorka odnosi jednak wrażenie, iż w niektórych opracowaniach autorzy stosują pojęcia skuteczności i efektywności zamiennie. Wiele publikacji opisuje wskaźniki stosowane jedynie w mediach głównych, takich jak: TV, radio, prasa oraz kino. Kryzys gospodarczy jest powodem poważnych zmian w planowaniu mediów. Organizacje chcą stosować...
-
Inkubatory przedsiębiorczości formą wspierania sektora MSP - z doświadczeń województwa pomorskiego i Elbląga
PublikacjaArtykuł poświęcony jest inkubatorom przedsiębiorczości. Część teoretyczna zawiera rozważania na temat inkubacji przedsiębiorstw oraz jej roli w tworzeniu nowych podmiotów gospodarczych. Ponadto przedstawiono w niej kryteria podziału inkubatorów oraz najemców. Następnie zaprezentowano inkubatory działające w województwie pomorskim oraz w Elblągu - ze względu na silne związki z Gdańskiem. Omówiono je stosując różne kryteria, takie...